Volontär som pensionär

Lejonelle

Trådstartare
Någon som har tips på hur man kan hitta möjligheter för vuxna äldre personer att åka på volontäruppdrag utomlands? Jag hittar resetjänster som verkar typ som en semester där man jobbar på barnhem etc, men det kostar ganska mycket. Jag söker (för en väns räkning) någon organisation där man kan vara ute lite längre och bo och jobba och vara till nytta men utan att det kostar skjortan. Gärna med inriktning djur/natur.

Några tips?
 
Jag har inga bra tips tyvärr. Volontärbranschen är urvidrig på många håll så jag vill bara varna för att många volontärer gör mer skada än nytta, särskilt på barnhemmen. Finns mycket läsning om man googlar volontourism, exempelvis https://www.theguardian.com/news/20...ourism-do-western-do-gooders-actually-do-harm
Det jag har sett i bland annat Tanzania har varit urvidrigt för övrigt, en riktigt smutsig bransch.

Jag flaggade för detta för många år sen på Buke och blev kallad pretentiös då. Nu är det ju dock mer allmänt känt att volontärturism är skadligt så nu lär väl folk inte bli lika förolämpade. Hur det ser ut på djur- och natursidan vet jag inte men otroligt många volontärorganisationer utomlands existerar främst för att möta vita västerlänningars behov av att få känna att de gör gott/bidrar/upplever något än för att möta något form av faktiskt behov av själva tjänsten.
 
Jag har inga bra tips tyvärr. Volontärbranschen är urvidrig på många håll så jag vill bara varna för att många volontärer gör mer skada än nytta, särskilt på barnhemmen. Finns mycket läsning om man googlar volontourism, exempelvis https://www.theguardian.com/news/20...ourism-do-western-do-gooders-actually-do-harm
Det jag har sett i bland annat Tanzania har varit urvidrigt för övrigt, en riktigt smutsig bransch.

Jag flaggade för detta för många år sen på Buke och blev kallad pretentiös då. Nu är det ju dock mer allmänt känt att volontärturism är skadligt så nu lär väl folk inte bli lika förolämpade. Hur det ser ut på djur- och natursidan vet jag inte men otroligt många volontärorganisationer utomlands existerar främst för att möta vita västerlänningars behov av att få känna att de gör gott/bidrar/upplever något än för att möta något form av faktiskt behov av själva tjänsten.
Hade ingen aning om det där. Googlade lite snabbt och det var fruktansvärd läsning. :( Har länge velat åka på en volontärresa innom djur och natur men nu har jag fått en tankeställare. Tack!
 
Jag har länge velat åka med wwoof där man hjälper till på organiska gårdar runt om i världen. Det är dock ganska riktat till yngre personer men tänker att man alltid kan höra sig för.
 
Hade ingen aning om det där. Googlade lite snabbt och det var fruktansvärd läsning. :( Har länge velat åka på en volontärresa innom djur och natur men nu har jag fått en tankeställare. Tack!
Vad fint att du kollade upp det och tog det till dig! Det är verkligen sorgligt så därför vill jag varna andra så man vet vad det är man stödjer om man väljer att betala och åka.
 
Jag har "arbetat" via en organisation som heter HelpX. Då jobbar man ett visst antal timmar per dag i utbyte mot mat och logi. Liknande organisationer är WWOOF och Workaway. Jag hade tittat på dom om jag var ni! Har hört gott om alla tre. Skaffar man ett konto på hemsidorna kan man söka efter värdar, se vad de vill ha hjälp med i utbyte mot vad och även se recensioner som tidigare arbetare skrivit.

Jag var iväg för flera år sedan och var då runt 20, men både hörde talas om och träffade folk som var betydligt äldre än så som gjorde liknande grejer som jag :) Jag var i Australien och var på till exempel ett familjeägt zoo, på en hästgård och på en annan liten gård och gjorde allt möjligt från att rensa ogräs, mata djur, prata med kunder, red, målade staket, planterade rabarber, lagade mat, följde med på marknader osv. Rekommenderar det alla dagar i veckan!
 

Liknande trådar

Fritid Jag ska ha en längre semester i jan/feb och är sugen på att göra något annat än det jag brukar (åka skidor). Tankarna på vad jag ska...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 955
Fritid Nästa vinter i november eller januari planerar jag att åka till solen ca 2 veckor. Men var ska jag åka? Enda kravet är att flygresan...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 158
Relationer Min svärfar miste relativt plötsligt sin partner tidigare i vintras. De har varit tillsammans så gott som hela sina liv. Ensamheten...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 938
Senast: Halona
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp