Virriga tankar

A

Anonymakatten

En virrig (förhoppningsvis) blivande mammas tankar :love:

Jag måste ventilera mig lite, och se om vi har tänkt rätt när vi har tänkt våran budget inför Pyrets födelse :)
Vi har tänkt att under Pyrets första två år, så räknar vi på kostnader på max 2300:- per månad (blöjor och hygien, mat, lite kläder).
Och att lägga undan 400:- i månaden till lite större utgifter, som ytterkläder, någon aktivitet och liknande. Så i genomsnitt 2700:-. Låter det rimligt?

Då har vi alltså redan barnvagn, säng, skötbord, lite kläder osv hemma redan :)
 
Sv: Virriga tankar

Låter bra! :) Vet du ungefär vad du betalar i månaden (inte dagisavgift)? :)

Mitt minne har blivit så himla dåligt, känner mig som en virrhöna :rofl:
 
Sv: Virriga tankar

Oj vilken summa! Hur räknar du där?

Jag har aldrig räknar på vad lilla har för driftkostnad, men av det du skriver så skulle jag vilja säga blöjor 200:-/mån, hygien (våtservetter,schampo,lotion) 150:-/mån, Mat 500:-/mån, kläder 500:-/mån. Jag får det alltså till 1350:-
 
Sv: Virriga tankar

blöjor 200:-/mån,

Blöjor - det låter lågt räknat med 200 kr/månad tycker jag. Nu beror det ju så mycket på; vilket märke man köper och framförallt; hur ofta man måste byta! Har man en sån "bajsspruta" som vår son var som liten så gick det nog ca 6-10 blöjor per dygn.

Om man räknar med ca 1,80 kr/blöja (det finns billigare och det finns dyrare) så är man med 6 blöjor per dygn uppe i 324 kr. För 10 blöjor per dygn är det (som nog var det vi fick byta de första månaderna) så är vi uppe i 540 kr/månad.

TS>
För övrigt har jag tyvärr inte mycket att komma med i frågan, jag har inte räknat så specifikt på kostnaderna. Men 2700 låter som rätt så mycket pengar för ett barn 0-2 år så klarar ni det så har ni säkert täckt behoven mer än väl! (och så får ni ju barnbidrag på 1050 kr/månad, inte att förglömma).

Jo, kom på en sak; när barnet börjar i barnomsorg så går ju en del pengar på det (heltid och maxtaxa i den kommun där jag bor ligger på 1260 kr/månad för ett barn under 3 år).
 
Sv: Virriga tankar

Libro kostar 95:- där jag bor, och vi klarar oss på 2 paket i månaden. Fast iorförsig så går ju lillan på dagis, och dit går det väl 1 paket i månaden. Så det blir ju 95x3=285.
 
Sv: Virriga tankar

Libro kostar 95:- där jag bor, och vi klarar oss på 2 paket i månaden. Fast iorförsig så går ju lillan på dagis, och dit går det väl 1 paket i månaden. Så det blir ju 95x3=285.

Och; som sagt; det beror ju på hur mycket/ofta ens barn bajsar.
Vår son förbrukade blöjor i mängd, speciellt det första halvåret. När han började dagis så var han över 1,5 år och bajsade oftast en gång per dygn och då gick ju inte mer än kanske max 4-5 blöjor per dygn.
 
Sv: Virriga tankar

Jo, presis som jag skrev "Vi klarar oss på 2 paket i månaden". Jag skrev aldrig att alla klarar sig på det.
 
Sv: Virriga tankar

2.700:- :eek: Det är ju mer än vad hela min familj kostar! Så ja absolut kommer ni klara er på det.
Vi storhandlar för 1.300-1.700kr varje månad och sen kompletterar i veckorna med mjölk, pålägg osv för ca 100-200kr.
Då är det inkl alla hygienprodukter, blöjor, tvättlappar, välling.
Vi är 2 vuxna och 2 barn.

400-500kr/mån till kläder är ju asmycket. Jag tror vi ligger på max 250kr.
Kostnaden för barnomsorg för en 1-2 åring beror på hur mkt familjen har i inkomst varje månad. Högsta kostnaden här jag bor är 1260 kr och då ska familjen tjäna 42.000kr före skatt.
Vi betalar 440kr för 2 barn. (1½ år och 3½ år gamla)
 
Sv: Virriga tankar

Och jag förstår inte hur ni kommer runt på mat för 1050 ( ca ) i månaden, vi måste handla väldigt dyra produkter för med den summan så skulle det knappt täcka frukost. Vi är tom en mindre i familjen jämfört med er...

Allmänt:
Vi handlar mat för runt 3000 / mån och då tänker vi på vad vi handlar ( dvs inte överkonsumerar ) och där är även blöjor inräknat. Runt tre paket blöjor á 95 kr går åt, ofta nyttjar vi rabatter som vi får av Libero. Men det gick åt betydligt fler blöjor när E var bebis, då var nog blöjkostnaden nästan det dubbla..

Vi föräldrar studerar båda två, så förskolan är tokbillig för oss. Kläder går det åt en del, men vår dotter har alltid vuxit långsamt så fördelen är att hon kan ha kläder länge. I klädväg försöker jag se till kvalité före kvanitet, men inte alltid.
 
Sv: Virriga tankar

Och jag förstår inte hur ni kommer runt på mat för 1050 ( ca ) i månaden, vi måste handla väldigt dyra produkter för med den summan så skulle det knappt täcka frukost. Vi är tom en mindre i familjen jämfört med er...

Jag har ju 2 barn, så jag får 2250kr i barnbidrag.
Storhandlingen går på 1.300-1.700 beroende på hur det ser ut i frysen.
Sen veckohandling kring hundralappen.

Vi handlar på City Gross i Gävle, City Gross i Uppsala, Lidl och Hemköp.
Mest nöjda med City Gross i Gävle, men jag gillar Uppsala mer för de har en hästavdelning :angel:
Har vi kött hemma så vi klarar oss blir det Lidl, förra månaden gick "storhandlingen" på strax över 500kr.

Säger bara en sak, matlista :bow:
 
Sv: Virriga tankar

Har visserligen inte med saken att göra men jag måste bara flika in att vi som bara är två vuxna i hushållet lägger 4000 kr på mat i månaden. Vi köper varken exklusivt eller superbilligt och har ALLTID matlapp så hur ni som är en hel familj klarar er på hälften kan nog inte ses som standard.
 
Sv: Virriga tankar

Nej det håller jag med om att det inte kan ses som standard. Jag undrar om det verkligen kan stämma. Min sambo blev väldigt förvånad när han insåg hur mycket mat verkligen kostar när jag bad honom att spara varenda kvitto under en månads tid. Han trodde att han handlade mat för runt 1000 kr men det visade sig vara 3000 kr ;) Då var han ensam under veckorna och hade sina barn varannan helg. (Det var alltså innan vi blev sambos.)
 
Sv: Virriga tankar

Om jag minns rätt är väl jerseykos man jägare, om det är så antar jag att dom får det mesta köttet genom jakten eller kan köpa billigt viltkött från andra jägare. Stämmer det, Jerseyko?
För om man inte köper något kött kanske det går att klara sig på den månadskostnaden.
 
Sv: Virriga tankar

Vi 2 lägger också ca. 4000 på mat/hygien. Intressant att se hur det kommer bli sen när vi blivit fler.. Ska väl inte vara så stor skillnad i början när bebis ammar ;)
 
Sv: Virriga tankar

Det går säkert, men då ser jag framför mig en kost baserad på rotfrukter, baljväxter och konserver i stil med tomatkross, andra grönsaker endast när de är i säsong och är billiga. Egenbakat bröd och bara billigaste pålägget som typ hemkokad marmelad och hushållsost, vatten som måltidsdryck, frukt endast när det är säsong för svensk frukt typ äpplen, osv.

Men det kanske går att lösa på annat sätt också, det är därför jag blir nyfiken!
 
Sv: Virriga tankar

Som sagt matlista och inventering av kyl, frys, skafferi. Sen behöver man ju inte dag för dag äta det man skrivit utan kan ju bli annat oxå.

Min man är som turbofling skrev jägare och en grym kock.
Jag håller på att ta examen och ska börja jobba på slakteri igen. Vi styckar själva hemma. Men köper storpack kött i affären oxå.
Sen är det ju många bäckar små. Min man har mjölkmage och nere på ica här hemma kostar arlas laktosfria mjölk 22:- och på Lidl kostar samma mjölk 12,50:-. Samma sak med ost, jag älskar ost och det kan skilja 50-80kr/kg mellan ica hemma och lidl om de har drive på t.ex. arla herrgård.
Jag älskar att baka och får "hemma ägg" av en kompis, för jag får inte skaffa egna höns för min man :(

Jag hade faktiskt "matblogg-bilddagbok" en period i början av 2009, ni kan ju kolla där om ni är intresserade av vad vi äter.
81403_1233401418.jpg

18330_1233506669.jpg

96026_1233764877.jpg

74627_1233764824.jpg

fs_328504247_39052_1233954722.jpg

fs_328869704_96404_1234036425.jpg



Inga snabbmackaroner och korv är inte ;)
 
Sv: Virriga tankar

Då blir det lite mer förståeligt och så länge TS inte är jägare/slaktare/styckare så blir det ju lite lagom missvisande när du inte anger sådant ;).

Som sagt, vi är noga med lista när vi handlar och veckomatsedel har vi också, dock köper vi bra mat och gärna närproducerat av kyckling, ägg m.m. Vår "matfaktura" är kring 3000-4000 :- månad. Men så är vi inga jägare eller styckar eget kött :)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har läst/håller på att läsa några böcker om att leva en mer minimalistisk livsstil: “Jag lämnar ekorrhjulet” - Åsa Axelsson...
Svar
9
· Visningar
2 333
Senast: Ava22
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 032
Senast: Dandylinn
·
Hästmänniskan Under nästa år är min plan att köpa häst! Ett stort och läskigt beslut när man aldrig ägt en häst tidigare. Nu är jag inte ute efter att...
2
Svar
24
· Visningar
2 938
Senast: Dandylinn
·
A
Gravid - 1år Har jag tänkt lite rätt iallafall? Såhär räknar jag ifrån nyfödd, upp till att barnet kan äta samma mat som vi gör: Blöjor och...
Svar
2
· Visningar
865
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp