Visa intyg på af

Mirre

Trådstartare
Ska in idag till af och visa intyg på tidigare anställningar, problemet är bara att jag inte hittar pappret från förra årets sommarjobb. Var in där nyss men då var chefen inte där, hon skulle dit efter lunch så hoppas hinna på henne då och se om jag kan få en kopia på det. Hon lär väl ha det i datorn antar jag.
Men om jag inte får tag i nåt papper, vad händer då?

Blir jag avskriven då?
 
Sv: Visa intyg på af

-sliter mitt hår i frustration-

Jag hatar arbetsförmedlingen.
Skulle jag vara tvungen att visa intyg från alla mina tidigare anställningar så hade jag bett dem dra åt helvete. VEM sparar sånt nu för tiden? Får man ens intyg längre? Välkommen till 2000-talet, arbetsförmedlingen.
Herregud.

Och nej, det här hjälpte nog inte dig så mycket.
Men vad fan. Hur jävla ineffektiv, ohjälpsam och byråkratisk kan en organisation egentligen bli?
 
Sv: Visa intyg på af

Avskriven blir du nog inte. Intygen är vad jag har förstått det som, ett sätt att säkerhetsställa för arbetsgivare att du har jobbat med det du ha sagt du har jobbat med. Hinner du inte få tag på papperna så funkar det lika bra att visa upp en lönespec om du har kvar någon.
Så gjorde iallafall jag.:)
 
Sv: Visa intyg på af

Jag var på inskrivning igår och behövde inte visa intyg på tidigare anställningar. Han tyckte att det var länge sen jag var arbetslös sist, vilket är ca 2½ år, och sen har jag varit mammaledig och pluggat. Så det beror nog helt på vem man träffar faktiskt... Men avskriven borde du inte bli, du kanske har nån lönespec eller så sparad? Eller göra ett bankutdrag med löneutbetalningarna på?

För övrigt tog det mig tre timmars köande totalt att bli inskriven... Var där mitt på dagen men var tvungen att åka efter en dryg timmes väntan för att hinna till stallet snabbt innan jag skulle hämta på dagis. Som tur var fick jag barnvakt sen så jag kunde åka tillbaka kl 16 och vänta en och en halv timme till... Yay.
 
Sv: Visa intyg på af

Usch allt detta papperskrångel.. Hata AF! Jag skulle skriva in mig på internet, men fick bara upp felmeddelande om att mina utbildningar var ogiltiga. Hallå eller?!


AF kan inte skriva ut en för att man inte visar papper. Däremot kan a-kassan neka att räkna in det jobbet i ersättningen. Fast a-kassan vill ha ett helt annat intyg så det är inte riktigt samma.
 
Sv: Visa intyg på af

-sliter mitt hår i frustration-

Jag hatar arbetsförmedlingen.
Skulle jag vara tvungen att visa intyg från alla mina tidigare anställningar så hade jag bett dem dra åt helvete. VEM sparar sånt nu för tiden? Får man ens intyg längre? Välkommen till 2000-talet, arbetsförmedlingen.
Herregud.

Och nej, det här hjälpte nog inte dig så mycket.
Men vad fan. Hur jävla ineffektiv, ohjälpsam och byråkratisk kan en organisation egentligen bli?

:bow: håller med om vartenda ord!
Enda anledningen att jag skrev in mig på stället är för att inte förlora dagisplatsen. Men det resulterar enbart i att jag förlorar pengar på att sitta och åka fram och tillbaka. (inget körkort vilket innebär buss, 126 spänn för att åka dit och hem. Jippie...Jättebra när man inte har inkomst)

Försökte få praktik eftersom det är helt jäkla omöjligt att få jobb, men nej det gick inte eftersom jag inte ingick i "den gruppen som vi anser får praktik." Jag är helt enkelt för gammal för att få praktik (27 år). Värdelöst, fullständigt värdelöst.
Påpekade vid arbetsförmedlingen att jag inte får jobb utan körkort och jag har inte råd att ta körkort utan jobb. Snacka om moment 22, men har sökt till folkhögskolan här till hösten. Så handledaren log bara lite halvt och svarade att "jaa det är ju svårt att få jobb utan körkort och de flesta kräver ju utbildning, men det är ju bra att du har tänkt plugga så det är väl lika bra att du avvaktar tills du ser om du kommer in. Det är ju ingen ide att börja på någon praktik eller så nu."
 
Senast ändrad:
Sv: Visa intyg på af

Hoppas du får en bra handläggare som förstår att det inte funkar!
Jag hade en sån en gång i tiden. Han lät mig ta alla möten via mail eller telefon istället för att komma in. Han insåg också det meningslösa i att sätta mig i skriva cv kurser eller skicka mig på utbildningsmässor (jag har redan en kandidat i biologi och vet precis vad jag vill). Tyvärr slutade han efter typ ett halvår... Fick en ny och mycket nitisk liten sak som ville att man skulle boka möten en gång i veckan.
Som tur väl var fixade jag en praktikplats hos en kompis så jag kom undan ändå :angel:
 
Sv: Visa intyg på af

Hoppas jag också för det här är ju hopplöst.
Kul situation liksom, 27 år, inget körkort, ingen direkt utbildning och ingen större arbetslivserfarenhet. Hur fasen ska jag få jobb? Ingen anställer ju, så praktik hade ju alla fall varit någonting men nej. Ska inte af hjälpa folk att få jobb, inte motarbeta en?

Tanken är att plugga i höst och ett år framåt, läsa upp lite ämnen så jag kan komma in på universitet. Men behöver ju ändå ha något nu i sommar. Ingen ersättning får jag heller, för jag har inte jobbat nog länge för att ha rätt till det.
Suck!
 
Sv: Visa intyg på af

Försökte få praktik eftersom det är helt jäkla omöjligt att få jobb, men nej det gick inte eftersom jag inte ingick i "den gruppen som vi anser får praktik." Jag är helt enkelt för gammal för att få praktik (27 år). Värdelöst, fullständigt värdelöst.
Påpekade vid arbetsförmedlingen att jag inte får jobb utan körkort och jag har inte råd att ta körkort utan jobb. Snacka om moment 22, men har sökt till folkhögskolan här till hösten. Så handledaren log bara lite halvt och svarade att "jaa det är ju svårt att få jobb utan körkort och de flesta kräver ju utbildning, men det är ju bra att du har tänkt plugga så det är väl lika bra att du avvaktar tills du ser om du kommer in. Det är ju ingen ide att börja på någon praktik eller så nu."

Jag hoppas innerligt att jag inte tvingas ut på praktik. Men man kanske har glädje av det?
 
Sv: Visa intyg på af

Fast busspengarna kan du ju få tillbaka? De fick jag iaf.

*kl*

Min situation hos af. är också en historia.
Jag skulle få jobb på skolan, rektorn var eld och lågor. Men för att få det jobbet fick jag inte ha varit inskriven hos soc. i mer än tre månader = jag fick "gå ur" soc. = inga pengar.
Jag är i fas 3 och där "får" man inte vara som under 25 så jag får ingen ersättning från AF heller.
Nu har min handläggare lagt mig på ignore. Hon svarar inte i tlfn, inte på mail, får inte tag på henne på plats.
Här står jag nu i ett moment 22, får ingen ersättning från något håll och är helt låst.
 
Senast ändrad:
Sv: Visa intyg på af

Får inte eftersom jag är över 25.
"Praktik är bara för folk som tydligt har behov av det" fick jag som svar idag.
O_o okeej, så en arbetslös 27 åring är inte det då?
" det krävs att man inte är över 25, eller att man saknar en arm eller nåt för att vi tydligt ska se att man behöver praktik" O_o
Mycket märkligt. Men nu är intygen visade alla fall.
 
Sv: Visa intyg på af

Jag hoppas innerligt att jag inte tvingas ut på praktik. Men man kanske har glädje av det?

Jag fick jobb via min praktik. Inte fast tjänst men var timanställd och jobbade i princip heltid. Sen insåg jag att jag faktiskt ville jobba med det som jag praktiserat som - så nu pluggar jag till det på högskolan. Så praktik kan leda till något positivt! Ville bara flika in det ;)

TS - förstår din frustration men kan tyvärr inte bidra med något :(
 
Sv: Visa intyg på af

Och jag gick praktik tillsammans med en annan tjej på hemtjänsten för en herrans massa år sen. Hon blev kvar efter praktiken och har numera en tillsvidareanställning där. Själv blev jag erbjuden sommarjobb med ev. fortsättning (precis som den tjejen) men valde ett annat jobb.

Hade det inte varit för den praktiken skulle jag nog ha varit arbetslös, och framförallt sysslolös, betydligt längre.
 
Sv: Visa intyg på af

Jag skulle få jobb på skolan, rektorn var eld och lågor. Men för att få det jobbet fick jag inte ha varit inskriven hos soc. i mer än tre månader = jag fick "gå ur" soc. = inga pengar.
Gå ur soc? Vad innebär det? Vad hände med hästjobbet?

Jag förstår inte känner jag.
 
Sv: Visa intyg på af

Jag fick jobb via min praktik. Inte fast tjänst men var timanställd och jobbade i princip heltid. Sen insåg jag att jag faktiskt ville jobba med det som jag praktiserat som - så nu pluggar jag till det på högskolan. Så praktik kan leda till något positivt! Ville bara flika in det ;)

TS - förstår din frustration men kan tyvärr inte bidra med något :(

Det handlade mer om vad det kan ge mig, som är färdig ingenjör. (det enda som är kvar är examensarbetet.)
 
Sv: Visa intyg på af

Får inte eftersom jag är över 25.
"Praktik är bara för folk som tydligt har behov av det" fick jag som svar idag.
O_o okeej, så en arbetslös 27 åring är inte det då?
" det krävs att man inte är över 25, eller att man saknar en arm eller nåt för att vi tydligt ska se att man behöver praktik" O_o
Mycket märkligt. Men nu är intygen visade alla fall.

Man får inget av AF, man får hitta jobb/praktik själv.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 390
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
832
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 860
Senast: Rosett
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 034
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp