Bukefalos 28 år!

Vuxna "tillbaka" til ridskola

Sv: Vuxna "tillbaka" til ridskola

Hej!

Jag kände exakt så när jag började i ridskola igen jag var då 31, jag fick hoppa in i en vuxen grupp som ridit ihop ganska länge.
Första lektionen var hoppning höll på dö, jag hoppa huua ,det va tio år sen jag satt i sadeln...:crazy: ( men det gick bra.:D)
Men det tog nästan en termin innan jag hittade den där rätta känslan igen...
Innan jag fick beröm av ridläraren, och jag hängde med på ridlektionerna ;)
Det kändes gött...:bump:
Lillan

Härligt att du trivs nu!

Jag är ju såklart lite "nervös", om jag nu kan sätta igån igen- kommer jag trivas på stallet, tycka om hästarna, finkar bra med lektionerna...osv.

Hur länge har du ridit nu..? Är du kvar på samma stall, samma ridgrupp?
 
Sv: Vuxna "tillbaka" til ridskola

Själv är jag inte så gammal, bara en liten unge. Men min "kompis" är ungeför i er ålder. Hon började på ridskolan igen för några år sedan. Där hittade hon genast ett stort intresse. Hon angagerade sig i allt från att hjälpa till med fodringar och stallskötsel till att hjälpa de mindre ridskole-eleverna eller privatryttare som behövde någon som hjälpte till. I stallet var hon alltid väldigt uppskattad av många och alltid varmt välkommen.
Idag har hon egen häst och kan inte förstå vad hon hade för sig innan hon höll på med hästar. :D

Prova du också! Du kommer inte att ångra dig ;)
 
Sv: Vuxna "tillbaka" til ridskola

Ungefär så var det för mig också. Första terminen var kul men jag gjorde inget utöver att rida en gång i veckan och sköta hästen före och efter lektionen. Andra terminen blev jag skötare på en av ridskolans hästar och red två till tre gånger i veckan istället för bara en. Red också några gånger för en privat intruktör. Tredje terminen fortsatte jag rida flera gånger i veckan så ofta jag hann. Jag engagerade mig också i de vuxna nybörjarna och hjälpte dem med hästarna samt deltog som assistent på teoripassen. Mot slutet av tredje terminen köpte jag Dökkvi =) Det enda jag ångrar är att jag inte började rida långt tidigare.
 
Sv: Vuxna "tillbaka" til ridskola

SJÄLVKLART SKA DU BÖRJA IGEN!
Det är ju så kuuuul!
Själv red jag en termin på ridskola när jag var 12 o sen vart jag allergisk :cry:.
Och nu började jag igen när jag var 37, så jag var ju helt nybörjare, kan inte påstå att jag kom "tillbaka" precis.
Men va kul det är! Jag har aldrig haft så kul i hela mitt liv och verkligen fått ett brinnande intresse.
Gemenskapen i gruppen, kompisar man får, frisk luft och motion och ömma lår:D, vad kan man mer begära?
Och nu har jag skaffat foder ponny och det är underbart att gå o pussa mule på "egen" ponny, även om jag fortfarandes går kvar på ridskolan och tar lektioner en gång i veckan.
Lycka till, kram C.
 
Sv: Vuxna "tillbaka" til ridskola

Jag lärde mig rida på grannsgårdens sommarläger från jag var 6 till 12. Sedan red jag inte alls tills jag var 19 och började på ridskola. Det gick jättebra, jag hamnade i en bra grupp med en vettig ridlärare. Nackdelarna var att det låt sjukt långt bort fårn där jag bodde och det var väldigt dyrt eftersom jag var student då. Det var också därför jag slutade efter bara ett år :cry:

Jag skaffade medryttarhäst ett tag när jag pluggade på högskolan och det var jätteroligt och helt annat än ridskolan. Jag lärde känna hästen och lärde mig väldigt mycket mer om hästhantering och allt runt omkring än bara ridningen.
Är det ridningen du vill ta tag i, så satsa på ridskolan. Är det hästumgänget du saknar mest, skaffa en sköt-/medryttarhäst.

Nu vet inte jag vart du bor men tänk på att det kan vara väldigt lång kö till vuxengrupper som är "nästan nybörjare", ca 1-2 års ridvana i Stockholmsområdet. Så ställ dig i kö fort som attan :laugh:
 
Sv: Vuxna "tillbaka" til ridskola

kl

Det jag bl.a vill ha ut av "hästeriet" igen är att träffa nya kompisar, ridningen som motion och utvecklas inom det...umgänge med djuren naturligtvis. Jag vet inte hur mycket av mina kunskaper jag ev har tappat- men, den ridskola jag funderar på, ska jag åka till o lyssna på lektioner.

Tack för alla svar!
 
Sv: Vuxna "tillbaka" til ridskola

Härligt att du trivs nu!

Jag är ju såklart lite "nervös", om jag nu kan sätta igån igen- kommer jag trivas på stallet, tycka om hästarna, finkar bra med lektionerna...osv.

Hur länge har du ridit nu..? Är du kvar på samma stall, samma ridgrupp?

Jag red i den ridgruppen i två år men sen fick jag chansen till medryttar häst, men jag är glad att jag började i ridskolan först.
Hittade tekniken och tryggheten i ridningen innan jag gav mig på
medryttarhäst.:banana:
Va inte nervös det kommer gå jätte bra...
Skriv gärna och berätta hur det går om du börjar rida...:D
 
Sv: Vuxna "tillbaka" til ridskola

Jag red i den ridgruppen i två år men sen fick jag chansen till medryttar häst, men jag är glad att jag började i ridskolan först.
Hittade tekniken och tryggheten i ridningen innan jag gav mig på
medryttarhäst.:banana:
Va inte nervös det kommer gå jätte bra...
Skriv gärna och berätta hur det går om du börjar rida...:D

Ja, det är så jag känner mycket- jag har tappat en hel del, och jag tror att ridskola är en bra början för mig igen...

Ja...dessvärre kommer det kanske att dröja...men, det kanske blir en ny tråd om det!
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 203
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 145
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 460
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 441
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp