Vissa borde inte få ha häst?!

Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

Fast en människa är inte en häst. Och det är jag mycket säker på att hästarna är medvetna om.
 
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

"Våra" hingstar lägger sig ofta ner när de busar, först ner på knä och sedan så brukar båda tippa omkull i en hög. :rofl:
 
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

lånar sista knappen.

Tycker inte att det är okay. Mycket inom nh går tyvärr bara ut på att drilla och använda mer makt än nödvändigt över våra hästar. Trevligare om man kan hålla sig på en nivå som är på bådas villkor. Jag har studerat hästspråk och hästflockar länge, och hästar är långt ifrån så maktgalna som vi människor är.
 
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

Ja alltså, det är ju inte djurplågeri om de accepterar att människan sitter upp.

Men jag tycker inte riktigt att det är ett dominansbeteende mot hästen att man
lär den ligga ner - ber den ligga ner för en belöning, för mig finns det inget ledarskap mellan människa - häst.

"I frihet" så sitter nog det bara någon på ryggen på hästen om denne vill döda hästen.

Det ÄR ett dominansbeteende, man kan inte "tycka" om det. Det är en yttersta markering och det är det som hingstarna tränar på när de leker med varandra och lägger ner varandra mer eller mindre genom att nafsa i frambenen bla.

Då är det lek, dom går ifrån direkt, när det är allvar står den dominante kvar en stund och tillåter inte den andre att gå upp. Som hundar på sätt och vis.

Det är väl det att många inte fattar hästspråk utan "tycker" om vad beteenden är eller inte är, eller borde vara, och ofta utan grund:crazy:


Men det kommer från tämjande av vildhästar med snabb inridning och ingen hänsyn till hästarna och har följt med som en del av den kulturen in i NH och till en massa hobbyfolk som borde ha pudel istället:o

Hästar är snälla och samarbetsvilliga, dom lär sej, det är synd att dom inte säger ifrån mer ibland.
 
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

lånar sista knappen.

Tycker inte att det är okay. Mycket inom nh går tyvärr bara ut på att drilla och använda mer makt än nödvändigt över våra hästar. Trevligare om man kan hålla sig på en nivå som är på bådas villkor. Jag har studerat hästspråk och hästflockar länge, och hästar är långt ifrån så maktgalna som vi människor är.

Nej precis så är det! Ju räddare människa ju mer behov av makt och maktutövning för sakens skull, tänker jag.
 
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

lånar sista knappen.

Tycker inte att det är okay. Mycket inom nh går tyvärr bara ut på att drilla och använda mer makt än nödvändigt över våra hästar. Trevligare om man kan hålla sig på en nivå som är på bådas villkor. Jag har studerat hästspråk och hästflockar länge, och hästar är långt ifrån så maktgalna som vi människor är.

:bow::bow:

Mer behöver jag inte skriva..
 
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

KL

Nu tänker jag gå emot strömmen lite. Jag tycker inte metoden alls är djurplågeri. Men det krävs att hästen verkligen litar på en, och att den är lärd att ge efter för tryck för att det ska fungera utan att hästen blir rätt (vilket hästen på filmen blir!).

Alla metoder man använder kan göras till djurplågeri av fel människa, så jag skulle inte förkasta metoden, däremot förarbetet hon gjort skulle jag förkasta.

Jag håller med dig. Att lägga ned en häst kan man göra av flera olika anledningar. Det tjejen gör på filmen ser jag som kombinationen trickträning och träning i att ge efter för tryck, inte som ett sätt att dominera. jag håller dock med en av de som kommenterade på Youtube att hon borde ta det mera successivt och belöna varje liten eftergift hästen gör för trycket med eftergift (och godis om man gillar det) istället för att vänta med eftergift och belöning tills hästen ligger ned.
 
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

Såna svar får man bara från folk som gillar att markdrilla hästarna o inte nöjer sig med privilegiet att få rida på dem:crazy:

Såna som inte kan rida så bra men klappar sig för bröstet om man kan lägga den ner. Alternativa metoder.

Kan bara hålla med...
 
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

Usch, jag blir oerhröt illa berörd när jag ser den här filmen.
Om jag drog så där i min häst och behandlade henne så där nedvärderande hade hon sagt tack och adjö för länge sen, men så har hon integritet, på gott och ont.

Det som gör mig ledsen är att höra kvinnan som håller i kameran och hur entusaistisk matten är, när hästen ser helt klart ledsen ut på ögonen. :cry:
Total avsaknad av EQ, uppenbart.
 
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

Jag håller med dig. Att lägga ned en häst kan man göra av flera olika anledningar. Det tjejen gör på filmen ser jag som kombinationen trickträning och träning i att ge efter för tryck, inte som ett sätt att dominera. jag håller dock med en av de som kommenterade på Youtube att hon borde ta det mera successivt och belöna varje liten eftergift hästen gör för trycket med eftergift (och godis om man gillar det) istället för att vänta med eftergift och belöning tills hästen ligger ned.

Alltså man blir mörkrädd:eek:

vad är det som ungdomar lär sig om hästar idag:mad:

Är helt övertygad om att det följer i NH-hanteringens fotspår.
 
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

*KL*

Hoppar in i tråden igen, fortfarande helt emot det jag ser på videon.
vill bara säga en synvinkel till fårn mig:

"Det är inte VAD man gör som gör att det är djurplågeri utan HUR man gör det"
dressyr kan va djurplågeri om man med starka bett rider alá rollkur.
hoppning kan va djurplågeri om man tvingar öve rne häst som inte vill.
sett folk som kallar sig westernryttare som utsätter sina hästar för djurplågeri.
Trickträning kan va djurplågeri om man tvingar hästar till det.
islandsridning kan va djurplågeri med ohumana sätt att få hästen lyfta hovarna.

Oftats ser man i ögonen på en häst- har den gett upp tron på sigsjälv och sin styrka

tyvärr finns det i alla grenar folk/grupper som tar till hjälpmedel för att bemästra hästen, lära den att den inte har ngt att säga till om. och det är enligt mig fel.

jag tycke rinte man ska döma alla för att några gör fel. alla som håller på med NH gör inte på detta sätt, eller alla som tricktränar, det finns dom- som leker fram det och ser till att ha förtroende och inte använder knäckande metoder.

lika väl som det finns dressyrryttare som inte plågar sina hästar- bara för några göra det.

och att man ebart ska h¨ålla sig till ridning tycker inte jag. alla hästar gilla rinte att hoppa, alla hästar gillar inte att rida dressyr (alla hästar gillar inte att tricktränas) man fpr bara hoppas att ägarna til sina hästar gör det som passar hästen, eller varierar och ligger på den nivå som passar hästen.
 
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

Alltså man blir mörkrädd:eek:

vad är det som ungdomar lär sig om hästar idag:mad:

Är helt övertygad om att det följer i NH-hanteringens fotspår.

Ungdomar? Jag är definitivt ingen ungdom och har hållit på med hästar i många år. Jag har försökt vidga mina vyer utanför "Strömsholmsläran" vilket inkluderar t.ex. NH och western. Jag har tagit till mig sådant från de olika "lärorna" som jag tycker är vettigt och tror kan tillföra mig och mina hästar något avseende förståelse, kommunikation, förtroende och respekt. Mina hästar är för den skull inte drillade, kuvade eller livlösa utan har mycket egen vilja och det vill jag att de ska ha.

Jag är helt övertygad att du m.fl. baserar era åsikter om NH på avarter som finns inom den "läran" precis som det finns avarter inom andra sätt att träna sig själv och hästar. För övrigt finns det inget i filmen som anger att det är NH hon sysslar med om ni tittar och lyssnar ordentligt.

Om du läser det du fetmarkerade i mitt inlägg en gång till bör du se att jag skriver av flera anledningar. Ett exempel på anledning kan vara att övermanna hästen, vilket normalt sett kräver våld, betydligt mera våld än vad som utövas på filmen, och det tycker jag självfallet inte är försvarbart.

Andra exempel på anledningar kan vara de jag skrev om - trickträning eller som ett test på hästens benägenhet att ge efter för tryck och visa förtroende för människan. Trickträning kan vara NH, men det kan lika gärna vara någon annan inriktning t.ex. klickerträning eller hur t.ex. cirkustränare gör. Som jag skrev i mitt förra inlägg uppfattar jag det som sker på filmen som trickträning och/eller träning i att ge efter för tryck, inte att dominera hästen.

Jag är inte imponerad över utförandet utan tycker att det borde kunna göras på ett mera successivt sätt med bättre timing. Jag tycker inte heller att det är en bra idé att kasta sig över hästen för att försöka sitta på den när den reser sig upp. Om tjejen på filmen är en anhängare av NH har hon missat en av de viktigare sakerna man får lära sig om hästträning - att uppmärksamma minsta lilla försök hästen gör för att göra det man ber om och ge eftergift för det.

För att undvika missförstånd - jag lägger inte ned hästar. Jag har inget behov av det och inte tillräcklig kompetens för att göra det.
 
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

Den som använder NH för att kuva sin häst och bossa över den har inte fattat tanken. Detta är nämligen inte NH!
 
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

Och varför skriver du det till mig? :confused:
Tryckt på fel knapp?
Jag har inte skrivit något om dominans i mina inlägg, och är inte en användare av NH.
 
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

Fast det är ju även ett dominansbeteende när hingstar klättrar på sina hingstvänner. Varför är det mer OK att rida än att "Markdrilla"?
 
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

Därför att lägga ner är mycket mycket starkare än andra markeringar. Hingstar som leker är en annan sak, de leker för att träna. Som vuxna när de hamnar i verkliga strider är lägga ner (brottandet går då ut på det) mycket kraftfullt och snäppet innan slå ihjäl den andra, (om den inte gett med sej)

Samt därför att det också är totalt onödigt, vi har dem för att rida på, bla och det finns även en praktisk nytta i det i vissa fall, och fanns särskilt förr. Att lägga ner en häst har ingen som helst praktisk nytta, och är bara människans lust att dominera och känna sej häftig som kan lägga ner det stora djuret:crazy:

Att leka med hästar är väl en sak, men att hela tiden vilja dominera som en annan lejontämjare är ovärdigt och hör inte hemma i bra hästhantering. Det kommer från den här cowboykulturen med vilda mustanger som skulle ridas in snabbt och oavsett medel för att kunna användas......:crazy: att lägga ner och få underkastelse. Den kultur som bla Monty Roberts eeu är uppvuxen med och tog avstånd ifrån. Fast ränderna sitter i....

Titta på den där filmen Mannen som kunde tala med hästar, där han lägger ner hästen med rep för att den ska underkasta sej. Där har vi den kulturen.:crazy:

Bara folk som är rädda i grunden har behovet av sånt.:cool:
 
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

Fast idag rider vi i princip enbart på hästar för vårat eget nöje. Jag har svårt att se varför det är så mycket bättre än att lära in saker från marken.
Jag lägger inte min häst ner, och skulle aldrig tillämpa metoden på bilen, som visserligen inte skiljer sig så mycket
ifrån diverse ridmetoder när man tvingar in skallen på hästen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 317
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 751
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
656
Senast: valy
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 302
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp