Bukefalos 28 år!

Western & engelskt?

R

Rubinen

Hur uppfattar man egentligen de olika ridsätten? Ni som rider western, hur uppfattar ni engelskridningen och tvärt om. Det skulle vara intressant att veta! Själv rider jag både och!
 
Sv: Western & engelskt?

Western-grenarna är faktiskt dom enda grenarna inom ridsporten som jag faktiskt gillar. Hästhanteringen är bättre och tävlingsmomenten trevligare. Jag gillar westernridningen! :)
 
Sv: Western & engelskt?

Det är så olika. Men jag tycker det är fler i westernridningen som rider mjukare. Ser ofta mycket mer slit och drag i den "klassiska" ridningen. Men har även sett sådana inom westernridningen. Jag rider bägge, och det finns mer inom western som jag tar till mig för att jag tycker det är vettigare.
 
Sv: Western & engelskt?

Jag tycker att båda ridstilarna har sina förtjänster - när de utförs väl! Avarter har vi väl alla sett och det finns ju inom alla grenar. Något jag däremot upptäckte när jag började umgås med westernfolk och deras hästar är att deras hästar är så väluppfostrade. När man har vant sig vid det så vill man inte ha något annat. Tänk om en dressyr/hoppryttare kom och visade upp en häst på 1.70 som är 100% uppmärksam på sin ryttare när denne står på marken. Står på behörigt avstånd, knuffas inte med huvudet, trampar inte omkring och flyttar sig för en blick eller lätt handrörelse. Det skulle imponera stort på mig eftersom det verkar vara mycket ovanligt (enligt mina erfarenheter). Ursäkten brukar ofta vara att de hästarna har så mycket nerv. Kolla då på quarterhästarna som kan fullkomligt explodera när det gäller att arbeta för att sedan koppla av när jobbet är klart. Det är klart att de också har nerv, men det går att kontrollera detta. Alla stilar har sin skönhet och tjänar sitt syfte om de utförs av en skicklig ryttare.
 
Sv: Western & engelskt?

God ridning finns inom alla disipliner. Tyvärr finns det extremt dålig ridning också.
 
Sv: Western & engelskt?

Jo, westernryttare har ofta en annan hantering på marken än engelskryttare.
 
Sv: Western & engelskt?

Ett försök till svar på hur jag uppfattar det: så kallad engelsk ridning i vårt land tror jag mycket har influerats av militärens behov av hästar och sätt att rida. Westernridningen har naturlig influens av arbetet med boskap och hästen som arbetskamrat. Sedan finns det alltid bra eller dåliga förebilder i alla stilar. Men vad jag tror ( och som jag antagligen får kritik för ) är att den som arbetar med boskap och är totalberoende av sin arbetskamrats samarbetsvilja under hela sin arbetstid blir mera uppmärksam på hästens behov och sätt att fungera än någon som under en kortare tidsrymd kan tvinga hästen till samarbete.
 
Sv: Western & engelskt?

De flesta av mina vänner rider engelskt. De låter hästarna använda dem som klipålar, de accepterar att hästen springer över dem, de accepterar att hästen inte står stilla vid uppsittning, de accepeterar allehanda dominansbeteenden som de flesta westernryttare inte tillåter.
 
Sv: Western & engelskt?

Jo, jag har sett samma sak och jag funderar fortfarande över varför i all sin dar människor accepterar det. Oberoende av vilken stil man rider i så måste man väl lära sig att umgås med hästen? Och hästen måste lära sig att umgås med oss? Eller????
 
Sv: Western & engelskt?

De tycker att det är "gulligt" när hästen vill använda dem som kilpålar :eek:

Det tycker att det inte är något problem att hästen inte står stilla vid uppsittning...osv
 
Sv: Western & engelskt?

:mad:
Gulligt är inte vad jag tycker att det är att få 600 kilo häst mot sig, men det jag inte kan acceptera är att en häst inte står stilla när jag ska upp!!! Jag är fullt medveten om att det inte är hästens fel när den inte står stilla men jag har ännu inte träffat den häst som inte kan lära sig stå still. ;) Det är en naturlig färdighet de har, det gäller bara att få till samarbetet. Så jag undrar fortfarande, varför lär människor inte sina hästar åtminstonde det enklaste för att underlätta hanteringen? :confused:
 
Sv: Western & engelskt?

Tja, innan jag började med western så tyckte jag att det betendet var naturligt och helt ok. Tyvärr.

Nu vet jag bättre.
 
Sv: Western & engelskt?

:)
Alazzi, jag är ingen utpräglad westerntyttare. Jag har nu en häst som är tränad och tävlad i western men min förra häst som jag tyvärr var tvungen att avliva var ett varmblod. När jag köpte honom hade jag ingen erfarenhet av westernridning, hade knappt hört talas om det. Men en av de första sakerna vi fick träna var att han skulle stå still när jag ville det. Jag är ingen vän av att slå eller tvinga med hårda medel och har heller aldrig behövt ta till det. Det har alltid räckt att tydligt visa vad jag vill och vänta in att hästen förstår mig. Så jag förstår fortfarande inte varför människor inte lägger ner tid på att få till ett samarbete med sin häst. Jag kräver inte att du ska svara på frågan, jag har bara svårt att fatta! :confused:
 
Sv: Western & engelskt?

Tja, jag har bara mina egna erfarenheter och de kommer från många års "engelskridning". Innan jag mötte en annan syn på hästar och hästhantering så visste jag inte om något annat. Ridskolan lär bara ut ett sätt och det är en bra bit ifrån den hantering som jag idag tycker är "normal".

Tyvärr, måste jag säja. Antagligen (?) mindre bra ridskolor men jag tror knappast att jag har "lyckats" "hitta" alla dåliga ridskolor. Var finns det BRA ridskolor?

Jag var en riktig sökare i många år eftersom jag inte trivdes inom den "engelska" världen.
 
Sv: Western & engelskt?

:)
Då har vi något gemensamt, jag trivdes heller aldrig i den "engelska världen". Korta tyglarna och driv har jag hört många gånger men för mig har det alltid betytt gasa och bromsa samtidigt. Det enda logiska för en häst borde bli att hoppa på stället. :rofl:
Jag tror att en stor del av problemet är att allt koncentreras på ridningen och att hanterandet och umgänget med hästen inte får något utrymme alls. :mad:
 
Sv: Western & engelskt?

Men eleverna vill ju inte betala för något annat än ren ridning.

Svårt för ridskolorna att lära ut något annat när eleverna inte är intresserade.
 
Sv: Western & engelskt?

Ja, jag känner igen problemet. Det var lättare när jag började rida, då ingick det att hjälpa till med både stallarbete, rykt, sadling och övrig hantering. Idag kräver föräldrar att deras barn ska enbart rida den tid som föräldrarna betalar för och tror att de gör sina barn en tjänst.
 
Sv: Western & engelskt?

Intressant tråd!

Jag tycker som några andra här att western har ett mer naturligt och trevligt sätt att hantera och rida hästarna, jag tycker inte riktigt att det ska kallas väluppfostrade hästar, utan jag tycker snarare att det är ett bevis på en hälsosammare relation. Att hästen verkligen VILL göra det man gör tillsammans.

Jag är en sån där som vissa som rider klassiskt (är det så den "vanliga" ridningen kallas?) och tävlar uppfattar som en knäppis, för jag tycker att det högsta man kan uppnå inom ridning är när man t.ex. kan rida hästen helt utan huvudlag och förstå varandra perfekt ändå och inte att vinna en världsomspännande tävling.

Jag tycker att ridskolor (de jag har kommit i kontakt med) lär ut bara en bråkdel av det som man ska kunna om hästar innan man skaffar häst. Men så heter det ju ridskola också och inte hästskola...
Men jag lärde mig inte ens att rida, vi fick bara åka runt på uttråkade hästar som hade lärt sig ridlärarens kommandon. De började trava när ridläraren sa "kom fram i traaaav". Suck. Lär man sig någonting då?

Äsch, hur som helst så tror jag också att det går att lära sig någonting av de flesta "grenarna" om man sållar och väljer det man tycker låter klokt.

Jag röstar iaf på western om man ska välja! :)

Är det någon som kan mycket om andra "ridsätt" utöver engelskt och western, jämförelser?
 

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 041
Senast: Nepenthe
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 467
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 394
Senast: Seabaz
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 537
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp