Bukefalos 28 år!

Vuxenridläger

canine

Trådstartare
Hej
Jag är lite sugen på att åka på ett ridläger till sommaren, och jag är 23 år, räknas därför som vuxen. Jag är dock lite osäker på huruvida ett vuxenläger känns helt passande, jag får känslan av att många lär vara kring 40 sträcket och mycket på fritiden blir lite för "vuxet". Samtidigt som ungdomsläger känns lite för "ungt", jag är inte mycket för att leka och bada som det är på barnläger.

Är det några här som varit på vuxenläger (behöver inte skriva vilket) och hur såg åldersfördelningen ut? eller kanske tvärtom varit på ungdomsläger där även äldre var välkomna? jag undrar eftersom jag är något rädd för att "slänga pengar i sjön"

För att tråden inte ska tas bort så ska jag förtydliga att jag inte vill ha förslag på ev. ridläger, utan enbart höra era erfarenheter av att åka på läger som "ung vuxen". Tycker överlag det är en "svår" ålder, i andra aktiviteter man varit på tex ridskola, hundkurs osv har jag antingen varit mycket yngre eller mycket äldre än övriga deltagare vilket inte alltid blivit så roligt eftersom man ju är på helt olika plan.
 
Senast ändrad:
Jag har varit på Strömsholm och Flyinge på kurs och så har jag varit på kurs hos SR Häst- och Ryttarutbildning också (där rider jag lektion i veckorna). Det har varit samma på alla, jag har varit runt 30 när jag varit på kurserna och det har varit några i min ålder men de flesta är som du gissar lite äldre. Det har dock inte gjort så mkt i och med att vi haft liknande intressen ;) för mig har undervisningen och kvaliteten på hästarna varit viktig, och det har varit bra på alla ställena.

För mig har det varit roligare när jag åkt med en kompis, ofta har jag umgåtts med instruktörerna typ om de varit i samma ålder som mig. Men jag har nog tagit det för vad de är, umgåtts med lite olika för det är ju inte så många dagar...
 
Jag har varit på Strömsholm och Flyinge på kurs och så har jag varit på kurs hos SR Häst- och Ryttarutbildning också (där rider jag lektion i veckorna). Det har varit samma på alla, jag har varit runt 30 när jag varit på kurserna och det har varit några i min ålder men de flesta är som du gissar lite äldre. Det har dock inte gjort så mkt i och med att vi haft liknande intressen ;) för mig har undervisningen och kvaliteten på hästarna varit viktig, och det har varit bra på alla ställena.

För mig har det varit roligare när jag åkt med en kompis, ofta har jag umgåtts med instruktörerna typ om de varit i samma ålder som mig. Men jag har nog tagit det för vad de är, umgåtts med lite olika för det är ju inte så många dagar...

Tack för ditt svar :) nej det är ju inte så länge som du säger, viktigast är ju att man lär sig något.

Jag skulle dock så gärna vilja få mer kompisar med samma intresse så därför känns det roligast om man är i samma ålder ungefär och kanske kan få en ny vän på köpet, hade ju inte vart fel :)
 
@canine jag är 25 och har också funderat mycket på det här med ridläger :) är så himla sugen! Men med samma tankar som du. Om jag har råd blir det ett fälttävlansläger i sommar, struntar i hur gamla folk är där - jag vill ha fälttävlanskortet! :D
 
Jag har varit på vuxenridläger 4 gånger och av det kan du säkert räkna ut att jag trivts:) Trivdes inte alls lika bra när jag var på ungdomsridläger och var bland de äldsta som när jag har varit yngst på vuxenläger. Åkte dock med en äldre kompis som jag delade rum med vilket ju hjälpte till. På ett par läger var det fler i min ålder (då runt 20), på något var det ca 20 år upp till nästa. Det senaste var ett kvällsridläger för några år sedan och det var inte lika kul tyckte jag. Blir inte samma grej när var och en åker hem till sitt och man jobbar på dagarna. Så jag röstar helt klart för ett vanligt ridläger med övernattning. Hoppas att du får kul:D
 
Jag har varit på vuxenridläger 4 gånger och av det kan du säkert räkna ut att jag trivts:) Trivdes inte alls lika bra när jag var på ungdomsridläger och var bland de äldsta som när jag har varit yngst på vuxenläger. Åkte dock med en äldre kompis som jag delade rum med vilket ju hjälpte till. På ett par läger var det fler i min ålder (då runt 20), på något var det ca 20 år upp till nästa. Det senaste var ett kvällsridläger för några år sedan och det var inte lika kul tyckte jag. Blir inte samma grej när var och en åker hem till sitt och man jobbar på dagarna. Så jag röstar helt klart för ett vanligt ridläger med övernattning. Hoppas att du får kul:D

Det låter som att det kan variera lite då, förhoppningsvis kan man ha tur att det är någon i ens egen ålder :) Vad gjorde ni på kvällarna på vuxenlägret när det inte var ridning?

Har mailat till några lägeranordnare och frågat hur åldersfördelningen brukar vara, hoppas man får svar :)
 
@canine jag är 25 och har också funderat mycket på det här med ridläger :) är så himla sugen! Men med samma tankar som du. Om jag har råd blir det ett fälttävlansläger i sommar, struntar i hur gamla folk är där - jag vill ha fälttävlanskortet! :D

Det låter roligt :D Går man för att nå ett mål i träningen så är det ju lite mindre viktigt vilka man går med :) Hoppas någon anordnare får upp ögonen för att det finns en målgrupp i unga vuxna ridläger och sätter ihop ett :up: det kan de nog tjäna på :D
 
Vi lagade gemensam middag, kollade på TV/film, gick runt och kollade in anläggningen (stort lantbruksgymnasium), snackade häst, tittade när tränare och uppstallade tränade sina hästar, klappade på fölen mm. Typ allt man gör på barn/ungdomsridläger förutom att leka häst och bada i vallgraven ;)
 
Har också varit på "vuxen-läger" med PRE-hästar. Där var åldrarna mellan 21 och 62 år :laugh:
Men tycker att när det gäller hästaktiviteter finns inga åldrar ;) Vi satt hela kvällarna/nätterna och käkade och drack gott, och pratade häst, häst och häst :D Och inte märktes det någon åldersskillnad inte.
 
Jag var 21 när jag åkte på mitt första "vuxen-läger" (är 36 nu) och har varit på flera sedan dess, främst dressyrinriktade. Var bara på ett ridläger som barn/ungdom så jag har inte så mycket att jämföra med. Men jag tycker som många andra inte att åldern spelar någon större roll, alla är där för samma sak och har samma intresse. Det är viktigare att man rider i grupper med folk som är på ungefär samma i nivå så att man får ut det man vill av lägret.
De ställen jag varit på har man inte hunnit med så mycket fritid, kanske åka och bada om det är ett sommarläger. Annars sitter man mest och snackar efter middagen om det inte dyker upp någon häst-DVD...
 
Jag var på mitt första vuxenläger i somras, var där tillsammans med 1 kompis (vi delade stuga, skönt att dela med nån man känner) och några som jag är bekant med från ridskolan sen tidigare.

Det var 30 grader och stekande sol varje dag, så schemat ruckades om litegranna så att vi hade ett morgonpass, sen lunch och eftermiddagsvila (jag sov eller for och badade), sen kvällspass när det började svalna något. Ganska sen middag och sen sällskapsspel med vin och svammel eller lekar (jodå, vuxna leker ;)!), mycket hästsnack.

Det var mysigt och jag kände mig varken för gammal eller för ung, vi var alla runt 25-40. En grej med att bli vuxen är ju att man märker att ålder bara är en siffra ;)...
 
Jag är 28 och har åkt på ridläger med blandade åldrar, även om jag varit på "vuxet" och "ungt" så funkar vilket som för mig då jag är väldigt anpassningsbar. Sen vet jag att det finns en del ungdomsläger där deltagarna är allt från tonåringar upp till t ex 25, så det gäller nog bara att leta och hitta ett alternativ man tycker passar. Lycka till. :up: :)
 
Jag har inte haft så mycket blandat, antingen har jag haft 20-35 eller 35 plus. Cirka.

På de yngre lägrena rider de senare på fm än hos "gamlingarna". Och dricker mer vin på kvällarna ;)
 
Jag är 28 och har åkt på ridläger med blandade åldrar, även om jag varit på "vuxet" och "ungt" så funkar vilket som för mig då jag är väldigt anpassningsbar. Sen vet jag att det finns en del ungdomsläger där deltagarna är allt från tonåringar upp till t ex 25, så det gäller nog bara att leta och hitta ett alternativ man tycker passar. Lycka till. :up: :)

Så det finns alltså ungdomsläger, får gräva djupare helt enkelt :p vill helst slippa vinkvällar med badtunna :angel:
 
Jag var på mitt första vuxenläger i somras, var där tillsammans med 1 kompis (vi delade stuga, skönt att dela med nån man känner) och några som jag är bekant med från ridskolan sen tidigare.

Det var 30 grader och stekande sol varje dag, så schemat ruckades om litegranna så att vi hade ett morgonpass, sen lunch och eftermiddagsvila (jag sov eller for och badade), sen kvällspass när det började svalna något. Ganska sen middag och sen sällskapsspel med vin och svammel eller lekar (jodå, vuxna leker ;)!), mycket hästsnack.

Det var mysigt och jag kände mig varken för gammal eller för ung, vi var alla runt 25-40. En grej med att bli vuxen är ju att man märker att ålder bara är en siffra ;)...

Jag känner mig inte så pass vuxen än att jag är på samma nivå som tex en 45 åring och då blir det inte riktigt samma grej som med jämnåriga, men sen när man närmare sig mer riktig vuxenålder kan jag tänka mig det kvittar mer ^^hade jag åkt med en kompis i samma ålder hade det känts bättre då har man varandra lite hela tiden :)
 
Så det finns alltså ungdomsläger, får gräva djupare helt enkelt :p vill helst slippa vinkvällar med badtunna :angel:
Jag har för mig det, har för mig horsexplore även har lite alternativ även här i Sverige om jag inte minns fel.

Fast en sidonotis, vi har en riktigt cool tant på vår ridskola hon är över 70 år och åker fortfarande på ridläger även om deltagarna är mycket yngre än vad hon själv är. Om man åker på ett "vuxet" ridläger så behöver man inte vara med på allt, det är ju trots allt frivilligt. Åker jag på ridläger så är det maten och ridningen som är prio, allt annat är bara en bonus. ;)
 
Den här tråden fick mig att börja googla efter vuxen läger, känns ju som en skitrolig grej att göra.
Men om man inte får fråga om tips på läger, kan man få fråga vart man hittar bra bra läger?

De flesta verkar vara weekend kurser och jag hade gärna åkt på en veckas läger om man lika åker samt inte nybörjare men inte heller så jätteavancerat.
 
Åh jag som också tänkt på detta, saknar att åka på ridläger och är 23 år, men till skillnad från de läger jag hittat (som varit rena träningsläger för tävlingsryttare) så vill jag hellre på ett mysläger där man rider ut i skogen, tränar lite, badar osv.. :D Men med jämnåriga då, helst. Tror inte att jag kommer hitta något :(
 
Åh jag som också tänkt på detta, saknar att åka på ridläger och är 23 år, men till skillnad från de läger jag hittat (som varit rena träningsläger för tävlingsryttare) så vill jag hellre på ett mysläger där man rider ut i skogen, tränar lite, badar osv.. :D Men med jämnåriga då, helst. Tror inte att jag kommer hitta något :(
Nått sånt hade jag också velat hitta men de flesta vuxenläger verkar så inriktade på träning. Jag vill träna också och ha bra ridlärare men liksom både lite dressyr och hoppa några skutt och rida ut i skogen osv, inte bara sitta och trimma dressyr. Fast jag är inte så brydd i ålder på folket då man kan ha lika trevligt med folk i olika åldrar, bara det inte enbart är tonåringar och jag tex.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 326
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 862
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
4 855
Senast: _Taggis_
·
Äldre Kanske blev rubriken lite missvisande, jag är inte efter "tänk på det här" i första hand, utan tips på resmål och aktiviteter! Jag är...
Svar
10
· Visningar
1 855

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp