Bukefalos 28 år!

Virkning, Stickning, Nålbindning..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det står att jag ska få fyra fötter i en rad? Så jag antar att det är något jag inte förstår för jag har fått ihop två, men om jag då ska virka dit den tredje så hamnar den ju så att det är två i bredd? Kanske jag gjorde fel, jag fortsatte då 5 fm på den ena foten, tog den andra och virkade 10 fm genom den foten också? Så de sitter ihop? Så kanske man inte skulle ha gjort?
Skulle jag ha gjort de 10 fm bara på nästa fot sas?
 
Det står att jag ska få fyra fötter i en rad? Så jag antar att det är något jag inte förstår för jag har fått ihop två, men om jag då ska virka dit den tredje så hamnar den ju så att det är två i bredd? Kanske jag gjorde fel, jag fortsatte då 5 fm på den ena foten, tog den andra och virkade 10 fm genom den foten också? Så de sitter ihop? Så kanske man inte skulle ha gjort?
Skulle jag ha gjort de 10 fm bara på nästa fot sas?
Nevermind, fick till det efter lite klurande :)

Men! Det står att jag ska räkna 40 maskor bakåt och sätta nålen i den 40e maskan. Det innebär att jag bara fortsätter att virka på den maskan helt enkelt?

Och sen står det. Virka 1 fm i de 2 nästa maskorna. (40 maskor).
Ska det virkas 40 maskor i de två maskorna? Eller ska det va 1 fast maska i varje maska tills det är 40? Eller 20 i varje? Förstår inte riktigt!
 
Nevermind, fick till det efter lite klurande :)

Men! Det står att jag ska räkna 40 maskor bakåt och sätta nålen i den 40e maskan. Det innebär att jag bara fortsätter att virka på den maskan helt enkelt?

Och sen står det. Virka 1 fm i de 2 nästa maskorna. (40 maskor).
Ska det virkas 40 maskor i de två maskorna? Eller ska det va 1 fast maska i varje maska tills det är 40? Eller 20 i varje? Förstår inte riktigt!

Du ska sticka ner den i den 40e maskan och sedan virka två maskor så du får ett fullt varv. Totalt 40 maskor om du räknar alla maskorna varvet runt och då ska fötterna sitta som i en kvadrat.
 
499F2FD1-8551-42D5-8E53-1726AF71F14C.jpg

Här har jag iofs virkar tre varv och syttihop i mitten på benen men du får en vision om hur det ska se ut.
 
En fråga till, vad är skillnaden mellan "virka 2 fm i nästa maska" och "virka 2 fm tillsammans" ?
Det kommer ju senare i mönstret, typ "8 fm, virka 2 fm tillsammans. Upprepa".
Med "virka 2 fm i nästa maska" ökar du antalet maskor och "virka 2 fm tillsammans" minskar du antalet maskor genom att virka två maskor till en. :D
 
Förstod det sen men vet inte om jag hajjar hur man gör :angel: Nåja, det visar sig :)

Mycket enkelt. Du virkar i en maska men drar inte genom tråden utan har två maskor på nålen och flyttar dig till nästa maska och virkar genom den så att du får tre maskor på nålen. och då drar du igenom tråden genom alla maskorna på virknålen. Ta-daa du har virkar två tillsammans.
 
Vad har ni för projekt igång just nu? Jag har tre projekt igång och köpt garn till tre nya :o Stickar på en tröja, en bebiströja och en poncho. Och har köpt garner till tre tröjor (man kan inte få för mycket garn!)

Sen har jag massa småprojekt igång såsom en halvgjord mössa och 3-4 par sockor som aldrig kommer blir något.. :o :D
 
  • Gilla
Reactions: Laa
Jag har virkat ett par tofflor till mig själv :) Har lagt i fårskinnssula i dem också för extra värme :love: Nu håller jag på med ett par, i samma modell men andra färger, till min sambo.
2016-12-03-1339_5842bd04e087c365e1cbfe86.jpg

2016-12-03-1339_5842bd049606ee22a4358d3f.jpg
Åh så fina! Önskar jag orkade med att virka. Men det är så pilligt att jag blir vansinnig! Har försökt mig på det men över tokig på alla stolpar och allt vad det heter :D
 
Åh så fina! Önskar jag orkade med att virka. Men det är så pilligt att jag blir vansinnig! Har försökt mig på det men över tokig på alla stolpar och allt vad det heter :D
Jag är nybörjare på det, men detta var verkligen superenkelt och gick snabbt :D Hittade en yt-video som jag följde så jag behövde inte lära mig några virkbeskrivningar :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 955
Senast: Farao
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 423
Relationer Har varit ihop med min kille i snart tio månader. Vi har varit bekanta i ett par år, men vid nåt tillfälle visade han intresse, och jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 785
Senast: sthu
·
Övr. Hund På fredag flyttar vi in till våran nya gård! :D Gården är byggd 1920 och det står en gammal liten lada där. Tror ena delen säkert haft...
Svar
7
· Visningar
3 782
Senast: Miao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp