Bukefalos 28 år!

Visa bilder på era KANDAR!

Sv: Visa bilder på era KANDAR!

Tusen tusen tack!:D
Jag är också superförtjust i de och det värsta är att nu tycker jag mitt svarta träns är mindre fint på honom så nu letar jag maniskt efter ett brunt träns till stackaren med;)
 
Sv: Visa bilder på era KANDAR!

*KL*

Vad roligt att du satte fart på den här gamla tråden Gaia! :) Det här med kandar och kandarbett är ju en hel vetenskap :confused: och jag hade ett helvete innan jag hittade rätt bett och rätt resten - så det var inte "bara" att sätta på hästen ett kandar precis.

Först började vi med detta, men skinnet i detta huvudlag var för hårt för hästen så han fick skav, dessutom kunde jag inte passa in betten vilket man ser rätt tydligt här...

CSC_0069_zps94ccce42.jpg


Sen fick de skicka hit hans specialsydda kandar ifrån Portugal och med en del meck med betten så blev det så här:

IMG_1873_zps89fb43e5.jpg


Detta kandar är sytt i handskinn och allt läder är så mjukt att man kan vira det runt en tandpetare. En stor fördel med det är också att ena bettremmen är löstagbar, vilket innebär att man kan tränsa med ett bett i taget. Man kan alltså börja med bridongen, man hissar upp bettremmen separat, sen kan man stoppa dit stången efteråt utan att det glappar när man tränsar. Väldigt smart. Kanske inte lika snyggt som det andra men klart mycket mer genomtänkt. Dessutom sliter det inte lika mycket på skinnet/pälsen som det andra. Skimlar är ju väldigt känsliga för minsta lilla tryck och eftersom man måste ha bridongen rätt rejält uppspänd för att betten inte skall ligga an så blir det mer tryck med ett kandar på päls/skinn.

Till slut lyckades jag lära mig lite mer om kandartillpassning, men det var inte lätt. Man kan i a f se att nr 2 sitter mycket bättre än nr 1.



Kan ju vara snyggaste hästen någonsin! :love::love::love:
 
Sv: Visa bilder på era KANDAR!

Vad vackert och välarbetat!

Har också en Portugis, men tyvärr inte så rastypisk (kort man och folk frågar alltid om han är en connemara) så vet inte om han hade passat i sådant.
 
Sv: Visa bilder på era KANDAR!

Gaia, nog för att det nya kandaret sitter som ett smäck och verkligen framhäver din häst på ett optimalt sätt, men jag gillade även det första kandaret med guldkant, även om du inte var nöjd med passformen. Har en halvportugis här hemma som kanske skulle passa bra i ett sånt, vad har du för märke/storlek på ditt?
 
Sv: Visa bilder på era KANDAR!

*KL*

Snart är det förhoppningsvis dags för mig och Fantasi och starta Msv och då ska jag självklart rida med hennes egna (eh ägarens...) snygga kandar. Enda grejen jag funderar över lite är pannbandet. Kandaret är i superläder och nosgrimman gillar jag verkligen men det har några år på nacken så jag vet inte om det skulle "skära" sig lite om jag bytte till ett nytt pannband eftersom det vita på det pannband som sitter på idag blivit lite beiget.

Hur skulle ni gjort?

(Hon ser lite ledsen ut på bilden och är lite snorig efter första nätterna ute i juni :( och bridongen har åkt lite, bilden är från när vi testade bett. Är medveten om detta. :( )

DSC_05751-e1371591854725.jpg
 
Sv: Visa bilder på era KANDAR!

Tror det hade varit jättesnyggt med ett helblingat pannband i silver till det kandaret eftersom hon inte har så mycket vitt i pannan:).
 
Sv: Visa bilder på era KANDAR!

En nättare nosgrimma hade gjort mycket på den hästen. :-)
Pannbandet ser inte så illa ut, bara jämfört med det kritvita på nuvarande nosgrimma.
 
Sv: Visa bilder på era KANDAR!

Gaia, nog för att det nya kandaret sitter som ett smäck och verkligen framhäver din häst på ett optimalt sätt, men jag gillade även det första kandaret med guldkant, även om du inte var nöjd med passformen. Har en halvportugis här hemma som kanske skulle passa bra i ett sånt, vad har du för märke/storlek på ditt?
Sorry Gaia, skulle riktat frågan till Kryddan, gick vilse i mig själv :o
 
Sv: Visa bilder på era KANDAR!

Jag ska nog bege mig ut på jakt efter ett pannband med pärlor. Var ganska länge inne på ett med rosa pärlor till tränset. Men det blev lite för mkt, för då hade jag rosa kanter på plastrong, schabrak och träns.. :d Så här ser vi ut nu (varannan svart bling, varannan vit):

DSC_5576.jpg


Eftersom tävlingarna har gått över förväntan i år och vi har så det får bli vita pärlor till kandaret i stället. Det blir nog super...

Fiorano: Z, min medryttarhäst har en blingad rad, vilket det nog blir på kandaret också, om han kommer dit (vilket alla tränare verkar övertygade om, roligt nog). Jag gillar att variera lite på olika hästar...

Pinky: jag håller med om att nosgrimman ser ut att vara i största laget på bilden. Den ser inte riktigt lika enorm ut i verkligheten, kanske är det vinkeln? O_o
 
Sv: Visa bilder på era KANDAR!

Raderat, såg nu att du upptäckt att du blandade ihop oss :)
 
Senast ändrad:
Sv: Visa bilder på era KANDAR!

Tycker nosgrimman ser riktigt fin ut på din häst - men kan behöva komma upp ett par hål :). Ser grövre ut nä den är längre ner. Tror också det blir toppenfint med pärlor eller bling på henne! Lycka till med tävlandet!



*kl*
Forsythia har vuxit i sin mamma Fridas förra kandar :love:. Har hela tiden trott att mitt favoritkandar aldrig skulle komma till användning igen mer då det tidigare varken passat Forsythia eller kunnat föreställa mig det på mina två kommande unghästar, men nu kommer det få följa med till kommande meetinget som reservkandar!

1003312_10151468422315951_1004950443_n.jpg
 
Sv: Visa bilder på era KANDAR!

kl

Nu har jag oxå knåpat ihop ett kandar! :D

IMG_9480_zps0a6ec331.jpg


IMG_9503_zpsa5664691.jpg


IMG_9515_zpse60b59fd.jpg


IMG_9490_zps7bf142de.jpg


IMG_9528_zpsd9c39b42.jpg


Det är i grunden ett JH-träns från Hööks som jag har tagit bort nosflärpen på och satt på en lös nackrem. :)
Första gången jag passar in ett kandar själv. Hur tycker ni det sitter?
Nosgrimman puttar ut sidostyckena lite väl mkt så den ska nog bytas ut. Ska även på ett annat pannband.
Måste även hitta en slät stångtygel i ponny. Finns det ens?
 
Senast ändrad:
Sv: Visa bilder på era KANDAR!

Åh hon är så fin! Men vit padding på nosgrimman hade gjort mycket! :d
 
Sv: Visa bilder på era KANDAR!

*kl*

Mitt "nya". Ett GlenGordon som jag köpt beg för 300:- (ink bett och tyglar!):D.

374468_10200981018959593_1780470995_n.jpg
 
Sv: Visa bilder på era KANDAR!

Tack! :D Nja, jag gillar inte vit fodring och sen har hon rätt mkt vitt på sig i övrigt så det får räcka. ;)
 

Liknande trådar

Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 023
Senast: tuaphua
·
Utrustning Den andra blev full och vi shoppar på. 😅Fyndade ett SD kandar för 1000 kr, vanliga priset är 3000 kr. Hur nöjd som helst och testade...
68 69 70
Svar
1 388
· Visningar
99 825
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 039
Senast: Jeps
·
Fritid Jag hade tänkt lägga upp lite bilder på instagram och facebook (julkampanj på mina böcker), men jag tycker att det är stört omöjligt att...
Svar
7
· Visningar
414
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp