Westerntråden

Har nu anmält mig till två kosseclinicar på gården, känns bra att ha något att träna inför! :) Men lite nervöst med, hämta korna i hagen är alltid spännande... heh

Red lite på banan idag och tränade PB mönster med koner i skritt och liite trav, mest för att försöka få till det korrekt i låg hastighet, så det sitter, och känna att han lyssnar på mig och kan flytta sig för mina ben, inte bara mosa på för att han minsann själv vet vad han ska göra.. typ :P som det lätt blir när vi tar det i galopp... och så är han en klump som skiter fullständigt i om han springer rätt över pinnarna haha
Jaja, blir nog bra med lite mer träning!

Ser så himla mycket fram emot våren och träningar!!
FB_IMG_1551047075656.jpg

:love:
 
Vad har ni för byxor och skor när ni rider? Jag har vanliga ridbyxor/ridtights och jodphurs men hade velat se mer western ut. Var hittar jag bekväma jeans att rida i som inte kostar för mycket och som jag kan prova innan jag köper? Bor i NV Skåne. Boots kostar ju jättemycket! Jodphurs finns ju i alla prisklasser (från 400 kr och uppåt) medan de westernboots jag hittat på nätet hittills kostat från 1500 kr och uppåt.
 
Vad har ni för byxor och skor när ni rider? Jag har vanliga ridbyxor/ridtights och jodphurs men hade velat se mer western ut. Var hittar jag bekväma jeans att rida i som inte kostar för mycket och som jag kan prova innan jag köper? Bor i NV Skåne. Boots kostar ju jättemycket! Jodphurs finns ju i alla prisklasser (från 400 kr och uppåt) medan de westernboots jag hittat på nätet hittills kostat från 1500 kr och uppåt.
Jag rider i jeans och boots. Det har inte så mycket med utseendet att göra (men visst spelar det väl in), utan mer om att jag rent allmänt trivs i jeans.
Många jag känner rider i t ex Wrangler, Lee eller Levis, de senaste jeansen att rida i köpte jag på Gekås, inget fancy men bra noname bruksjeans med litet stretch.

Boots kostar en del, sant, men är man litet snäll mot dem kan de hålla länge. Passar man på när butiker har rea kan man spara några hundringar. Jag rider i jodphurs också nån gång ibland, Blundstones med stålhätta, men jag upplever att boots är påtagligt smidigare.
Vill du kunna känna och klämma på både jeans och boots föreslår jag att du håller dig till sista helgen i juni och åker till High Chaparral Horse Show, visserligen har utställarområdet (och hela tävlingen) krympt ett snäpp jämfört med när Team RHC arrangerade den men det är fortfarande den största "mässan" med butiker och utställare inom western.
 
Vad har ni för byxor och skor när ni rider? Jag har vanliga ridbyxor/ridtights och jodphurs men hade velat se mer western ut. Var hittar jag bekväma jeans att rida i som inte kostar för mycket och som jag kan prova innan jag köper? Bor i NV Skåne. Boots kostar ju jättemycket! Jodphurs finns ju i alla prisklasser (från 400 kr och uppåt) medan de westernboots jag hittat på nätet hittills kostat från 1500 kr och uppåt.
Har mjukisbyxor eller jeans, och boots eller jodphurs
Jag har köpt "finare" jeans på pryss, och så vardagsjeans på HM-rean typ. Har aldrig fått skav av sömmar :)
Boots är dyra ja... Har ett par vanliga boots, och ett par från ariat med snörning som jag använder mest, bootsen är sånna fat baby och skaftet är ju kort på dom, så på min sadel hakar dom i fendern, störigt!

Milsta ska vara bra på boots!
 
Hur är passformen på de jeansen ni rider i? Lösa (typ boyfriendmodell) eller tighta?

Jag har ridit i jeans en gång. På ridskolan när jag hade glömt nyckeln till mitt skåp så fick jag rida i de jeans jag hade på mig och det var väldigt obekvämt! Är det verkligen så stor skillnad mellan engelska och westernsadlar när det gäller skavet från sömmen på lårets insida?
 
Hur är passformen på de jeansen ni rider i? Lösa (typ boyfriendmodell) eller tighta?

Jag har ridit i jeans en gång. På ridskolan när jag hade glömt nyckeln till mitt skåp så fick jag rida i de jeans jag hade på mig och det var väldigt obekvämt! Är det verkligen så stor skillnad mellan engelska och westernsadlar när det gäller skavet från sömmen på lårets insida?
Lite småtighta med stretch i, inte supertighta som stuprör liksom, men inte stora
Vissa är bootcut andra är rakare
Finjeansen är sånna där ariat qbaby booty up eller vad dom nu heter, men dom är rätt obekväma, tycker jag, så har bara haft dom de ytterst få gånger jag tävlat
 
Hur är passformen på de jeansen ni rider i? Lösa (typ boyfriendmodell) eller tighta?

Jag har ridit i jeans en gång. På ridskolan när jag hade glömt nyckeln till mitt skåp så fick jag rida i de jeans jag hade på mig och det var väldigt obekvämt! Är det verkligen så stor skillnad mellan engelska och westernsadlar när det gäller skavet från sömmen på lårets insida?
De är stigläderna som har smala och rör sig på engelska sadlar som gör att man får skav. Har testat att rida i shorts ett antal gånger i engelska sadlar och det nyps alltid och skaver. Händer aldrig i westernsadlar.
Jag vill ha mycket stretch och halvlösa jeans, jag går gärna upp 1- 2 storlekar. Köper mina jeans på Lindex (boot cut) när det är rea! Eftersom de är lite tunnare och stretch så håller de två säsonger ungefär innan de är slitna på insidan, men då varvar jag med ridbyxor.
Vill man vara fin och rida med skjorta gillar jag dem från Vila som har lite stretch i sig.
 
De är stigläderna som har smala och rör sig på engelska sadlar som gör att man får skav. Har testat att rida i shorts ett antal gånger i engelska sadlar och det nyps alltid och skaver. Händer aldrig i westernsadlar.
Jag vill ha mycket stretch och halvlösa jeans, jag går gärna upp 1- 2 storlekar. Köper mina jeans på Lindex (boot cut) när det är rea! Eftersom de är lite tunnare och stretch så håller de två säsonger ungefär innan de är slitna på insidan, men då varvar jag med ridbyxor.
Vill man vara fin och rida med skjorta gillar jag dem från Vila som har lite stretch i sig.

Ok, så vanliga stretchjeans men lite större storlek än vanligt? Intressant. Får bli om jag hittar några boots jag kan prova på riktigt. När jag känner att jag vill lägga pengarna på boots. Dyrt!
 
Ok, så vanliga stretchjeans men lite större storlek än vanligt? Intressant. Får bli om jag hittar några boots jag kan prova på riktigt. När jag känner att jag vill lägga pengarna på boots. Dyrt!
Boots ÄR dyrt! Jag kör bara Ariat och jag som ofta har ont i fötterna tycker det är riktigt bra sulor i dem. Mina förra jag köpte hade jag dagligen i åtta år, regn och slask. De sprack i lädret till slut (snabbtorkade dem under ett element), dessa nya ska jag vara mer försiktiga med. Gå med i olika FB grupper, ofta så kan man få tag i bättre begagnade och de kan ha många år kvar.
 
Jeansen köper jag från lager 157 jätte bra och billiga. ca 200 kr st. håller tyvärr inte så jätte länge för mig (6 månader) men de är så sköna och stretshiga så jag köper dem endå. boots använder jag bara westernboots Ariat med B tå vid tävling och fatbaby hemma. :)
 
Jeansen köper jag från lager 157 jätte bra och billiga. ca 200 kr st. håller tyvärr inte så jätte länge för mig (6 månader) men de är så sköna och stretshiga så jag köper dem endå. boots använder jag bara westernboots Ariat med B tå vid tävling och fatbaby hemma. :)

Hur är de jeansen i midjan? Jag klarar inte av jeans som är höga i midjan.
 
Jag red i arbetsbyxor :angel: perfekt med många fickor!
Boots köpte jag ett par "billiga" helbruna från double h på high chaparall för säkert 10 år sen. De kostade ca 1000 kr. Använde dem hela tiden och de ser fortfarande fina ut.
 
Köper man billigare jeans (precis som mig) så tvätta dem innan du rider i dem. Annars är risken att de torrfäller och det är tråkigt om det färgar av sig på sadeln.
 
Jag har ridit western i många år. Började runt 1990-1991 när jag köpte min första Quarter från USA. Idag har jag ett Quartersto som har tävlat mycket med min syster. Tyvärr har hon skadat sig allvarligt så hon går som hobbyhäst/avelssto. Hon har fått 2 riktigt fina föl och jag väntar på att den amerikanska hingstägaren ska dra sina pengar så jag kan skicka henne till stationen i April/Maj. Fölet kommer jag behålla och är tänkt som min blivande tävlingshäst. Jag rider reining inom NRHA. :) Just nu väntar jag på att det ska bli Springbreak så jag kan åka och titta och träffa alla vänner efter vintervilan.
 

Liknande trådar

Hundhälsa ...som vår hund? "Kort" sammamfattning: Åker in med hunden till djursjukhuset och det visar sig vara akut livmoderinflammation och...
Svar
0
· Visningar
675
Senast: JosephineR
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 792
  • Artikel
Dagbok Det är så konstigt. Ibland kan jag känna det som att jag hamnar i ett ”förvildat” läge där jag plötsligt blir som skygg för allt och...
Svar
1
· Visningar
604
Senast: Tualma
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 123
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp