Vispgrädde?

Fast det är värmebehandlingen som ger lång hållbarhet som sedan "kräver" förtjockningsmedel för att vara lättvispad. Funktionen man uppnår är alltså lång hållbarhet och inte i första hand för "några % fett".

Det ger längre hållbarhet, alltså? Utan att för den skull vara som sådan där mjölk där det står extra lång hållbarhet på förpackningen (perfekt i sommarhuset)?

Jag har länge tyckt att 4% fett mindre när grädde ändå är så fett, och den med 36% fett av någon anledning inte är lika god, känns lite onödigt. Hade fettmängden tex varit halverad, hade det ju kunnat vara värt att överväga.
 
Fast vad är det för bra med skruvkork? Den är i plast, det kan rimligen inte vara bra. Jag gillar vanlig tetra eftersom det är enkelt att veta när grädden stått öppnad lite länge, försöker man hälla ut ngt så sitter den fast i botten. Med skruvkork smakar den läskigt men då känns det lite sent.

Jag tycker det är praktiskt, eller sån tetra som är på 1 1/2 liter mjölk gillar jag oxå (finns något märke som har sån liten fpk grädde) Sen att skruvkorken inte är miljövänligare är en annan sak.

@sjoberga ok hade inte koll på att det var längre hållbarhet då det aldrig är något problem för mig, grädde håller ju ofta länge ändå om man har bra temp i kylen och jag använder så pass mycket att det ändå tar slut innan det blir dåligt.
 
Gefleortens har vi hos mig oh jag bor utanför stockholm, så lite spritt är det i alla fall.

Till trådämnet: tycker det är löjligt att stoppa i massa karragen och annat skit för att vinna några % fett. Jag köper 40% grädde utan tillsatser så långt det går. Men de 36% har i många fall bättre förpackningar, i alla fall när det gäller 2-3 dl (skruvkork), det tycker jag är lite konstigt.

Arlas nya 5 dl ekologiska vispgrädde har skruvkork :up:
 
Det är ett lokalt mejeri, så jag vet inte hur utspritt den finns. Det kanske bara är i ett gäng kommuner häromkring.
Gefleortens är det, iallafall.
Tack jag har sett märket ibland när vi har varit på semester, men det är bra att veta om man hittar det igen! :D
 
Det ger längre hållbarhet, alltså? Utan att för den skull vara som sådan där mjölk där det står extra lång hållbarhet på förpackningen (perfekt i sommarhuset)?

Jag har länge tyckt att 4% fett mindre när grädde ändå är så fett, och den med 36% fett av någon anledning inte är lika god, känns lite onödigt. Hade fettmängden tex varit halverad, hade det ju kunnat vara värt att överväga.

Värmebehandling ger den långa hållbarheten, precis som med mjölk, men också sämre vispbarhet. Därför kompenserar man det med förtjockningsmedlet karragenan.
 
Mer allmän info: Värmebehandlingen ger ca 28 dagars hållbarhet. Utan den håller grädde ca 7 dagar (fast egentligen längre).
Jag köper bara grädde när jag någon enstaka gång behöver der. Grädde är inget jsg har hemma normalt. Men bra att gå en förköarinh eftersom jag tycker att den mer hållbara smakat sämre.
 
När vi nu är inne på mejeriprodukter. Försök hitta svensk hushållsost till vettigt pris. Gäsene som är svensk är nästan 25 kr dyrare kilot i min coopaffär än Arlas som är dansk.
 
En fråga om hållbarhet, är det längre hållbarhet på öppnad förpackning också, eller gäller det bara oöppnad?
 
Älskar grädde. Gör chokladterriner nu och använde en Ica grädde. Den grädden var inte svensk utan kom från Tyskland/Österrike.
 
Vi gör åt ca 1 liter grädde i veckan. Köper Emåmejeriets 40% och är sk närproducerad då deras mjölk kommer från småländska gårdar. Har noterat att såväl deras standardmjölk som grädde har betydligt bättre hållbarhet än arlas. Varför det är så vet jag inte. Ingen prisskillnad.

Under mina arbetspass på rättspsyk har jag noterat att all mjölk/fil/yoghurt är ekologisk och tas i regel från Hjordnära (något mindre mejeri från Hjo) och i andra hand så är det skånemejerier.
 
Jag tycker det är rent beklämmande att så många uppenbarligen köper den 36%-iga att den nu mer dominerar gräddhyllan!
Och att det i mejerihyllorna över lag är svårt att hitta svenska produkter, som dessutom är osötade och utan tillsatser. Det går såklart, jag själv gör det uteslutande de gånger vi köper mejerivaror, men jag önskar så innerligt att fler öppnade ögonen och köpte dem så utbudet ökade. För att inte tala om svenska laktosfria produkter, det existerar knappt… och särskilt inte ekologiska som jag köper.

Varför "ska" mat vara så förbaskat billig? Frustrerande utveckling!

Jag har formodligen kopt den 36%iga utan att lasa innehalls declarationen. Det har inte fallit mig in att det kan vara nagot annat an gradde i ... gradde.

För övrigt tycker jag grädde med lång hållbarhet har en stor finess ibland, även om jag oftast köper vanlig vispgrädde.

Det är ju den FUNKTIONELLA skillnaden både producenter och kunder vill ha i produkten.

Pastorisering i Sverige sker vid en mycket lagre temperatur an i manga andra lander. De som sysslar med mjolk produkter och pastorisering (som folk i Alfa Laval till exempel ;) ) har berattat att man i Sverige pastoriserar vid en betydligt lagre temperatur an i de flesta andra lander ... I tropiska och sub tropiska klimat pratar man inte om rotmanad och mjolk produkter haller sig fran affaren, i heta bilar till kylskapet dar hemma och mjolken haller fortfarande langre an i Sverige ... utan en enda tillsats.
Har (och i de flesta lander med varmt klimat) haller gradden i flera veckor i kylen utan nagra tillsatser alls.
 
Och bara for det var jag tvungen att ga och vispa lite gradde till mina farska bar ... Efter en noggrann undersokning av forpackningen for att konstatera att den bara inneholl gradde blev det bar med gradde ... istallet for bar. suck. lol
 
Jag har formodligen kopt den 36%iga utan att lasa innehalls declarationen. Det har inte fallit mig in att det kan vara nagot annat an gradde i ... gradde.



Pastorisering i Sverige sker vid en mycket lagre temperatur an i manga andra lander. De som sysslar med mjolk produkter och pastorisering (som folk i Alfa Laval till exempel ;) ) har berattat att man i Sverige pastoriserar vid en betydligt lagre temperatur an i de flesta andra lander ... I tropiska och sub tropiska klimat pratar man inte om rotmanad och mjolk produkter haller sig fran affaren, i heta bilar till kylskapet dar hemma och mjolken haller fortfarande langre an i Sverige ... utan en enda tillsats.
Har (och i de flesta lander med varmt klimat) haller gradden i flera veckor i kylen utan nagra tillsatser alls.

Det högpastöriseras en hel del i Sverige nu med. Så även vi har mejeriprodukter med den långa hållbarheten.

Laktosfria produkter har högpastöriserats länge.

Så det är påväg att ändras :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
5 709
Senast: Dentaku
·
Skola & Jobb Själv har jag sökt två olika kurser för att jobba med skrivprojekt. Sen har jag sökt en kurs om brödbakets kemi . Alla är på distans...
2
Svar
26
· Visningar
805
Senast: __sofia__
·
Mat Jag förstår inte, några saker runt de läskvarianter som kallas för energidryck. Jag började fundera på de här frågorna, när en...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
7 616
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 327
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp