Vuxet festande i barns närhet?!

Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Frågan är ju vem som drar gränsen. TS exempel tycker jag är way över gränsen. Ett glas vin eller två till middagen tycker jag inte är det.
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

*kl

Som uppvuxen med alkoholister önskar jag att barn slapp fulla vuxna.

Mina päron är inte otrevliga, blir inte trevliga när de dricker och det har aldrig varit bråk eller "offentligt kräks" i mitt barndomshem eller alls över huvud taget.

Än idag tycker jag att det är fruktansvärt obehagligt med påverkade människor (de behöver alltså inte vara dyngraka). Jag är troligen väldigt känslig. Men jag kan ju bara tala för MIG.

Första gången jag såg fulla vuxna (i mina föräldrars ålder) var när jag var 16, på bussen. De var sådär överförfriskade, lätt vingliga och högljudda, lätt sluddriga, som ungdomar kan bli. Jo jag kanske ryckte till lite. Men det är ju inte det som alkohol + fest + barn betyder för folk i allmänhet (som tur är). Eller ens på fest/formell middag/party utan barn är det speciellt många som når den graden av berusning, enstaka misstag som folk gör bara, de flesta vet ju efter 25 ungefär vart gränsen går.

Det är inte bara bukefalos som pratar om sådant här, det är Aftonbladet eller Expressen som kampanjar av någon orsak också.
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Jag är också uppvuxen med att barnen alltid är med men jag ser gärna att de är portade från bröllopsfesten om bröllopsparet önskar så. Och förstår inte riktigt upprördheten som florerar över detta. Men det är en helt annan diskussion!;)

Tja lite förvånad blir jag om i det enda fall då släktens barn blivit portade (tex mina småbröder från min kusins bröllop). Lite tråkigt (spec som föräldrarna var tvungna att ha barnvakt i tre dagar för det). Att mitt eget barn inte är inbjudet till min väninnas bröllop betraktar jag som helt självklart.

Spädbarn däremot förstår jag inte varför folk har åsikter om. De sover när de kan, de har ofta inga direkta läggtider. På vårt bröllop bjöd vi barn som vi kände väl (dvs mina släktingar, de stod på inbjudningskorten) övriga barn nämndes inte och alla gäster förstod att de familjemedlemmar som inte nämndes inte var bjudna. (ingen kommentar om att barn var portade i inbjudan). Enstaka spädbarn följde med föräldrarna (som hade frågat och fått svar att självklart fick de komma), de betraktas som del av föräldrarna i min bekantskapskrets om de inte kan gå. De märks inte, de sover i sin insats bredvid föräldrarna eller sitter sött i knä och tittar. Ev dansar lite med föräldrar sedan med hörselskydd på öronen. Om de någonsin skulle ens pipa skulle en förälder omedelbart gå ut ur lokalen och sitta ute med barnet tills det blev nöjt igen, ammas de är de definitivt tysta just då.

Har varit på kyrkobröllop med 5 spädbarn med fantastiska röstresurser, inte ett pip störde eftersom den förälder som kände brudbaret sämst satt längst bak i kyrkan och dörren stod på glänt så de kunde försvinna ut som blixtar om barnen pep. Spädbarnen var söta! inte besvärliga.

(En liten tvååring som babblar lågt på en begravning för en äldre person är ett ljus i sorgen och ett hopp om framtida generationer, för mig.)
 
Senast ändrad:
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Frågan är ju vem som drar gränsen.

På vilket sätt är det Frågan?

Jag har aldrig ens funderat över det. Aldrig har jag tänkt "nu vore det gott med ett glas till, men eftersom lille Putte är med så får det vara". Inte heller "nu vore det ett gott med ett glas till och eftersom det inte är några barn här så dricker jag det".

För den stora andel av befolkningen som kan hantera alkohol, är berusningsgraden så naturligt sammanlänkad med vilken typ av fest/händelse det gäller, att Frågan om att Dra Gränser aldrig ens uppstår. Som jag ser det. Om sällskapet är sådant att den frågan blir aktuell, är det fel sällskap, närvarande barn eller inte, tycker jag.
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

vi har inte haft systemet att någon alltid måste vara nykter ifall att något skulle hända. Det finns taxi och det finns ambulans.

Däremot så var det oftast så att en av oss höll sig nykter när tjejerna var den åldern att de gick ut men hade svårt att ta sig hem, just för att kunna hämta dem
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Både jag och min sambo har alkoholism nära och jag förstår ditt resonemang. Hos min sambos familj bjuds det aldrig på alkohol då det finns en nykter alkoholist i sällskapet, och jag tycker faktiskt det är rätt skönt.

Men jag kan också minnas alla fester jag och min syster varit med på, där det har bäddats under nåt bord eller vi varit med ända in till småtimmarna. Någon vuxen har alltid funnit för oss, jag minns speciellt att min ena faster alltid spenderat mycket tid med oss på dessa storfester. Mina föräldrar fick dock barn sent, så vi var de enda mindre barnen och kunde därmed följa med/passas av de äldre barnen.
Som vuxen blev jag väldigt förvånad av "nä, klockan är åtta, så vi måste åka hem med barnen". Va?? Barnen kan väl vara med..? Somnar de i nån soffa gör det väl inget...
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Tja lite förvånad blir jag om i det enda fall då släktens barn blivit portade (tex mina småbröder från min kusins bröllop). Lite tråkigt (spec som föräldrarna var tvungna att ha barnvakt i tre dagar för det). Att mitt eget barn inte är inbjudet till min väninnas bröllop betraktar jag som helt självklart.

Spädbarn däremot förstår jag inte varför folk har åsikter om. De sover när de kan, de har ofta inga direkta läggtider. På vårt bröllop bjöd vi barn som vi kände väl (dvs mina släktingar, de stod på inbjudningskorten) övriga barn nämndes inte och alla gäster förstod att de familjemedlemmar som inte nämndes inte var bjudna. (ingen kommentar om att barn var portade i inbjudan). Enstaka spädbarn följde med föräldrarna (som hade frågat och fått svar att självklart fick de komma), de betraktas som del av föräldrarna i min bekantskapskrets om de inte kan gå. De märks inte, de sover i sin insats bredvid föräldrarna eller sitter sött i knä och tittar. Ev dansar lite med föräldrar sedan med hörselskydd på öronen. Om de någonsin skulle ens pipa skulle en förälder omedelbart gå ut ur lokalen och sitta ute med barnet tills det blev nöjt igen, ammas de är de definitivt tysta just då.

Har varit på kyrkobröllop med 5 spädbarn med fantastiska röstresurser, inte ett pip störde eftersom den förälder som kände brudbaret sämst satt längst bak i kyrkan och dörren stod på glänt så de kunde försvinna ut som blixtar om barnen pep. Spädbarnen var söta! inte besvärliga.

(En liten tvååring som babblar lågt på en begravning för en äldre person är ett ljus i sorgen och ett hopp om framtida generationer, för mig.)

Jag anser bestämt att brudparet bestämmer precis hur de vill ha sin bröllopsfest (jag har aldrig varit med om att barn varit portade i själva kyrkan) och att man som gäst anpassar sig utan sura miner. Jag kan också själv som gäst tycka att det är rätt trevligt att få sitta ner och koncentrera mig på festligheterna och bara vara Sar istället för "mamma Sar" som ska följa för att torka rumpor, skära kött etc. Spädbarn brukar mig veterligt aldrig vara portförbjudna, det blir ju rätt orimligt om de lever på amning.

Det finns ju dessutom vissa rätt "röjiga" bröllopsskivor där det absolut inte hade passat sig med barn. Brudparet bestämmer och själv har man ju möjlighet att tacka nej om det inte fungerar med barnvakt etc. Det är ju en risk brudparet tar när de är specifika i sin inbjudan.

Vi hade för några år sedan en 40-årsfest där specifikt vuxna var bjudna (vi hade lämnat bort våra egna barn) och ändå drog ett par med sig sin 3-åring. Så man kan inte lita på att alla förstår trots att det finns på pränt...;)
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Jag anser bestämt att brudparet bestämmer precis hur de vill ha sin bröllopsfest (jag har aldrig varit med om att barn varit portade i själva kyrkan) och att man som gäst anpassar sig utan sura miner. Jag kan också själv som gäst tycka att det är rätt trevligt att få sitta ner och koncentrera mig på festligheterna och bara vara Sar istället för "mamma Sar" som ska följa för att torka rumpor, skära kött etc. Spädbarn brukar mig veterligt aldrig vara portförbjudna, det blir ju rätt orimligt om de lever på amning.

Det finns ju dessutom vissa rätt "röjiga" bröllopsskivor där det absolut inte hade passat sig med barn. Brudparet bestämmer och själv har man ju möjlighet att tacka nej om det inte fungerar med barnvakt etc. Det är ju en risk brudparet tar när de är specifika i sin inbjudan.

Vi hade för några år sedan en 40-årsfest där specifikt vuxna var bjudna (vi hade lämnat bort våra egna barn) och ändå drog ett par med sig sin 3-åring. Så man kan inte lita på att alla förstår trots att det finns på pränt...;)

Jag tycker oxå att brudparet väljer själva vilka de vill ha på sin fest, vi hade från början tänkt med barn, men utrymmet på festlokalen fick styra och de enda barnen var dottern och hennes tre kusiner, plus en ytterligare yngre släkting som spelade på vårat bröllop. Sen till mer märkliga bröllop vi har varit på var ett där det var bjudet utan barn, vi skaffade barnvakt och blev sedan placerade med ett annat kompispar vid barnbordet...:crazy: Så vi som inte hade barn med ägnade ändå maten åt att hjälpa barn att skära, fylla på dricka och hämta mer mat...:angel:

Men våra barn har ofta varit med på diverse fester, fylleslag undviker jag själv för det tycker jag enbart är tråkigt, men mat och något glas vin/öl tycker jag är mysigt. Nu är ofta någon av oss nykter för att kunna ta oss hem, nackdelen med att bo på landet, men får vi skjuts eller kan sova kvar så dricker vi båda, men ingen av oss har blivit fulla när barnen har varit med, och inte annars heller de senaste 10 åren, vi har vuxit ifrån det. I helgen var mina barn med på min systers fest, 60 pers med mat och dricka. Barnen stortrivdes, dottern blev trött framåt kvällen och slog sig ner i en soffa med en bok, sonen hittade sina jämnåringa tremänningar som han av olika andledningar aldrig har träffat och stortrivdes, de lekte för fullt och konverserade alla möjliga människor på festen och vi föräldrar fick gång på gång höra vilka rara barn vi hade, och hur roligt det var att prata med dem. Dottern som är 10 år har jag frågat om hon tycker att det är otäckt eller läskigt med på fester, hon lyste upp och konstatera att det bara är roligt att vara med på fester. Hon brukar vara väldigt tydlig med vad hon tycker och känner så jag litar på henne.
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Jag anser bestämt att brudparet bestämmer precis hur de vill ha sin bröllopsfest (jag har aldrig varit med om att barn varit portade i själva kyrkan) och att man som gäst anpassar sig utan sura miner. Jag kan också själv som gäst tycka att det är rätt trevligt att få sitta ner och koncentrera mig på festligheterna och bara vara Sar istället för "mamma Sar" som ska följa för att torka rumpor, skära kött etc. Spädbarn brukar mig veterligt aldrig vara portförbjudna, det blir ju rätt orimligt om de lever på amning.

Jag är inte en sådan person som tycker att det finns en motsägelse i -Självklart gör brudparet precis som de vill och -jag tycker att det är lite synd. Folk får jättegärna göra på andra sätt än jag gör saker. Självklart får inbjudaren bestämma vilka den bjuder. (Även om jag kan tycka det är lite mycket jag jag jag runt bröllop ibland)

Det är väl en oändlig skillnad på vad man tycker är konstigt och vad man säger (till inbjudare och andra gäster) att man tycker är konstigt, eller hur...

Dessutom finns det absolut ingenting som säger att jag skulle ta med ett barn bara för att det var bjudet eller icke portat. (Speciellt antagligen inte om barnet var under en ålder där det kan klara sig själv ganska bra (vet inte exakt ålder, runt 8?) och på en plats där det känner sig självsäkert och tryggt med många vänner eller släktingar). Men det är jag, andra för göra som de föredrar.

Bland de fem senaste frågorna i DNs spalt med Magdalena Ribbing finns det en person som önskat inga barn på inbjudan till bröllopet och blev förbannad när mamman frågade om hon fick ta med 1-3 månaders spädbarnet ändå.

Det finns ju dessutom vissa rätt "röjiga" bröllopsskivor där det absolut inte hade passat sig med barn. Brudparet bestämmer och själv har man ju möjlighet att tacka nej om det inte fungerar med barnvakt etc. Det är ju en risk brudparet tar när de är specifika i sin inbjudan.

Möjligt men jag har aldrig varit på någon sådan.

Vi hade för några år sedan en 40-årsfest där specifikt vuxna var bjudna (vi hade lämnat bort våra egna barn) och ändå drog ett par med sig sin 3-åring. Så man kan inte lita på att alla förstår trots att det finns på pränt...

Nej men jag visste att alla mina vänner skulle förstå vilka som var bjudna ;) (även om jag var lite orolig att de skulle betrakta mina småbröder som ditsläpade bihang istället för gäster och bli avundsjuka på att de inte fick ta med barn. Men det blev de inte.) Dessutom säger jag uttryckligen flera gånger att jag tycker det är skillnad mellan barn som är bjudna av värden som gäster och barn som är bihang.
 
Senast ändrad:
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Jag är alltid nykter när sonen är hemma, jag vill vara i körbart skick om något skulle hända. Jag vill inte uppehålla en ambulans bara för att jag ska kunna dricka med gott samvete. Jag tycker att det är för mycket slöseri med ambulans-resursen, och som någon annan kan behöva bättre.
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Är det inte så pass akut att man nödvändigtvis inte behöver ta ambulans så finns alltid taxi att tillgå ( iaf här ).
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Jag tycker oxå att brudparet väljer själva vilka de vill ha på sin fest, vi hade från början tänkt med barn, men utrymmet på festlokalen fick styra och de enda barnen var dottern och hennes tre kusiner, plus en ytterligare yngre släkting som spelade på vårat bröllop. Sen till mer märkliga bröllop vi har varit på var ett där det var bjudet utan barn, vi skaffade barnvakt och blev sedan placerade med ett annat kompispar vid barnbordet...:crazy: Så vi som inte hade barn med ägnade ändå maten åt att hjälpa barn att skära, fylla på dricka och hämta mer mat...:angel:

Men så otroligt konstigt agerat. Där hade jag nog blivit lite störd faktiskt. Men det var väl ett typiskt exempel på där "vissa" barn är välkomna och andra än föräldrarna får ofrivilligt agera barnvakter.
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Bland de fem senaste frågorna i DNs spalt med Magdalena Ribbing finns det en person som önskat inga barn på inbjudan till bröllopet och blev förbannad när mamman frågade om hon fick ta med 1-3 månaders spädbarnet ändå.

Det låter ju väldigt underligt. Ett spädbarn i den åldern som inte tar ersättning kan ju inte vara utan mamman. Och eftersom vissa har önskan att helamma så blir ju en medverkan helt omöjlig utan att ta med spädbarn (som enligt min mening tar betydligt mindre plats än en 2-åring gör).


Nej men jag visste att alla mina vänner skulle förstå vilka som var bjudna ;) (även om jag var lite orolig att de skulle betrakta mina småbröder som ditsläpade bihang istället för gäster och bli avundsjuka på att de inte fick ta med barn. Men det blev de inte.) Dessutom säger jag uttryckligen flera gånger att jag tycker det är skillnad mellan barn som är bjudna av värden som gäster och barn som är bihang.

Vi trodde också att det var helt glasklart. Vilket det tydligen inte var för alla ändå....
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Ambulans skulle jag alltid ringa vid livshotande och stora skador, oavsett om jag kunde köra eller inte.

Taxi är självklart vid allt annat akut, faktiskt troligen oavsett om jag kan köra eller inte, jag vill gärna sitta med mitt barn om det är så skadat att det ska till akuten. (iofs har vi 2 min köra till akuten 10 min jogga så kanske kör jag själv ändå.)
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Har ni, eller era föräldrar, haft det där systemet att en vuxen ska vara nykter "om något skulle hända"?

När jag och mina syskon var små så var alltid en av mina föräldrar nykter just för att kunna köra ifall något skulle hända. Vi bodde långt ute i skogen så taxi var inte att tänka på;)

Jag har alltid fått vara med på fester och inte tagit illa vid mig över att folk druckit för det har alltid varit måttligt. Sen har det även funnits andra barn att leka med så för mig var fester roliga!:)
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Det låter ju väldigt underligt. Ett spädbarn i den åldern som inte tar ersättning kan ju inte vara utan mamman. Och eftersom vissa har önskan att helamma så blir ju en medverkan helt omöjlig utan att ta med spädbarn (som enligt min mening tar betydligt mindre plats än en 2-åring gör).

(Jo en tvååring tar jättemycket plats och behöver barnvakt, ett spädbarn eller en nioåring funkar väl oftast beroende på individ o sällskap, tex en nioåring till eller en 14 åring.).

http://www.dn.se/blogg/etikettfragan/2012/07/23/brollopsbarn/

Har man en baby eller småbarn som inte klarar av att ha barnvakt får man göra precis som du berättar att du gjorde med dina småbarn, att den förälder som inte är biologisk släkting med brudparet eller festföremålet, eller som är minst bekant, stannar hemma. Man måste inte till vilket pris som helst gå på ett bröllop.

Ur kommentarerna
Principiellt tycker jag att man inte måste gå på fest, bröllop eller annat kalas, när man ammar, både babyn och mamman (för att inte tala om övriga gäster) behöver förmodligen matro.

Det var rätt att bjuda den nyförlösta släktingen (förutsatt att brudparet ville bjuda henne) och det var fel att hon tackade ja med baby, och totalt åt skogen fel att hon ville medföra en tredje person. Hon skulle ha tackat nej med anledning av att hon inte vill lämna sin baby. Men det skulle vara hennes beslut givet förutsättningarna för festen, det är inte inbjudarna som bestämmer om en gäst kan närvara eller inte.

Själv är jag inte så himla koncentrerad på barn att jag skulle orka störa mig på en baby, om föräldrarna är väluppfostrade (dvs vet när man ska gå ut med barnet ur salen/kyrkan). Men det finns ju folk som inte kan se någonting annat om ett barn är i närheten.

Och om "vissa" barn på bröllop. Ja världen är inte rättvis. Det finns undantag från regler som folk kan göra för att de råkar besitta egenskapen empati då kan ett barn till en bästa väninna som annars inte kunde komma slinka med. (Har varit på vänners barnbefriade bröllop utan A och inte blivit det minsta förbannad över att en annan bekant fick ta med sina barn. Man inser ju på nolltid att det är ett speciallfall och att tre barn är färre än 30)

Att sedan era vänner var så otrevliga att de satte er vid barnbordet är såklart fel.

Vid vilken ålder slutar de vara barn? Säg att lillebror är 9, måste man porta honom från sitt bröllop då för att man inte bjudit den bekantas femåring, 14? 17?. Galet.

Vi trodde också att det var helt glasklart. Vilket det tydligen inte var för alla ändå....

Jo det är ju himla synd faktiskt, att man måste vara lite otrevlig i en inbjudan (Inga barn tack) för att folk ska förstå att barnen inte var bjudna när deras namn inte står på inbjudan.
 
Senast ändrad:
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Jo det är ju himla synd faktiskt, att man måste vara lite otrevlig i en inbjudan (Inga barn tack) för att folk ska förstå att barnen inte var bjudna när deras namn inte står på inbjudan.

Vi hade "Välkommen på vuxenfest!" i inbjudan. Vet andra som haft en trevlig dikt (som jag inte längre minns) just för att slippa låta oartig men ändå kunna kommunicera sin önskan om en fest utan barn.
 
Senast ändrad:
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Fast då antar jag att taxi hos er kommer relativt omgående? Det gör den inte här. Det tar lång tid och eftersom det automatiskt blir en sjukresa när man ska till sjukhuset så ska andra människor plockas av och på och omvägar ska köras innan du kommer fram till sjukhuset. Det kan ta tre-fyra timmar att åka en sträcka som normalt tar max en timme att köra själv. Det spelar ingen roll hur sjuk du är eller om blodet rinner. Är du inte så sjuk/skadad att du behöver ambulans så är reglerna sådana och de ska följas här där jag bor...
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Fast då antar jag att taxi hos er kommer relativt omgående? Det gör den inte här. Det tar lång tid och eftersom det automatiskt blir en sjukresa när man ska till sjukhuset så ska andra människor plockas av och på och omvägar ska köras innan du kommer fram till sjukhuset. Det kan ta tre-fyra timmar att åka en sträcka som normalt tar max en timme att köra själv. Det spelar ingen roll hur sjuk du är eller om blodet rinner. Är du inte så sjuk/skadad att du behöver ambulans så är reglerna sådana och de ska följas här där jag bor...

Du skrev precis det jag tänkte :rofl:
Har för mig att vi bor i samma kommun för den delen oxå, för precis så funkar det här. En taxiresa till sjukhuset kan otroligt lång tid.

*kl*
För mig är det en självklarhet att inte ringa ambulans i onödan, tog det som exempel då det fanns som förslag i tråden, att ambulans finns att tillgå. Är det inget akut så får vissa saker vänta, beroende på vad som sker. När sonen slog upp huvudet så tog det 5 minuter ifrån dagis till vårdcentralen med bil, vilket var lättast att ta bilen än att invänta taxi. Sonen var inte i skick att gå själv, utan fick bli buren till bilen och sedermera även in på vårdcentralen. För min del får föräldrar göra precis som dom vill med sina barn, men jag är så gott som alltid nykter i sonens tillstånd för så viktigt är inte alkohol för mig.
 
Senast ändrad:
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

*kl

Som uppvuxen med alkoholister önskar jag att barn slapp fulla vuxna.

Mina päron är inte otrevliga, blir inte trevliga när de dricker och det har aldrig varit bråk eller "offentligt kräks" i mitt barndomshem eller alls över huvud taget.

Än idag tycker jag att det är fruktansvärt obehagligt med påverkade människor (de behöver alltså inte vara dyngraka). Jag är troligen väldigt känslig. Men jag kan ju bara tala för MIG.

delvis kl.

Fast som barn till alkolister har man sett en annan sida av 'festande'. En alkolist festar sällan för att det är fest ihop med medmänniskor och för att de har roligt, de super för å bli drängfulla.

Själv är jag som fler i denna tråden uppvuxen med husvagnscampande, hundtävlande partygäng och nog minns jag resor, campingplatser och partajen med mkt glädje och värme. Jag minns fåniga maskerader, fåniga lekar, fåniga sånger och minns hur jag somnade i husvagnen till skrålande sånger och sov helt utan problem till det.
Och jodå, det var kräkfylla ibland, men minns det mera i form av 'fnissandet' dagen efter, där alla andra retade den stackarn som då dessutom fick uppdraget att städa efter partajandet och disken.. :D

Jag har som sagt bara postiva minnen.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 772
Senast: TinyWiny
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
19 528
Senast: hastflicka
·
Övr. Barn vet inte ens riktigt vad jag vill med detta eller vad jag egentligen vill skriva, me. Behöver nog bara skriva av mig... Jag har mått...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 206
Senast: Treo
·
Övr. Barn Jag har ett dilemma. Hoppas ni kan komma med input. Har en väninna med en 7-årig, mycket klok dotter. Väninnan separerade från pappan...
2
Svar
38
· Visningar
3 644
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp