Bukefalos 28 år!

Whiskas torrfoder?

Sv: Whiskas torrfoder?

Friskies torrfoder innehåller
kalcium 1,3 %
fosfor 1,2 %
magnesium 0,12 %

Mjaus blötmat innehåller
kalcium 0,3%
fosfor 0,4%
magnesium 0,04%

Låter ju som ungefär samma proportioner mineraler, fast lite högre kalciumhalt i Friskies. Skulle dock vara intressant att kolla vad mineralinnehållet per kg torrsubstans skulle vara.

Nån som vet mineralhalterna för Mjaus torra foder?
 
Sv: Whiskas torrfoder?

Hittade

Mjau torrfoder : kalcium 1,0%, fosfor 0,9%, magnesium 0,09%

Jag fattar inte vad min kompis snackar om när det gäller dålig mineralbalans i Mjaus foder. Dessutom är det mer spannmål än köttprodukter i Friskies. Och whiskas med tror jag.
Jag tror jag ska sluta lyssna på henne. Hon är vet. studerande också, angående debatten om vad veterinärer kan om katters näringsbehov.
 
Sv: Whiskas torrfoder?

Man vet inte så himla mycket om de egentliga orsakerna till urinsten. Många veterinärer lägger skulden på fel mineralbalans i torrfodret, jag skulle snarare säga att allt torrfoder ökar risken. Få katter dricker naturligt mycket, de är gjorda för att få huvuddelen av sin vätska genom maten. Eftersom njurarna koncentrerar urinen mycket (ökendjur) så är det inte konstigt att även lindrig vätskebrisk snabbt kan leda till stenar hos de som är predisponerade för det.


Har man en katt med tendenser till övervikt är inte ens bantningsfoder lämpligt. Katter är extrema "atkinsätare", ett bantningsfoder med mindre fett men mer kolhydrater hjälper föga. Dessutom har de "högkoncentrerade" torrfodren en kraftig brist: katten äter sig inte mätt även om den fått i sig all energi den behöver. Det säger sig ju själv, inte skulle någon människa försöka hålla vikten genom att äta pyttelite av någon väldigt energirikt istället för att äta mer av något mindre energirikt.
 
Sv: Whiskas torrfoder?

Tack för alla svar!

Det är många bud och förklaringar. ;)
Jag måste köpa in ny mat i slutet på denna vecka, då Whiskas-fodret nästan är slut. Det är torrfoder jag är ute efter...

Royal Canin, det verkar dyrt, är det värt pengarna eller är ett finns det något "budget-märke" som är någorlunda ok?

Självklart vill jag att min katt skall må bra, så är det ett väldigt bra foder på alla sätt och vis, då antar jag att det nog är värt att lägga några kronor extra på det. Det finns dock visst en mängd olika sorter av Royal Canin. Vilken sort passar min katt? Mestadels innekatt, ligger mest och sover. Lätt för att lägga på sig... :smirk:

...och hur är det egentligen, om jag skulle köpa ett "indoor"-foder, får katten ännu mindre energi än den har idag då? Som sagt, min kisse ligger mest och sover, inte alls intresserad av att gå ut. Hon gör inte av med så mycket energi, så jag är rädd för att hon skall lägga på sig... :(

Sol skrev:
ALL kattmat som säljs i Sverige som utger sig för att vara helfoder ÄR helfoder och följer alla de riktlinjer som finns gällande näringsinnehåll...

...Så ja. Whiskas uppfyller alla krav som finns på helfoder för katt, men det innebär inte att det är bra mat. Samma gäller för all mat. Att det räknas som helfoder innebär i princip att katten kommer överleva på maten, inte att det är bra mat.
Hur vet jag om maten jag köper är bra då? Om jag köper torrfoder, vad skall jag titta efter? Om man nu jämför "budget-märket" Mjau med Royal Canin, hur mycket och vad skiljer? Är det så pass stor skillnad mellan budget-märkena och de dyrare märkena?

Jag är väldigt tacksam för all hjälp! :bow:

Hälsningar Marie
 
Sv: Whiskas torrfoder?

RC är långtifrån bäst på marknaden, men de är bland de dyrare.

Jag har inga siffror på hur Mjautorrisarna är näringsmässigt, men jag vågar lova att det inte skadar om du köper en påse nu och hinner kolla lite noggrannare på det tills nästa gång. Hur som heslt lär det inte vara sämre än whiskas. Om ingen annan hinner före kan jag ta en titt på dem nästa gång jag åker till affären.

Övervikt riskerar man på alla lågaktiva katter, om du kan komplettera torrfodret med tex en portion burkmat om dagen är det bra. Att byta från torrt till blött gjorde underverk på min fläskiga kastrat, och han gick inte att hålla smal ens på de allra "smalaste" bantningsfodren från vet.
 
Sv: Whiskas torrfoder?

Jag har just övergått från billig mat till ett dyrare märke (katten har varit sjuk och då fick hon äta det hon åt bäst av bara för att hon skulle få i sig nåntign) och jag kan inte säga att ekonomin blivit lidande, direkt.

En påse på 2 kg av "mitt" märke kostar 199 kr och räcker väldigt länge då katten äter ca 35 gram per dag. Det som märks på katten är att hon äter en mindre mängd än av billigare märken, men hon verkar mycket mer mätt och slutade helt bry sig om blötmaten efter några dagar.

Så jag tror man tjänar på det i långa loppet. Dessutom brukar man inte behöva köpa på sig 2 kg åt gången; jag var in på djuraffären här i stan och fick hem en hel hög med gratis smakprover som katten fick prova och sen tog vi det hon gillade bäst (givetvis det dyraste...). :)
 
Sv: Whiskas torrfoder?

Mjaus torrisar, den blåa. De andra färgerna har samma näringsinnehåll, men olika smakråvaror.

Innehåll:
Kött- och köttbiprodukter vegetabiliska biprodukter, spannmål, fett, fisk och fiskprodukter (varav minst 4% fisk), mejeriprodukter, melassjäst, mineraler.

Berikningsmedel
tillsatt mängd per kg:
Vitamin A 10000 IE, vitamin D 800 IE, vitamin E (alfatokoferol) 55 mg. koppar 2,0 mg (kopparsulfat). Mjau torrfoder innehåller alla de vitaminer och mineraler din katt behöver.

Näringsvärde:
Protein 32% (därav taurin 0,15%), fett 14%, kolhydrater (NFE) 38%, växttråd 1%, mineraler (aska) 6% (varav kalcium 1,0%, fosfor 0,9%, magnesium 0,09%), vatten 9%. Omsättbar energi 1520 kJ/100g.

Taget från deras hemsida.

Är detta bra värden då? Och hur är det med det där med torrmat/blötmat? Vad är för- och nackdelar?
Är ju inte här på katt så ofta, men kanske någon kan upplysa mig?
 
Sv: Whiskas torrfoder?

Nej, sådär mycket kolhydrater hade jag inte uppskattat att stoppa i min katt. Det tyder på att halten spannmål faktiskt är ganska hög.

Jag kollade lite snabbt på RCs sortiment nu, och både Silhouette och Beauty & Fit ser acceptabla ut.

Poängerna med blötmat (eller ännu hellre köttbaserad rå mat) är många: dels är det baserat på vad katten faktiskt äter naturligt: kött och organprodukter, dels har det en vätskehalt som gör att katten kan äta mer mat utan att bli överviktig, och att man vet att de får i sig tillräckligt med vätska. Iom att de får i sig mer rent maginnehållsmässigt sett märker jag att alla former av hårbollsproblem har förvunnit helt och hållet.
Då gäller det förstås att man köper blötmat som är baserat på kött, inte någon paté eller annat med massa onödigt istoppat.
 
Sv: Whiskas torrfoder?

Som Mjaus blötmat då?

Näringsvärde:
Protein 10% (taurin 0,06%), fett 5,5%, kolhydrater (NFE) 1,5%, växttråd 0,5%, mineraler
(aska) 2,5% (kalcium 0,3%, fosfor 0,4% och magnesium 0,02%), vatten 80%. Omsättbar energi 340
kJ/100g.

Det är det ju inget spannmål i.

tillägg:
Hittade den "vanliga" blötmaten utan socker den har dessa näringsvärden istället
Näringsvärde:
Protein 10,5% (taurin 0,05%), fett 5%, kolhydrater (NFE) 0,3%, växttråd 0,5%, mineraler (aska) 1,7% (kalcium 0,3%, fosfor 0,3% och magnesium 0,02%), vatten 82%. Omsättbar energi 315 kJ/100g.
 
Senast ändrad:
Sv: Whiskas torrfoder?

Hur vet jag om maten jag köper är bra då?

En till synes väldigt enkel fråga, men den är långt ifrån enkel. MIN åsikt är att bra kattmat är den kattmat som är lik kattens naturliga mat dvs. den mat katten är gjord för att äta.

Går du till en djuraffär och frågar kommer de säga att bra kattmat är sådan som innehåller kött och så kommer de dra en hel föreläsning och i slutändan kommer det de har sagt avrundas med något i stil med "det ska stå ett namngivet kött tex. kyckling som första ingrediens". Det låter jättesnyggt.

Torrfoder kommer jag aldrig anse vara bra mat. Själva konceptet torrfoder är så fundamentalt fel för katt eftersom den typen av mat inte är anpassad efter hur kattens kropp fungerar.

Innan man kan köpa bra kattmat måste man ha klart för sig vad man själv tycker är bra kattmat och jag kan inte säga till dig vad du tycker är bra, eller hur? ;) Surfa runt och läs om det så att du kan bilda dig din egen uppfattning om det.
 
Sv: Whiskas torrfoder?

Sol skrev:
Innan man kan köpa bra kattmat måste man ha klart för sig vad man själv tycker är bra kattmat och jag kan inte säga till dig vad du tycker är bra, eller hur? ;) Surfa runt och läs om det så att du kan bilda dig din egen uppfattning om det.
Så sant! ;)
Dock är jag nybliven kattägare och frågar om hjälp här på forumet, alltid bra med tips och råd! Jag vill ju att min katt skall må bra. :)
Jag har kikat mycket på gamla trådar här på Bukefalos, samt läst massor om katter i både böcker och på nätet. Dock är det svårt att bilda sig en uppfattning såhär på egen hand, det är alltid skönt att få andras synpunkter. :)

Det här med fett-halten i fodret, skall man gå så mycket på det? Som Mjau torrfoder: 32% protein, 14% fett, omsättbar energi: 1520 kJ/100g (som Zenith hittat). Är det bra/dåligt för min katt som inte är så aktiv? Blir hon tjock på det (givetvis en luddig fråga... :smirk:)?

Jag skall kolla upp det där med att köpa ett dyrare foder, men jag har en bit till närmaste djuraffär och de dyrare fodren säljs ju inte i vanlig livsmedelsbutik... Dock har jag förstått det som att Mjau gör det? Kan det vara direkt skadligt/ohälsosamt för min katt om jag köper Mjau torrfoder till henne (så länge)?

Hälsningar Marie
 
Sv: Whiskas torrfoder?

Nej, Mjau är inte skadligt, då skulle det nog inte få säljas.
Men det ÄR skilland på foder och foder, särskilt i långa loppet. Gav mina katter vanlig "ICA-mat", både blött och torrt i början.

Mina exempel: Hankatten och f.d vildkatten fick hemska diarréer av billig torrmat och förvandlade kattlådan till *blärk*.
Bytte till R.C Outdoor på sommaren och Fit på vintern, det blev lite, fast avföring som knappt luktar. (Visar sig dock att hanen har någon form av födoämnesallergi, får veta mer hos vet. idag.) Dessa två vill dock inte äta blötmat.

Lill-honan föredrar blötmat fortfarande, men det är uteslutande Pussi och Mjau i nya kartongförp. som gäller. Hon knaprar ibland.
Alla katterna bor på landet och äter fågel och möss.

Så i längden kostar dyr mat och billig mat lika mycket för mig, men jag föredrar den dyra som ger bättre förutsättningar för mina katter att kunna tillgodogöra sig näringen på ett skonsamt sätt.
 
Sv: Whiskas torrfoder?

Som regel håller de dyrare fodren lite högre kvalité än de billigare som säljs i livsmedelsaffärerna MEN det finns alltid undantag. MJAU är ett av de foder som iaf inte kan sägas vara sämre än de dyrare varianterna. Näringsinnehållet är rätt "standard" för torrfoder dvs. runt 30% protein och 15% fett.

Som uppfödare har jag lite "inside information" och jag råkar veta att en hel del uppfödare har bytt från dyra torrfoder till MJAUs utan att katterna tagit stryk av det. ;) När jag gav katterna torrfoder gick jag från MJAU till RC... märkte ingen skillnad förutom i plånboken (inte till RCs fördel). :angel:

Om du vill ge torrfoder, satsa på ett "mellanfoder" till en början, inte för lite fett (och ja, Indoor-varianterna innehåller för lite fett) och så mycket protein som möjligt. Ge även burkmat 1-2 ggr/dag. Då får katten äta sig mätt (det går inte att få mig att tro att en katt blir mätt på 50 g torrfoder om dagen) och den får i sig vätska... samt mycket protein och mycket protein är bra.
 
Sv: Whiskas torrfoder?

Ja, det undrar jag med! :confused:

De flesta katter jag haft föredrar dessa fabriksproducerade torrkulor... Till och med ratar kycklingfilé och lax ifall det finns "knölar"... hmmm...
 
Sv: Whiskas torrfoder?

Min ena slickar i sig gelen, men ratar resten. Den andra bemödar sig knappt en sniff innan hon går därifrån.
 
Sv: Whiskas torrfoder?

Har du provat älgkött, miss Fideli? Eller annat vilt?

I alla fall hankatten är helt galen i det. Han är en väldigt cool kissen och brukar ytterst sällan visa några starka känslor. Undantaget är just älgkött, han blir helt prillig. :rofl: Synd vi inte jagar själva, det blir bara om nån är snäll och förärar oss lite älg och vi vill ju inte heller ge allt till katten även om han gör sitt bästa för att det ska bli så... :rofl:

Ett annat knep jag brukar lura honom med, är att lägga några knölar ovanpå Mjau-blötmaten. Ofta äter han upp alltihop... :banana:
 
Sv: Whiskas torrfoder?

MissFideli skrev:
Varför äter katterna hellre torrfoder är blötmat och kött då?

Därför torrfoder luktar mycket godare. Det är ytbehandlat med fett och "digest". Sedan är det tyvärr en vanesak. Katter är vanedjur och lär sig tidigt vad som är mat och vad som inte är mat. Katten lär sig detta innan 1 års ålder så har katten bara ätit torrfoder och druckit mammas mjölk i sin ungdom är det jättesvårt att få den att förstå att annan mat är mat.

Låter kanske märkligt, men så är det. Ute i det vilda är detta en jätteviktig funktion, men hos kattägare som vill byta kattfoder är det inte en så himla önskvärd funktion.
 
Sv: Whiskas torrfoder?

En fråga som dök upp gällande BARF... Hur löser man det här med kattens tänder? Ser man till dess naturliga levnadssätt så tuggar de sig igenom även de hårda delarna av råttor och fåglar, men de recept jag sett på BARF-mat ger en rätt motståndlös konsistens, så att säga. Tänderna behöver ju jobba.
 
Sv: Whiskas torrfoder?

Astriden skrev:
Det här med fett-halten i fodret, skall man gå så mycket på det? Som Mjau torrfoder: 32% protein, 14% fett, omsättbar energi: 1520 kJ/100g (som Zenith hittat). Är det bra/dåligt för min katt som inte är så aktiv? Blir hon tjock på det (givetvis en luddig fråga... :smirk:)?

Jag skall kolla upp det där med att köpa ett dyrare foder, men jag har en bit till närmaste djuraffär och de dyrare fodren säljs ju inte i vanlig livsmedelsbutik... Dock har jag förstått det som att Mjau gör det? Kan det vara direkt skadligt/ohälsosamt för min katt om jag köper Mjau torrfoder till henne (så länge)?

Katter behöver ganska mycket fett, inte bara protein. 14% fett är alltså snarare i underkant - och din brutta blir definitivt inte tjock av den fetthalten.

Ja, Mjau säljs i vanliga affärer, både blöt och torr. Så även Bilanx och Purina ProPlan (torrfoder)..
Mjaus blötfoder bäst av de billiga blötfodren.
Men torrfodret är säkert inte sämre än de andra billiga torrfoder.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 701
Senast: isafore
·
Katthälsa Jag behöver skriva av mig känner jag. Har under några dagars tid haft en gnagande oroskänsla över att flytta och inte kunna ta med mina...
Svar
8
· Visningar
1 332
Senast: fiao
·
Övr. Hund Hej! Det här är mitt första inlägg på forumet och jag måste få råd av er kloka. Jag har sån obeskrivlig ångest just nu och vet inte hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 750
Hundhälsa Hittade ingen passande tråd, bara lite löst om foder i en del. Vår ena hund (Dobermann) har uppenbara problem att sätta vinterpäls...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 938
Senast: SusieQ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp