Vissa borde inte få ha häst?!

Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

Jag har inget emot att lära in saker från marken. Däremot att kränka hästar för att man själv har ett överdrivet behov av att känna sej som ledare (troligen pga osäkerhet) att inte nöja sej med att ha dem som hästar utan ska ha undergivna pudlar.

Min häst (även mina tidigare) har följt mej om jag släpper dem, är lätta att hantera och följsamma men det kommer av varje dags hantering, inte tricks och överdrivna dominansmarkeringar med repviftande och lägga ner hästen bara för att...:cool:

Det har kommit så mycket dumt av detta nh-tajfs så det är sorgligt.
 
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

Det håller jag med om!

Men Jag ser inte skillnaden mellan att lära en häst göra en skänkelvikning eller ett så kallat trick. :)
 
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

Eller hur, man lär ju fortfarande hästen något den inte speciellt ofta gör om den går fritt i hagen. det finns ju folk som "lär" hästen att gå skänkelvikning på helt brutala sett oxo.

Försten kan man aldrig lära hästen att göra något, man kan bara lära hästen kommandot för det man vill att hästen ska göra.
 
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

men..så kan man ju inte göra..hon lär ju inte hästen nått mer än att den blir knäckt... vissa borde inte få ha djur nej..
 
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

Att lära hästen trix är ju för att man ska ha roligt och starka banden mellan häst och ryttare, inte tvinga hästen att göra något den inte vill....
 
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

Vilken otroligt snäll häst!
Men hur hon kan vara stolt över detta och att hon kan med att lägga ut detta på internet övergår mitt förstånd.
Jävla unge rent ut sagt :mad:

Det är antagligen inte första gången som hon gör så med hästen. Första gångerna brukar det se betydligt vildare ut och hästarna brukar protestera vääldigt mycket mer, har funnits klipp på youtube, men eftersom det är ganska våldsamt så tror inte jag att så många är pepp på att lägga upp...
 
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

Hej!

Hur har du lärt din häst det?? Jättenyfiken..

/Lavinia, som knappt kan lära sej själv ligga (iaf vid läggdags)

Vill du lära hästen att ligga ner på ett för hästen förståeligt sätt där tvång inte sker så rekommenderar jag att kika på hur Rebecka Östh gjorde i sin första video. (Jag kan inte stå för ev andra videor eftersom jag inte sett dom).

Nu använder hon tyvärr godis och jag håller inte med i allt hon gör i videon, men har man kunskap nog att se förbi de misstag som sker i videon (såsom att hästen tigger, går på hennes zon, vilket är rätt viktigt, mm) så är det en bra video utbildningsmässigt sett.
Det var trotts allt en av de första (den första?) videorna hon gjorde och sålde och jag tror hon blivit mkt duktigare med åren så har hon någon ny video är den säkert bättre.

Hennes utbildningsstege utgår ifrån att hästen aldrig ska bindas upp.
I videon använder hon spö, men bara som en förlängning av sin arm, aldrig som straff eller uppfostran.

Dock måste du och hästen göra andra saker för att både vinna varandras tillit, och för att utveckla ett kommunikationssätt innan ni kan ge er på att ligga ner.



/sammet, som inte kunde ligga på sitt eget kommando förränn vid 4 tiden i morse... :p
 
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

Många är emot att lära hästen att ligga ner, vad man inte tänker på är att ligga precis som allt annat vi gör med hästen, kan göras på olika sätt.

Även ridning är en dominanshandling, men rätt gjord så accepterar hästarna att vi rider dom, fel gjort så bryter vi ner hästen när vi rider in den.


Är "ligga" bara ännu en sak som man kan fråga om, så är det inte längre en dominanshandling, om det lärs in på rätt sätt.


Frågan "Varför ska man lära sin häst att ligga ner" är en bra fråga.
Det ska ju finnas ett syfte till det och man bör även veta att man har en bra relation till hästen man arbetar med, och att den hästen inte tar till nya inlärda saker för att komma undan arbetet.
Jag har ridit en ponny som de lärt att ligga på kommando, det innebar att så fort stoet inte fick som hon ville, la hon sig ner! :crazy:

Så inte bara det att det skall finnas ett syfte till det, man bör även veta att man har nog god relation till hästen.

Att det ser coolt ut och att man ska kunna showwa för sina vänner är för mig inte en godtagbar orsak till att lära hästen att ligga ner.


Detta är snäppet under att lära in stegring, inte farligt men en nästan lika stor risk att hästen får för sig att utnyttja det.
 
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

Exakt! Det gör mej så irrriterad detta härjande med hästarna för att folk har fått för sej att dom ska bli sedda som ledare:crazy:

Det är kränkande mot hästar att hålla på och lära dom ligga som hundar, det finns inga skäl i världen, som det gör när det gäller hundar tex.

Det här har kommit med nh och westernkulturen där man ursprungligen hade såna metoder för vildhästar och unghästar, en helt annan hästkultur och något vettiga människor borde ta avstånd ifrån.

:mad:

Njah ligga på kommando har funnits mycket längre och kommer lika mycket från cirkusvärlden.



Att hästen låter dej vara bredvid när den ligger är en helt annan sak, att lära den ligga för att dominera är en helt annan sak. För hästen är det en dominanshandling. En häst lägger bara ner en annan häst som mycket kraftig dominans och straffbehandling.


Som jag sa innan, det finns de som lär in ligga för att de vill dominera men det finns också sätt att lära in där hästen inte på något som helst sätt känner det som en dominant handling.
Det utgår dock ifrån att hästen är så trygg med sin människa att den inte har något emot att ligga ner vid den.
Och att inlärningen av att ligga ner sker utan våld eller linor.
 
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

lånar sista knappen.

Tycker inte att det är okay. Mycket inom nh går tyvärr bara ut på att drilla och använda mer makt än nödvändigt över våra hästar. Trevligare om man kan hålla sig på en nivå som är på bådas villkor. Jag har studerat hästspråk och hästflockar länge, och hästar är långt ifrån så maktgalna som vi människor är.

Fast... då är det ju inte längre NH.
 
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

Jag ser inget fel med att lära hästen att ligga ner osv, men det där sättet att lära hästen var jag faktiskt inte så förtjust i. Att använda rep och sådant visar att man inte har tillräckliga kunskaper och framför allt inget tålamod alls.
 
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

Det här har kommit med nh och westernkulturen där man ursprungligen hade såna metoder för vildhästar och unghästar, en helt annan hästkultur och något vettiga människor borde ta avstånd ifrån.

:mad:

..fast... nej.

Det tillhor inte westernkulturen att med uppbidning av ben tvinga en hast att ligga ner. Det ar en del av en gammal dalig hast"tranings" kultur dar hela poangen ar att knacka hasten mentalt fortast mojligt - det har inget med western att gora... tankte bara lata dig veta att riktiga cowboys bade fnyser, fryner pa snoken och spottar efter sadana "horsebreakers". Det har forstort mer an en bra hast.... och ar inget man ser pa med blida ogon bland de mer kunniga gubbarna o kvinnsen. Samma manniskor som pysslar med san skit ser inte felet i att svalta en hast och ta bort dess vatten under langre perioder for att "underlatta" inridningen. Idioter finns i alla kulturer... tyvarr.


Att dra omkull en hast som ar farlig ar en annan femma - men inte heller det gors pa detta satt.. och har inget att gora med traning/inlarning utan ar bara en skramseltaktik nar inget annat biter.

Och jag vet att det var ett gammalt inlagg... :)
 
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

kl

jag håller med i att tjejens tillvägagångssätt inte va det bästa men jag skulle inte vilja kalla det djurplågeri.

SEn så ser jag inget fel i att lära hästen "ligg" om det finns ömsesidig respekt och förtroende i förhållandet mellan hästen och människan .

Vi lär ju hundar oxå en massa som de gör för en belöning.
Hästar utsätts för mkt "onaturlig" press i princip varje dag men har lärt sig lita på människan så pass att den ändå utför det.

Att lugnt och sansat lära sig trix som just ligg,eller stå fastbunden i en trång skumpig mörk transport...hur stor är egentligen skillnaden?
 
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

En stor skillnad ar att man inte binder upp hundars ben och knuffar/drar omkull dom.

En annan anledning att irritera sig pa den har tosens teknik ar att a) hon ar en newb som gor det helt ensam, b) hon har dalig koll pa vad hon gor c) uppenbarligen lar hon inte hasten ett sk-t eftersom den flera mander senare fortfarande inte kan lagga sig pa kommando, d) det hon anvander ar negative reinforcements dvs "Detta kommer paga tills du gor som jag vill" - men utan att djuret far en chans att verkligen fatta vad hon vill. e) Det finns andra, trevligare satt att gora det pa.

Det ar ingen "beloning" som raknas i den har videon - beloningen sadan den nu ar ar inte snabb nog och darfor totalt verkningslos. Hade hon arbetat utifran beloningsprincip hade hon belonat for varje litet pyttesteg i ratt riktning och inte som nu att med vald och tvang falla hasten och sedan mata det mkt forvanade djuret med whatever.


...sen ska vi inte jamfora hastar och hundar i mer an avseendet att hundars traning verkar folk voerlag ha battre koll pa the dos and donts.
 
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

nu så skrev jag ju att jag inte gillade hennes tillvägagångssätt.

Men att jag inte ser ngt fel i att lära hästar ligg,men på ett respektfullt sätt där tillit finns med
 
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

Med respekt och tillit kan man tom lara en hast dansa linedance.... men tyvarr finns ingetdera i videon som visas har - och det ar ju trotts allt vad diskutionen har baserar sig pa....

och jag klassar vad hon haller pa med som djurplageri. Elelr atminstone abuse.
 
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

Det känns inte som att hästen är snäll... Det känns som att den har gett upp.
Den ser på början till apatisk ut. Man kan se tydligt att den inte vill. Den lyfter inte på benet frivilligt och den viker undan med huvvet när hon ska börja försöka få ner den. Samtidigt som den sen försöker snurra runt för att helt enkelt slippa.
Den är inte snäll.. Den har gett upp. En del hästar ger upp och en del slår tillbaka i såna här lägen.
Stackars stackars häst... =(
 
Sv: Vissa borde inte få ha häst?!

kl

jag håller med i att tjejens tillvägagångssätt inte va det bästa men jag skulle inte vilja kalla det djurplågeri.

SEn så ser jag inget fel i att lära hästen "ligg" om det finns ömsesidig respekt och förtroende i förhållandet mellan hästen och människan .

Vi lär ju hundar oxå en massa som de gör för en belöning.
Hästar utsätts för mkt "onaturlig" press i princip varje dag men har lärt sig lita på människan så pass att den ändå utför det.

Att lugnt och sansat lära sig trix som just ligg,eller stå fastbunden i en trång skumpig mörk transport...hur stor är egentligen skillnaden?
Du kan aldrig jämföra ett bytesdjur med ett smygande rovdjur.

en stor häst lägger sig ogärna ute o om den inte har vakter. Faller den= stensäker död.

Sluta att göra mer saker med hästarna än det vi har avlat fram dem för- rid/ körhästar o var glad o tacksam för det.

Träna ligg med hunden istället!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 322
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 751
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
656
Senast: valy
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 302
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp