Bukefalos 28 år!

Vissa människor!!!

Sv: Vissa människor!!!

Det är ett himla liv om det ligger hundbajs på gator o trottoarer, så varför ska vi hästmänniskor vara förskonade? Vi får faktiskt SKÄRPA OSS! Ska vi prompt rida på cykelvägar på smågator precis utanför hus, samt i skog och mark PÅ stigar som används av gångare, då får VI faktiskt ta vårat ansvar och "ta upp" efter våra hästar.

När jag hade min sköthäst på sommarbete tre somrar i rad, ute i mina barndomstrakter, såg jag till att alltid ha sopsäckar och spade i bilen. När jag hade varit ute och ridit och min häst lämnat "visitkort" någonstans såg jag till att HÄMTA det, eller "skotta" av det från stigen om jag inte hoppade av när jag red och sparkade ut det i skogen. Jag fick beröm för mitt föredömliga beteende av många gamla grannar och vänner. Jag hade till och med dispens att rida i elljusspåret, eftersom sportklubben var dålig på att hålla spåret öppet. När jag red några av sträckorna, så trampade min häst ner ogräs och annat, så folk kunde springa och gå i spåren.

Nu för tiden sitter det stora rödgula skyltar från alla håll på motionsspåren, "absolut förbjudet att rida" och liknande. Så nu kan ryttarna knappt ta sig till stigarna som INTE är motionsspår, där man får rida. Och trottoarer och gångbanor har varit fulla med hästbajs. Detta sen ett lösdriftsstall med 6-8 hästplatser dykt upp i centrall bebyggelse. De är ute med sina hästar i omgångar 2-3 gånger om dagen och lämnar högar kors och tvärs. Nu har tydligen någon sagt ifrån i alla fall, så tjejerna hoppar av hästarna och sparkar ut hästskiten i vägbanan i stället, eller möjligen utanför stallet står med en spade, skottar och ser griniga ut.

Jag tycker som sagt, att det är vi hästägare som får skylla oss själva i mångt och mycket att folk blänger snett efter hästekipage, även om det inte är just "Du och Jag" som bär oss åt som skitstövlar.

Mvh

IngelaH
 
Sv: Vissa människor!!!

*kl*

skönt att ha en häst som i princip aldrig bajsar när hon rids :D

Samma här. Min dam skulle aldrig få för sig att dynga i skog och mark. Hon håller sig, tills vi kommer hem och passar då på att både pinka och lägga stor hög i den nymockade boxen... :crazy: Är vi vid ridhus, kan hon möjligen pinka i ridhuset och kanske lämna en hög i ridhuset eller på ridhussplanen innan jag lastar, som jag givetvis plockar bort.
 
Sv: Vissa människor!!!

Fast det där är nästan värre tycker jag...
Står man och ska lasta vid något ridhus, så skiter hästen... Det står ju inte direkt en grep/spade och tunna bredvid. Jag litar inte på min häst så att jag skulle lämna henne i transporten och gå iväg några längre sträcker...
VAD GÖR MAN DÅ?

Jag vill absolut inte bara åka å strunta i skithögen...

(får väl tacka gud att min häst oftast skiter direkt när hon har gått in i transporten) :p
 
Sv: Vissa människor!!!

Jag har faktiskt grep o kvast med i transporten o kan jag inte binda upp damen en stund i "bindpålen" som finns på ridhusplanen och balansera skithögen på grepen metrarna bort till containern, innan jag lastar, tar jag med skithögen hem i transporten. :p
 
Sv: Vissa människor!!!

Kl

till alla, jag vill bara säga att min kompis inte är emot att man ska ta bort hästskiten efter sig, jag antar att hon har surnat på den attityd som finns.

jag vet inte om hon ska polisanmäla, har inte pratat med henne.
 
Sv: Vissa människor!!!

Jag blir också sur, när folk klagar på en fast det inte är min häst som lämnat högen.
 
Sv: Vissa människor!!!

Man varken bör eller FÅR.
Hästen är ett fordon och får inte ´"framföras" på gång-cykelbanor! Inte underligt om folk blir irriterade när vi vistas där vi faktiskt inte får vara.
 
Sv: Vissa människor!!!

min kompis har inte ridit på cykel/gångbana. om det var de du syfta på
 
Sv: Vissa människor!!!

Men herregud! Jag tycker du har helt rätt i att om man rider centralt så får man plocka upp skiten efter sig eller åtminstone sparka ner den i diket (det gör ju hundägarna, så..) Men i skogen är det väl inte så himla farligt, om det inte är rätt på en vandringsled eller liknande.
Och man får ju absolut inte hota nån bara för att den personen har skrivit en insändare! Låter ju helt sjukt. Undrar om de personerna vet om att vi har någonting som heter yttrandefrihet i det här landet?

Det låter dessutom som om det är fler ryttare än din kompis där hon rider. Varför då skylla allt på henne, när det kan vara andra som slarvar?
 
Sv: Vissa människor!!!

håller med. tycker det är viktigt att alla tar sitt ansvar annars kan det gå ut över andra. om man har en häst som man inte vill hoppa av på mitt under ritten, kan man ju ta den vägen hem och göra sig av med skiten :D
 
Sv: Vissa människor!!!

Personligen så sparkar jag alltid bort mina hästars bajsar om de bajsar på vägen eller mitt på en stig om det är en promenadstig. Tycker det är lika självklart att sparka bort det som att ta upp efter min hund.

Alla har olika åsikter och med hänsyn och respekt för andras åsikter tror jag man kommer långt. Däremot är aldrig hot okej, inte i något sammanhang.
 
Sv: Vissa människor!!!

Varför plocka upp efter hunden om inte hästägare sparkar undan skiten? Det är ungefär samma( fast hästskit är ju lite större högar;) ). Jag går ut med min hund varje dag en runda, på en cykel väg där unga tjejer rider med sina hästar. Jag blir så j*vla förbannad när deras hästar skiter mitt i cykel vägen. Såklart ska vovve käka o rulla sig i det. Sånt stör jag mig på. En hög i skogen gör ingen skada, men inne i stan, på vandringsledar tycker jag att vi SKA sparka undan skiten.
 
Sv: Vissa människor!!!

:bow:

Det finns ju en anledning till att folk är emot hästar och hästbajs.
Om ALLA hade vett att ALLTID plocka/sparka bort skiten så skulle ju inte problemet finnas.
Det tar bara en halv minut att hoppa av hästen och sparka ner det i diket (om sådant finns) lixom..


Detta gäller givetvis även stigar i skogen(!) :grin:
Vanliga människor går faktiskt även där, och är stigen smal så är det ju ännu viktigare.
Stora hästlortar hör inte hemma i naturen.
 
Sv: Vissa människor!!!

Man varken bör eller FÅR.
Hästen är ett fordon och får inte ´"framföras" på gång-cykelbanor! Inte underligt om folk blir irriterade när vi vistas där vi faktiskt inte får vara.

Ja, det vet jag :confused:
Men jag vet också en by där ridning på cykelbana av trafiksäkerhetsskäl är tillåten på en kortare sträcka. Ingen regel utan undantag.
 
Sv: Vissa människor!!!

Varför plocka upp efter hunden om inte hästägare sparkar undan skiten? Det är ungefär samma( fast hästskit är ju lite större högar;) ).

Nej, det är inte ungefär detsamma. Hunden är köttätare, hästen är växtätare. Det som kommer ut från hästen är i princip gräs (en fantastisk jordförbättring), medan det som kommer ut från hunden är .... bläääää
 
Sv: Vissa människor!!!

FÅR man ens rida på gång och cykelbanor? :p

Näpp, men på vissa platser tillåter kommunen det på specificerade sträckor. ( Tex om det är många barn som rider i området och cykelbanan är enda vägen ut till mindre grusvägar och terräng, förutom hårt trafikerad bilväg där det är farligt att rida..).

Men då brukar det sättas upp en ridning påbjuden skylt.

/KT
 
Sv: Vissa människor!!!

vissa människor :crazy:, som idag då, jag och en kompis red på en grusbilväg i kanten och vi småjoggade. Så kommer en bil och gasar och pekar fingret. Vi var inte ens ivägen :confused: Så tråkigt med såna.

Som du sa, klart man tar bort bajset på asfaltsvägar eller där mycket folk går.

Nästa gång antecknar du registreringsnummer och ringer upp personen ifråga och kräver ett svar på varför denne betedde sig som han gjorde.
Nämn även att nästa gång det händer polisanmäler du händelsen för vårdslöshet i trafik. Hästen har alltid företräde, oavsett, en gammal och utmärkt lag för oss ryttare... :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 841
Senast: Nepenthe
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 225
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 538
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 861
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp