Vrakpriser på saluhästar?!

Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

Svar: ja.

Det är MYCKET lättare att pruta flera loppor nu.
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

Känns väl e.g inte som att det e.g är ngn i det att svara dig eller hur? :cool:

20 000 för ett föl är billigt, kanske inte oavsett kvalité men ändå, men det var ju inte det vi talade om, eller hur?

30-40 000 är inte billigt oavsett kvalité, men det var ju inte det du talade om, eller hur?

Du tyckte inte att 65 000 för en häst var ett vrakpris, men 30 000-40 000 var det.

Du kan glömma Flippan och övriga exempel, det var ett sett att vara EXTRA övertydlig då jag misstänkte att det nog skulle krävas. En häst som normalt kostar 250 000 som nu kostar 100 000 är ett vrakpris för den hästen.
En häst som normalt skulle kosta 40 000 är ett vrakpris kanske 20 000
Det var det vi pratade om, eller hur?
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

Känns väl e.g inte som att det e.g är ngn i det att svara dig eller hur? :cool:

20 000 för ett föl är billigt, kanske inte oavsett kvalité men ändå, men det var ju inte det vi talade om, eller hur?

30-40 000 är inte billigt oavsett kvalité, men det var ju inte det du talade om, eller hur?

Du tyckte inte att 65 000 för en häst var ett vrakpris, men 30 000-40 000 var det.

Du kan glömma Flippan och övriga exempel, det var ett sett att vara EXTRA övertydlig då jag misstänkte att det nog skulle krävas. En häst som normalt kostar 250 000 som nu kostar 100 000 är ett vrakpris för den hästen.
En häst som normalt skulle kosta 40 000 är ett vrakpris kanske 20 000
Det var det vi pratade om, eller hur?

Varför svarar du om du känner att det inte är någon idé? :cool:

Nu pratar vi ju vanliga hobbyhästar - inte svårklasshästar öht? Det var du som drog upp svårklasshästarna. En häst för 250' är inte en vanlig hobbyhäst (de flesta av oss behöver inte mer kapacitet än typ LA och det klarar de flesta hästar) och en sådan häst kostar normalt mellan 50-100.000 av vad jag sett på annonserna - beroende på gångarter, stam etc.

Varför krävdes det att vara övertydlig? För att poängtera att du pratade svårklasshästar och jag hobbyhästar eller?

Och vem bestämmer vad som är ett "normalt" pris. Jag vet de som vill ha 250' för sina hästar som kanske är värda 100'. När de sedan tvingas sänka priset säger de att det är för att det är dåliga tider och nu är det ett vrakpris - det är det ju inte (enligt mig men enligt dem är det).
Så det är ju väldigt individuellt det där - vad som är ett "normalt" pris för en häst.
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

När folk gnäller på att hästar är dyra, har de öht tänkt på vad det kostar att tillverka hästen?! Eller att ha och utbilda den? Hästar kostar, det är inte så konstigt!

Min tvååring (egen uppfördning) är nu inriden och har kostat oss en bra bit över 100.000:- att tillverka (blir självklart billigare om man har eget stall osv men folk verkar inte inse vad det kostar att "göra en häst"). Det hade varit mycket billigare att köpa en häst som någon säljer under tillverkningspriset.

Håller med dig fullständigt, det är dyrt att "tillverka" hästar men prislappen måste också variera lite beroende på hästens utbildningsnivå, kapacitet, om den tävlat eller ej och hur stor potential den har för att komma långt inom någon gren.

Det kan skilja mycket på två stycken femåringar som är utbildade La-dressyr eftersom att en av dom kanske rör sig bättre och har mer kapacitet än den andra.

Då spelar det ingen roll om de har kostat lika mycket att "tillverka".
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

KL

Jag håller med flera andra om att priserna på hobbyhästar har sjunkit. Jag spanar på just sådana hästar eftersom det är vad jag kommer vilja skaffa när jag känner mig redo:) Jag tittar då efter snälla och trevliga allround-hästar för träning och tävling i lätta klasser, ca LB-LA. Ingen superkapacitet men en häst som man kan ha kul med. Tidigare hittade jag knappt en häst under 80 000 som ens var intressant, nu ser jag flera runt 50 - 60 000 som jag skulle kunna tänka mig. Jag kan inte uttala mig om kvaliteten är densamma eftersom jag inte varit och tittat på någon av dem, men om man ser till annons och filmer tycker jag generellt att det verkar som att priserna sjunkit rejält.

Man blir sugen på att shoppa häst nu;)
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

Och treåringar som fått gångarts -eller hoppdiplom och de vill ha 150-200 000 för dom.

Men om man inte kan ta ut sådana priser för lovande unghästar så lönar det sig ju INTE att avla fram dem heller. Det kostar ju så mycket att ta fram en unghäst, dels med stoets kostnader (som ju många verkar glömma att man måste stå och betala för minst 1,5 år), sen alla kostnader kring betäckning (vilket ibland kan dra iväg rejält) och sen kostnader för fostret/fölet och sen kostar denna underbara skapelse varje år fram till försäljning. Extra dyrt blir det för de som inte kan göra jobbet själva med unghästen utan har lämnat den till in/tillridare.

Börjar man räkna på det så går nästan all avel BACK!! :crazy: Och det beror ju på att folk inte är villiga att betala det som uppfödarna faktiskt måste ta ut för att inte bara få tillbaka allt de lagt ut - utan sen också tjäna på det. Är det dessutom vitt (företag m Fskatt) så försvinner ju ännu mer pengar i alla arbetsgivaravgifter osv.

EDIT: såg sen att ämnet redan tagits upp, men låter detta stå kvar ändå. Jag förstår inte de som tycker att man inte ska betala ens minst det som det kostar att ta fram en lovande unghäst - det är väl därför det blir mer och mer "buskavel" med kassa ston, korsningshästar, icke godkända hingstar osv. :crazy:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

EDIT: såg sen att ämnet redan tagits upp, men låter detta stå kvar ändå. Jag förstår inte de som tycker att man inte ska betala ens minst det som det kostar att ta fram en lovande unghäst - det är väl därför det blir mer och mer "buskavel" med kassa ston, korsningshästar, icke godkända hingstar osv. :crazy:

Kunde ej ändra mer eftersom tiden gått ut, men det jag ville lägga till var en fråga: Vill vi inte främja kvalitetsavel? Det är en sak om man tar fram en unghäst till sig själv, då kan det väl vara en fyrvägskorsning med åsnesvans om det så vill - men om syftet är att ta fram en kvalitetshäst för försäljning... Då är det ingen vits om man sen inte kan få ut 100-200.000,- för dem som 3-4-åringar.

//Tania som inte heller har 200.000,- att köpa en häst för utan valde att göra det på "avbetalning" genom att föda upp en egen stjärna! :love: (Se avataren) Och nä - hon är inte till salu för alla pengar i världen! :D
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

ÖHHH! Det var jag som skrev att hästarna i 100 000:- klassen hade sjunkit rejält i pris. Det där om att folk inte verkade kunna skilja på kvalite var riktat till alla underliga uttalanden kring hästpriser enligt ngn slags standardmodell.

Okej okej ;)
Min kommentar var också allmänt riktad ang. just okunnighet ang. kvalitet.... Jag tycker du har HELT rätt ang. att kvalitet är en relativ term och att det därför inte går att sätta standard prislappar på x häst. osv....
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

När folk gnäller på att hästar är dyra, har de öht tänkt på vad det kostar att tillverka hästen?! Eller att ha och utbilda den? Hästar kostar, det är inte så konstigt!

Min tvååring (egen uppfördning) är nu inriden och har kostat oss en bra bit över 100.000:- att tillverka (blir självklart billigare om man har eget stall osv men folk verkar inte inse vad det kostar att "göra en häst"). Det hade varit mycket billigare att köpa en häst som någon säljer under tillverkningspriset.


Fast precis som flera påpekat redan så är det faktiskt rätt ointressant för mig som köpare vad hästen har kostat att tillverka. Jag vill betala för ngt jag vill ha och tror att materialet jag köper innehar - inte skuldpengar för att den kostat ngn annan x antal kr - det är inte mitt problem.
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

Varför svarar du om du känner att det inte är någon idé? :cool:

Nu pratar vi ju vanliga hobbyhästar - inte svårklasshästar öht? Det var du som drog upp svårklasshästarna. En häst för 250' är inte en vanlig hobbyhäst (de flesta av oss behöver inte mer kapacitet än typ LA och det klarar de flesta hästar) och en sådan häst kostar normalt mellan 50-100.000 av vad jag sett på annonserna - beroende på gångarter, stam etc.

Varför krävdes det att vara övertydlig? För att poängtera att du pratade svårklasshästar och jag hobbyhästar eller?

Fast jag tycker nog att det är DU som snurrat in på en annan "klass" hästar. Om du läser mitt ursprungsinlägg så ser du att vi pratar om hästar i 100 tkr klassen som alltså nu ligger lägre än 100 tkr. Därmed blir de intressanta för hobby ryttaren, som helt plötsligt kan få ett material denne inte hade spekulerat på prismässigt annars. Ingen innan dig har börjat prata fölungar osv. Faktiskt.
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

Fast jag tycker nog att det är DU som snurrat in på en annan "klass" hästar. Om du läser mitt ursprungsinlägg så ser du att vi pratar om hästar i 100 tkr klassen som alltså nu ligger lägre än 100 tkr. Därmed blir de intressanta för hobby ryttaren, som helt plötsligt kan få ett material denne inte hade spekulerat på prismässigt annars. Ingen innan dig har börjat prata fölungar osv. Faktiskt.

Men skojar du med mig eller? Jag skrev bara vad jag sett att folk begär för sina föl och att jag inte tyckte det var billigt med föl i den prisklassen utan mer ganska normalt/överpris och då tyckte du att jag hade en konstig prisuppfattning, sedan spann NilaD vidare på att det minsann är billigt om man köper Flippans föl.

Så det är ju knappast jag som "snurrat in mig" på föl och klasshästar :crazy:. Jag skrev att jag tittar på "allt från föl till äldre" så det var väl inte så konstigt att jag nämnde att jag inte tyckte de sjunkit så mkt i pris. Ingenstans nämnde jag att det handlade om 100' hästar - jag svarade ju inte på de inläggen där ni diskuterade dessa hästar utan jag svarade ju generellt i tråden, men det missade du eller? Måste man hålla sig till enbart det som du som TS skriver om? :crazy:
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

Jag brukar titta på hästannonser för skojs skull då jag inte har möjlighet att köpa häst. Hade jag det hade jag ändå inte lagt mig i någon hög prisklass, jag skulle ändå inte köpa en svårklasshäst.
Har nog inte tänkt så jättemycket på priserna egentligen, men visst verkar ju priserna på en del hästar ha sjunkit. Dock kan jag, som hobbyryttare, men som ändå vill ha en någorlunda utbildad häst, inte tycka att 78 000 kr är jättebilligt. Även om jag skulle kunna tänka mig att köpa en unghäst när jag väl ska köpa häst, nån gång, skulle jag inte betala 50 000 kr för en 3åring som just påbörjat utbildning.
Och som köpare är inte jag heller intresserad av vad ägaren fått lägga ut för hästen, betäckning osv. Och jag kan tänka mig att om alla skulle göra det, alltså tänka på vad ägaren fått lägga ut, skulle färre ha råd att köpa häst för då skulle dom flesta förmodligen hamna på 100 000 kr eller mer.
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

du skrev såhär:

*KL*

Jag vet inte om jag tycker hästarna ute på annons är så himla billiga. De som är det är det ju oftast något "fel" (dvs behöver inte vara fel i den bemärkelsen) på såsom typ 5 år men inte inriden, icke godkänd pappa, lös benbit, skadad på annat sätt, svårlastad in absurdum eller dyl.

Håller på och kikar lite lätt på häst, allt från föl till vuxen och tycker inte att 45-50.000 för ett föl är särskilt billigt eller för en två-åring heller för den delen.
De vuxna vill folk oftast ha 65.000 och över för och de är då i princip bara grundutbildade och möjligtvis gått någon pay-and-jump typ.
Det är inte heller särskilt billigt tycker jag.


ingen av dessa kategorier hade att göra med den kategori som diskuterades ursprungligen, så självklart blir det rörligt om man bara drar upp ett helt annat spår och spinner vidare på det, - då blir det som det blivit för dig, att många ställer frågor och undrar vad du menar.

du behöver inte ha alla taggar ut för den skull : ) Men NEJ - du pratar inte om den häst kategori tråden avsåg från början, nej, och därav tror jag frågorna kommer från flera håll som sagt.
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

Ja, ursäkta mig då - eftersom trådrubriken heter "vrakpriser på saluhästar" så trodde jag att det inneslöt alla saluhästar och inte bara de som kostar 100' och över, det borde du skrivit då "vrakpriser på saluhästar som kostar 100' och över", men nu vet jag och lämnar därmed tråden....
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

Varför svarar du om du känner att det inte är någon idé? :cool:

Nu pratar vi ju vanliga hobbyhästar - inte svårklasshästar öht? Det var du som drog upp svårklasshästarna. En häst för 250' är inte en vanlig hobbyhäst (de flesta av oss behöver inte mer kapacitet än typ LA och det klarar de flesta hästar) och en sådan häst kostar normalt mellan 50-100.000 av vad jag sett på annonserna - beroende på gångarter, stam etc.

Varför krävdes det att vara övertydlig? För att poängtera att du pratade svårklasshästar och jag hobbyhästar eller?

Du har rätt, det var onödigt otrevligt av mig att säga att det inte var ngn idé att svara dig, men du feltolkAr och lägger till lite som du själv tycker, då blir man lite frustrerad.

Som du säkert redan sett så nämns det ingenstans i tråden att endast hobbyhästar diskuteras (förresten så är ju även dom flesta Msv hästar hobbyhästar)

Jag har ALDRIG nämnt Flippans föl, du måste lära dig at LÄSA inläggen innan du svarar. Jag nämde däremot "ett föl utav Totilas kvalité" eftersom du tyckte att 45-50 000 inte var billigt för ett föl, vilket naturligvis hade varit årets fynd för ovanstående typ av föl.

Du tyckte vidare att 65 000 inte var billigt för en "vuxen häst" varvid jag nämde att för en grundriden häst av Flippan kvalité är 100 000 ett vrakpris.

Ja varför krävdes det att vara övertydlig, pga att jag trodde att det skulle vara lättare för dig att förstå skillnaden i kvalite om jag nämde några välkända kvalitets hästar, det känns ju lite meningslöst att diskutera typ
"100 000 kronorshästar" med en person som tror att hästar i prisintervall 100 000-250 000 är svårklass hästar och inte hobbyhästar. Kanske krossar jag dina drömmar nu, men tyvärr så får du inte många svårklasshästar för dom priserna (kanske en gammal läromästare då :grin:).
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

Du har rätt, det var onödigt otrevligt av mig att säga att det inte var ngn idé att svara dig, men du feltolkAr och lägger till lite som du själv tycker, då blir man lite frustrerad.

Exakt samma känner jag för det du skriver :cool:

du säkert redan sett så nämns det ingenstans i tråden att endast hobbyhästar diskuteras (förresten så är ju även dom flesta Msv hästar hobbyhästar)

Varför jag skrev ett "?" efter, det var alltså en fråga. Jag skrev även att jag beskrev hästar i LA-kvalite - allt utöver är "svårklasshästar".

har ALDRIG nämnt Flippans föl, du måste lära dig at LÄSA inläggen innan du svarar. Jag nämde däremot "ett föl utav Totilas kvalité" eftersom du tyckte att 45-50 000 inte var billigt för ett föl, vilket naturligvis hade varit årets fynd för ovanstående typ av föl.

Du tyckte vidare att 65 000 inte var billigt för en "vuxen häst" varvid jag nämde att för en grundriden häst av Flippan kvalité är 100 000 ett vrakpris.

Eftersom de allra flesta hästar, typ 99%, ute på marknaden varken är av kvlitén Totilas-föl eller Flippans så var det ju kanske lite överkurs att nämna att det är billigt för dessa, vad ville du ha sagt med det liksom?
Det finns ju alltid undantagen som bekräftar regeln men det förstår ju vem som helst och det förstår väl de flesta också att det inte är dessa undantag man diskuterar.

varför krävdes det att vara övertydlig, pga att jag trodde att det skulle vara lättare för dig att förstå skillnaden i kvalite om jag nämde några välkända kvalitets hästar, det känns ju lite meningslöst att diskutera typ
"100 000 kronorshästar" med en person som tror att hästar i prisintervall 100 000-250 000 är svårklass hästar och inte hobbyhästar. Kanske krossar jag dina drömmar nu, men tyvärr så får du inte många svårklasshästar för dom priserna (kanske en gammal läromästare då :grin:).

Som sagt, eftersom dessa hästar är så försvinnande få och oftast inte ens ute på "marknaden" så är det ju lite...lönlöst.... att dra upp dem kan jag tycka.
Som jag även skrev - de allra flesta hästar är inte av sådan kvalité att de kan klassas som svårklasshästar - varken utbildnings- eller kapacitetsmässigt även om deras ägare med rosa glasögon tror det, var och varannan häst i annonser beskrivs ju som "framtidslöften som kan gå hur långt som helst med rätt ryttare".

Vad är det för drömmar du krossar tror du? Jag är inte ute efter en svårklasshäst om du nu trodde det.
Du vet heller inte vad jag tror eller inte tror att en häst ska kosta. Som sagt, Flippan och dyl. kommer knappast ut på hästnet när de säljs så det är dumt att öht ens dra upp en sådan häst och de flesta på hästnet som beskrivs som svårklasshästar är helt vanliga hobby-kvalitets-hästar, det är det jag tycker är frustrerande för det begärs ju extrema överpriser för många av dem.
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

Kunde ej ändra mer eftersom tiden gått ut, men det jag ville lägga till var en fråga: Vill vi inte främja kvalitetsavel? Det är en sak om man tar fram en unghäst till sig själv, då kan det väl vara en fyrvägskorsning med åsnesvans om det så vill - men om syftet är att ta fram en kvalitetshäst för försäljning... Då är det ingen vits om man sen inte kan få ut 100-200.000,- för dem som 3-4-åringar.

//Tania som inte heller har 200.000,- att köpa en häst för utan valde att göra det på "avbetalning" genom att föda upp en egen stjärna! :love: (Se avataren) Och nä - hon är inte till salu för alla pengar i världen! :D

Klart man vill främja kvalitetsaveln men då ska det vara kvalitetsavel på bra ston, inte ston som inte håller för ridning och därför avlar man på den eller så avlar man på ett medelmåttigt sto för att man själv är gravid och ska ta paus. Visst behövs det hobbyhästar också men det blir inte stjärnor av alla föl med bra stam så det där löser sig av sig själv. Om folk skulle sluta avla på allt som rör sig så skulle inte marknaden bli så mättad och uppfödare skulle kunna ha en chans att få tillbaks sina pengar.
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

Jag tycker priserna helt klart gått ner. Jag kollar lite på häst nu och jag kollar på de som är i 100,000 kr klassen och de som finns i den klassen nu kostade 150,000 för 2 år sen och de som kostar 70,000 nu kostade 100,000 för 2 år sen så helt klart har priserna droppat.
Priser på föl har jag ingen åsikt om då jag inte följer de annonserna.
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

Föl har jag koll på, inget man gjorde någon vist förr heller (min ras) men just nu så har många lagt ner sina stuterier och säljer sto+föl för samma pris som jag skulle fått för mina // tyck pris // för ett år sen. Då hade jag fått igen språng+pass och inget mer.

Gissa varför jag har kvar mitt föl och jag byter inriktning :angel: jag tänker inte skänka bort bra hästar :cool:
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

Ja, ursäkta mig då - eftersom trådrubriken heter "vrakpriser på saluhästar" så trodde jag att det inneslöt alla saluhästar och inte bara de som kostar 100' och över, det borde du skrivit då "vrakpriser på saluhästar som kostar 100' och över", men nu vet jag och lämnar därmed tråden....

Jag förutsätter att man läser den första inlägget under rubriken - annars skulle det bli långa rubriker.

Jfrlin: okej, då har vi observerat samma sak.
Jag håller även med dig ang. avel. Nu är ju dock marknaden så mättad sen länge att inte ens kvalitets föl går att sälja för sitt egentliga pris. Jag vet inte om det har att göra med så mkt buskavel - faktiskt tror jag kanske inte det, men att marknaden är total mättad det håller jag med om, och även generellt ang. buskavel.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 046
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp