Bukefalos 28 år!

Vispgrädde?

Det högpastöriseras en hel del i Sverige nu med. Så även vi har mejeriprodukter med den långa hållbarheten.

Laktosfria produkter har högpastöriserats länge.

Så det är påväg att ändras :)

Är det därför laktosfria produkter har längre hållbarhet? Jag trodde att det hade just med att de är utan laktos att göra. (Tycker tyvärr inte att laktosfritt brukar vara lika gott, men det tyckte jag inte om mjölken utomlands som barn heller, så det finns kanske ett samband.)
 
Vi gör åt ca 1 liter grädde i veckan. Köper Emåmejeriets 40% och är sk närproducerad då deras mjölk kommer från småländska gårdar. Har noterat att såväl deras standardmjölk som grädde har betydligt bättre hållbarhet än arlas. Varför det är så vet jag inte. Ingen prisskillnad.

Under mina arbetspass på rättspsyk har jag noterat att all mjölk/fil/yoghurt är ekologisk och tas i regel från Hjordnära (något mindre mejeri från Hjo) och i andra hand så är det skånemejerier.

oj, en hel liter grädde! Vad gör ni av den?
 
Jag köper enbart Norrmejeriers produkter eftersom att jag vill stötta lokala företag. Dom säljer bara 40% vispgrädde ser jag och den innehåller enbart norrländsk mjölk, känns bra!
Tidigare bodde jag i Gävle och handlade uteslutande Gefleortens produkter som även dom är lokalt producerade.

Ni som handlar Arla - har ni inga lokala mejerier i era butiker eller väljer ni bort dom av någon anledning? Hos oss är ofta Norrmejeriers produkter någon krona dyrare än ICAs egna produkter men med tanke på hur billigt det är med mejeri- och köttprodukter så känns det inte direkt dyrt ändå.
 
Ni som handlar Arla - har ni inga lokala mejerier i era butiker eller väljer ni bort dom av någon anledning? Hos oss är ofta Norrmejeriers produkter någon krona dyrare än ICAs egna produkter men med tanke på hur billigt det är med mejeri- och köttprodukter så känns det inte direkt dyrt ändå.

Nu handlar jag inte själv för tillfället(pga att jag mår dåligt psykiskt har ju inget med tråden att göra så vi behöver inte gå ein på det) så det är något år sedan jag brukade besöka affären(så det är möjligt att det ändrat sig) men det var då svårt att hitta annan grädde än arla som inte var karragen(stavas?) i.(i varje fall av de ekologiska) Någon gång ibland fanns det hjordnära(var väl olika i olika affärer) men jag bor i närke så det är väl kanske inte så lokalt heller.

Mjölk brukar jag vilja ha laktosfri(även om jag äter andra mjökprodukter med laktos i) och arla är den som brukar finnas som är ekologisk och svensk.

Så det har blivit mycket arla på mölk och grädde för att de erbjudit de produkter jag vill ha dvs svenskt, ekologiskt och utan tillsatsämnen. Annars gillar jag tanken på att stödja mindre mejerier. :)
 
Är det därför laktosfria produkter har längre hållbarhet? Jag trodde att det hade just med att de är utan laktos att göra. (Tycker tyvärr inte att laktosfritt brukar vara lika gott, men det tyckte jag inte om mjölken utomlands som barn heller, så det finns kanske ett samband.)

Jag tycker laktosfritt brukar vara sötare, det är lite jobbigt på en del grejer, brukar föredra icke laktosfritt smakmässigt.
 
Jag var precis till kylskåpet och läste på förpackningarna till våra mejerivaror. Samtliga coop-produkter vi har (mjölk, crème fraiche, gräddfil) är producerade i Sverige (Dalarna) med svensk mjölk. Även Arlas crème fraiche och keso är gjord på svensk mjölk. Smöret från Garant är gjort i Danmark. Kvargen (Lindahls + ett tyskt märke) i Tyskland förstås. Var osten är gjord, Wästgöta kloster, framgår inte av förpackningen. Jag ska helt klart försöka titta mer på ursprung när jag handlar i fortsättningen.
 
Lagar mycket mat med grädde i? :)
De är ju ganska många i sin familj dessutom, så då går det ju år mer :)
/äter också mycket mat med grädde i.. :p

Typ gräddsås varje dag, då? Vi är fyra i familjen, men gör nog max av med en dl i veckan, oftast mindre, det är så sällan jag kommer på något att laga som det ska vara grädde i - det skulle vara pastasåser, men pasta är redan så onyttigt, att ha gräddsås till dessutom känns lite mycket, så det blir sällan av. Steker man en fin köttbit och gör finmiddag kan man ju också ha gräddsås, men sån middag äter vi kanske var tredje månad. Vad gör man för sorts mat om det går åt mycket grädde?
 
Jag kikade på Icas mjölk och grädde igår när jag handlade. På alla förpackningar jag tittade på stod det med stor text mjölk från svenska gårdar.
 
Typ gräddsås varje dag, då? Vi är fyra i familjen, men gör nog max av med en dl i veckan, oftast mindre, det är så sällan jag kommer på något att laga som det ska vara grädde i - det skulle vara pastasåser, men pasta är redan så onyttigt, att ha gräddsås till dessutom känns lite mycket, så det blir sällan av. Steker man en fin köttbit och gör finmiddag kan man ju också ha gräddsås, men sån middag äter vi kanske var tredje månad. Vad gör man för sorts mat om det går åt mycket grädde?

Tja... Jag ser inte grädde som onyttigt. Fett förvisso, men inte onyttigt.
Nu gör vi iofs inte av med så mycket grädde längre, men sambon käkade lchf tidigare - då gick det åt massor.
Men vi gör kycklinggryta med rejält med grädde, Kasslergryta (med matlagningsgrädde förvisso), lax med grädde och pesto (fett med fett med fett... :p). Bl.a
Men när jag tänker efter blir det betydligt mindre nu. Har dock inte svårt att se hur en stor barnfamilj kan göra av med en liter i veckan :)
 
Typ gräddsås varje dag, då? Vi är fyra i familjen, men gör nog max av med en dl i veckan, oftast mindre, det är så sällan jag kommer på något att laga som det ska vara grädde i - det skulle vara pastasåser, men pasta är redan så onyttigt, att ha gräddsås till dessutom känns lite mycket, så det blir sällan av. Steker man en fin köttbit och gör finmiddag kan man ju också ha gräddsås, men sån middag äter vi kanske var tredje månad. Vad gör man för sorts mat om det går åt mycket grädde?

När jag läser din text så inser jag att jag nog är beroende av grädde i min matlagning. Det är inte ofta jag lagar något utan sås och är det sås så är det grädde. Kan nog göra av med 5 dl i veckan, bara jag..

Just att du kan knappt komma på rätter med grädde och jag knappt några utan tycker jag är fascinerande. Vad lagar ni för typ av mat till vardags?
 
Typ gräddsås varje dag, då? Vi är fyra i familjen, men gör nog max av med en dl i veckan, oftast mindre, det är så sällan jag kommer på något att laga som det ska vara grädde i - det skulle vara pastasåser, men pasta är redan så onyttigt, att ha gräddsås till dessutom känns lite mycket, så det blir sällan av. Steker man en fin köttbit och gör finmiddag kan man ju också ha gräddsås, men sån middag äter vi kanske var tredje månad. Vad gör man för sorts mat om det går åt mycket grädde?

Vilka matvanor en har är ju väldigt olika och också vad en väljer att ha grädde i. Jag har t.ex grädde i kaffet så det går åt en hel del bara där, har inte koll på hur mycket men skulle inte förvånna mig om det blir ett paket(3 dl paket då) eller så bara i kaffet under en vecka. :o

Jag har grädde i väldigt mycket olika saker just pastasås har jag dock ofta tomatsåsbaserade( kanske inte är ett ord men jag har ofta något med tommat i tex. krossade tomater ketchup eller varför inte färska om jag råkar ha det hemma) och då har jag inte i grädde. Dock händer det ju att jag äter pastasås med grädde i också.
 
Ni som handlar Arla - har ni inga lokala mejerier i era butiker eller väljer ni bort dom av någon anledning? Hos oss är ofta Norrmejeriers produkter någon krona dyrare än ICAs egna produkter men med tanke på hur billigt det är med mejeri- och köttprodukter så känns det inte direkt dyrt ändå.

Nej här finns endast Arla, Lindahl och Valio. Inget lokalproducerat alls. Jag tål inte laktos och då blir urvalet väldigt begränsad. Köper Arla eller Valio vispgrädde.
 
Det högpastöriseras en hel del i Sverige nu med. Så även vi har mejeriprodukter med den långa hållbarheten.

Laktosfria produkter har högpastöriserats länge.

Så det är påväg att ändras :)

Fast jag vet inte om det ar "hog pastorisering" jag menar:p Det finns ocksa nagot som heter 'Ultra pastorizied' har men det smakar ofta lite annorlunda an "vanlig" mjolk eller gradde och gradden blir inte riktigt lika hard nar man vispar och skar sig inte lika latt om man over vispar.:angel:

Jag vet att mjolk oftast i varma lander pastoriseras i en hogre temperatur (och kortare tid) an i Sverige ... och smakar lika dant. "Shelf life" ar enligt datummarkningen ungefar samma som i Sverige ... men i verkligheten haller den mycket langre och surnar inte pa vagen hem.
Det som har kallas 'ultra pastorized har pastorisierats vid aven hogre temperatur (ar dock osaker om tiden) och som har betydligt langre hallbarhet, eller shelf life.

När jag läser din text så inser jag att jag nog är beroende av grädde i min matlagning. Det är inte ofta jag lagar något utan sås och är det sås så är det grädde. Kan nog göra av med 5 dl i veckan, bara jag..

Just att du kan knappt komma på rätter med grädde och jag knappt några utan tycker jag är fascinerande. Vad lagar ni för typ av mat till vardags?

For mig som inte har bott i Sverige pa 30 ar ar det amazing hur mycket gradde man ofta anvander i mat i Sverige, men minns nar jag gjorde det ocksa. Tills jag inte kunde kopa gradde i Saudi Arabien. Det fanns helt enkelt ingen gradde alls, sa det var bara att lara om hur man lagar mat. :crazy:
Jag anvander mig av en hel del influenser fran det Asiatiska eller Sydamerikanska koket nu. Jag alskar salsor och saser fran frukt och gront ... Till grillat ar, i mina ogon, en valgjord chimichurri sas oandligt mycket godare an en graddsas (eller bearnaise sas)
 
Typ gräddsås varje dag, då? Vi är fyra i familjen, men gör nog max av med en dl i veckan, oftast mindre, det är så sällan jag kommer på något att laga som det ska vara grädde i - det skulle vara pastasåser, men pasta är redan så onyttigt, att ha gräddsås till dessutom känns lite mycket, så det blir sällan av. Steker man en fin köttbit och gör finmiddag kan man ju också ha gräddsås, men sån middag äter vi kanske var tredje månad. Vad gör man för sorts mat om det går åt mycket grädde?

Grädde är också en stor del av många efterrätter.

Här är lite av vad jag lagar med grädde:
Pannacotta
Creme Brulee
Creme Catalan
Vaniljsås
Sparrissoppa
Räksoppa
Andra förrättssoppor
Gräddsås
Köttfärssås
Ostsås till pasta
Andra pastasåser
Köttfärspajer
Ostpajer
Som topping på varm choklad
Till diverse bakverk/kladdkaka osv
Färskostblandningar
Vispat smör
Överhuvudtaget som "krämgörare"/konsistensgivare till såser/krämer/osv

Vi gör av med kanske strax under 1 liter i veckan (6 personer i hushållet), grädde ingår kanske på något sätt 2-3 dagar i veckan. Dock köper jag inte i literförpackning eftersom det känns lite osmidigt/ohygieniskt att hela tiden ha öppnade förpackningar.
 
Jag använder grädde kanske en gång i månaden. Högst. Ibland får jag för mig att det ska vara grädde i något, men när jag står där och ska hälla i den känns det alltid som att jag nu gör en god och fräsch rätt alldeles kleggig istället. Och då får det vara.
 
När jag läser din text så inser jag att jag nog är beroende av grädde i min matlagning. Det är inte ofta jag lagar något utan sås och är det sås så är det grädde. Kan nog göra av med 5 dl i veckan, bara jag..

Just att du kan knappt komma på rätter med grädde och jag knappt några utan tycker jag är fascinerande. Vad lagar ni för typ av mat till vardags?

Nästan all mat med grädde betraktar jag nog som lite onyttig, och alltså som nåt man inte kan äta så ofta. Inte att det behöver vara så, men jag har den känslan. Vi äter nog lite allt möjligt, nu i veckan åt vi libanesiskt en dag, jerk chicken en dag, thai en dag, pasta med bacon och svamp en dag, och idag blir det nog kinesiskt eller cajun - så den här veckan så är de enda mejeriprodukten yoghurt till det libanesiska i måndags, ingen grädde alls. Sist jag använde grädde var nog en ädelostsås vi åt för några veckor sen. När jag tänker på saken går det nog inte åt mer än en sån där 2 dl tetra grädde i månaden. Hur ser er matsedel ut, tänkte att det kunde vara kul att jämföra?
 
Grädde är också en stor del av många efterrätter.

Här är lite av vad jag lagar med grädde:
Pannacotta
Creme Brulee
Creme Catalan
Vaniljsås
Sparrissoppa
Räksoppa
Andra förrättssoppor
Gräddsås
Köttfärssås
Ostsås till pasta
Andra pastasåser
Köttfärspajer
Ostpajer
Som topping på varm choklad
Till diverse bakverk/kladdkaka osv
Färskostblandningar
Vispat smör
Överhuvudtaget som "krämgörare"/konsistensgivare till såser/krämer/osv

Vi gör av med kanske strax under 1 liter i veckan (6 personer i hushållet), grädde ingår kanske på något sätt 2-3 dagar i veckan. Dock köper jag inte i literförpackning eftersom det känns lite osmidigt/ohygieniskt att hela tiden ha öppnade förpackningar.

Men förrättssoppa och efterrätt, äter ni det varje vecka?
 
Nästan all mat med grädde betraktar jag nog som lite onyttig, och alltså som nåt man inte kan äta så ofta. Inte att det behöver vara så, men jag har den känslan. Vi äter nog lite allt möjligt, nu i veckan åt vi libanesiskt en dag, jerk chicken en dag, thai en dag, pasta med bacon och svamp en dag, och idag blir det nog kinesiskt eller cajun - så den här veckan så är de enda mejeriprodukten yoghurt till det libanesiska i måndags, ingen grädde alls. Sist jag använde grädde var nog en ädelostsås vi åt för några veckor sen. När jag tänker på saken går det nog inte åt mer än en sån där 2 dl tetra grädde i månaden. Hur ser er matsedel ut, tänkte att det kunde vara kul att jämföra?

Inga bakverk alls på en månad? Ingen paj med vaniljsås? Inga pannkakor och våfflor? Ok, det blir inte ofta men en pannkaksmåltid i månaden blir ju redan där 2 dl grädde...
Då är vi nog betydligt mer "gottegrisar" än er...

Ungefär hälften av gräddkonsumtionen (skulle jag skatta) hos oss handlar om efterrätter, vispgrädde i varm choklad och bakverk.

Och att vispa ihop lite lyxsmör på lördagen till de nybakade bröden konsumerar också ett par deciliter grädde.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
5 967
Senast: Dentaku
·
Skola & Jobb Själv har jag sökt två olika kurser för att jobba med skrivprojekt. Sen har jag sökt en kurs om brödbakets kemi . Alla är på distans...
2
Svar
33
· Visningar
1 366
Mat Jag förstår inte, några saker runt de läskvarianter som kallas för energidryck. Jag började fundera på de här frågorna, när en...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
7 859
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 402
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp