Budget inför hästägande

Oki, bilden börjar klarna..

Mina summor räknat per år...
Veterinär 7600 kr per år. (från början 4800 kr) känns ändå som det borde vara gott och väl för jag vill inte räkna på
Avmaskning 1800 kr/år
Tandläkare 1800 kr/år (baserat på ett besök)
Försäkring 3600 kr/år

Spån ökar jag till det dubbla och lägger till ett par hundralappar för kraffoder alt mineraler.

Min budget handlar inte om att se om jag har råd utan för att få ett hum om vad en häst kostar i fasta kostnader.

Jag jämför med att köpa ett hus, man gör alltid en grundkalkyl och sedan har man en worst case kalkyl bakom så man vet att man överlever när värmepump och alla vitvaror gått sönder :)
 
Oki, bilden börjar klarna..

Mina summor räknat per år...
Veterinär 7600 kr per år. (från början 4800 kr) känns ändå som det borde vara gott och väl för jag vill inte räkna på
Avmaskning 1800 kr/år
Tandläkare 1800 kr/år (baserat på ett besök)
Försäkring 3600 kr/år

Spån ökar jag till det dubbla och lägger till ett par hundralappar för kraffoder alt mineraler.

Min budget handlar inte om att se om jag har råd utan för att få ett hum om vad en häst kostar i fasta kostnader.

Jag jämför med att köpa ett hus, man gör alltid en grundkalkyl och sedan har man en worst case kalkyl bakom så man vet att man överlever när värmepump och alla vitvaror gått sönder :)

Jag är fortfarande undrande över varför avmaskningskalkylen är så hög?

De flesta jag känner behöver knappt avmaska årligen, utan betalar bara avgiften för maskkollen..Vilken om man är ett gäng kan motsvara 160:-/häst och tillfälle..typ 2-3 ggr/år. Dyrare paketen ligger väl på typ 300:-/häst och tillfälle
Men 1800:- tycker jag låter häftigt faktiskt
 
Kolla masken kostar vad är det runt typ 300kr, vilket är det som räcker om markerna är relativt bra skötta. Även om du får avmaska hästen går det inte upp till det höga priset.

Annars så är det bra utträknat ändå, du har ju lite marginaler.
 
Toppen, en post att dra ner på :).. Då kanske 6-700 kr är mer realistiskt på avmaskning, ev träckprov (samma sak som maskkoll?)
 
Toppen, en post att dra ner på :).. Då kanske 6-700 kr är mer realistiskt på avmaskning, ev träckprov (samma sak som maskkoll?)

Ja träckprov är maskkoll..Du behöver bara avmaska OM resultatet överstiger gränsvärdet :) Återigen, många hästar har inte avmaskats på flera år för behovet har aldrig funnits.
7-800:- är en post som kanske är mer realistiskt..Då har du minst 2 träckprovet plus ev tillägg för ett avmaskningsmedel om det behövs
 

Liknande trådar

Anläggning Jag hyr ett stall med 12 boxar, upplyst ridbana, ridhus, hagar (sommar och vinter), lösdrift (5 av hästarna går ute), varmvatten i...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 469
Hästmänniskan Jag planerar att ta en häst på foder fr.o.m i höst. Det är min första "egna" häst (var medryttare samt red på ridskola i tonåren...
Svar
11
· Visningar
1 700
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 394
Senast: moonstruck
·
R
Hästmänniskan Hejsan alla! Bukefalos forum har varit mycket till hjälp i mina undersökningar, fast kände ändå att jag var tvungen att bli medlem...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 868
Senast: Casacha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp