Bukefalos 28 år!

Vrickning?

Humelibumlan

Trådstartare
Vad tror ni det är?

Hämtade Mulle i fredags och med ett 2 timmar gammalt veterinärutlåtande UA och han var inte halt eller svullen när jag hämtade honom.

I lördags började han halta lite på vänster fram.
I måndags fick han en liten svullnad över handleden(?) och det är nu som en mjuk ledgalla. (jag är bättre på hästar :o) och trycker man på den när han inte belastar benet så försvinner den in och sen kommer den då tillbaka
Han ömmar inte om man trycker, drar och klämmer och ingen värme och han belastar benet helt.

Han är pigg och glad och busig, han äter och dricker och sover som han ska, hältan är nu en ytterst liten rörelsestörning (som man bara ser om man synar han noga och de andra i familjen ser inget) som kommer ibland efter att han varit ute och han är lite stel när han sovit.

Han har naturligtvis koppeltvång, men är 14 veckor så det blir ju lite studs och spring ändå.
Jag bär han upp och ner i trappor.

Jag har pratat med uppfödaren som är seriös och känd, som tror det kan vara en vrickning.
Jag har inte märkt att han gjort sig illa eller pipit till, men han har ju busat på allvar på valpvis.

Naturligtvis ska jag ta han till en veterinär om han inte blir bättre, men han är just nu opåverkad av den och det är mer svullnaden jag oroar mig för?

Någon med erfarenhet?

30816791.jpg


30816789.jpg


30816790.jpg


30816791.jpg
 
Sv: Vrickning?

Har du pratat med veterinär om vad det skulle kunna vara? Har han någon typ av sår i området? Hur ser huden ut?
 
Sv: Vrickning?

Har du pratat med veterinär om vad det skulle kunna vara? Har han någon typ av sår i området? Hur ser huden ut?

Ja, jag har pratat med vet. på tele idag, en kompis som är duktig på hundar och så damen i hundaffären här som kikade lite på han :)
Ingen tycker jag ska oroa mig eftersom han inte verkar ha ont, utan avvakta.

Men jag tänkte att någon här kanske varit med om något liknande?

Han har inga sår, ingen värme, ingen ömhet utan bara den där gallan (vätskeutfyllnad) och huden är opåverkad, och håren ligger slätt med svullnaden.
 
Sv: Vrickning?

Jag tänker lite på någon typ av bett, därav frågorna om han har någon typ av märken i huden. Hur länge har han varit svullen? Lika länge som han har haltat?
 
Sv: Vrickning?

Jag tänker lite på någon typ av bett, därav frågorna om han har någon typ av märken i huden. Hur länge har han varit svullen? Lika länge som han har haltat?

Tack för att du intresserar dig och försöker hjälpa till! :)

Nej, han började halta på morgonpromenaden på lördag morgon, svullnaden kom söndag kväll och har succesivt gått från liten till den storlek den har idag och den har varit likadan sen igår förmiddag.
Han slutade halta i söndags.

Mellan lördag och söndag har jag böjt, klämt, dragit och kännt, kan böja ihop hela leden, föra den i sidled, trycka upp tassen (med rakt ben) så han belastar leden, trycka på och runt där svullnaden nu är utan att få en reaktion.
Och samma även nu med svullnaden, jag drar och sliter naturligtvis inte, men kan trycka ihop och provocera till ytterläge utan att få en smärtreaktion, alltså han drar inte åt sig benet eller piper till.
 
Sv: Vrickning?

Även hundar kan ju ha växtvärk men då brukar det å andra sidan inte bli svullet som galla. Hade svullnad och mystisk hälta av och till på förra vovven i den led du visar på bilden. Kom plötsligt och blev bättre ibland vid vila. Det visade sig vara en benbit som vandrat iväg och fick opereras ut. Hoppas du har bättre tur och det bara är en vrickning.

Krya på er //Voff
 
Sv: Vrickning?

Även hundar kan ju ha växtvärk men då brukar det å andra sidan inte bli svullet som galla. Hade svullnad och mystisk hälta av och till på förra vovven i den led du visar på bilden. Kom plötsligt och blev bättre ibland vid vila. Det visade sig vara en benbit som vandrat iväg och fick opereras ut. Hoppas du har bättre tur och det bara är en vrickning.

Krya på er //Voff

Oj då :crazy:

Jag får fortsätta hålla kollen och går det inte ner eller han blir halt igen efter vila så får vi åka till vet helt enkelt.

Tack för omtanken! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Först och främst, innan någon hinner bli upprörd; vi har självklart haft ut veterinär redan! En av mina hästar, en 18-årig...
Svar
3
· Visningar
1 606
Senast: Nevermind
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 830
Senast: mackan
·
Hästvård Hästen brallade till igår när jag busade runt i hagen med mina två. Hon snubblade till och stampade sig på framhoven. Jag tog då in...
Svar
9
· Visningar
1 124
Hästvård hej! I tisdags så åkte jag till veterinären med mitt 18 åriga varmblodssto. Hon var svullen i hasen vä bak. En månad tidigare hade hon...
Svar
13
· Visningar
964
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp