Bukefalos 28 år!

Vrakpriser på saluhästar?!

Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

blir hobby hästarna sålda då? Jag var just och tittade på en hobbyhäst/läromästare säljaren hade haft dåligt med spekulanter....dom ligger nog fortfarande lite högt, medan proffsen känner marknaden.
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

Det jag menade var att är det så att man ska ut och leta hobbyhäst till sig själv så skall man väl göra det NU, då man verkar kunna få mycket för pengarna.
Huruvida de blir sålda allihop tvivlar jag på. det är väl därför priserna dumpas? Marknaden förefaller rätt övermättad, men det är klart, - det mesta blir väl sålt till ett tillräckligt lågt pris förr eller senare........
Kompisen var ute och letade häst förra månaden, de tittade på en i 100 kr klassen, men tyckte den var för dyr i slutänden med tanke på vad den hittills gjort..... säljaren ville inte sänka priset, men 3 veckor senare hörde han av sig och hade ändrat sig..... så allt beror väl på hur mkt man vill sälja, och om man dumpar priser så vill man väl sälja antar jag.....
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

Letar häst just nu och har varit och tittat på en hel del, många kommer man bara till videofilmen på nätet. Tyvärr är det alldeles för många som vill ha över pris på sin "fina" häst. Har inge lust att betala 120000:- för en häst som är halt, saknar gångarter, ofta väldigt markbundna och kommer inte klara att gå enklare LA-dressyr, utan lämpar sig för mysiga skogsturer och enklare dressyr.
Tycker inte att det är vrakpriser på hästar utan snarare överpris på hästar.
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

Letar häst just nu och har varit och tittat på en hel del, många kommer man bara till videofilmen på nätet. Tyvärr är det alldeles för många som vill ha över pris på sin "fina" häst. Har inge lust att betala 120000:- för en häst som är halt, saknar gångarter, ofta väldigt markbundna och kommer inte klara att gå enklare LA-dressyr, utan lämpar sig för mysiga skogsturer och enklare dressyr.
Tycker inte att det är vrakpriser på hästar utan snarare överpris på hästar.

Nu vet ju inte jag hur många hästar du tittat på, live. Men att merparten utav hästarna i den prisklassen skulle vara halta och sakna gångarter nog för LA, känns väl lite överdrivet :grin:.
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

Har varit och tittat på 8 hästar live. 3 halta, 1 rodeohäst, 2 skogshäst och 2 som är något att fundera på. Alla dessa har varit hästar som är skolade LA med underbara gångarter, enligt annons. Sedan har jag rattat jag vet inte hur många när man har kollat på film på nätet. Så just nu känns det som man ska strunta i att köpa häst.
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

Om alla dessa varit hästar runt 100 000, så måste du verkligen haft extrem otur. Om det var billigare hästar runt 50 000, så ja där finns mkt "skräp" som folk utannonserar som en superhäst.
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

delvis knapplån

jag sålde häst runt maj/juni månad iår när finanskrisen ändå var "som värst" som många såg det..iaf då som det stog mkt om det i tidningarna. Redan då var det många som sa att det var svårt att sälja häst!

Jag upplevde det inte alls svårt att sälja häst även om det var ekonomiska kriser och dylikt. Jag annonserade min häst och inom 2-3 veckor var hästen såld. Och då sålde jag ju ändå en "ridtravare"....

Att priserna möjligen gått ner nu är ju det gamla vanliga "tråkigt att ha häst på vintern och sälja ut billigare"
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

Jag vet inte om det är jag som tittar på andra annonser än förr... men tycker det är ovanligt många "fantastiska" hästar som ser ut som skit på filmerna? De ska tydligen ha tävlat upp till 1,10, visar film när hästen struttar runt en 80 bana utan rygg, antingen för het eller för slö, ingen teknik men den vägrar iaf aldrig... Sen att de är för dyra, också.

Själv köpte jag min till ett fantastiskt lågt pris för ca 13 månader sedan :idea: Håller med om att det är köparens marknad. Ovanstående överprisade hästar tror jag är lätta att pruta ner, det tycker jag man har all rätt att göra när marknaden tydligt sänkt priserna på likvärdiga hästar. Tycker det är ungefär lika många till vrakpriser som det är för dyra.
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

Alla har varit runt 100000:-.

Det får mig att undra hur du gör när du letar häst? En LA-häst borde vara mycket enkelt att få för 100.000. Till och med för halva det priset om man har lite tur och kan tänka sig en häst som är något äldre.
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

Det kanske är så att LA-dressyr för mig inte är samma sak som LA-dressyr för säljarna. Bara för att man kan göra ett byte i galoppen innebär inte att hästen kan gå LA. Den behöver kunna gå i en form som inte liknar vid att du dammsuger ridbanan.
Sedan är det inte så kul att komma och titta på hästar som är halta. Det spelar ingen roll vad hästen kostar men den ska vara frisk vid provridning.
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

Jag håller verkligen med dig i att det är sorgligt när folk inte ens förstår att deras hästar är halta. Det har tyvärr hänt mig med, jag åkte över 15 mil för att titta på en häst som var visade sig vara halt och knappt kunde ta sig över ett 70-cm hinder. Men den låg på 120-nivå enligt säljaren, var bara lite ringrostig tyckte hon.
Det slutade med att min sambo kallade säljaren oseriös medan säljaren hävdade att jag "inte kunde rida ihop hästen". Man skulle alltså rida den ohalt menade hon. Man blir så ledsen å hästens vägnar... och för sina bensinpengar.
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

Ja,vi letar också häst (eller D-ponny nu,har inte riktigt bestämt oss än)och jag vet inte hur det ligger till men antingen tror en del hästförsäljare att vi är helt dumma eller tror de själva att hästen är så duktig och välriden?
Sista ponnyn var väldigt dåligt utbildad,kunde i princip bara skritt trav galopp.Gjorde dåliga fattningar,gick inte undan för skänkeln,höjde huvudet och rusade bara.Var överhuvudtaget väldigt stressad och ville inte mjukna alls och börja arbeta med ryggen.
Denna ponnyn har hoppat ,med väldigt bra teknik måste sägas,felfritt Lätt C lokalt och inte ens gått igenom en Lätt B reg där den vägrat ut sej.
De begär 70 000 för den.
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

*KL*
Andra sidan av myntet är köpare som inte kan se skillnad på bra och mindre bra resp dålig kvalité och blir rätt upp sura när någon vill ha mer betalt för en häst som de tycker är likvärdig med en annan (dvs samma ras och ålder). Jag har haft köpare som talat om för mig att det minsann är köparens marknad nu och varför vill jag ha mer betalt för en häst än den och den.

Att den har 100 gr bättre stam (dvs presterande föräldrar och syskon, beprövade linjer), är uppfödd på ett helt annat sätt än den billigre "likvärdiga" (dvs ordentligt (!) fodrad, avmaskad, träckprovad, regelbundet verkad/skodd, regelbundet kollad/åtgärdad munstatus osv), ev. tävlad osv osv osv



Om man som köpare/spekulant vill betala ett max pris för en viss häst så bjuder man det. Får man nej letar man vidare.

Sedan är det synd och skam med alla halta och trasiga hästar som folk försöker sälja som ridhästar medvetet eller omedvetet.
Det är också synd och skam med de hela hästar som blir sålda och sedan sönderridna och snabbt reklamerade av köpare som borde ta sitt ansvar.

Det finns lika många köpare på fel spår som det finns säljare :grin:
 
Senast ändrad:
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

Men stammen kan väl inte spela någon roll om det är en valack. Jag tycker det är jättesnurrigt när hästar med till synes samma meriter och samma kapacitet skiljer så mycket i pris. Sen kan man ju vara långt ifrån säker på att den dyrare är den bättre. Om man som säljare inte är helt seriös och tänker sig sälja en häst som inte är helt OK tar man väl ut så högt pris som det bara går.
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

Men stammen kan väl inte spela någon roll om det är en valack. Jag tycker det är jättesnurrigt när hästar med till synes samma meriter och samma kapacitet skiljer så mycket i pris. Sen kan man ju vara långt ifrån säker på att den dyrare är den bättre. Om man som säljare inte är helt seriös och tänker sig sälja en häst som inte är helt OK tar man väl ut så högt pris som det bara går.


Självklart spelar stammen roll. I den kan man utläsa prestationer, hållbarhet, ridbarhet ja en himla massa. Kanske till och med viktigare på en valack. Ett sto eller hingst kan man ju alltid öka avelsvärdet på med egna meriter...
Säger inte att hästen på pappret är allt men väldigt mycket.
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

*KL*

Jag vet inte om jag tycker hästarna ute på annons är så himla billiga. De som är det är det ju oftast något "fel" (dvs behöver inte vara fel i den bemärkelsen) på såsom typ 5 år men inte inriden, icke godkänd pappa, lös benbit, skadad på annat sätt, svårlastad in absurdum eller dyl.

Håller på och kikar lite lätt på häst, allt från föl till vuxen och tycker inte att 45-50.000 för ett föl är särskilt billigt eller för en två-åring heller för den delen.
De vuxna vill folk oftast ha 65.000 och över för och de är då i princip bara grundutbildade och möjligtvis gått någon pay-and-jump typ.
Det är inte heller särskilt billigt tycker jag.
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

nyfiken på din prisuppfattning. vad tycker du ett föl/unghäst ska kosta? 65 tusen för en frisk grundutbildad häst är ju ett normalt pris tycker jag......
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

Nu gissar jag att det är halvblod, sätt dig och räkna på vad ett språng kostar+ en billig stallhyra i 12-6 månader..då är det billigt om inte uppfödaren ska gå för mycket med förlust förlust
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 314
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp