Vuxet festande i barns närhet?!

DynamiteCorax

Trådstartare
Vuxenfest dvs ett gäng åkt Eckerölinjen och festar vidare hemma i mycket berusat tillstånd. De flesta barn var ungdomar MEN ett barn där var ca 5 år gammal som kommit dit i sällskap av sin pappa.
Ungdomarna gav sig av efter ett tag medans den här lilla 5 åringen blev kvar och fick solo sitta i ett rum och spela tills typ nyss då barnet somnade och barnets mamma tog hem honom.

Hörde lite av diskussionen de två föräldrarna i mellan där mamman ville ha hem både son och man redan klockan 23, men pappan ville vara kvar och festa. Den 5 åriga pojken ville kvar med pappan och så blev det. Mamman åkte iväg.
Senare iaf så kom mamman och hämtade barnet som somnat i nått spelrum inne i huset. Även i detta fall ville mamman ha med sin man hem, men han ville stanna ytterligare och festa vidare varpå mamman utbrister, varför e det alltid jag som måste åka hem?! Bara för att jag e nykter och inte du, kan inte du åka hem så får jag vara kvar och festa.... Exakta ordval vet jag inte om de är rätt men alla blev så chockade över hennes höga tonfall mitt bland allt folk!

Ja hade det varit jag så hade jag blivit lika förbannad!
Man DELAR ett föräldraskap och har lika ansvar. Vågskålen ska vara jämn anser jag.
Hade det varit min sambo som sagt så hade jag blivit galen rakt av....
Men vad anser ni?
E det ok att festa/kröka framför barnen? Var går gränsen? E det ok att barnet/barnen somnar i ett hus fullt av onyktert folk?:eek:
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Nu har inte jag egna barn. Men har ialllafall lite tankar.
Tycker inte att man ska festa så man blir full och odräglig men lite vin, öl eller dyl till mat när barnen är med. Så att barnen ser att man kan dricka utan att bli jätte full
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Vi är mycket restriktiva med alkohol hos oss, skulle inte dricka om dottern var med. Med dricka menar jag mer än 1 glas vin. Ska man festa så har man väl inte en femåring med sig ?! Nej, det tycker jag är oansvarigt.
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Jag anser att barn och alkohol inte passar ihop. Jag har inte haft något behov av att dricka när mina barn var i närheten under deras uppväxt och jag har svårt att förstå dem som har det behovet. Om jag ville dricka när mina barn var omyndiga ordnade jag någon annan som hade ansvaret för dem och uppehöll mig inte på samma plats som barnen. De ska inte behöva se mig onykter.
Jag kan acceptera att folk tar en öl till maten även om jag aldrig skulle göra det själv men där går min gräns. Man festar inte när barn är med och ingen alkohol alls när det är deras (alltså barnets) dag.
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

""Onykter", ser jag inget direkt problem med, "full" är otrevligt oavsett om det finns barn i närheten eller inte. Det tjafs mellan föräldrarna som du beskrev ser jag som outhärdligt för alla parter, nyktra eller inte.
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Att vuxna tar ett glas vin eller en öl till maten, eller tar ett par öl vid något speciellt firande, som midsommar, tycker jag är okej, även om det är barn närvarande. I måttliga mängder! Att en av föräldrarna eller båda raglar runt, sluddrar och är packad inför barnen är absolut inte okej för min del, inte ens om det är äldre barn än det barn du beskrev. Vill man festa kan man ordna en barnvakt åt barnet någon annanstans. Om det skulle hänt något med barnet, hur skulle pappan rett ut det då, är min spontana tanke?
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Har jag uppfattar det rätt, så var mamman med ett tag i början och var nykter, hon åkte sedan hem och kom tillbaka senare för att hämta sonen och sambon som då inte ville följa med hem? Jag anser att sådant kommer man överens om innan festen vem som är nykter och har ansvaret för barnet samt om den andra har "frigång" eller skall hålla sig på en bra nivå. Självklart turas man om och tar ansvaret vid olika tillfällen. Det är också bra att vara överens om vad som gäller dagen efter.

Generellt tycker jag att barn ska slippa se sina föräldrar fulla.
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Det är inte ok att dricka så att man blir påverkad när det finns barn med.
Dessutom är det ju så att barnet märker att mamma/pappa är annorlunda långt innan föräldern själv eller andra vuxna gör det. Därför tycker jag att man ska avstå helt.
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

*Kl*

Efter att ha åkt Cinderellakryssning vid Påsk för några år sedan där föräldrar ragglade runt med barnvagn 00.00 på natten så blev jag mörkrädd. Båda föräldrarna var påtagligt berusade...
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Det beror helt på. Som det låter nu verkar det som att det var en "sup så du blir packad och kräks"-fest. Då är det inte okej. Däremot har jag under alla år varit med på fester där det varit mer eller mindre fylla. Familjen har åkt ner till Danmark och firat någon födelsedag, döpt barn, begravts etc. och det har alltid varit självservering/fri tillgång på framför allt öl men även lite sprit för hela släkten. Jag har alltid haft både syskon och sysslingar på sådana festligheter så jag har aldrig suttit som ensambarn.

Jag kan säga såhär: Jag har haft en relativt stabil uppväxt med föräldrar som varit lugna och nyktra i stort sett hela åren med undantag för just sådana fester. Det har kanske varit en gång om året eller så. Jag har alltid tyckt att det är roligt att åka till Danmark och gått på fester och träffat släkten och den gången min pappa drack för mycket (hänt en gång vad jag kan minnas) och jag tillsammans med mamma försökte stötta honom när vi skulle upp för trappan hem och han fick sova i badrummet :D ser jag som ett roligt minne som jag både skrattade åt då och skrattar åt nu i efterhand. Nu i vuxen ålder är jag ungefär som mina föräldrar var då. Jag dricker någon gång ibland, oftast en öl eller ett par glas vin efter en varm sommardag i stallet/en helvetesdag på jobbet eller vad det nu kan vara (en dag i månaden eller mer sällan, i snitt) och sedan är det bra men är det större fester blir det flera öl, om jag bestämmer mig för att dricka över huvudtaget. Jag har ju även varit på fester och druckit cola även om vi sedan tagit taxi eller buss hem.

Alltså, jag ser inte att jag har tagit någon större skada av att mina föräldrar någon gång festat i min närhet men jag skulle kunna tänka mig att jag hade gjort det om de varit något som hänt ofta. Någonstans tror jag nog att det kan vara bra för barn att se vuxna hantera alkohol i samband med kontrollerade fester för att se att man kan ta en öl, eller två öl eller 5 öl och sedan fortfarande kunna gå hem utan problem. Ungdomsfester blir ju så stökiga och jag skulle vara stolt om mina framtida barn som då är uppvuxna i en familj som liknar min (man kan ha fri tillgång på alkohol och ändå kunna kontrollera sig) kan vara de som håller kontroll på festen. Förr eller senare lär dagen då de börjar dricka komma och de kommer säkerligen bli kanonfulla någon gång i sitt liv men att de i huvudsak håller sig på mattan.

Jag kanske tänker galet men jag tror att en stabil familj sällan föder stökiga barn, oavsett om man dricker alkohol i barnens närhet eller inte.
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Själva pappan i detta fall var väl städad och så men andra på festen var riktigt berusade!
Jag ser heller inget skadligt i det hela att man dricker med måtta, men just miljön var nog inte den bästa för barnet. Som jag har förstått det hela i efterhand så ville inte mamman vara kvar på festen utan hon släppte av sin man och då ville pojken stanna med pappan. Mamman åkte därifrån och kom tillbaka nä pojken somnat. Vet inte hur lämpligt det är att barn får hänga kvar på fester av denna kaliber?
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Känns oansvarigt av mamman att lämna barnet i den miljön bara för att han ville det. Är man 5 år ska man inte få bestämma sånt.
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Är väl lika oansvarigt av pappan kan jag tycka.

kl:

Ska vi på party/fest och dricka alkohol ( mer än vin till maten etc ) så skaffar vi barnvakt, alt att någon av oss åker hem i lagom tid med barnet.
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Efter att ha varit på två bröllopsfester i Österrike, där kulturen kring barn och alkohol ju skiljer sig från den svenska, har jag faktiskt ändrat uppfattning. På båda festerna var barn i 3- till 5-årsåldern med och jag tror inte att någon av de vuxna höll sig till enbart alkoholfritt. Brudgummens förädrar körde bil hem sent på kvällen med brudparets dotter, men då promillegränsen i Österrike är högre än i Sverige hade de trots det några öl innanför västen.

Barnen fick mycket uppmärksamhet av alla vuxna som de kände, busade med sina mammor och pappor och verkade stortrivas. Men så var det, som Petruska påpekade, inte fråga om fylla utan berusning.

På första festen krockade min svenska inte-en-droppe-alkohol-kring-barn!-kultur med ett brak in i det här liberala centraleuropeiska tänket. Men redan dag två kände jag mug bekväm med det hela.
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

kl

Jag själv dricker inte i närheten av min dotter. Kan ta en cider eller liknande till mat om vi är bortbjudna/festligt tillfälle. Men jag vill inte bli påverkad när hon är med. Jag vill vara klar i huvudet och kunna ta hand om henne. Även om hon tex sover så ska jag kunna trösta henne om hon vaknar utan att hon känner spritdoft eller tycker att jag beter mig annorlunda.

Ska vi på fest där vi vet att det dricks mer än bara till maten så fixar vi barnvakt istället. Alla personer påverkas olika av att dricka, och hur de beter sig vet man kanske inte alltid innan.
Pga egna erfarenheter av att se fylla som liten så känner jag mest avsmak för det faktiskt. Även fast mina erfarenheter inte är berusning på fester utan mer på hemmaplan. Men fylla gör mig lite obekväm så att säga.

Men så länge det finns vuxna i närheten som ser efter barnen under fest så är det upp till var och en tycker jag, detta är vad jag själv valt att göra :idea:

Förra veckan var det lite av ölfest hos de vi var på besök hos på semestern, så vi var mitt i det hela liksom ;) Jag tog en cider till maten sen var det bra. Dottern fick gå och lägga sig innan de flesta vart fulla och jag sa att sambon fick dricka om han ville man jag valde att avstå.
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Barnen fick mycket uppmärksamhet av alla vuxna som de kände, busade med sina mammor och pappor och verkade stortrivas. Men så var det, som Petruska påpekade, inte fråga om fylla utan berusning.

När jag var barn drack de vuxna på det där sättet och jag minns det enbart positivt. Just att man busade mer, snarast. Jag har också låtit min son vara med på den typen av fester och när jag har frågat honom nu som vuxen hur han upplevde det har han sagt att det var rätt kul för de vuxna var inte så noga med läggtiderna när de hade druckit lite och dessutom brukade han få läsk när de vuxna drack vin. Det fick han aldrig annars.

Men det är klart att barnen blir otrygga om de vuxna drar runt och kräks och slåss och bråkar.
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Jag är uppvuxen med samma typ av vuxenfester, och minns dem som enbart positiva. På det hela taget har och hade alla vuxna i min närhet ett sunt förhållande till alkohol - det njöts till maten på helger och vid festliga tillfällen, men ingen blev någonsin otrevlig eller överförfriskad. Det har präglat min relation till alkohol på ett mycket positivt sätt.
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Så är mina barn också uppvuxna. Och jag själv också när jag tänker efter :)
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

och Ananya?

Har ni, eller era föräldrar, haft det där systemet att en vuxen ska vara nykter "om något skulle hända"?

Jag förstår att någon har varit nykter om ni har varit borta och måste köra bil hem, det är inte det jag undrar.

Det jag funderar på är att många tydligen tycker att någon måste vara nykter, alltid.

Jag är inte alls van vid att man har det systemet, och eftersom ingen blir full utan bara onykter på de fester där jag är med och det finns barn, så skulle det inte vara något problem att ringa taxi eller ambulans om tex ett barn plötsligt skulle få en allergichock eller något liknande. Föräldrarna (eller de övriga vuxna) är inte alls så fulla att de inte kan ta hand om barn, bara så onyktra att de inte kan köra bil.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 773
Senast: TinyWiny
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
19 534
Senast: hastflicka
·
Övr. Barn vet inte ens riktigt vad jag vill med detta eller vad jag egentligen vill skriva, me. Behöver nog bara skriva av mig... Jag har mått...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 206
Senast: Treo
·
Övr. Barn Jag har ett dilemma. Hoppas ni kan komma med input. Har en väninna med en 7-årig, mycket klok dotter. Väninnan separerade från pappan...
2
Svar
38
· Visningar
3 644
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp