Bukefalos 28 år!

Western & engelskt?

Sv: Western & engelskt?

Men dom yngre barnen skulle ju säkert vilja lära sig lite av varje? Tror du inte det? Det är väl dom äldre som bara ska rida och INGET annat?
 
Sv: Western & engelskt?

Tja...jag vet inte. Min senaste kontakt med ridskolans värld var när min man red några terminer på ridskola i Huddinge. Mitten på 90-talet.

Teorilektionerna som man betalde dyrt för (normalt ridlektionspris) var en stencil med hästens färger och tecken. Min man var INTE intresserad av den teorin...

Eller så skulle de titta på någon Kyra-video. Och betala fullt lektionspris för det. Ingen höjdare.

Ingen annan "hands on" teori som hade varit mycket vettigare. Hur man hanterar hästar från marken t.ex. för större säkerhet? Vad man ska tänka på vid sadling, tränsning och allmän visitering t.ex hade varit mycket viktigare än hästens färger.

Gruppen bestod av vuxna nybörjare.
 
Sv: Western & engelskt?

Rubinen skrev:
Hur uppfattar man egentligen de olika ridsätten? Ni som rider western, hur uppfattar ni engelskridningen och tvärt om. Det skulle vara intressant att veta! Själv rider jag både och!

Det finns egentligen bara ETT rätt sätt att rida på och det är att använda sin egen kropp på ett sätt så att hästen följer ens kropp. Den duktige westernryttaren och den duktige engelske ryttaren använder sin kropp korrekt och på samma sätt, det är bara det att poängterar och kallar det olika saker. Många gånger blir beskrivningarna allt för krångliga och man försöker lära nybörjaren att rida på olika vis och med tyngdpunkt på olika saker.

Bra beskrivningar på hur man skall använda sin kropp som ryttare finns inom den centrerade ridningen. Till för alla ryttare. Teorin inom barockridning ger en ytterligare beskrivningar och sedan kan man komplettera med vanlig engelsk hoppning för att få grepp om vikten av att sitta upprätt. Westernridningen lär en att kunna rida utan att lägga för mycket tonvikt på tyglarna. Vanlig engelsk dressyr för att lära sig att använda tyglarna korrekt.

Genom att vara öppen för det mesta så lär man sig mer.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Western & engelskt?

När det gäller ridningen finns det god och dålig ridning inom alla dicipliner. Mjuk ridning i god balans är alltid härligt att se oavsett om det är western, hoppning, vanlig dressyr, barock eller vad du vill.
När det gäller hanteringen av hästar har westernfolken massor att lära oss andra tycker jag. Jag har tagit in mycket av den hanteringen själv och har fått en mycket bättre kontakt och samspel med hästarna. Där har vi mycket att lära.
 
Sv: Western & engelskt?

Det är ju lite konstigt ändå att dom inte "lindar in" mer viktiga saker i ridutbildningen. Både för barn, ungdomar och vuxna. Det är ju så mycket mer än att åka runt på hästen som man ska kunna. Jag tycker att ridningen ska komma efter man har lärt sig vad en häst verkligen är och lärt sig hur man blir vän med den och kommunicerar på rätt sätt med den.

Till exempel så borde man ju få göra ALLT runtomkring ridningen varje lektion, ridtiden blir ju såklart inte lika lång då, men då får folk lära sig mer om hantering, skötsel, uttrustning och sånt.

När jag gick på ridskola så stog häststackarna med sadel på nästan jämt i sina spiltor, träns tror jag också att dom hade på sig nästan alltid, med grimman ovanpå. Så det var bara att gå in i spiltan och hämta hästen och leda den till ridhuset där man sedan fick åka runt en timma för att sedan ställa tillbaka hästen i spiltan där den kunde vänta på nästa ryttare på tur.

Det där var en j*vla sk*t ridskola som jag red på. Jag hoppas verkligen inte att alla är sådana...
 
Sv: Western & engelskt?

Jag har provat på westernridning, träning för instruktör, med min nyinridna häst ( min f d häst ) och vi fick en mycket bra start o grund att bygga vidare på. Jag red honom engelskt sen och han utvecklades till en fantastiskt lugn och följsam häst. Jag fick ofta kommentaren från dressyrfolk att; så bra han går, så välriden han är, vilken trevlig form han går i - TROTS ATT HAN ÄR ARAB.
Man fick ju oftast det lilla tillägget med... :smirk:

Hur som helst, nu tränar jag bara engelskt med min nuvarande häst och det jag saknar allra mest är faktiskt den ödmjukhet och det trevliga bemötandet man fick från westernfolket - både på träning o tävling. Det är en helt annan stil, väldigt lite prestige och revirtänkande.
Jag har funderat många gånger på om jag inte skulle ha börjat med westernträning även på denna häst, trots att det är ett halvblod! Han skulle behöva spänna av lite - matte med ibland.

Helt klart så kan man plocka godbitarna ur båda ridstilarna och blanda en hel del. Det finns ju många likheter också, i grunderna.
 
Sv: Western & engelskt?

Bara lite by the way.
Jag fick ofta kommentaren från dressyrfolk att; så bra han går, så välriden han är, vilken trevlig form han går i - TROTS ATT HAN ÄR ARAB.
Hmpf, vaddå "trots att han är Arab"?

Blir lite irri på folk som blir förvånade att en Arab kan gå i fin form och vara extremt välriden.

Araber har ju enorm potential till att bli hur "välridna" som helst bara man själv är känslig och duktig. Det är bara de hästmänniskor/ryttare som inte räcker till som får "ovälridna" hästar. Det ligger verkligen inte i själva rasen.

/Temporärt småmilitant "Arabist"
 
Sv: Western & engelskt?

Är HELT på din sida kompis. :bow:

mvh från en annan militant arabist :)
 
Sv: Western & engelskt?

Tränar alla hästar med en blandning av akademisk tanke och westernfilosofi. Det har slagit mycket väl ut på bl.a. halvblodet jag har haft hittills. Nu får jag hem en fyra årigt halvblod som jag ska rida in och följer denna filosofi även på honom...liksom på min egen welsh cob när den dagen kommer som hon ska ridas in. Även inom western slarvas det en hel del och många gillar snabba vägen...jag vill ha mer grund och styrka för att bära ryttaren korrekt och för att främja lång hållbarhet. De flesta inom dessa två grupper är mycket trevliga och ödmjuka. Man känner sig liksom hemma här... :cool:
 
Sv: Western & engelskt?

Myter finns överallt. Mitt gamla varmblod fick ryktet att han var "unik" för sitt slag då han gick bättre än många QH. Och då hade han en lång tävlingskarriär som travare bakom sig. Han tävlade upp till C-klass i western men fick tyvärr pålagringar och artroser från det hårda livet på travbanan som skenade under en betessäsong...så vi kunde inte fortsätta...Så mycket okunskap det finns och så skyller man det på hästtypen!
 
Sv: Western & engelskt?

Jag tycker om westens ryttarens krav av att hästen skall vara lugn och lätthanterlig, men jag tycker inte om deras NH filosofi av det jag har sätt på dom kurser jag har varit,
men sedan så tycker jag om den engelska hoppstilen stilen då dom oftas rider med hästen på hinder
och så tycker jag om den spanska dressyren (eller det lilla jag set av den)
men den tyska ridstilen som många rider i sverge tycker jag är alldeles för tung och dominant.

Som sakt blanda det bästa och gör det bästa av det.
Kram
 
Sv: Western & engelskt?

Allmänt inlägg:
Jag håller just på att skriva på en föreläsning på temat "Varför western?" så därför var det här en väldigt intressant tråd för mig. Jag var "ridskoleryttare" och allroundryttare i massor av år och harvade runt som jag alltid gjort, gjorde alltid mer av samma sak när det inte funkade och tänkte överhuvud taget inte kring ridning och hästhantering. Jag var fastlåst i vanor och "det-är-så-här-man-gör-tänk". Men så fick jag en häst som var ganska omöjlig; urtrött på sitt jobb (fd. ridskolehäst) förtvivlad och missförstådd (fast det förstod jag först senare) Jag började fundera kring andra sätt att hantera och rida den här hästen. Kom i kontakt med westernridningen och efter bara nåt halvår hade jag en "ny" häst. Skulle aldrig byta tillbaka!
 
Sv: Western & engelskt?

Visst skulle vi alla tjäna på att vara öppnare och inte ha så många förutfattade meningar om hästraser, hästhantering och ridning.
Sinnen är som fallskärmar, fungerar bara när de är öppna!! ;)
 
Sv: Western & engelskt?

Rubinen skrev:
Hur uppfattar man egentligen de olika ridsätten? Ni som rider western, hur uppfattar ni engelskridningen och tvärt om. Det skulle vara intressant att veta! Själv rider jag både och!

Jag gillar båda. Bara det att jag tycker att de som rider på engelskt vis borde hämta lite mer från westernridningen, faktiskt.
Oftast är det så.
 
Sv: Western & engelskt?

jag tycker inte att det är så jättestor skillnad mellan de olika ridstilarna. själv rider jag också både och men föredrar westernridningen lite mer än den engelska. westernridningen är lite lugnare och mjukare och jag tycker att man tar mer hänsyn till hästen och "pratar" med den på hästens språk (alltså mer kroppsspråk). med det menar jag absolut inte att den engelska stilen är hårdhänt. egentligen spelar det inte någon större roll vilken ridstil man håller på med, hur ridningen blir beror ju helt på den som sitter i sadeln.
 
Sv: Western & engelskt?

alazzi skrev:
Tja, innan jag började med western så tyckte jag att det betendet var naturligt och helt ok. Tyvärr.

Nu vet jag bättre.
Precis samma erfarenhet har jag. Men jag pysslar med islandshästar. Det var förstå då som jag fick insikten att det faktiskt inte är acceptabelt med hästar som biter en när man borstar, kliar mot en, sticker i full galopp när de har lust osv.

MEN; jag har också ridit "vanliga" hästar som är dressyrtränade och där ägaren har lärt dem allt detta ändå. Så; det finns olika personer i alla discipliner. Liksom det ju naturligtvis finns "spån" även inom islandshästvärlden också.
 
Sv: Western & engelskt?

Liquid Diamond skrev:
Bara lite by the way. Hmpf, vaddå "trots att han är Arab"?

Blir lite irri på folk som blir förvånade att en Arab kan gå i fin form och vara extremt välriden.
Som islandshästryttare har jag hört från "storhästfolket": jaha, när ska du skaffa en riktig häst då?
Det var en fullt uppriktig undran otroligt nog. :eek:

Händer det igen så säger jag:
Nej, jag trivs så bra med min lilla leksakshäst så jag fortsätter med den! :D
 
Sv: Western & engelskt?

De aldra flesta har mycket inteligenta kommentarer angående detta. Fortsätt gärna med att skriva!

Jag kanske ska säga vad jag tycker.

Efter 9 års engelskridning på ridskola ville jag prova nått nytt och det blev western. Tidigare var det bara upp på hästen och rida, men redan första lektionen på westernridningen fick jag och syrran lära ocss mer än vi gjort på en hel termin. Jag håller med om att "vanliga" ridskolor inte lär ut hästhantering, jo visst, vilken sida man går på och så där, men inget mer!?
Egentligen borde det väl vara säkrare om man lärde ut hur man ska upträda mt hästen ven i engelskridningen.
Det finns ju westernryttare som fullständigt skiter i att ha en bra häst, bara de kan se tuffa ut osv osv. Så är det även med det engelska. Men det finns ju både bra och dåligt med dessa två ridsätt. Man ser hästen ur olika vinklar, och ag tycker et bästa är att blanda. Få in mer hästhantering i det engelska till exempel!
 

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 041
Senast: Nepenthe
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 469
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 394
Senast: Seabaz
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 537
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp