Bukefalos 28 år!

Vissa människor!!!

M

Mandh

En bekant till mig skrev en insändare i tidningen här i kommunen om att hon tyckte folk skulle sluta klaga så mycket på hästbajs. Hon hade blivit utskälld av en gubbe nämligen, men hon rider ändå uppe i skogen på en grusväg, där det ligger många stall. så hon blev lite irriterad och jag antar att det var därför hon skrev insändaren.

Jag kan hålla med henne, men ja tycker om man rider centralt eller nått sånt kan man ju hoppa av hästen och sparka undan det absolut. Jag kan förstå att vissa kanske tycker det är "äckligt" eller vad dom nu tycker. Jag har förstålse för båda "sidor", men tycker de är ganska löjligt.

Hon har fått mycket reaktioner på detta, mest negativa såklart. "Hästar är bara ivägen" reaktioner ungäfer.
Men häromdagen så hade hon fått ett hotbrev!! där dom skrev ungäfer, "vi vet vart du rider och hästar är lättskrämda, vi ska komma och skrämma hästen när du är ute och rider så du ramlar av och slår ihjäl dig"
:eek::eek:

Visst folk klagar på hästbajs, men hur f*n kan man med att hota en 18-årig tjej till livet för att hon skrev en insändare om att hon va trött på klagomål om hästbajs. Tycker det är sjukt ärligt talat.

Hon blev inte rädd, bara väldigt arg. Men jag skulle nog blivit ganska ledsen faktiskt. :(

Nån som har nån åsikt
 
Sv: Vissa människor!!!

Finns inte så mycket att säga.....skakar bara på huvudet åt dessa idioter.
Men håller med om man bör ta bort hästskiten på gång och cykelbanor.
 
Sv: Vissa människor!!!

vissa människor :crazy:, som idag då, jag och en kompis red på en grusbilväg i kanten och vi småjoggade. Så kommer en bil och gasar och pekar fingret. Vi var inte ens ivägen :confused: Så tråkigt med såna.

Som du sa, klart man tar bort bajset på asfaltsvägar eller där mycket folk går.
 
Sv: Vissa människor!!!

jaa :( jag blir så trött, att alla ska vara så negativa jämt. Istället för att framföra sina åsikter på ett vettigt sätt så håller dom på som småbarn, det kommer aldrig leda någonstanns ändå.

Vad får bilisten ut av att peka finger åt dig? inte ett piss, ingen vinner på det. bilisten kanske gjorde er ledsena & varför skulle den vilja det.

Jag tror faktiskt många (speciellt bilister) som man möter i trafiken beter sig såhär för att dom är rädda för hästar, inte vet hur dom ska bete sig. Då går det över i frustration och går ut över både ryttare och häst.. tråkigt
 
Sv: Vissa människor!!!

Jag tycker ändå att de allra flesta tar hänsyn till hästarna. Men det beror säkert på var man bor. Och vilken väg man rider på.
Men E45 är rent livsfarlig.- där saktar många inte ens in om det står en älg på vägrenen. Och när lådbilsrallyt är igång är det tät och snabb trafik. Så där är inte ens lämpligt att gå/cykla.
Ev spillning tar jag bort på gångbana o liknande- på landsvägen är det väl lite mer tveksamt.
Fy va otäckt - med hotbrevet. Man vet ju inte hur labil den som skrivit brevet är. Bara att skriva nåt sånt...!:eek:
 
Sv: Vissa människor!!!

*suck*

Alltså, folk som inte har öga för djur ser allt från den negativa sidan. Jag tycker defenetivt att vi hästägare SKA hoppa av hästen o spraka ner bajset i deket. Om vi gör detta finns inget att skylla på. Att din kompis skrev en insändare var bra tyckte jag. Folk får f*n börja förstå, att vi anpassar oss mkt efter deras behov, men hur mkt anpassar dom sig till våra??! Folk kör som idioter rätt brevid en, skriker o gapar o skäller ut oss. Hot brevet är ju ännu ett tecken på hur trevliga en del är. Men visst finns det snälla med :)

Hemskt med ett hotbrev, o jag skulle nog bli lite skraj. Men oftast är det mycket snack o lite verkstad, men man ska inte ta något för givet..
 
Sv: Vissa människor!!!

*suck*

Att din kompis skrev en insändare var bra tyckte jag. Folk får f*n börja förstå, att vi anpassar oss mkt efter deras behov, men hur mkt anpassar dom sig till våra??! Folk kör som idioter rätt brevid en, skriker o gapar o skäller ut oss. Hot brevet är ju ännu ett tecken på hur trevliga en del är. Men visst finns det snälla med :)

:bow::bow::bow:

jag var ute på långritt med lillasyster nu, ledde henne pollen i grimskafft. var tvungen att gå på en bliväg, när dom såg att de va en liten som red så sakta många ner mycket mer än vad dom brukar tack och lov, jag hälsade jätte glatt emot alla, men folk såg inte gladare ut direkt. två bilar som man fick kontakt med och de blev en posetiv stämning. Man blir ju helt lycklig när man får lite respekt :)
 
Sv: Vissa människor!!!

Kul :)

De flesta där jag rider respekterar mig o min häst när de kommer med bil. Men alla känner alla där så det blir lite annorlunda. I ett annat stall jag var i förut hade folk ingen respekt alls. Speciellt två ungdoms killar som körde fyrhjuling o moped där jag vart tvungen att rida. De saktade inte ner o fräste upp precis brevid mig. De lugnade bara ner sig när jag trillade av. DÅ stannade de o frågade om de skulle köra sakta. Behöver jag skriva ner hela min utskällning här? De bad om ursäkt, o varje gång jag mötte dem så stängde de genast av sin fyrhjuling. Det var nog inte med mening att min utskällning blev lite hård, men de kan de gott behöva!
 
Sv: Vissa människor!!!

oj då, att de ska behöva gå så långt att man måste trilla av för att folk ska förstå, hoppas du inte gjorde dig illa!!
 
Sv: Vissa människor!!!

Ja det var vad jag sa till dom med, fast inte lika lungt och sansat...

Jag landade i sand(då vi var vid ett sandbrott eller vad det heter). Så det var rätt skönt, förutom all sand i byxorna på hemvägen!
 
Sv: Vissa människor!!!

Lite svar, och OT: Det är sällan man får respekt av billister, trotts att man gör ALLT för säkerheten. De som visar mest respekt, där jag rider är faktiskt lastbilsschaförer. Traktorerna kan jag tycka visa minst respekt, dem kör fort som f*n. Menmen, gäller att hålla koll.

Till TS: Dåligt, och patetiskt att skicka hotbrev :s. Vad är det nödvändigt för?
 
Sv: Vissa människor!!!

Men häromdagen så hade hon fått ett hotbrev!! där dom skrev ungäfer, "vi vet vart du rider och hästar är lättskrämda, vi ska komma och skrämma hästen när du är ute och rider så du ramlar av och slår ihjäl dig"
:eek::eek:

Säg åt din bekant att polisanmäla!
 
Sv: Vissa människor!!!

Det var nog det löjligaste/dummaste/korkigaste jag har hört.
Vilka puckon det finns..


Fast jag tycker nog insändaren var lite onödig också. Självklart sparkar man undan bajs på alla stigar och vägar man rider på!
Och jag förstår mkt väl att folk klagar. Är man inte det minsta hästintresserad så tycker man nog inte att en stor bajshög är så värst fräscht.
Och om man inte sparkar undan bajset så är det ju som att be om bråk och tjafs .. :cool:
 
Sv: Vissa människor!!!

Asså hur kan man hota ngn på det viset? :S undrar om det va några otänkande ungdomar eller något...
Där jag rider tar de flesta i alla fall hänsyn, men de flesta ser ganska sura ut. Förstår inte varför många är så negativa till hästar, hästar är liksom bara en del av alla "fordon". Sen förstår de ju inte att det faktiskt kan vara riktigt farligt att t.ex. köra jättefort förbi hästar, osv.
:)
 
Sv: Vissa människor!!!

Hästar räknas som motorfordon, så det tror jag knappast! Men risken att få böter är ju inte stor direkt...
Vi rider efter vägarna men vi tar nog inte bort bajset jämt (usch på mig) men vi har stall varje 200 m, så jag tror de flesta är härdade eftersom det är en bondby med många hästar/stall o ridanläggningar.

Rider man in i villakvarter, eller cykelbanor (vilket inte finns här) ja - då bör man nog ta bort det...
Annars undrar jag lite, om man flyttar till hus i närheten av kossor, får och stall - då får man nog tåla lite lukt av dygnspridarn, flugor och hästskit....:p
 
Sv: Vissa människor!!!

FÅR man ens rida på gång och cykelbanor? :p

Jag vet faktiskt en liten by där det av trafiksäkerhetsskäl är tillåtet att rida en liten sträcka på gång- och cykelbana.

Att jag skrev ordet bör beror på att det användes i inlägget jag svarade på :p
 
Sv: Vissa människor!!!

Ang. att ha respekt för hästar/ridekipage så tror jag det handlar mycket om hur pass djurvan man är.

Sopbilarna kan gasa förbi i 70 på en privat väg där det ligger gårdar och sannolikheten att träffa på ett barn/rådjur/ridekipage är GANSKA stor...

Igår mötte jag en joggare, hästen blev rädd för hon kom i en backe, så hästen studsade runt, men hon bara springer mot den och springer förbi (kan säga att det hade INTE jag gjort
1) om jag var ovan vid hästar, då hade jag varit rädd att få hästen på mig, smal stig.
2) om jag var hästvan så hade jag visat respekt.

Sen kan jag tycka att man bör sparka skit åt sidan på vägar där det åker mycket bilar/där folk bor. Inte SÅ trevligt med skit på vägen.
Det kan till och med jag störa mig på om jag kommer med min bil å så ligger det skit där man kör... men inte så att jag skulle tuta på hästen lixom.

Sen finns de ju de som är GULD. Tex. stallägarens son, han är väl runt 10. Han stannar cykeln, han väntar med att sätta på vattenslangen, han hoppar inte på studsmattan om han ser att hästen blir rädd osv.
Förra helgen tvättade han traktorn, min häst som tog alla tillfällen att damp:a ur skulle skygga varenda gång vi passerade honom på ridbanan, så jag bad honom prata lite med min häst - inga problem... Han har en FET guldstjärna i sin bok :love::p
 
Sv: Vissa människor!!!

Det är inte trevligt alls när det ligger massa hästskit på vägarna, mitt i skogen eller på mer traffikerade vägar.
Jag försöker alltid att gå ner i diket/in i skogen när min häst ska bajsa.

Men att skriva hotbrev till hon som klagade på klagandet tycker jag är fruktansvärt onödigt. Det hjälper ju inte problemet öht.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 841
Senast: Nepenthe
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 225
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 538
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 861
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp