Vrakpriser på saluhästar?!

mackan

Trådstartare
Var inne på Hästnet idag och surfade runt lite dödtid. Inte varit inne på ngra månader, så har kanske missat ngt. Är det bara jag eller säljs hästar till VÄLDIGT låga priser just nu? Läste sida upp och sida ner med kvalitetshästar med gångarter, tävlingsresultat och med mkt goda kvaliteter som prislappen ligger på 50-80 tusen för. Jag brukar följa hästannonser av rent intresse rent allmänt, har alltid gjort genom åren, och nu slår det mig att dessa hästar är BILLIGA. Är det bara i min fantasi eller har ngn liknande tankar? Vore ju i.o.f inte så konstigt med tanke på konjunkturen, och att det dessutom är denna årstid de brukar vara lite billigare, men jag upplever prisfallet som VÄLDIGT stort?

åsikter och synpunkter och tankar? :bow:
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

vissa är nästintill lika billigt som hittat, andra kan man ju spara hela livet för att kunna köpa :cool:
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

Jag vill nog ändå skylla ganska mkt på det ekonomiska läget. Jag har aldrig tidigare upplevt det så svårt att sälja som nu! Det är verkligen köparens marknad om man har möjlighet.
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

Normalt så sjunker alltid priset på hösten. Då är det kanske inte lika roligt att ha häst längre som på sommaren. Andra har fått föl och har inte plats o s v. Att det sedan är lågkonjunktur och många inte har råd att hålla hästarna plus att antalet köpare också minskar gör ju inte saken bättre heller.
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

vissa är nästintill lika billigt som hittat, andra kan man ju spara hela livet för att kunna köpa :cool:

Vad menar du? :confused: Förstår inte kommentaren? :confused:

Masse: jo jag är medveten om att hösten alltid innebär lågpris. Men som sagt, upplever att det är rena vrakpriser jmf med det som beskrivs att man får, jmf med tidigare höstar.
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

jamen jag förstår fortfarande inte vad det har med trådens ämne att göra. självklart finns det hästar till fantasi priser - säljare överskattar gärna sina hästar. Men som sagt, det jag frågar är om flera upplevt en generell trend att hästar rent GENERELLT just nu, sjunkit drastiskt i pris.
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

Kan man lita på att hästarna är hela när det är så billigt.
Sen är det ju inte konsekvent heller vissa hästar som i mina ögon ser ut att ha likvärdiga meriter, utbildningsnivå, ålder, ras osv. kan lätt skilja på 50 000.

Jag går lite smått i hästköpartankar men drar öronen åt mig hela tiden då jag tror mig hitta ett objekt som verkar passa och sen ser en som är likvärdig men mycket dyrare. Min (säkert felaktiga) slutsats blir då att den första, billigare, hästen är skadad eller sjuk. Har letat i prisspannet 35000-100 000.
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

Jag tycker att man under det här året har kunnat se vissa trender. Som att islänningar har klart sjunkigt i pris (är väl den katastrofalt låga isländska valutan som är skulden) men f d travhästar ligger kvar i samma prisklass (som ju aldrig har varit speciellt hög). Bra hela stora lite äldre ridhästar som inte är svårridna eller något annat avvikande med, finns knappt att hitta. Om de överhuvud kommer ut på marknaden så säljs de väldigt fort. Unghästar ja där sjunker priset och det verkar inte finns speciellt många köpare till dessa. De som är ridna verkar gå lite bättre än de yngre, som det inte verkar finns någon marknad för alls. Om det inte är eliten som t ex de som gick på hopphästklubbesn auktion. När äldre läromästare verkar ha stigit i pris, inte ovanligt att hitta priser runt 40 000 för en häst som är 17 - 18 år. För något år sedan gick dessa knappt att sälja, gick det låg de mellan 6 000 - 10 000.
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

Jag tycker faktiskt att det är lite tvärtom.
Många hästar som de vill ha uppåt 150 000 har tävlat LA och tittar man på filmerna om de har någon är inte gången nåt att hurra för heller.
Och treåringar som fått gångarts -eller hoppdiplom och de vill ha 150-200 000 för dom. Iofs är ju det kul, för jag har själv en häst som är 4 år nu, och den har gångartsdiplom med mycket bra omdöme på ridprovet och gick 4-årskval med över 70%. Fast jag hade nog inte vågat begära 200 000 för henne OM jag skulle få för mig att sälja -vilket inte är troligt.
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

Jag tror att kvalitetshästarna behåller sina priser och att det är mellanskiktet som sjunker i pris. De som är välutbildade men som saknar det sista för att nå toppen. Det är min teori...
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

Lite knapp, men är det bara jag som tycker det låter helt fel när annonsrubrikerna heter typ "skynda fynda häst" och "vrakpris på shetlandsponny"?
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

Den ekonomiska krisen i hela världen påverkar naturligtvis även hästnäringen. Det är svårt att sälja häst när människor varken har arbete eller pengar. Därav de låga priserna. Det är min uppfattning i alla fall. Har själv fått sälja flera hästar till underpriser. Hellre det än samla på hög. Det kostar att ha häst.
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

sen finns ju aspekten att annonserna inte alltid är sanningsenliga.... eftersom det är så svårt att sälja nu pga många har dålig ekonomi så tar folk till lite extra i beskrivningen av hästen. bilder/film svarar sällan till förväntningarna man får när man läser texten. så den fantastiska gångartshästen eller hästen som hoppar hus är i själva verket helt vanliga hobbyhästar och därav inte alls särskilt billiga.

jag kollar på annonser ibland för skojs skuld och det är sååå många ggr jag ser en annons där superlativen haglar i beskrivningen och sen klickar man på länken till filmen och undrar om det är rätt häst???

särskilt ett salustall på tre bokstäver som annonserar ut sina fantastiska unga förmågor och så visar filmerna stort sett medelmåttiga ofärdiga unghästar som rids bakom lod... hmm...

så det är nog inte så enkelt att fynda som det kan verka vid första ögonkast. dock finns det såklart guldkorn.
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

det är helt galet vad priserna faller när det börjar bli kallt igen! kollar hastnet och blocker dagligen och det är en stor skillnad (:
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

sen finns ju aspekten att annonserna inte alltid är sanningsenliga.... eftersom det är så svårt att sälja nu pga många har dålig ekonomi så tar folk till lite extra i beskrivningen av hästen. bilder/film svarar sällan till förväntningarna man får när man läser texten. så den fantastiska gångartshästen eller hästen som hoppar hus är i själva verket helt vanliga hobbyhästar och därav inte alls särskilt billiga.

jag kollar på annonser ibland för skojs skuld och det är sååå många ggr jag ser en annons där superlativen haglar i beskrivningen och sen klickar man på länken till filmen och undrar om det är rätt häst???

särskilt ett salustall på tre bokstäver som annonserar ut sina fantastiska unga förmågor och så visar filmerna stort sett medelmåttiga ofärdiga unghästar som rids bakom lod... hmm...

så det är nog inte så enkelt att fynda som det kan verka vid första ögonkast. dock finns det såklart guldkorn.

Jo visst finns det såna, fast jag håller inte med om att det skulle vara anledningen till det prisfall jag upplever nu. Jag har också regelbunden koll, och jag ser inte det du beskriver just nu i filmer relaterade till annonser osv. dessutom så tycker jag inte din teori om att "det är dåliga tider så då överdriver man mer än vanligt" håller. det borde vara precis tvärtom - om man MÅSTE få sin häst såld, så har man inga fantasi priser utan snarare tvärtom, man sänker priset även om det är en kvalitetsvara.

KL
tack för trevlig diskussion i tråden från alla!
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

Jag tror som någon sa att det beror på den ekonomiska situationen just nu, däremot tror jag mycket på stuterierna och seriösa hästförmedlare som håller på sitt pris. Det skrämmer mig när folk halverar summorna på hästarna utan vidare.

Sen beror det kanske på vad som är störst efterfrågan just nu? Antingen vill man ha en orörd unghäst eller en topputbildad något äldre. Alla mellanting verkar bara ligga kvar månad efter månad på annonssidorna. Jag har sålt ett x antal hästar i år och den längsta tiden tog mig ca 3 veckor vilket känns rätt så snabbt, för även om folk dumpar priserna upplever jag inte att de säljs snabbare trots det
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

Tycker också att det verkar vara en oerhörd prisdumpning, mkt större än vad den ekonomiska krisen är, vad jag menar är att den ekonomiska krisen är ju på väg att vända, den var ju e.g större förra året vid den här tiden, ändå kan jag inte komma ihåg ett större prisras en det som verkar ske just nu. Precis som ngn var inne på tidigare så verkar det vara mellanskiktet som har rasat allra mest. Lågprishästarna samt dyrgriparna ligger kvar.Men dom halvbra hästarna som låg runt 100 000 tidigare kan nu säljas för runt 50 000. Vilket innebär att det är ungefär samma pris för en lågprishäst som för en betydligt bättre häst.
 
Sv: Vrakpriser på saluhästar?!

Tycker också att det verkar vara en oerhörd prisdumpning, mkt större än vad den ekonomiska krisen är, vad jag menar är att den ekonomiska krisen är ju på väg att vända, den var ju e.g större förra året vid den här tiden, ändå kan jag inte komma ihåg ett större prisras en det som verkar ske just nu. Precis som ngn var inne på tidigare så verkar det vara mellanskiktet som har rasat allra mest. Lågprishästarna samt dyrgriparna ligger kvar.Men dom halvbra hästarna som låg runt 100 000 tidigare kan nu säljas för runt 50 000. Vilket innebär att det är ungefär samma pris för en lågprishäst som för en betydligt bättre häst.


Precis vad jag tycker mig ha sett också, exakt det du beskriver.

det är tydligen hobbyryttarens marknad just nu : )
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 063
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp