Visar sig underkastad?

H

hendelpendel

Min foderhäst har en ganska udda sak för sig.

Om han är bråkig, och jag tillrättavisar och är lite arg på honom så ställer han sig och slickar sig runt munnen. Min mamma har berättat, om han står på stallgången och jag kommer gående på andra sidan stallplanen så slickar han sig också om munnen.
Någon har sagt till mig att det är för att han underkastar sig, är det verkligen så? Jag tycker det låter lite konstigt att han underkastar sig så snart han ser mig på stallplanen ^^,

När jag varit arg på honom och han slickar, kan det vara för att säga förlåt?:bump:
 
Sv: Visar sig underkastad?

Man kan se föl och unghästar tugga i luften, öppna munnen ordentligt och liksom tugga, det är underkastelse liksom "jag är liten, jag ger mej, jag kaxar inte, förlåt"

Står de och liksom slickar sig runt munnen brukar de vara ett tecken på att de tänker efter. De reflekterar lite över vad som hände och situationen. När du tillrättavisar honom och han slickar sig runt munnen och tuggar lite förstod han förhoppningsvis sambandet mellan uppförandet och din tillsägelse.

Samma sak när han ser dej och känner igen dej på stallplanen så funderar han väl lite.
 
Sv: Visar sig underkastad?

Som sagt, ett tuggande eller slickande om munnen brukar vara ett tecken på att hästen visar sig underlägsen.

Är det väldigt, väldigt frekvent kan det ha en fysik orsak, och då kan det vara ide att börja kolla upp det!
 
Sv: Visar sig underkastad?

menar du som föl gör? -Tuggar väldigt tydligt? Eller menar du att vuxna hästar visar sig underlägsna när de slickar sig runt munnen?
 
Sv: Visar sig underkastad?

Nu såg jag att jag formulerat meningen dåligt.

Tuggande så som föl gör är ett tydligt tecken på just underkastelse.

Ett stängt tuggande och slickande runt munnen betydet ofta att hästen smälter en tanke och accepterar.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 058
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag skrev dethär igår kväll när jag hade panik och ALLT bara var förmycket i huvudet. Så sa den personalen som var med mig att jag kunde...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 996
Senast: Voeux
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 531
Senast: liiinnea
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
38 112

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp