Vispgrädde?

Grädde och smör, heliga livsmedel verkar det som... Själv brukar jag reda lättmjölk i maten:eek:
Delvis KL

Lättmjölk gör dig mindre lätt
12 FEBRUARI, 2014
Amerikanska National Public Radio (NPR) berättar idag att allt fler vetenskapliga studier kopplar en konsumtion av lättmjölk och lättprodukter till övervikt: The Full-Fat Paradox: Whole Milk May Keep Us Lean. Även studier på barn visar på ett samband mellan lättmjölk och ökad vikt. Det här är intressant med tanke på att alla Sveriges skolor nu ska servera lättmjölk och lättprodukter till barnen, enligt Livsmedelsverket. Myndigheten menar att maten inte är näringsriktig annars. Det finns en risk att Livsmedelsverket med dessa råd driver ganska många barn in i en ond spiral av övervikt. Att barn verkar hålla vikten av feta mjölkprodukter beror sannolikt på att de mättar bättre. Det finns speciella mättnadshormoner som släpps ut när fettet kommer ner i tarmarna. Om magen är mätt och nöjd minskar risken att barnen springer till kiosken och köper godis.

Saxat från:http://ettsotareblod.se/npr-fet-mjolk-kan-halla-oss-smalare/

Rolle
IpL
 
"Min" vispgrädde som jag alltid köper är 38% och innehåller inget annat än grädde. Det gäller både den ekologiska och den "vanliga".
Är det någon gräns vid 40% som av någon anledning gör att grädde under det inte är "äkta", eller är det bara det att mindre fet grädde oftast har förtjockningsmedel (men uppenbarligen inte alltid)?
 
"Min" vispgrädde som jag alltid köper är 38% och innehåller inget annat än grädde. Det gäller både den ekologiska och den "vanliga".
Är det någon gräns vid 40% som av någon anledning gör att grädde under det inte är "äkta", eller är det bara det att mindre fet grädde oftast har förtjockningsmedel (men uppenbarligen inte alltid)?
Vilken vispgrädde är det?
Jag har tittat och jag hittar ingen av de som är under 40% som är fria från karragena.
 
Jag tycker det är rent beklämmande att så många uppenbarligen köper den 36%-iga att den nu mer dominerar gräddhyllan!
Och att det i mejerihyllorna över lag är svårt att hitta svenska produkter, som dessutom är osötade och utan tillsatser. Det går såklart, jag själv gör det uteslutande de gånger vi köper mejerivaror, men jag önskar så innerligt att fler öppnade ögonen och köpte dem så utbudet ökade. För att inte tala om svenska laktosfria produkter, det existerar knappt… och särskilt inte ekologiska som jag köper.

Varför "ska" mat vara så förbaskat billig? Frustrerande utveckling!

Jag skulle gärna köpa svenska laktosfria produkter. Om dom smakade lika bra som valios.
 
Jag tycker det är rent beklämmande att så många uppenbarligen köper den 36%-iga att den nu mer dominerar gräddhyllan!
Och att det i mejerihyllorna över lag är svårt att hitta svenska produkter, som dessutom är osötade och utan tillsatser. Det går såklart, jag själv gör det uteslutande de gånger vi köper mejerivaror, men jag önskar så innerligt att fler öppnade ögonen och köpte dem så utbudet ökade. För att inte tala om svenska laktosfria produkter, det existerar knappt… och särskilt inte ekologiska som jag köper.

Varför "ska" mat vara så förbaskat billig? Frustrerande utveckling!
Jag tror det beror på att "vi" konsumenter förutsätter att vispgrädde är vispgrädde och inget annat. Det har inte funnits någon anledning att läsa innehållsförteckningen. Och gör man ändå det någon gång och ser att det är någon tillsats kanske man tror att det brukar vara så, för man brukar inte läsa och vet därför inte vad det brukar stå.

Jag tror också att många förutsätter att mejeriprodukterna från "klassiska svenska varumärken", ex Arla och Ica, görs på svensk mjölk. För att det borde vara så, eller nåt.
 
Jag skulle gärna köpa svenska laktosfria produkter. Om dom smakade lika bra som valios.

Ja, det som skulle kännas bäst i hjärtat hade ju varit att köpa Norrmejeriers men deras laktosfria mjölk smakar som att öppna ett paket vispgrädde och dricka, och riktigt så mycket gillar jag inte grädde!
 
Vilken vispgrädde är det?
Jag har tittat och jag hittar ingen av de som är under 40% som är fria från karragena.

Det är ett lokalt mejeri, så jag vet inte hur utspritt den finns. Det kanske bara är i ett gäng kommuner häromkring.
Gefleortens är det, iallafall.
 
Men hetsen med att äta naturligt är mycket tveksam. Många av våra naturliga livsmedel är banne mig inte heller speciellt välutforskade i hälsomening!

Ganska ofta är tillsatser betydligt mer välstuderade.

Arsenik är inte speciellt hälsosamt men fullt naturligt förekommande. Det argumentet är helt enkelt pissedåligt.
 
För övrigt tycker jag grädde med lång hållbarhet har en stor finess ibland, även om jag oftast köper vanlig vispgrädde.

Det är ju den FUNKTIONELLA skillnaden både producenter och kunder vill ha i produkten.
 
Det är ett lokalt mejeri, så jag vet inte hur utspritt den finns. Det kanske bara är i ett gäng kommuner häromkring.
Gefleortens är det, iallafall.
Gefleortens har vi hos mig oh jag bor utanför stockholm, så lite spritt är det i alla fall.

Till trådämnet: tycker det är löjligt att stoppa i massa karragen och annat skit för att vinna några % fett. Jag köper 40% grädde utan tillsatser så långt det går. Men de 36% har i många fall bättre förpackningar, i alla fall när det gäller 2-3 dl (skruvkork), det tycker jag är lite konstigt.
 
I dag blir det allt vanligare med 36-procentig vispgrädde som är utspädd och tillsatt ett förtjockningsmedel. Riktig grädde ska bara innehålla just grädde.

Jag vägrar köpa 36% så kallad vispgrädde.

Vad vinner de egentligen på att späda ut den och ersätta med förtjockningsmedel? Det borde inte bli billigare för dem? Aha, hållbarhet (såg längre ned i tråden).
 
I princip inga av ICAs egna mejeriprodukter är svenska. Önskar att fler kunde bojkotta dem så svenska mjölkbönder kunde få en rimlig chans att överleva, ICA har många marknadsandelar.

EMV (Egna Märkes Varor) är sällan speciellt bra för svenskt lantbruk, nej. Tyvärr är inte Arla bättre för bönderna (uppdrag granskning hade ett program om detta nyligen) och har inte heller (alltid) svensk mjölk i varor som tex Bregott, Creme fraish (ehhh stavning?) och liknande :(

Sliter mitt hår och gråter många tårar över detta.
 
Gefleortens har vi hos mig oh jag bor utanför stockholm, så lite spritt är det i alla fall.

Till trådämnet: tycker det är löjligt att stoppa i massa karragen och annat skit för att vinna några % fett. Jag köper 40% grädde utan tillsatser så långt det går. Men de 36% har i många fall bättre förpackningar, i alla fall när det gäller 2-3 dl (skruvkork), det tycker jag är lite konstigt.

Fast vad är det för bra med skruvkork? Den är i plast, det kan rimligen inte vara bra. Jag gillar vanlig tetra eftersom det är enkelt att veta när grädden stått öppnad lite länge, försöker man hälla ut ngt så sitter den fast i botten. Med skruvkork smakar den läskigt men då känns det lite sent.
 
EMV (Egna Märkes Varor) är sällan speciellt bra för svenskt lantbruk, nej. Tyvärr är inte Arla bättre för bönderna (uppdrag granskning hade ett program om detta nyligen) och har inte heller (alltid) svensk mjölk i varor som tex Bregott, Creme fraish (ehhh stavning?) och liknande :(

Sliter mitt hår och gråter många tårar över detta.

Köper bara Sju gårdar när det gäller mjölk, men har inte hittat smör från dem och oftast inte grädde.
 
Tunnare grädde går inte att vispa utan förtjockningsmedel.

Jo, jo det förstår jag, även om bagerier kan blanda grädde och mjölk och vispa, vilket är begripligt billigare (och de har väl specialredskap). Men jag hade lite svårare att förstå på vad mejeriet vinner på att använda 3% fett till ngt annat.

Eller tycker folk på riktigt att det spelar någon roll att den är mindre fet? Det är väl bara att äta någon procent mindre grädde på de inlagda päronen istället.
 
Jag känner mig förvirrad. Är det så svårt att hitta vispgrädde 40%? Tycker att i princip alla märken har det. O_o Dock så inser jag nu hur lika varandra många förpackningar är och att jag egentligen aldrig tänkt på att det finns 36% respektive 40%.

Måste börja titta noggrannare när jag handlar. :eek:
 
Gefleortens har vi hos mig oh jag bor utanför stockholm, så lite spritt är det i alla fall.

Till trådämnet: tycker det är löjligt att stoppa i massa karragen och annat skit för att vinna några % fett. Jag köper 40% grädde utan tillsatser så långt det går. Men de 36% har i många fall bättre förpackningar, i alla fall när det gäller 2-3 dl (skruvkork), det tycker jag är lite konstigt.

Fast det är värmebehandlingen som ger lång hållbarhet som sedan "kräver" förtjockningsmedel för att vara lättvispad. Funktionen man uppnår är alltså lång hållbarhet och inte i första hand för "några % fett".
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
5 711
Senast: Dentaku
·
Skola & Jobb Själv har jag sökt två olika kurser för att jobba med skrivprojekt. Sen har jag sökt en kurs om brödbakets kemi . Alla är på distans...
2
Svar
26
· Visningar
805
Senast: __sofia__
·
Mat Jag förstår inte, några saker runt de läskvarianter som kallas för energidryck. Jag började fundera på de här frågorna, när en...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
7 618
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 327
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp