Vissa säger att vuxna kan rida Shettlands ponnyer

S

sassan

Vissa säger att vuxna kan rida Shettlands ponnyer för att dom är så starka, andra säger att det är djurplågeri.
Vad tycker ni?
Var går gränsen för vad denna häst klarar av?

Själv tycker jag absolut INTE att Shettlandsponnyn ska ridas av vuxna, utan endast av barn.
 
Sv: Vissa säger att vuxna kan rida Shettlands ponnyer

En musklad shettis är stark nog att bära en lättbyggd vuxen, du får tänka på att alla vuxna inte väger 90 kilo, det finns dom som ligger under eller straxt över 50 kilo också.
Problemet med shettisar är mankhöjden, det är svårt att rida en häst i balans när man skrapar fötterna i backen.
 
Sv: Vissa säger att vuxna kan rida Shettlands ponnyer

Vissa säger att vuxna kan rida Shettlands ponnyer för att dom är så starka, andra säger att det är djurplågeri.
Vad tycker ni?
Var går gränsen för vad denna häst klarar av?

Själv tycker jag absolut INTE att Shettlandsponnyn ska ridas av vuxna, utan endast av barn.

Det beror på dels hur lång och tung den vuxne är, samt hur stor och grov shetlandsponnyn är.

En minishetland klarar självklart mindre än vad en shettis gör som ligger i det övre storleksintervallet.

En stor shettis klarar hyfsat av en liten vuxen ( max ca 160 lång, max ca 60-65 kg), i synnerhet om det gäller lite stilla ridning i skritt och trav ( alltså promenadridning). Den klarar också hyfsat av om en liten vuxen sitter upp och rider lite kort dressyrträning ( tex 15 minuter) några gånger i veckan som komplement till att barn rider.

Däremot ska en vuxen inte rida ponnyn hårt.

Jag ser snarare att shetlandsproblemet är att vi UNDERSKATTAR ponnyns kapacitet. Vi ser en liten gullig och lurvig tuss och fattar inte att i denna söta skepnad finns en stenhård vildmarksvarelse med ena hoven på shetlandsöarnas karga klippor ( ätandes tång som flutit upp ur havet) och med den andra hoven sparkandes på alla eventuella sabeltandade havsodjur som kommit upp ur Atlanten för att knapra på små ponnyer....
/KT
 
Sv: Vissa säger att vuxna kan rida Shettlands ponnyer

Även om vissa shetlandsponnyer säkerligen skulle orka en vuxen människa kan jag inte förstå varför man skulle göra det faktiskt. De är små och jag tror inte att varken ponny eller människa får ut särskilt mycket av det om jag ska vara ärlig. Och även om vikten inte är något problem så är det som vacasso säger, svårt att rida i balans när hästen är så liten i förhållande till ryttaren.
 
Sv: Vissa säger att vuxna kan rida Shettlands ponnyer

Jag kan inte svara på exkata längder och vikter, det är ju från ponny till ponny. En shettis kan väl vara allt från under 80 cm till 107 cm, så det är en rätt så rejäl skillnad. Sen beror det ju på hur väl tränad och musklad den är, precis som på en större ponny eller häst.

Tycker inte man kan säga att tex bara barn ska rida. Finns stora barn som är över 160 cm och väger 80 kilo! Sen finns det små vuxna som är 155 cm långa och 45 kg lätta. Sen beror det ju på ryttarens kunskap och balans, 30 kilo som sitter snett och guppar åt alla håll är nog inte bättre än 50 kg i balans som även kan hjälpa hästen till balans.

Jag väger strax över 50 kg, är 166 cm lång, och sitter någon enstaka gång på min shettis som är 98 cm hög, välmusklad och i god kondition. Hon verkar inte må det minsta dåligt över det!
 
Sv: Vissa säger att vuxna kan rida Shettlands ponnyer

Vissa säger att vuxna kan rida Shettlands ponnyer för att dom är så starka, andra säger att det är djurplågeri.
Vad tycker ni?
Var går gränsen för vad denna häst klarar av?

Själv tycker jag absolut INTE att Shettlandsponnyn ska ridas av vuxna, utan endast av barn.



Med det jag skrivit ovan menar jag den läng och vikt på männsikor som är genomsnittet. Så självklart så förstår jag att det finns korta och lätta vuxna och tunga och långa barn osv. Men fortfarande så tycker jag personligen inte att en sk "normalbyggd" vuxen ska rida en Shettis, detta med hänsyn för hästens rygg. Där emot tycker jag att man kan köra en Shettis.
 
Sv: Vissa säger att vuxna kan rida Shettlands ponnyer

Du får definera vad du menar med att rida och vad som är en normal vuxen?
 
Sv: Vissa säger att vuxna kan rida Shettlands ponnyer

Om någon nu vill rida en shettis och inte är för tung för den så får väl den människan göra det då, vad har du med det att göra :confused:
Hänsyn till hästens rygg visar man (!) genom att inte vara för tung, är man inte för tung så vad är ditt problem?
Sen blir det kanske inte mycket till RIDNING i den bemärkelsen eftersom det kan vara svårt att rida ordentligt om man nu skulle vara för lång, men likväl kan man sitta där utan att det gör hästen någonting.
 
Sv: Vissa säger att vuxna kan rida Shettlands ponnyer

Håller med tidigare inlägg, det beror på vad man menar med "normalvikt" och "rida". Samt att längden är ett större problem än vikten.

Dessutom - vi pratar om shettisar. De jag har känt har inte rört sig ur fläcken om de någon gång fått en tung ryttare på ryggen. :D

Jag ser snarare att shetlandsproblemet är att vi UNDERSKATTAR ponnyns kapacitet. Vi ser en liten gullig och lurvig tuss och fattar inte att i denna söta skepnad finns en stenhård vildmarksvarelse med ena hoven på shetlandsöarnas karga klippor ( ätandes tång som flutit upp ur havet) och med den andra hoven sparkandes på alla eventuella sabeltandade havsodjur som kommit upp ur Atlanten för att knapra på små ponnyer....
/KT
Så sant!
 
Senast ändrad:
Sv: Vissa säger att vuxna kan rida Shettlands ponnyer

Vissa säger att vuxna kan rida Shettlands ponnyer för att dom är så starka, andra säger att det är djurplågeri.
Vad tycker ni?
Var går gränsen för vad denna häst klarar av?

Själv tycker jag absolut INTE att Shettlandsponnyn ska ridas av vuxna, utan endast av barn.

En dvärgväxt vuxen kanske passar storleksmässigt på en shetlandsponny, men för en vuxen av normallängd så skulle jag säga att en shetlandsponny är på tok för liten, det kan ju omöjligt kännas balanserat och rätt för ryttaren, med stigläder nästan ner till marken?

Jag är absolut ingen jätte, 165 cm och väger 60 kg, och jag drar min gräns vid d-ponnyer. C-ponnyer går till absoluta nöds, men det känns inte bra alls, sitsen hamnar fel, skänklarna för långt ner, osv.
 
Sv: Vissa säger att vuxna kan rida Shettlands ponnyer

:love:efter jag fick mitt första barn så satt jag och skritta i skogen på min shettis , alla tror att dom är små och gulliga men det är en stor häst i liten kropp , hade jag inte själv hållit på med hästarna skulle jag aldrig köpt en shettis till mina barn . dom är för envisa och starka och behöver minst lika mycket träning som en stor häst . jag kör min shettis nu och det är inte klokt va hon orkar mycket nu . så jag ser det som den vuxne hjälper barnen med ridningen och lite mer allvar . många blir missförstådda för dom är små och söta och för mycket mat.

jag älskar min shettis:love:
 
Sv: Vissa säger att vuxna kan rida Shettlands ponnyer

:idea: jag passar på att fråga nu när tillfälle ges!!!
när är det ok för mig att sätta mig på min sons mini-shettland?:love:
pållen är 3,5 år riden/promenadriden av sonen 4år i vuxet sällskap??
Jag är 157cm och väger ca 40-45kg :grin:
 
Sv: Vissa säger att vuxna kan rida Shettlands ponnyer

Som svar på frågan "när är det ok för mig att sätta mig på min sons mini-shettland?"

Aldrig, du är enligt mig på tok för lång.
 
Sv: Vissa säger att vuxna kan rida Shettlands ponnyer

:confused:
jag pratar om att sitta på och gå en sväng på 10min!
Inte rida, träna!!! :rofl:
att jag är för lång kunde jag ju räkna ut själv.... ;)
jag undrade när hans ryggmuskler är såpass utvecklade att de klarar ca 45kg....
 
Sv: Vissa säger att vuxna kan rida Shettlands ponnyer

Som flera andra har sagt så tycker jag det är väldigt individuellt vad som fungerar eller ej.
Jag tycker mig minnas att för ett tag sen fanns det en tråd med en youtube video på en vuxen tjej som red dressyr med sin shettis.

Personligen skulle jag ALDRIG sätta mig på en så liten ponny. Jag är inte så lång men jag är för tung. Det skulle inte vara schysst. Jag förstår inte de som rider hästar där ens skänklar når nedanför knäna på hästen. Vare sig det är shetlandsponnier, islandshästar eller några andra hästar.

Det värsta jag hört var av en tjej jag stod i samma stall som innan. Hon var ingen lätt bit (ca 1.65 och nog närmare tresiffrigt i vikt.) Hon hade en shetlandsponny och en dag var hon uppe på ett dagis i närheten så den fick gå lite på ponnyridning. Sen när de skulle traska hem bestämde hon att hon inte pallade gå de 3 kilometrarna så hon hoppade upp och GALOPPERADE häststackaren hela vägen hem. :eek: På asfalt vissa sträckor och grusväg resten.
Eller det värsta var väl egentligen att hon inte begrep att det var fel utan skröt om det...Hon hade ju fått piska på lite men sen hade hon gått fint. Undrar hur det är med den hästen idag.
 
Sv: Vissa säger att vuxna kan rida Shettlands ponnyer

Jag har sett en 50 årig dam på runt 75kg rida en shettis. Den var dum på en lektion och flickan som red blev rädd. Då hoppade ridläraren (damen och ägare till shettisen) upp och "styrde upp lite". Hon red shettisen ca 5-7 minuter ordentligt och krävande och sedan satt flickan upp igen och hästen var supersnäll.. Stackarn hade väl en chock ;)

Men det är ju skillnad på att rida och rida...
Nej jag skulle inte rekomendera att köpa en shettis även till en liten vuxen som vill utbilda sig och sin häst.

Shettisar är barnponnysar! Det finns inga bättre ryttare än dom som är uppväxta med shettisar och russ! Dom kan fasiken rida vilken häst somhelst!! Dom har lärt sig sitta kvar på de bästa och mest envisa lärarna! ;)
 
Sv: Vissa säger att vuxna kan rida Shettlands ponnyer

Jag har ridit våra shettisar ett antal gånger.
Men det rör sej om 10-15min 1-2ggr/månad i utbildnings syfte.

Shettisarna är ridskoleponnyer och behöver vara välridna för att eleverna ska lära sej något på dom.
Det är stora shettisar på 103-106cm och jag är liten vuxen 158cm och väger 45-47kg med kläder hjälm skor m.m.

Jag skulle aldrig rida så små ponnyer bara för att jag ville rida utan håller mej till hästar och d-ponnyer.
Vill man ha en liiten ponny så får man strunta i ridningen och köra, tömköra, trickträna m.m ist.
 
Sv: Vissa säger att vuxna kan rida Shettlands ponnyer

Ja du är ändå för stor för ponnyn. Jag tycker inte att människor ska upp på för små hästar, vad får du ut av det?
Det finns många andra hästar av lämplig storlek.
 
Sv: Vissa säger att vuxna kan rida Shettlands ponnyer

Varför ska en vuxen rida en shettis ?
Det kan väl knappast vara nöjsamt vare sig för häst eller ryttare. För även om vikten inte kommer utgöra något hinder kommer ju onekligen längden ställa till det , även om det handlar om en mycket kortväxt vuxen.
 
Sv: Vissa säger att vuxna kan rida Shettlands ponnyer

Ja det är snudd på djurplågeri, men det är det även om ett storvuxet barn rider ponnyn, eller om stora människor rider på andra ponnyer.

Att en lättare vuxen sätter sig på en större shettis en kort stund i korrigerinssyfte någon gång då och då tvivlar jag på är skadligt, men att träna eller rida längre sträckor är ju bara idiotiskt.
Även om shettisen är starkt och KLARA av att bära tungt, så innebär det inte att det är nyttigt eller bra för den.
Även shettisar kan vara snälla och bära på för stora ryttare utan att protestera, precis som andra ponnyer.

Isåfall kan man ju fråga sig om en människa på 2-300kg kan rida på en stor häst också?
Jag skulle iaf personligen aldrig sätta upp en så stor människa på någon häst.
 

Liknande trådar

Småbarn Såg ett inlägg på Instagram som sedan blev en efterföljande diskussionen IRL. Jag känner att jag nästan gått vilse i mitt eget huvud...
Svar
6
· Visningar
851
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 331
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 858
Kropp & Själ Spinoff på Ålder-tråden. Har hört så många säga att barnen får dom att fortfarande känna sig unga. Själv tycker jag tvärtom. Jag har...
2
Svar
37
· Visningar
2 229
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Bildtråden
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp