Volvo V 50 som dragbil

Jag har kört släp med en volvo s60, med samma motor som det talas om ovan (1,6 diesel). Den funkar ok på sommarväglag, bra väglag och med lätt transport med ponny i. Skulle inte rekommendera den som dragbil, men som extrabil med dragkrok, ja det funkar den till.
 
Det blir ingen V50

Tack för era synpunkter.
Letar vidare efter en dragvänlig kombi som inte är av SUVmodell.
 
Det är en eDrive 1,6 l diesel.
Men utifrån vad jag läser så verkar det inte vara ett vettigt alternativ :(
Nej. Jag kör en V50 med den motorn dagligen i jobbet, jag upplever den som påtagligt orkeslös och helt utesluten att dra hästsläp med annat än i nödfall. Jämfört med min egen tio år gamla 140-hk Passat känns DriveE-V50:an utan överdrift som en mopedbil. (Dessutom drar de exakt lika mycket diesel, vid exakt samma körförhållanden, vilket inte gör DriveE-motorns miljöprofil särskilt trovärdig.) Med en D3, eller möjligen D2, tror jag dock det skulle funka helt ok.

Men dragvänlig kombi... jag föreslår VW Passat, Skoda Superb (eller Octavia om dragvikten räcker för dig) eller Volvo V70.
 
Det är en eDrive 1,6 l diesel.

Men utifrån vad jag läser så verkar det inte vara ett vettigt alternativ :(

Jag kör oftast landsväg när jag kör med släpet. Sällan till vintern i oplogade förhållanden.
Skulle det behövas så har vi en Nissan X-trail
Det är en eDrive 1,6 l diesel.

Men utifrån vad jag läser så verkar det inte vara ett vettigt alternativ :(

Jag kör oftast landsväg när jag kör med släpet. Sällan till vintern i oplogade förhållanden.
Skulle det behövas så har vi en Nissan X-trail

Jag skulle aldrig få för mig att dra med en sån. Den är klen.
 
Nu såg jag att du skrotat V50 som dragbil men iallafall :)
Jag har en V50 T5 AWD och den drar släp hur bra som helst men som sagt den har ju bra mycket starkare motor och dricker mer bensin. Får dra 1450 på B-kort så det passar mig och min enhästarstransport perfekt :)
 
Jag har en V50 2008 diesel, 2 liters. Har haft lite problem med den som kostat en del, men som dragbil tycker jag att den är fantastisk. Får dra max 1500 kg och mitt släp har totalvikt 1370, märker knappt av att jag har släpet där bak. Upplever bilen som väldigt stark. Det beror självklart på vilket motor man har i bilen, men med den "stora motorn" som jag har skulle jag absolut rekommendera bilen som kombinerad vardagsbil och dragbil.

Som någon annan sa så tror jag dock att det kan vara värt att kolla på lite andra märken, själv hade jag nog kollat på Subaru om jag köpt ny bil idag. Har som sagt haft strul med min V50, vilket drar ner mitt betyg på bilen i övrigt.
 
Blev premiärtur idag.
Bilen klarar med råge att dra, inga problem i backar, fanns mycket kvar att ta av rent orkesmässigt.
Stadig och jag kände knappt ens av när hästen trampade runt. Märkde det bara för att jag hörde sparkandet.
Volvo är överskattad.

Nu är ju frågan, ska jag byta till röda dekaler på släpet.
Röd häst
Röd bil...

 

Liknande trådar

Äldre Jag börjar snart gråta, jag måste byta bil :nailbiting: men jag hittar inget som passar, det är alltid nåt som havererar :down: Har...
Svar
0
· Visningar
685
Senast: LillaMy84
·
Äldre Nu ska det köpas en bil. Av någon anledning har både jag och sambon snöat in på Volvo 50, antingen 1,6D DRIVe eller en D2, årsmodeller...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
6 042
Senast: Ava22
·
Utrustning Ja, nu är det dags. Dragbilen med stort D ska inhandlas. Efter år av runtåkande med våran fullständigt värdelösa Volvo V70 -04 så ska...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 860
Senast: Larka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp