Vuxet festande i barns närhet?!

Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

När jag och mina syskon var små så var alltid en av mina föräldrar nykter just för att kunna köra ifall något skulle hända. Vi bodde långt ute i skogen så taxi var inte att tänka på;)

Fast då skulle jag tänka att det är bostadsorten som utgör risken, inte lite vin, egentligen. Sedan får man så klart välja om man vill ta risken att bo i skogen, eller på en ö, tex. Jag antar att det händer något lite oftare att folk som bor otillgängligt faktiskt dör på väg till sjukhus, jämfört med de som bor nära medicinskt och tekniskt kvalificerade sjukhus.
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Man gör det man själv tycker är bäst för sin familj såklart, jag tycker det är ett vettigt beslut att avstå från att dricka om man vet att "händer det något måste jag kunna köra." Visst finns det grannar som kan rycka ut men det kanske känns tryggare att veta att man kan ta sig till sjukhus själv

"Jag skulle aldrig förlåta mig själv om något hände och jag inte kunde köra för att jag druckit" uttryckte min mamma det (eller nåt liknande).
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Fast då antar jag att taxi hos er kommer relativt omgående? Det gör den inte här. Det tar lång tid och eftersom det automatiskt blir en sjukresa när man ska till sjukhuset så ska andra människor plockas av och på och omvägar ska köras innan du kommer fram till sjukhuset. Det kan ta tre-fyra timmar att åka en sträcka som normalt tar max en timme att köra själv. Det spelar ingen roll hur sjuk du är eller om blodet rinner. Är du inte så sjuk/skadad att du behöver ambulans så är reglerna sådana och de ska följas här där jag bor...

Jisses vad jobbigt, nej jag bor mitt i stan och en taxi kommer på tre röda (utom på nyår möjligen). Sjukresa? även om man vill betala fullt pris själv? helt galet. Det skulle vara läge att säga att man vill åka taxi till pizzerian som ligger bredvid akuten och sedan ångra sig i sista sekunden. Dessutom har min man inte körkort och miljoner människor har inte bil. Nykter eller ej hjälper inte många direkt. Men jag håller med om att under vissa omständigheter så är nykter självklart (som tex att vara på landet med kusinen i 9 månaden... då håller sig såklart en nykter, hennes man i det här fallet.)
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Barnen fick mycket uppmärksamhet av alla vuxna som de kände, busade med sina mammor och pappor och verkade stortrivas. Men så var det, som Petruska påpekade, inte fråga om fylla utan berusning.

Jaa, det var jättekul! Min morbror brukade jaga mig och mina sysslingar men han var oftast tillräckligt vinglig för att inte hinna ikapp oss små :D
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Men så otroligt konstigt agerat. Där hade jag nog blivit lite störd faktiskt. Men det var väl ett typiskt exempel på där "vissa" barn är välkomna och andra än föräldrarna får ofrivilligt agera barnvakter.

Vi var faktiskt lite fräcka och frågade vid ett senare tillfälle varför det var så mycket barn med, bruden beklagade sig och sa att det var flera som helt enkelt bara hade ringt och sagt att de skulle ta med sig sina barn, men någon förklaring på bordsplaceringen fick vi aldrig, i och för sig hade vi rätt trevligt när väl barnen hade pyst från bordet men vi kändes oss rätt utanför restän av bröllopet eftersom "alla andra" satt en bra bit bort.


Ang taxi vs sjukresa, om jag ringer och beställer en taxi så brukar jag inte behöva uppge exakt vart jag ska utan ta det med taxichauffören sen, men jag brukar uppge åt vilket håll jag ska (vi bor mitt emellan två "städer") Och skulle det inträffa något så vi behöver ta oss till sjukhus så har vi dessutom ett fler tal grannar som utan att blinka skulle komma och skjutsa oss om det nu var omöjligt att få tag på en taxi och det inte var tillräckligt akut för en ambulans.
Däremot kan jag tänka mig under tonårstiden att man ser till att en förälder är nykter om tonåringen är ute på stan, då skulle jag vilja kunna finnas tillhands och kunna hämta upp barnet om det skulle behövas av någon andledning.
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Däremot kan jag tänka mig under tonårstiden att man ser till att en förälder är nykter om tonåringen är ute på stan, då skulle jag vilja kunna finnas tillhands och kunna hämta upp barnet om det skulle behövas av någon andledning.

Det beror ju på hur man har valt att lösa det praktiskt, dvs var man bor. Särskilt under tonårstiden ser jag centralt belägna bostäder som väldigt smidigt.

En gång har jag skickat en taxi efter ett av barnen, men med en mobil och ett periodkort har de för övrigt alltid klarat sig bra. Jag har aldrig behövt hämta barn/tonåringar någonstans. Vi har dock alltid uppmanat dem att ta med kompisar som bor på landet hem, hellre än att de sitter ensamma och fulla på hållplatsen mitt i ingenstans på natten eller fryser ihjäl i snödrivor.
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Lite kluvet det där med att bo centralt under tonårstiden :)

Vi bor ju på landet men med ändå fungerande kommunikationer om man jämför. Samtigt så finns det vissa fördelar att bo landet i form av den andra sidan av myntet - det är så långt och krångligt att ta sig in till stan att de i stället stannar hemma.
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Det beror ju på hur man har valt att lösa det praktiskt, dvs var man bor. Särskilt under tonårstiden ser jag centralt belägna bostäder som väldigt smidigt.

En gång har jag skickat en taxi efter ett av barnen, men med en mobil och ett periodkort har de för övrigt alltid klarat sig bra. Jag har aldrig behövt hämta barn/tonåringar någonstans. Vi har dock alltid uppmanat dem att ta med kompisar som bor på landet hem, hellre än att de sitter ensamma och fulla på hållplatsen mitt i ingenstans på natten eller fryser ihjäl i snödrivor.

Ja det borde jag kanske ha lagt till, vi bor på landet och bussarna går ju inte allt för ofta... Svägerskan bor i närheten av oss och hennes barn har just passerat tonåren och det kan ju hända att de blir osams med någon de skulle sova hos, det händer något osv och för den sakens skull är det skönt att kunna ha möjligheten att åka och hämta dem. Nu har även vi ställt upp ibland och sedan har även deras äldsta barn hämtat sina yngre syskon osv, men rätt ofta har det handlat om kompisar vars föräldrar inte har kunnat/viljat ställt upp och då har svägerskan eller svågern skjutsat/hämtat. Sommartid är det cykelavstånd även om det kanske tar 45 min men det är ändå möjligt, men som sagt på vintern vill man få hem dem.
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

delvis kl

Tror Lilsis menar att det är skillnad på fest och fest. Småberusade vuxna som har roligt och stora fylleslag där folk raglar och pratar otydligt.

Som sagt nu på semestern hade svärmor lite fredagsfest med lite bekanta och fyllnade till lite. Min dotter är bara 2 år men jag tänkte att hon får vara uppe med oss så länge hon orkar. Kl 8 däckde hon och fick gå och lägga sig.
Då var det lite småberusat och inget jag reflekterade över.
Jag tog en cider.
Sen på småtimmarna var det högljutt, skråligt, hög musik och fyllesnack, och det var jag glad över att dottern slapp vara med på.
Hade vi ej bott där så hade jag inte åkte hem med henne för det, men jag hade hållit mig nykter och sett till att hon hade annat att pyssla med än sitta mitt i festen liksom. Det har hon inget utbyte av.
Och som sagt, jag är hellre nykter/tagit några cider när hon är med, så hon har en trygg punkt. Inte för att jag bli hemsk när jag blir full (de få gånger jag blivit det), men helt mig själv är jag säkert inte.

Och som Lilsis och flera så har jag dåliga erfarenheter av alkoholism och förknippar tyvärr tom bara lukten av sprit och öl till mina egna erfarenheter.
Detta är inget jag predrikar om, utan alla får göra som de vill.
Och sen beror det väl lite på hur stora barnen är också, om de har kompisar att vara med under festen etc etc. Det är så mkt som spelar in så man kan egentligen inte bara ha ett svar på frågan: ska barn vara med på fester?
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Samtigt så finns det vissa fördelar att bo landet i form av den andra sidan av myntet - det är så långt och krångligt att ta sig in till stan att de i stället stannar hemma.

Fast det är ju inte enbart en fördel att de håller sig hemma. Trots allt, tror jag ändå att lite glatt och vilt ungdomsliv är av godo. Jag har t o m tänkt att en nackdel med egen hästgård är just att ungdomarna är hemma hela tiden. Ja, de av dem som rider, alltså.
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Så om ni beställer en taxi från vanligt bolag, betalar resan som vanlig taxi så blir det iaf sjukresa och det i sin tur innebär 3-4 timmar i värsta fall?
Låter märkligt, Taxi Falköping fungerar väl som vilket annat bolag som helst?
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

De stora har haft sitt lite lagom vilda och glada ungdomsliv och jag tycker inte att bo på landet har inkräktat påtaligt mycket på det. SÅ långt bort bor vi inte, men tillräckligt för att inte hålla högsta party-växeln. Den som bor kvar lever ett annat liv och han skulle kunna bo på en isolerad ö eller mitt i city och det gjorde ingen skillnad i det sociala umgänget... i princip
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

dl kl

det är först senaste året som jag ens kan med å ta ett glas vin till maten eller i fredagssoffan när dottern är med.
När hon va yngre vågade jag helt enkelt inte,vet ej riktigt varför?
Och nu kan jag prata med henne om alkohol och jag märker att hon förstår på ett helt annat sätt.
Men fortfarande så kan jag känna att det känns fel att inta alkohol inför henne av ngn anledning.

Och då har jag ändå vuxit upp m en sund alkoholsyn och aldrig upplevt ngt negativt i samband med vuxna/alkohol/barn.

Jag vet inte om det har med att göra att jag varit ensamstående helt utan pappans inblandning. M a o har jag helt haft eget ansvar och det har väl antagligen gjort att jag vill va 100% alert.
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Så om ni beställer en taxi från vanligt bolag, betalar resan som vanlig taxi så blir det iaf sjukresa och det i sin tur innebär 3-4 timmar i värsta fall?
Låter märkligt, Taxi Falköping fungerar väl som vilket annat bolag som helst?

Kom hit och prova vet jag innan du tycker det är märkligt ;)

Du kanske får en annan erfarenhet än mig som så gott som dagligen använder taxis tjänster i jobbsammanhang. Och isåfall får du gärna berätta hur du lyckas, för tror att mina brukare vore tacksamma att slippa detta "runt flängande" tills dom är hemma från sina arbeten :)
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Kom hit och prova vet jag innan du tycker det är märkligt ;)

Du kanske får en annan erfarenhet än mig som så gott som dagligen använder taxis tjänster i jobbsammanhang. Och isåfall får du gärna berätta hur du lyckas, för tror att mina brukare vore tacksamma att slippa detta "runt flängande" tills dom är hemma från sina arbeten :)

Fast brukarna har väl ändå färdtjänst och betalar en bråkdel av vad en normal taxiresa kostar.
Frågan är väl ändå om man inte kan åka normalt, dvs ringa en taxi och betala normal taxa utan att behöva åka runt och plocka upp andra kunder.

Färdtjänst är ju ingen taxi i den bemärkelsen, se det snarare som en servicebuss som åker runt på eget valda adresser istället för på en färdig ringlinje.
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Kom hit och prova vet jag innan du tycker det är märkligt ;)

Du kanske får en annan erfarenhet än mig som så gott som dagligen använder taxis tjänster i jobbsammanhang. Och isåfall får du gärna berätta hur du lyckas, för tror att mina brukare vore tacksamma att slippa detta "runt flängande" tills dom är hemma från sina arbeten :)

Men nu pratar du om något helt annat, beställer man färdtjänst, så får man färdtjänst, beställer man taxi så får man taxi. Det skiljer en hel del i pris, här är det ungefär 20 kr i färdtjänst och 300 kr i taxi, taxi kostar mer ju längre du åker, färdtjänst har samma pris hela sträckan. Dessutom brukar det vara olika nummer, dvs ett färdtjänst nummer där de lägger upp färdtjänsten så att så många som möjligt ska få åka med samtidigt, ja det kan innebära lite väntan och lite omvägar, men det blir ialla fall billigare att köra en bil istället för två eller fler.
En taxi hämtar upp sin kund och kör den till det stället den vill och tar betalt efter taxameternern eller om det är ett fast prist som det kan vara mellan stockholm och arlanda osv.
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Nu har ju andra svarat kring detta redan, men som jag skrev. Taxi Falköping fungerar som vilket annat bolag som helst när man beställer taxi som privatperson och betalar därefter.
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Jag har inte pratat om någon färdtjänst, jag kan skillnaden ;) Härligt med folk som verkar veta allt, inklusive tydligen om i vilka sammanhang mina brukare åker taxi :D Någon färdtjänst har jag dock varken menat eller pratat om.

Huruvida folk vill dricka alkohol i närheten av sina barn är upp till dom, jag gör det inte. Jag ser ingen anledning till att barn ska se sina föräldrar dricka alkohol, möjligtvis som tidigast i tonåren då många börjar dricka.
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Men det låter ju jättekonstigt att taxibolagen ska vägra att ta beställningar på att åka direkt från A till B till satt taxa?
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Jag har inte pratat om någon färdtjänst, jag kan skillnaden ;) Härligt med folk som verkar veta allt, inklusive tydligen om i vilka sammanhang mina brukare åker taxi :D Någon färdtjänst har jag dock varken menat eller pratat om.
Så du menar helt seriöst att man i din kommun inte kan beställa en helt vanlig taxi från sitt hem till ett sjukhus/annan vårdinrättning och få åka dit utan att det plockas upp andra personer på vägen? :confused: Det du pratar om liknar Stockholms sjukresesystem, eller möjligtvis färdtjänst, och för att få åka sjukresa i Stockholm behöver man 1) ett sjukresekort 2) en vårdinrättning som har lagt in sjukresor åt dig 3) ringa ett särskilt nummer för att beställa resa. Sedan körs man förvisso av ett av taxibolagen som har avtal med landstinget, men det är ju ingen vanlig taxi.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 773
Senast: TinyWiny
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
19 536
Senast: hastflicka
·
Övr. Barn vet inte ens riktigt vad jag vill med detta eller vad jag egentligen vill skriva, me. Behöver nog bara skriva av mig... Jag har mått...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 206
Senast: Treo
·
Övr. Barn Jag har ett dilemma. Hoppas ni kan komma med input. Har en väninna med en 7-årig, mycket klok dotter. Väninnan separerade från pappan...
2
Svar
38
· Visningar
3 644
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp