Bukefalos 28 år!

Vissa borde inte få ha häst?!

Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

Jag tycker inte att man ska säga så mycket om att det är dumt att lära hästarna ligga om man själv SITTER på hästarna varje dag.
Jag har inte lärt min häst ligga, men hon har absolut inget emot att jag sitter brevid henne när hon vilar i hagen. :)

Däremot tycker jag att det är djurplågeri att tvinga hästarna att ligga ner, likaså är det djurplågeri att tvinga på hästen en ryttare.
 
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

Tycker hästen om att rulla sig i sand/etc. när den är blöt?
Gå till närmsta sandplätt och när hästen lägger sig ner så passar man på att ge den en godis. Svårare än så är det inte. :)
 
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

Att få hästen att lägga sig ner är väl den totala underkastelsen en häst kan göra,därför vill vissa prompt lära sina hästar det till vilket pris som helst, då är dom ju en riktig ledare:grin:

Exakt! Det gör mej så irrriterad detta härjande med hästarna för att folk har fått för sej att dom ska bli sedda som ledare:crazy:

Det är kränkande mot hästar att hålla på och lära dom ligga som hundar, det finns inga skäl i världen, som det gör när det gäller hundar tex.

Det här har kommit med nh och westernkulturen där man ursprungligen hade såna metoder för vildhästar och unghästar, en helt annan hästkultur och något vettiga människor borde ta avstånd ifrån.

:mad:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

Att hästen låter dej vara bredvid när den ligger är en helt annan sak, att lära den ligga för att dominera är en helt annan sak. För hästen är det en dominanshandling. En häst lägger bara ner en annan häst som mycket kraftig dominans och straffbehandling.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

Nu generaliserar ni nog lite hej vilt tror jag. Visst finns det säkert de som ska lägga hästen ner som en ledarskapsgrej (har dock aldrig själv stött på någon sådan person). Jag tror dock de flesta gör det som en "kul grej", ett showmoment (även om man inte tänkt visa upp det i någon show).

Varför gör man det?
Tja, som IronWill säger
Jag tycker inte att man ska säga så mycket om att det är dumt att lära hästarna ligga om man själv SITTER på hästarna varje dag.
Jag har inte lärt min häst ligga, men hon har absolut inget emot att jag sitter brevid henne när hon vilar i hagen.

Däremot tycker jag att det är djurplågeri att tvinga hästarna att ligga ner, likaså är det djurplågeri att tvinga på hästen en ryttare.

Ska man bara se det som någon onödigt, så varför ska man lära hästar hoppa höga hinder i olika banor, driva kor, krulla ihop sig och göra piruetter, dra vagnar? Hästen har ingen egen vinning i det utan det är för ryttarens skull hästen är ett rid- eller kördjur. Det naturliga för hästen är väl att gå på vidsträckta slätter och äta dagarna i ända?
Så ser jag på saken.
 
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

Jag tycker inte att man ska säga så mycket om att det är dumt att lära hästarna ligga om man själv SITTER på hästarna varje dag.
Jag har inte lärt min häst ligga, men hon har absolut inget emot att jag sitter brevid henne när hon vilar i hagen. :)

Däremot tycker jag att det är djurplågeri att tvinga hästarna att ligga ner, likaså är det djurplågeri att tvinga på hästen en ryttare.
Nja det är nog att de accepterar att ha oss på ryggen.
De kan ju dock fly då- som så många inte accepterar- hästen får inte bli rädd för ngt- då är den dominant enligt de nya metoderna som utgår från otama vildhästar.
 
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

Människor utan kunskap om hästens kommunikation/språk, natur och välbefinnande, och som har bråttom tar till medel som är kränkande för hästen. Även om hästen inte har människans intellekt så är den delen av hjärnan som styr känslor ungefär lika stor hos hästen som hos människan.

Men tydligen finns det en hel del människor där den delen av hjärnan där känslorna styrs, underutvecklad :eek:
Ledarskap har du när hästen känner förtroende för dig, inte skräck och rädsla.

"Allt du önskar att hästen ska ge dig, måste du själv ge den, både till kropp och till själ"

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

Snacka om totalt avsaknad av respekt och förståelse för hästen som djur och individ undrar vad hon fick iden ifrån :grin: tyvärr är det inte första gången jag hör/ser ngt liknande även i Sverige. En tränare jag träffade skröt om hur han kunde få hästarna att göra si eller så. Jag frågade hur han gjorde och då tittade han nedlåtande på mig och sa "hur lär du en hund att sitta" senare fick jag höra att denna tränare använde just rep :mad:
 
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

Är det här verkligen ett bra sätt att "lära" hästen att ligga ner? Är det bara jag eller är det djurplågeri? Kan någon förklara för mej hur man tänker när man gör sådär? :confused: :cry:
http://www.youtube.com/watch?v=z1SMB_Rdkh8&feature=related

Äsch, såna dumheter! Helt meningslöst... och att dessutom sätta sig på den när hon dragit ned stackarn på marken? Varför det?

Snäll häst i alla fall som inte blev förbannad. :crazy:
 
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

Till er som menar att det är dominans att hästen lägger sig, hur menar ni?

Det är väl mer tillit att någon annan vaktar deras liv att de vågar ligga ner att vila? Det är iaf min uppfattning.

Håller med IronWill ang djurplågeripratet just i meningsfullheten att lära hästen ligga, ha ryttare på sig mm ;)

Dock tycker jag inte om metoden att "lära" genom att tvinga med rep (är väl olagligt i Sverige?). Vilken snäll häst!

Detta tycker jag var trevligare(dock framgår inte inlärningsmetoden här) http://www.youtube.com/watch?v=1LE7lYksZEY&feature=related
 
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

KL

Nu tänker jag gå emot strömmen lite. Jag tycker inte metoden alls är djurplågeri. Men det krävs att hästen verkligen litar på en, och att den är lärd att ge efter för tryck för att det ska fungera utan att hästen blir rätt (vilket hästen på filmen blir!).

Alla metoder man använder kan göras till djurplågeri av fel människa, så jag skulle inte förkasta metoden, däremot förarbetet hon gjort skulle jag förkasta.

Har inte provat på min häst, men hon skulle troligtvis lägga sig ner så fort hon bara kom på vad jag ville. Hon rullar sig extremt sällan så att ta henne till grustag och hoppas att hon rullar sig och därigenom lära henne det skulle inte vara hållbart.

Hon ligger gärna ner när jag är med, och jag kan putta omkull henne utan minsta motstånd om hon "ligger upp". Och ska jag få henne att resa sig med mig på ryggen så krävs det rätt många uppmaningar :angel: bara provat en gång, men jag smackade säkert i 30 sek... hon tittade mkt på mig och frågade om jag veeeeeeerkligen ville att hon skulle resa sig.
 
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

Såna svar får man bara från folk som gillar att markdrilla hästarna o inte nöjer sig med privilegiet att få rida på dem:crazy:

Såna som inte kan rida så bra men klappar sig för bröstet om man kan lägga den ner. Alternativa metoder.
 
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

Ja alltså, det är ju inte djurplågeri om de accepterar att människan sitter upp.

Men jag tycker inte riktigt att det är ett dominansbeteende mot hästen att man
lär den ligga ner - ber den ligga ner för en belöning, för mig finns det inget ledarskap mellan människa - häst.

"I frihet" så sitter nog det bara någon på ryggen på hästen om denne vill döda hästen.
 
Senast ändrad:
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

Tycker hästen om att rulla sig i sand/etc. när den är blöt?
Gå till närmsta sandplätt och när hästen lägger sig ner så passar man på att ge den en godis. Svårare än så är det inte. :)

Hej!

Nej, hon rullar inte!! Hon är hopplöst "renlig" när det kommer till att rulla ( boxen är hon en riktigt skitgris). Tror det tog 1 år innan jag såg henne rulla och i sand- never! Hon letar alltid upp den torraste gräsfläcken i hagen att rulla i- om hon ens gör det.. Dessutom rullar hon nästan bara om hon har täcke på.. Konstig häst!

/Lavinia, som snabbt inser att det kommer bli svårt att lära pållan ligga, hon kanske blir mindre renlig när hon blir äldre..
 
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

Så när en hingst betäcker ett sto så är han inte uppepå henne menar du? ;)

Tycker att det är många som glömmer det, och när unghingstar leker med varann så är de ofta och klättrar på varann...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 491
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 776
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
735
Senast: valy
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 356
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp