Virriga tankar

Sv: Virriga tankar

Men det kostar väl en hel del att jaga också? Om du slår ut den kostnaden på matkontot tror jag det stiger endel.

Här är vi 2 vuxna och 2 barn (varav 1 bebis) och idag fick vi ICA Buffé där det stod att vi handlat mat för 4500:- förra månaden. Halleluja!!! Vi ligger alltid på 6000:- ungefär annars.
 
Sv: Virriga tankar

Men jag slutade ju 2009 och tror man skymtar lite av min sista handling där i månadsskiftet;) Sen dess handlas det kött på City Gross. I storpack. Djur i skogen kryllar det inte av och man får och kan inte skjuta hur som helst.
Köpa 1/4, 1/8, 1/2 djur och stycka det hemma klarar man som stadsråtta i sin lägenhet också av. Finns jättebra film som visar steg för steg.

Sen bakar jag ju mycket om jag inte skrivit det tidigare. Och så beror det ju på var man handlar som jag skrev tidigare. Vet många som verkligen ratar Lidl (t.ex. mina föräldrar som aldrig varit in där!) men jag tycker ni ska kolla om ni vill sänka matkostnaderna.
Makaroner 500g 4,39kr och 2 kg spagetti 9,90kr "fyndade" jag sist jag var dit. Och jag är kräsen på pasta och åt tidigare bara barilla.
 
Sv: Virriga tankar

Jag svarade på detta:

jerseyko skrev:
Min man är som turbofling skrev jägare och en grym kock.
Jag håller på att ta examen och ska börja jobba på slakteri igen. Vi styckar själva hemma. Men köper storpack kött i affären oxå

Jag är väl påläst när det kommer till jaktlagen, men jag varken kan eller vill stycka hemma heller.

Dom ggr jag besökt Lidl så har jag inte hittat närproducerade varor ( kött m.m )..

:)
 
Sv: Virriga tankar

Jakten kostar mest en massa tid ;) Men visst kostar inköp av vapen och ammunution, sen övningsskytte och om man åker på någon tävling. Foder till djuren ca 1.500-2.000kr/år beroende på hur mkt som går åt. I vintras har vi fodrat med fjolårsensilage som en bonde behövt bli av med=gratis.

Inte i närheten av vad det kostar att handla portionsförpackat kött i butiken.

Sist jag handlade kött gick det på 800kr. Kyckling, nötkött, lammracks och färs. Köper största pack som går att hitta och fryser om det hemma. Sen passar jag gärna på att köpa kort- eller sista-datum markerat som kanske är 50%. Då handlar jag utanför matlistan ;)
 
Sv: Virriga tankar

Köttet på Lidl är astråkigt, det är ju scan :p Rekommenderar dock deras enebacken bacon, bästa baconen jag köpt med mycket kött. Grillkorven är också kanongod.
 
Sv: Virriga tankar

du är inte ensam om att inte behöva lägga så mkt:)

vårat ligger ganska exakt på 2000-2200kr varje månad, för hela familjen och vi har två blöjbarn
vi äter ofta lagad mat 2gånger om dagen. vi köper det mesta i köttväg, men när det är erbjudande o lägger i frysen. det blir mkt billigare då...
ett paket pampers kostar 79kr och libero 99kr här 39kr för icas 24pack.
dagisavgiften ligger på 620kr och är inte inräknad i detta.

ts:
jag tror ni kommer klara er alldeles utmärkt på den summan
 
Sv: Virriga tankar

Men även om man hela familjen handlar för 4.000-6.000kr så är ju TS "bebissumma" hög, speciellt om det är + barnbidraget oxå (?)
Visst äter mina ungar som de vore bottenlösa, men inte i närheten av vad maken får i sig på en dag.

Att jag kunnat handla kött billigt på jobbet är ju för det är överskottsproducerat, det har vart fryst och datumet för att skicka ut i butiken löpt förbi. Sånt kött kan man ju hitta på affären oxå.
 
Sv: Virriga tankar

Har visserligen inte med saken att göra men jag måste bara flika in att vi som bara är två vuxna i hushållet lägger 4000 kr på mat i månaden. Vi köper varken exklusivt eller superbilligt och har ALLTID matlapp så hur ni som är en hel familj klarar er på hälften kan nog inte ses som standard.

Det är exakt samma för mig och maken, ligger runt 4000kr i månaden och då har vi också alltid "handlarlapp" med oss till affären och har planerat ungefär vad vi ska äta i veckan.
Hur kan man komma undan med så lite i månaden på mat ?
Visserligen handlar vi aldrig på Lidl eller netto eller liknande affärer och väljer alltid bara svenskt kött och sånt. Så det är väl där det tickar iväg.:)
 
Sv: Virriga tankar

Inga snabbmackaroner och korv är inte ;)

Nej, det hade jag nästan gissat, det är ganska dyr mat.;) Men att döma av tallrikarna så äter ni ganska mycket kött (begripligt om det är "gratis" för er), och sen potatis/pasta och lite råkost till det, kanske en slatt mejeribaserad sås.

Betalar man inte för köttet är det naturligtvis väldigt billig mat. Potatis kostar ju nästan ingenting, och morötter går inte heller loss på många kronor.

Däremot, har man inte tillgång till gratis kött blir det genast knixigare - bara kokt potatis och rårivna morötter är ju inte så kul, och ska man äta sådär mycket kött och köpa närproducerat och ekologiskt blir det rätt dyrt.
 
Sv: Virriga tankar

Det är exakt samma för mig och maken, ligger runt 4000kr i månaden och då har vi också alltid "handlarlapp" med oss till affären och har planerat ungefär vad vi ska äta i veckan.
Hur kan man komma undan med så lite i månaden på mat ?
Visserligen handlar vi aldrig på Lidl eller netto eller liknande affärer och väljer alltid bara svenskt kött och sånt. Så det är väl där det tickar iväg.:)

Det är inte så svårt, fråga alla studenter. ;)

Rotfrukter, baljväxter, billiga konserver. Dricka vatten, inte mjölk, öl eller saft. Baka eget bröd. Billigt pålägg.

Sen är det kanske inte så roligt, men det är en annan femma.;) Och så krävs det att man har tid att t ex baka eget bröd, och att laga från grunden istället för att te genvägen via halvfabrikat. En småbarnsfamilj där bägge jobbar heltid har sällan den tiden, skulle jag säga. Det är ju lättare om bägge är hemma om dagarna.
 
Sv: Virriga tankar

Fast om bägge jobbar heltid så får väl i alla fall de flesta ut tillräckligt för att inte behöva sitta och vända på varenda matkrona.

Jag håller med om att man ska vara prismedveten och det man kan göra från grunden får ofta bättre kvalité än halvfabrikat. Men den här prestigejakten i att handla så billigt som möjligt blir ju lite enformig i längden.
 
Sv: Virriga tankar

Nej, precis, det är ju en av anledningarna till varför man jobbar heltid, så att man inte behöver ha ett så knapert matkonto t ex.

Men eftersom flera frågade hur man gör för att få ett så litet matkonto, och önskade att de själva kunde lyckas med det. Det var ur den synvinkeln jag menade att det inte är så svårt att pressa matkostnaderna, men det kräver kanske att man har lite mer tid att t ex baka eget bröd och göra allt från grunden utan genvägar.

Jag hade ett matkonto på nivå med Jerseykos (minus gratis kött) när jag pluggade, och jag tycker det är oerhört skönt att nu kunna leva på lite större fot matmässigt, och inte alltid behöva jaga ören, utan mer kunna köpa det man är sugen på, även om det inte är det billigaste alternativet.
 
Sv: Virriga tankar

Vi har ett matkonto på 3000 kr men spräcker ofta det... Vi sätter in den summan på ica och en del månader brukar vi få "sticka till" pengar ändå till mat.

Då har vi ändå eget kött för hela året. Vi slaktar varje år en kviga som gått med hästarna hela sommaren och en gris som bökar bakom stallet. VI har egna höns som vi får ägg ifrån. Försökte även producera kyckling, men de rymde ifrån hönsgården och våra terriers var inte sena att plocka en nu och då...
Vi har även trädgårdsland där vi odlat potatis, lök och andra basprodukter.

Fast vi köpet inte billigt. Vi köper det vi vill ha. T ex korv med extra mycket kött osv. Önskar jag orkade baka mer, där finns pengar att tjäna. Ifall vi skulle se över kostnaden och kanske åka runt och handla skulle vi kunna få ner kostnaden ordentligt. Vi är två vuxna och ett blöjbarn.
 
Sv: Virriga tankar

Men eftersom flera frågade hur man gör för att få ett så litet matkonto, och önskade att de själva kunde lyckas med det. Det var ur den synvinkeln jag menade att det inte är så svårt att pressa matkostnaderna, men det kräver kanske att man har lite mer tid att t ex baka eget bröd och göra allt från grunden utan genvägar.

Jag förstår inte heller riktigt den här ivern att pressa matkostnaderna om man inte måste. Jag ser maten i rätt hög grad som ett nöje, inte ett nödvändigt ont.

Jag tror dessutom att det skulle löna sig bättre både tidsmässigt och ekonomiskt att jobba extra och sedan köpa mat, än att baka, jaga, sköta viltet och markerna, stycka halva älgar osv för att hålla matkostnaderna nere.
 
Sv: Virriga tankar

Jag är ensamstående med ett barn, och vi handlar mat, blöjor och hygienprodukter på ica maxi. Vi handlar nästan alltid svenskt, ofta ekologiskt och närproducerat och våran nota brukar bli runt 2000 kr i månaden. Och då äter vi myckey frukt och grönt, kyckling file, kotletter, fläskfile, ägg, godis och glass på helgerna. Alltså det vi vill ha! Mitt tips är att kolla annonsbladet som kommer varje vecka och sen göra mat och handlingalista utifrån det som är billigt. Eftersom att jag är lite bekväm av mig så gör jag storkok och kan äta samma maträtt 2 dagar i rad, både lunch och middag.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har läst/håller på att läsa några böcker om att leva en mer minimalistisk livsstil: “Jag lämnar ekorrhjulet” - Åsa Axelsson...
Svar
9
· Visningar
2 333
Senast: Ava22
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 033
Senast: Dandylinn
·
Hästmänniskan Under nästa år är min plan att köpa häst! Ett stort och läskigt beslut när man aldrig ägt en häst tidigare. Nu är jag inte ute efter att...
2
Svar
24
· Visningar
2 938
Senast: Dandylinn
·
A
Gravid - 1år Har jag tänkt lite rätt iallafall? Såhär räknar jag ifrån nyfödd, upp till att barnet kan äta samma mat som vi gör: Blöjor och...
Svar
2
· Visningar
865
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp