Vissa borde inte få ha häst?!

Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

men herregud... Detta är ju inte klokt.. f*n vilka människor det finns.. :mad::mad::cry::cry:
 
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

Knapplån
jag säger, men HERREGUD!! Det finns MILJONER saker som görs dagligen som JAG skulle kunna anse är värre. är det inte djurplågeri att stänga in en häst i en box i 10 timmar per dygn?
Är det inte djurplågeri att stoppa in den i en trailer och åka X antal km X antal gånger per år för att VI vill det?
Är det inte djurplågeri att stoppa den i vanligen för små hagar, men vänner (i bästa fall) de inte valt själva, utan möjlighet att komma undan?
Att en bra dag ta ut den på en väng under ryttare, och tvinga dem att gå dit vi vill helt på det sätt vi vill(i form mm).
Som någon tidigare sade, hon tar det snäppet för långt, ska inte kräva "allt" från början. Och det finns troligen bättre metoder, men såå himla hemskt tycker jag inte att det är, även om jag själv inte skulle komma på iden.
 
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

Håller faktiskt med dig. Ofta kritiseras Nh/ frihetsdressyr/trickträning/ kalla det vad du vill , när det egentligen kan jämföras med vardagliga saker vi utsätter våra hästar för.

Visst är det hemskt att hon tar till denna metod, men jag tycker att man oftare ser hemskare saker ute i hästvärlden som inte alls uppmärksammas bara för att "alla gör det", och att det är så himla vanligt.

Men ska man vara riktigt långsökt så är ju nästan allt vi gör med våra hästar "plågeri" isånnafall, eftersom hästen från början var vild, och vi insisterar på att sitta på dess rygg.
 
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

Ja precis, finns nog ingen som håller hästar för hästens bästa. Nu är det ju tamdjur och vi har den för vårt egna höga nöjes skull, och då får man göra det bästa av det. Det här är kanske inte det bästa sättet att lära in något, men efter inlräningen så kommer hästen få beröm varje gång den gör det. Vissa tragglar med något månad ut o månad in, tjajtar, slåsss med sin häst o är ärg o sur, det här leder BUMS till det flickan vill, utan skrik o gap, drag i hästen smun mm. När den kan grejen så behövs ju detta inte mer. Nepp, over and out som en del säger.
 
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

Ja visserligen får hon fram sin vilja fort utan bråk, men jag tycker dock inte att det är en bra metod. Ska man lära in trick( va det nu ska va bra för?) så ska man ha god hjälp, eller veta vad man håller på med. Jag gillar varken folk som bråkar med sina hästa, eller de som väljer snabba genvägar. Det ska ta den tid det behöver, och allting ska gå "smärtfritt".
 
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

men som någon tidigare skrivit har hon lagt upp filmer månader efter den första, där hon gör exakt likadant..
så antingen är hästen väldigt trög, eller så gör tjejen helt fel....
 
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

finns det någon direkt fakta på att de inte är från samma träningsperiod? Bara för att hon lägger upp dem senare behöver det inte betyda att hon har hållt på med det under hela perioden.
 
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

hon sager det sjalv att "Sa har langt har vi kommit med traningen nu - snart kan han nog gora det pa kommando"


..bara o lasa innantill.
 
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

Hon har ju inte knutit ihop extremiteter, hon har satt ett rep runt en extremitet. Med knyta ihop menas det att två eller fler extremiteter knyts ihop.
 
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

Jag anser knappast att det där är djurplågeri, det finns det bra mycket andra saker till enligt min mening.

Men att det är ett dåligt inlärningssätt, det är väl alla överens om. Att binda och dra ner en häst är tvång, till liggande position dessutom som är väldigt sårbart för hästen. "Att lära" en häst innebär att man får den att vilja, inte att tvinga den för egen maskin. Som någon skrev också så använder hon ju samma metod fler månader senare, och hästen ser ut att fatta lika lite då...Det fanns en annan video för föreslogs efter denna, med en häst i flugtäcke där han drar upp benet och drar huvudet åt motsatt håll så hästen dras omkull. Det såg ju också hälsosamt ut...

Tur för henne att hon har en så väldigt gullig häst, min häst skulle slå sig/mig gul och blå om jag försökte tvinga den till samma sak.
 
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

Alltså, som sagt, vilka galet snälla hästar dessa människor har. :crazy:På den filmen vill ju hästen verkligen inte ligga ner, men gör det lugnt tillslut ändå när hon fortsätter att slita...
 
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

Ja, menar det.
Dock ser ju det sättet som videon jag länkade något snällare ut då den ändå har ett annat stöd, men man blir ju inget annat än frustrerad då hon verkligen sliter. Varför lära sin häst att lägga sig ner med våld när det finns tusen andra sätt? Varför ska man dra ner sin häst när han inte har något att säga till om? :(

Man blir galen på alla dessa människor.
 
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

Är det här verkligen ett bra sätt att "lära" hästen att ligga ner? Är det bara jag eller är det djurplågeri? Kan någon förklara för mej hur man tänker när man gör sådär? :confused: :cry:
http://www.youtube.com/watch?v=z1SMB_Rdkh8&feature=related

Allt vi gör med våra djur kan bli till djurplågeri om det utförs på fel sätt. Jämför med dressyr, hoppning, lastning, uppbindning mm inget av detta är naturligt. Ska vi hålla hästen naturligt så ska vi släppa den på stoooora vidder i en stooor flock och låta den vara ifred.
 
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

Fyy vad taskigt! Hur ska hästen förstå att den ska lägga sig ner genom att matte drar i grimmskaftet :confused:
 
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

*KL*
"Allt du önskar att hästen ska ge dig, måste du själv ge den, både till kropp och till själ"
Taget från Dag Nätterqvists hemsida och till hans minne.

Hästens förmåga att känna känslor är bra utvecklat. Undrar hur känslorna är hos hästen när den förnedras som den gör ibland. Kan man inte få hästen att göra det man vill utan att kränka den ska man sluta med att hålla på med hästar och förmodligen med djur över huvud taget. Med positiv motivation och träning kan man få hästen att göra det mesta man vill på grund av att hästen vill göra det. Men när man har bråttom och samtidigt slutar tänka blir det sällan bra.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

*KL*
"Allt du önskar att hästen ska ge dig, måste du själv ge den, både till kropp och till själ"
Taget från Dag Nätterqvists hemsida och till hans minne.
Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
:bow::bow::bow:
Eller Pat Parelli

The horse doesn´t care how much you know, until he knows how much you care.
 
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

Jag försvarar inte på något sätt tjejens metod, MEN, jag tycker lika lite om att vi som tränar trck och NH blir identifierade med en video som t.ex jag skulle gå in och visa med denna video att hoppning är djurplågeri, för går hoppning till på detta vis är det enl. mej också djurplågeri.
http://www.youtube.com/watch?v=pLfFPpd1-Ag&feature=player_embedded
 

Liknande trådar

Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 749
L
  • Artikel
Dagbok Jag HAR försökt. Jag lovar att jag har det så jävla mycket även fast vissa kanske inte tror det. Men helt ärligt så som mitt liv har...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 540
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 879
Senast: Solstig
·
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
811
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp