Volvo V 50 som dragbil

Rugge

Trådstartare
Nu är jag på G efter en ny bil, då min V70 från 2003 börjar bli sliten

Har blviit erbjuden att köpa en Volvo V50 från 2011 som knappt har rullat något. dessutom miljöbil.

Det jag vill ha ut av en bil:
Bränslesnål diesel
Plats till 2 goldens, får ej vara högt för dem att hoppai/ur bilen
Ska kunna dra 1200/1300 kg.
Kör med släpet max 3 ggr/månad och aldrig längre än 7-8 mil.


Vad har ni för erfarenhet av V50 som dragbil?
 
Vi har haft en, men med en 2,4 bensinmotor. Den var bra att dra med, men jag skulle tro att den var starkare än den du tittar på.

Nackdelen är bagageutrymmet som är tajt för stora hundar. Du får inte plats med hundarna i bur som passar bilen, galler + grindar är bästa alternativet isf. Detta för att luckan är liten.
 
Har en V50 Drive E diesel, skulle inte ens tänka på att dra med den, den orkar knappt upp för backar med sig själv när det är lite brantare längre backar, dock får den dra 1300 men skulle inte slänga på ngt sådanttungt bakom då kommer jag nog inte långt, dock e den grym att ha som bil när man kör till och från jobbet den drar väldigt lite =)

Vet en annan som hade en V50 att dra med och hon va nöjd då ingen Drive E variant, va noga med att kolla vad det är för motor styrka när du ska dra med den då det är avgörande om hur bra den drar

Sen är ju inte bagage utrymmet jätte stort som sagts tidigare men helt okey, har inte provat att ha hund där, men det kan säkert få plats två stora hundar om de är ok att vara lite på varandra (som sagt kan d vara svårt att få plats med bur)
 
Jag har två vänner som kör V50 och de är nöjda.
Både som vardagsbil och dragbil.
Hur den fungerar att dra med beror ju både på motor och i vilka väderförhållanden du planerar att köra i.
Ska du köra i branta oplogade backar eller vill köra över plogvallar med bil och släp är det fel bil.
Ska du köra på barmark går det utmärkt.
 
Det är ingen dragbil, utan en bil med dragkrok. Tyvärr visar det sig när man kopplar släp på, även om den inte får dra något tyngre.

Men om man inte sitter och är helt beroende av att komma fram i ur och skur med släp, är det en vettig vardagsbil. MEN kontrollera de massiva problem Volvo har med sina dieselmotorer på modellen i vissa årsmodeller. Skenande motorer som skär, bl a. Detta är en av de mängder med ägare som fått problem och dyra kostnader för problemen http://www.vibilagare.se/reportage/volvos-diesel-tokvarvar-under-fard-36781

Förklaringen i artikeln är dessvärre rent bs då jag känner till flera fall där Volvo själva skött servicen helt enligt bok och instruktion, men där problemet ändå uppstått.
 
Det är en eDrive 1,6 l diesel.

Men utifrån vad jag läser så verkar det inte vara ett vettigt alternativ :(

Jag kör oftast landsväg när jag kör med släpet. Sällan till vintern i oplogade förhållanden.
Skulle det behövas så har vi en Nissan X-trail
 
Jag hade inte uteslutit den, om du tycker det är en intressant bil i övrigt. Ni har ju tydligen en annan dragbil som är mer kompetent, då kan det ju vara ett bra komplement med en bil som trots allt kan dra, men som främst är en bra vardagsbil.
 
Håller med om att 1,6 l motorn blir alldeles för svag. Själv har jag en v50 diesel med 2,0 l motorn och den fungerar ypperligt att dra med! Mkt stark och går billigt. Med dubbdäck på går den kanon även i snö och blask trots boogie på 1500 kg.
 
Drive-E motorn är nog i klenaste laget...
Har själv en V50 från 2012 med D2 motorn som funkar finfint att dra med! Visst, det är inte den kvickaste bilen men är däremot förvånansvärt stark och klarar utan problem att ta sig över bl.a Hallandsåsen med tyngsta möjliga släp utan några som helst problem.
 
Tack för era inputs!
SLäp + häst väger som mest 1200 totalt.
Jag behöver en bra vardagsbil som även kan få dra 2-4 gger per månad på bra vägar.
Använder min bil främst för att pendla mellan jobbet hemmet och stallet. Självklart behövs plats till hundarna, men tänkte inte ha bur, utan grind/galler.
 
Men då kan väl V50 fortfarande vara ett alternativ? Jag är dock inte säker på motorn, om den är tillräcklig, men det kan säkert någon med just den effekten berätta.
 
Jag har också funderingar på V50. Drar mycket sällan hästtransport (max en gång om året har det varit senaste åren) men jag vill kunna göra det med egen bil när det krävs! Vi har också hund, dock bara en och en mindre variant (sheltie), men vi har också två barn som ska kunna åka bekvämt i baksätet och så gärna få med något annat i bilen någon gång också. V70 funderade vi på först, men då känns det som om man skulle behöva ta utökad B-behörighet för att få dra något.
 
Angående hundar så har jag själv också två stora hundar som ofta åker med utan problem.
Pendlar också i snitt minst 6 mil om dagen och har då en medelförbrukning på 0,48L/mil, då får man även räkna med att jag kör mycket i stan.
V50 med D2 motor är en miljöbil det med
 
V50 är en trevlig bil. Har en själv. 2011 diesel. Men det är inte en bil att dra hästsläp med.
2 st golden hade jag inte gärna tryckt in i bakluckan...
Men smaken är som baken
 
Jag har hundbur i min v70 idag, den bygger ändå en del och tar plats från det egentliga utrymmet. Båda hundarna får plats ändå med marginal, så tror inte det skulle vara ett problem. Tanken är att ha grindar istället för bur i V50.

Och det blir isåfall en med starkare motor. D2.

Har kollat igenom en hel del olika bilmodeller de senaste dagarna, och V50 är den som fortfarande hamnar högst på listan vad det gäller komfort, köregenskaper, ekonomi och den klarar egentligen de krav jag har för att dra släpet.
 
Det var några år sen jag hade en V50 1,8F, framhjulsdriven. Den fick dra 1300kg.

Sommartid gjorde den ju jobbet, gick fint att dra ett såpass lätt släp, men jag tyckte att den låg lite illa på vägen både med och utan släp, dock lättkörd. Vintertid, likaså i tungt/djupt underlag var den mindre bra.

Planerar man att köra mestadels sommartid och kan anpassa utflykterna vintertid till välplogade, mindre backiga vägar så duger den alldeles fint.

Efter att ha kört släp med fyrhjulsdrift i så många år, och nu igen står med en liten, lätt och framhjulsdriven kärra så kan jag inte nog understryka hur pass mycket skillnad fyrhjulsdrift gör när man har ett släp bakom bilen! Särskilt om bilen i sig är lättviktare, då en tyngre, motorstark och framhjulsdriven bil stabiliserar släpet bra efter bilen ändå.

Drar själv med en 1,6D-motor nu (dock annat märke). Det är oerhört klent! Det finns inga marginaler utan man måste planera sin väg väl.
 
Senast ändrad:
Kan INTE rek. volvo v50. Sjukt klen och trasig - "ALLT" har pajjat på min och DYR att reparera. Köp Toyota ;)
Jag hade en 1.8F som också var på verkstaden för jämnan. Den gick under namnet Problembarnet på verkstaden.

Den jag hade fick dra 1350. I helvete heller. Den var totalt livsfarlig att dra med. Jag skulle göra en vänstersväng ut på en större väg. Det var stopp-skyltat så jag kunde inte fart för att ta mig upp för den lilla backen som var upp till den stora vägen. Jag höll på att få en bil rätt in i sidan när jag fick stopp på väg ut för att bilen inte orkade med starten i backen med släpet bakom. Detta var mitt i sommaren, så det var bra väglag.
 

Liknande trådar

Äldre Jag börjar snart gråta, jag måste byta bil :nailbiting: men jag hittar inget som passar, det är alltid nåt som havererar :down: Har...
Svar
0
· Visningar
685
Senast: LillaMy84
·
Äldre Nu ska det köpas en bil. Av någon anledning har både jag och sambon snöat in på Volvo 50, antingen 1,6D DRIVe eller en D2, årsmodeller...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
6 042
Senast: Ava22
·
Utrustning Ja, nu är det dags. Dragbilen med stort D ska inhandlas. Efter år av runtåkande med våran fullständigt värdelösa Volvo V70 -04 så ska...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 860
Senast: Larka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp