Bukefalos 28 år!

Western - Dressyr

T

Tjalfe

Hur mycket skilljer sej westernridningen(vet inte vad alla olika grenar kallas) jämfört med vanlig engelsk dressyr?
Har börjat träna NH för en instruktör som även lär ut western. Vi har börjat jobba på att få min häst jätte känslig och att han ska lyssna med minimaliska hjälper. Får jag en superkänslig häst så vill jag självklart hålla kvar det, men alla dressyrtränare jag tränat för med tidigare hästar har nästan krävt att man ska hålla ganska "hårt" i tyglarna och skänkla ganska hårt. I western ridnigen verkar allt vara mycket mjukare? Tänker mest på dom hängande tyglarna och allt det där.
Borde jag börja rida på western-sättet istället för westerninstruktör eller kan jag rida för vanlig dressyrtränare utan att förstöra min hästs känslighet?

Vet, dum fråga.
 
Sv: Western - Dressyr

Inte en dum fråga alls!

Det har väldigt mycket med tränaren att göra.

En del (jag bla) vill rida alla hästar på samma sätt, och det är mest utrustningen och momenten och formen tex huvudets placering som avgör om det blir dressyr eller western (en del skillnader finns givetvis med generellt och i grund och botten samma ridning om du förstår vad jag menar)

Det finns stora variationer på hur olika tränare/instruktörer rider och instruerar. Man måste hitta en som passar sin egen ridning och filosofi.

Jag har själv jobbat hos en Grand Prix ryttare/Dressyrtränare som red väldigt mycket "western" med vikthjälper, ben, lätt kontakt med munnen (nästan hängande tyglar) osv. Hon ville dessutom ha sina hästar regelrätt westernridna av mig en gång i veckan.

Så, det går absolut att kombinera själva rid/träningssättet till de olika diciplinerna.
 
Sv: Western - Dressyr

Rid för den tränare som känns bäst för dig. Om de två undervisar på väldigt olika sätt är det bättre att välja en tycker jag, för att det inte ska bli förvirrande för dig och hästen. Vad tränaren har för inriktning spelar mindre roll, så länge du känner att det är bra för dig och hästen.
 
Sv: Western - Dressyr

Jag står nämligen och väger lite mellan om jag ska börja med western helt och hållet eller om jag ska fortsätta med den ridningen jag alltid sysslat med. Känns ju lite dumt om jag helt plötsligt ska hålla honom i munnen(som dressyr-tränaren vill) när jag har hållt på och jobbat med att jag ska kunna rida honom utan nått huvudlag alls och bara använda vikthjälper och ibland bara snudda lite i tygeln. Vill ju inte förstöra det som jag själv har jobbat upp. Ändå känner jag att westernridning inte helt är min grej, har iofs aldrig provat så jag vet inte men. Dessutom så är westernridningen väldigt liten, iaf där jag bor. Det är väldigt sällan träningar/tävlingar i närheten. Hopp/dressyr-tävlingar därimot är det varje helg.

Fast det ser ju ganska kul ut med spinn och sånna grejer:angel:
 
Sv: Western - Dressyr

Jag gick från engelsk dressyr till western och har inte ångrat en sekund.

I grunden är det väldigt lika förutom att målet i western är att rida hästen på långa tyglar i en låg form.
I dressyren vill du att hästen ska komma i en hög form.

Grundridningen är den samma med några avvikelser men i mina ögon på ett mycket trevligare sätt.

Om du vill kombinera dressyr och western så går det alldeles utmärkt, kan vara många fördelar med det.

Lycka Till
 
Sv: Western - Dressyr

Var i Västra Götaland bor du?
Kanske kan tipsa om tränare, klubbar och tävlingar ...
 
Sv: Western - Dressyr

Jag bor i Norra Skaraborg, på gränsen till närke. 3 mil norr om Mariestad.
 
Sv: Western - Dressyr

Det går oftast att rida båda delarna, hästarna betingar hjälperna med utrustningen de får på sig.
 
Sv: Western - Dressyr

Så om man håller lite mer i hästen under dressyrpasset så blir den inte mindre känslig sen när man ska träna western?
 
Sv: Western - Dressyr

.

I grunden är det väldigt lika förutom att målet i western är att rida hästen på långa tyglar i en låg form.
I dressyren vill du att hästen ska komma i en hög form.

målet är att hästen ska bära upp ryttaren bra. En häst som bär mycket vikt bak är samlad och ju mer den bär bak ju mer lättar den fram = högre form. Det är alltså inte en hög form som är målet utan samlingen. Hur hög formen sedan blir beror helt på hur hästen är byggd. En häst med låg halsansättning blir aldrig speciellt hög.
 
Sv: Western - Dressyr

hej! Jag började med hoppning/dressyr när jag var ca 4 år gammal. i nio år nu ungefär har jag ridit western, började träna för Per Larsson och Madde Stiwing. men även efteråt har jag tränat för dressyr tränare som har hjälpt mig väldigt mycke med min ridning. numera tränar jag showmanship med min ett årig, har blandannat provat Karin Van Beckum tre gånger och det är varmt att rekomdera henne.. bättre tränare kan man inte få. det är ju upp till var och en vad man tycker och hur man känner.
 
Sv: Western - Dressyr

Nu var det en enklare förklaring för TS jag försökte ge eftersom det är det är det som skiljer så smånigom.

Men jag var väl inte tydlig nog med utvecklandet av formen eller samlingen.
 
Sv: Western - Dressyr

Nu var det en enklare förklaring för TS jag försökte ge eftersom det är det är det som skiljer så smånigom.

Men jag var väl inte tydlig nog med utvecklandet av formen eller samlingen.

Men jag anser att det inte är det som skiljer. Det var därför jag ville påpeka det. En hög form är inte målet för dressyrridning.
 
Sv: Western - Dressyr

Jaha:idea: Det är hon som bor i Töreboda? det är bara 2,5mil:)
 

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 065
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: WBanna
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 486
Senast: Lycan
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 231
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp