Vrakpriser på saluhästar?!

Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

nyfiken på din prisuppfattning. vad tycker du ett föl/unghäst ska kosta? 65 tusen för en frisk grundutbildad häst är ju ett normalt pris tycker jag......

Normalt pris ja - men nu diskuterade vi ju vrakpriser och mycket billigt, eller hur?

Mig veterligen är dessa tu (tre?) inte samma sak. Vad är det för fel på min prisuppfattning?

Ett mycket billigt föl är för mig ca 20.000 och en vuxen grundutbildad, trevlig häst för vrakpris kostar nog runt 30-40.000 kr.
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

Nu gissar jag att det är halvblod, sätt dig och räkna på vad ett språng kostar+ en billig stallhyra i 12-6 månader..då är det billigt om inte uppfödaren ska gå för mycket med förlust förlust

Ja och? Det var ju inte det vi diskuterade, eller hur?
Som köpare är jag heller inte intresserad av att på något sätt sponsra säljaren, jag bryr mig inte alls om vad denne har haft för kostnader egentligen. Med det synsättet skulle man ju betala flera hundra tusen för en äldre häst för den har ju kostat si och så mycket för säljaren att ha uppstallad i 10 års tid. Man kan ju liksom inte räkna så....
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

Som köpare är jag heller inte intresserad av att på något sätt sponsra säljaren, jag bryr mig inte alls om vad denne har haft för kostnader egentligen. Med det synsättet skulle man ju betala flera hundra tusen för en äldre häst för den har ju kostat si och så mycket för säljaren att ha uppstallad i 10 års tid. Man kan ju liksom inte räkna så....

:bow::bow::bow:
Mycket bra skrivet kunde int sagt det bättre själv!
Köper man en sak är ju köparens viktigaste del att priset är så lågt som möjligt oavsätt om hästen "skulle" kosta 65000kr vilket låter som en orimlig summa för en häst utan några meriter.
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

Nu har jag bara läst första sidan.. men jag kan säga att det är väldigt svårt att sälja häst nu.. så är väl en stor del därför priserna sjunker.
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

Nu var det bara produktionskostnad jag pratade om inte utbildningskostnader. Det är inte tal om att sponsra utan betala för faktiska kostnader.

Språng på halvblod är dyrt och om vi ska ha uppförare av bra hästar så måste dom ju få tillbaka pengarna. Annars tillverkas det lågpris hästar i många hagar och det kan ju vara ett alternativ att köpa om man nu tycker att kvalité är för dyrt.

Jag håller på med ponny avel och priserna sjönk ordenligt nu i år, för många har inte råd längre att ta ur egen ficka för att ta fram föl som sen säljs till underpriser. Därför upphör många fina stuterier och rear sin ston och föl.

Årets föl blir kvar hemma för mig och jag kommer inte producerar fler på några år, jag vill när jag säljer bara få tillbaka för språnget.
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

*KL*
Jag tror precis som wrangler att inte alla kan se skillnad på bra och dålig kvalité. D-ponnyn som i dagsläget verkade outbildad kan ju ha en superkapacitet och därför vara mer värd en en välriden men utan talang (beror naturligtvis på hur gammal den är). Sen hur välriden den verkar vid provridningen beror ju väldigt mycket på spekulantens egen ridförmåga :angel:.

Har visat saluhästar där spekulanterna inte kunnat få hästen att trava längs spåret eller fatta galopp, trots att dom sagt sig vara mkt rutinerade :grin:
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

Jag håller med dig.

Självklart vill man få tillbaka vad hästen kostat att tillverka, och allra helst göra liten vinst också...

Nu ser ju tyvärr marknaden inte sådär strålande ut och jag har sänkt priserna till (vad jag tycker) löjligt lågt eftersom jag inte alls har tid för alla hästarna. Känns tråkigt eftersom jag har plats och ekonomi att hålla dem, men att träna och utbilda dem känns väldigt tajt just nu.
Tror att det är därför priserna rasar i landet, många har dåligt med pengar, förlorat sina jobb, inte råd med dyra stallplatser och dessutom är ju det här den absolut värsta tiden på året att äga häst. Kallt, blött, mörkt.

Jag kommer inte att skänka bort dem, men är för första gången någonsin beredd att sälja med förlust. Tråkigt men sant.

Får jag inte någon av hästarna sålda el utlånade som jag tänkt så resonerar jag som så att det får bli lite fler vilodagar i vinter om jag inte hittar medryttare. Visst kanske de sjunker lite i värde om de inte är 100% igång, men så får det väl bli.

Kan också tillägga att om det är svårt att sälja häst i Stockholm, Göteborg eller Skåne kan jag lova att det är mycket svårare för oss som bor i norr. Det är inte många som sätter sig i bilen på vintern och åker 80-100 mil enkel väg för att kolla på hästar. Och de allra flesta hästköpare verkar bo söder om stockholm, känns det som iallafall:angel:...
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

*KL*
Jag tror precis som wrangler att inte alla kan se skillnad på bra och dålig kvalité. D-ponnyn som i dagsläget verkade outbildad kan ju ha en superkapacitet och därför vara mer värd en en välriden men utan talang (beror naturligtvis på hur gammal den är). Sen hur välriden den verkar vid provridningen beror ju väldigt mycket på spekulantens egen ridförmåga :angel:.

Har visat saluhästar där spekulanterna inte kunnat få hästen att trava längs spåret eller fatta galopp, trots att dom sagt sig vara mkt rutinerade :grin:


Misstänker att det där var en passning till mej och då måste jag bara få svara.Dina slutsatser att min flicka måste vara en kass ryttare är lite förhastade.
Ponnyn vi provred har under två års tid blivit sönderriden av den dåliga kombinationen av sin alltför tunga (minst 70 kg) och obalanserade ryttare.Varenda gång den har hoppat har den fått ryck i munnen och duns ner i sadeln rätt på ryggen.Saknar totalt ryggmuskler och går med sänkt rygg och huvudet upp i luften.
För att få någon fason på den krävs både massage,equiterapeupt och långsam uppträning av ryggmuskulaturen.Samt bygga upp förtroendet för en ny mjukare ryttare,kaske rida den i lätt sits ett bra tag framöver.Efter några månaders vila vill säga....Men ponnyn har kapacitet i hoppen och kan om den inte redan är förstörd kanske bli bra.Men den är ett osäkert kort och samtidigt tycker vi synd om den.För detta är vi inte villiga att betala 70 000.
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

Som köpare är jag heller inte intresserad av att på något sätt sponsra säljaren, jag bryr mig inte alls om vad denne har haft för kostnader egentligen. Med det synsättet skulle man ju betala flera hundra tusen för en äldre häst för den har ju kostat si och så mycket för säljaren att ha uppstallad i 10 års tid. Man kan ju liksom inte räkna så....

Jag står med ett ben på varje sida. Jag föder upp och jag köper (och säljer naturligtvis,;)).

Anledningen till att man spaltar upp vad en häst kostar från betäckning till den säljs som unghäst är (tror jag) för att få förståelse för vad hästen faktiskt har kostat. Det är skönt att kunna luta sig mot dessa konkreta siffror när någon tycker att fölet är dyrt. Det är precis som med stallhyra som diskuteras i annan tråd. Kan man peka på vad det kostar så blir argumenten bättre. Sen lägger man på i pris beroende på om fölet (eller stallplatsen) håller högre kvalité än genomsnittet.
Men här börjar problemen. Marknaden klarar inte av att man lägger på i pris. Det finns för mycket häst och för få köpare för att ekvationen ska gå ihop. DÄRFÖR är det inte det minsta intressant för mig som köpare vad hästen har kostat uppfödaren.
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

Lite ot, men kan inte låta bli med tanke på ett par inlägg.

Många ryttare överskattar sina ridkunskaper har jag märkt när de är ute och letar häst. Jag har en häst till salu, som är hur enkel som helst att rida i form, hon är byggd att gå i form och vill gå i form, ibland lite lägre, ibland i högre form, beroende på vad ryttaren kräver såklart. Häromdagen hade jag ett par tjejer här som provred.

Enligt mamman var de ganska duktiga, den ena tjejen hade bla a tävlat msv dressyr den andra satsade mer på hoppning. Min välridna, känsliga häst gick inte många meter i rätt form med någon av dem på ryggen, hästen blev stressad och ryttaren irriterad (använde ännu mer skänkel) .

Hästen hade huvudet jättehögt, gick med sänkt rygg och bakbenen hur långt som helst bakom sig. Det slutade med att jag sa att det var nog ingen häst för dem. Det är inget kul att se sin häst så förtvivlad när någon försöker tvinga den till något den så gärna gör självmant, bara man gör rätt.

Det är inte första gången jag (eller min häst) råkar ut för detta.

Angående priser så är de ju alltid lite lägre på hösten, men jag håller nog med om att de är något lägre i år. Det är nog lite lättare att "fynda".
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

Instämmer till fullo. Varför ska köparen bry sig om uppfödningskostnader? Inte fel att ha det i bakhuvudet, men att tro att det är ett försäljningsargument är nog lite fel.

Inte många som bryr sig om odlaren går med vinst när man är ute i butiken och handlar potatis, eller hur? Det är samma sak. Köparen köper det den vill ha, till ett pris den är villig att betala i jämförelse med andra priser/produkter.
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

Fast jämförelsen med stallplatsen och potatisen (som någon sa) är ju inte helt rättvisande. Står du i ett stall och köper hö så är det ju så att du är beredd att betala mer för höet som är förstaskörd och supervärden än höet som är från samma åker men kanske fått ligga i flera dagars regn eller dyl. Där spelar det ju ingen roll om det andra höet kostat lika mkt som det förstnämnda för är det inte lika bra så vill du inte betala lika mycket.

Med hästar är det ju så att många hästar blir ju inte mer än medelmåttor - varför ska jag som köpare behöva ta den förlusten och köpa den medelmåttiga hästen för samma pris som en häst, som kostat lika mkt att ta fram, som har gångarter utöver det vanliga t ex?

Som uppfödare får man nog ta och klara sig som så att med vissa hästar, som är medelmåttor, kanske man får räkna med att gå back på medans man måste kunna med att ta ut rätt pris för den lite bättre hästen. Om man aldrig får fram "den lite bättre hästen" så kanske man inte har rätt avelsmaterial i boxen. Många har inte denna självinsikt att kritiskt kunna granska sitt sto.

Och ja har själv fött upp ett hbl-föl så jag vet precis hur mkt de kostar - det förändrar int emitt synsätt alls.
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

Men är inte det samma sak då?
Ett hö med supervärden kostar mer än ett medelmåttligt hö.
En häst med superkapacitet/superstam kostar mer än en medelmåttlig häst.

Undrar hur många bönder som räknar med att de måste gå back på medelhöet och få bra betalt för superhöet?
Så här tror jag: Bonden tar betalt för vad höet kostat att producera. Är det bättre värden på höet än genomsnittshöet så lägger bonden på i pris. Varför? Jo, för att täcka upp för de skördar som misslyckas och eventuellt inte går att sälja eller där bonden måste dumpa priset för att för många bönder säljer hö samma år. Bonden lägger också på lite på priset på superhöet för att efterfrågan på just den här bondens superhö är större än tillgången.

Detta tycker jag är direkt överförbart till hästarna. Just nu finns det för mycket häst på marknaden och för få köpare.
Skillnaden är väl bara att om det skulle vara för många bönder på marknaden som sålde hö så skulle några sluta producera hö. Så funkar det inte riktigt i hästvärlden. Här producerar man hästar ändå och gnäller sedan på att det inte går att sälja.


Jag får känslan av att det har gått lite "mode" i att betäcka.
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

*KL*
Jag tror precis som wrangler att inte alla kan se skillnad på bra och dålig kvalité.


nej det är klart att det alltid finns folk som inte kan det. Men jag är övertygad om att jag inte missat ngt när jag gör bedömningen att just nu är priserna för en ganska bra häst för en vanlig hobby tävlings ryttare, lägre än de varit på länge, och det är inte för att det är skithästar som är ute på annons, jag har som sagt koll på marknaden och ngt att jämföra med sen tidigare år tycker jag bestämt : ) som ngn annan skrev har jag känslan att det är hästarna precis under 100.000 lappen som sjunkit i pris - en 80-90 tusen kr häst, vilket faktiskt rent generellt brukar vara en rätt skaplig hobby häst, ligger nu istället runt 60-70 i pris, så med andra ord kan man få rätt mkt för pengarna just nu, vad jag har sett.
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

Skjona: Din dotter är säkert en duktig tjej och kommentaren var inte riktat till dig. Det är flera i tråden som har diskuterat på ett sätt som jag att man misstänker att dom tror att det finns ngt slags "standardpris" på hästar tex:

"om hästen "skulle" kosta 65000kr vilket låter som en orimlig summa för en häst utan några meriter.

"Ett mycket billigt föl är för mig ca 20.000 och en vuxen grundutbildad, trevlig häst för vrakpris kostar nog runt 30-40.000 kr."

Helt befängängda uttalanden eftersom det inte säger ngt om kvalitén. En Totilas i fölversion är ett vrakpris även om den kostar 100 000.
Hittar du en Flippan endast grundutbildad är det ett vrakpris om även om den kostar 150 000.
Samtidigt som det för Mulle på ridskolan kanske är ett grovt överpris med 30-40 000.....

Sen var det ju det med spekulantens ridförmåga. Sätt upp en "ridskoleryttare" på en känslig tävlingshäst med massor av energi och det kan bli rena katastrofen. Kanske kommer den ryttaren senare att berätta för sina bekanta om den där skithästen som var totalt outbildad och oridbar :grin:
OBS! inte riktat till dig.
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

nej det är klart att det alltid finns folk som inte kan det. Men jag är övertygad om att jag inte missat ngt när jag gör bedömningen att just nu är priserna för en ganska bra häst för en vanlig hobby tävlings ryttare, lägre än de varit på länge, och det är inte för att det är skithästar som är ute på annons, jag har som sagt koll på marknaden och ngt att jämföra med sen tidigare år tycker jag bestämt : ) som ngn annan skrev har jag känslan att det är hästarna precis under 100.000 lappen som sjunkit i pris - en 80-90 tusen kr häst, vilket faktiskt rent generellt brukar vara en rätt skaplig hobby häst, ligger nu istället runt 60-70 i pris, så med andra ord kan man få rätt mkt för pengarna just nu, vad jag har sett.

ÖHHH! Det var jag som skrev att hästarna i 100 000:- klassen hade sjunkit rejält i pris. Det där om att folk inte verkade kunna skilja på kvalite var riktat till alla underliga uttalanden kring hästpriser enligt ngn slags standardmodell.
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

Jag tycker att de flesta fölens prislappar ligger på 45 000 - 50 000 kronor precis som förra året. Ingen skillnad där men ni kanske syftade på äldre hästar?
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

."
Sen var det ju det med spekulantens ridförmåga. Sätt upp en "ridskoleryttare" på en känslig tävlingshäst med massor av energi och det kan bli rena katastrofen. Kanske kommer den ryttaren senare att berätta för sina bekanta om den där skithästen som var totalt outbildad och oridbar :grin:

Japp, det där har jag varit med om! :D
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

"Ett mycket billigt föl är för mig ca 20.000 och en vuxen grundutbildad, trevlig häst för vrakpris kostar nog runt 30-40.000 kr."

Helt befängängda uttalanden eftersom det inte säger ngt om kvalitén.

Eftersom det var jag som skrev det så måste jag undra varför det är befängt?

Ett halvblodsföl med gröna papper som kostar 20' är billigt oavsett kvalitén. Nu pratar vi ju inga flippan-föl utan helt vanliga föl generellt. Sen är det ju inte sagt att Flippans föl blir som hon oavsett vad den kostar. Därför är det ju så vanskligt med föl. För att jag ska betala dom summorna för ett föl så ska mamman ha bevisat sig nedärva bra och dessutom ska hon ha egna meriter.

Tyvärr begär ju "alla" dessa priser för sina föl. Varför ska jag som köpare ta förlusten och köpa ett föl för 50' som jag sen tre år senare inte får pengarna ens tillbaka på för att den inte blev någe bra?
Visst är det ett risktagande att köpa föl oavsett men för att betinga ett högt pris ska som sagt mamman visat sig nedärva tidigare - då vågar man chansa lite mer känner jag.

När det gällde äldre hästar så är ju 30-40 ganska billigt oavsett för en trevlig ridhäst vilket var det jag syftade på. Fortfarande var det inte Flippan vi pratade om eller hur?
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

När folk gnäller på att hästar är dyra, har de öht tänkt på vad det kostar att tillverka hästen?! Eller att ha och utbilda den? Hästar kostar, det är inte så konstigt!

Min tvååring (egen uppfördning) är nu inriden och har kostat oss en bra bit över 100.000:- att tillverka (blir självklart billigare om man har eget stall osv men folk verkar inte inse vad det kostar att "göra en häst"). Det hade varit mycket billigare att köpa en häst som någon säljer under tillverkningspriset.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 066
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp