Bukefalos 28 år!

Whiskas torrfoder?

Sv: Whiskas torrfoder?

Tassetass skrev:
En fråga som dök upp gällande BARF... Hur löser man det här med kattens tänder? Ser man till dess naturliga levnadssätt så tuggar de sig igenom även de hårda delarna av råttor och fåglar, men de recept jag sett på BARF-mat ger en rätt motståndlös konsistens, så att säga. Tänderna behöver ju jobba.

Mina katter äter huvudsakligen råa köttben, hela ben allstså så det är ingen fara med tänderna.

Man väljer själv hur man serverar BARF. Vissa katter vägrar äta ben, då får man ge dem mald mat, vissa katter vägrar äta lever... då kan man få blanda i lite fisk så att katten äter, en del katter vill inte äta nötkött och då får man ge annat kött istället osv.

Jag tycker att alla katter, BARF eller inte, borde få käka hela råa ben några gånger i veckan. Dels för munhälsans skulle, men även för att de ofta tycker att det är kul!
 
Sv: Whiskas torrfoder?

Sol, vad är "digest" för nåt? Om jag vet vad som ingår kan jag ju tillsätta det själv... :angel:

Håller helt med om att man ska ge katterna ben och annat de måste kämpa lite med, det blir mer likt som de har det i naturen. Blir lite extra städning och tvätt av mattor, men men... det kan jag ta...
 
Sv: Whiskas torrfoder?

Här är IAMS förklaring på vad "digest" är:

"Digest is made from high-quality protein and fat material derived from animal tissues. Through an enzymatic process, the large protein pieces in the tissues are reduced to smaller peptides and amino acids. Likewise the fat particles are broken into smaller lipids and fatty acids.

As the enzymatic reaction progresses, tissues liquefy. This liquid digest is then sprayed evenly on the outside of the dry-food kibbles. This is called enrobing."

Kort svensk översättning: Digest är animaliskt fett och protein som man spjälkar syntetiskt genom att tillsätta diverse enzymer. Denna animaliska vävnad bildar när den har sönderdelats en vätska som man sprutar på pelletsen.

Detta tillsätts för att kattern öht. ska äta maten. Torrfoder innehåller som regel inte tillräckligt mycket kött för att katter naturligt ska finna maten intressant. Ger man katten mat som innehåller mycket kött (huvudsakligen kött) behövs inget digest.
 
Senast ändrad:
Sv: Whiskas torrfoder?

Sol skrev:
Mina katter äter huvudsakligen råa köttben, hela ben allstså så det är ingen fara med tänderna.

Man väljer själv hur man serverar BARF. Vissa katter vägrar äta ben, då får man ge dem mald mat, vissa katter vägrar äta lever... då kan man få blanda i lite fisk så att katten äter, en del katter vill inte äta nötkött och då får man ge annat kött istället osv.

Jag tycker att alla katter, BARF eller inte, borde få käka hela råa ben några gånger i veckan. Dels för munhälsans skulle, men även för att de ofta tycker att det är kul!

Råa saker (såsom fåglar och råttor) har alltid varit en del av mina katters diet, tills nu då. Var får man tag på hela råa ben? Vilka är bäst?

Hade min gamla slaktare fortfarande varit aktiv hade han ju kunnat fixa det, men jag hörde med honom häromveckan och han har pensionerat sig. Gubbstrutt. :p
 
Sv: Whiskas torrfoder?

Vad jag kan få ihop av dessa, är att det bästa fabrikstilvlerkade fodret för katter är blötmat (inte paté och sånt då utan med mest kött). Men jag har lärt mig att det är bra om dom äter lite torrfoder också, eftersom det rensar tänderna och så?

Om man ger blötmat, måste det då vara kött (oxkött, kyckling mm) eller är det lika bra med fiskbaserat, räknas fisken också in bland kött?

Om man ger blötmat, bör man ge av samma märke hela tiden eller ska man hålla sig till en?
Och ang. billig burkmat (typ coop och icas), vilket märke av dem är bäst för katten?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Whiskas torrfoder?

Tassetass skrev:
Råa saker (såsom fåglar och råttor) har alltid varit en del av mina katters diet, tills nu då. Var får man tag på hela råa ben? Vilka är bäst?

Jag ger kalkon-, kyckling- och broskben. De två sistnämnda går att köpa i livsmedelsaffärer (ofta). Kycklingvingar brukar vara billigt, men man kan även köpa hel kyckling och stycka upp i mindre bitar så får man bra köttben. Jag beställer det mesta från ett företag i Stockholm eller från ett i Simrishamn och då får jag hem kalkonhals, kycklinghals, broskben... lammbringa brukar jag köpa när det reas ut i affärer.
 
Sv: Whiskas torrfoder?

Man bör inte ge fiskbaserad mat. Fisk är inte naturlig föda för katt även om katter ofta är väldigt förtjusta i det. Det är bättre att hålla sig till mat baserad på nötkött, kalkon eller kyckling. Om maten innehåller några få % fisk gör det ingenting, men maten bör baseras på något annat kött än fisk.

Jag tycker gott och väl att man kan variera lite emellan olika sorters burkmat förutsatt att det är burkmat av bra kvalité.
 
Sv: Whiskas torrfoder?

Konstigt, jag har då aldrig sett en katt som fångar kossor ute i naturen :angel:

Nä men allvarligt, varför är just dessa köttsorter bäst? Jag förstår ju att det är lite svårt att hitta muskött, men varken ko, kalkon eller kyckling borde väl vara särskilt vanligt i kattens naturliga diet? Kycklig då möjligtvis..
 
Sv: Whiskas torrfoder?

Sol skrev:
.Om maten innehåller några få % fisk gör det ingenting, men maten bör baseras på något annat kött än fisk.

Det där måste kanske förtydligas lite... Med fiskbaserad mat menas väl mat som verkligen är baserad på fisk, inte bara innehåller en mycket liten andel fisk som vanliga våtfoder med fisksmak gör?

Alla Mjau t ex är väl baserade på samma kött och köttbiprodukter? Sen har de olika tillsatser av kyckling, kött, makrill osv.
 
Sv: Whiskas torrfoder?

lisa skrev:
Konstigt, jag har då aldrig sett en katt som fångar kossor ute i naturen :angel:

Ja, det är kanske inte så konstigt att fisk-allergier är de vanligaste, men allergi mot biffkött kommer faktiskt inte så långt efter. Vetemjöl är nr 3. Eller nåt sånt ordningsföljd...
 
Sv: Whiskas torrfoder?

Nötkött är bättre än fisk eftersom nötboskap, till skillnad från fisk, iaf är däggdjur och mer lik kattens naturliga byten än fisk. ;) Själv ger jag väldigt lite nötkött. Jag ger huvudsakligen fågelkött eftersom fågel... ja, det är något som ingår i kattens naturliga kost även om de inte tar kalkoner just. :D Kanin är strålande. Man gör så gott man kan helt enkelt.

Enligt vissa är fläsk i sin aminosyraprofil väldigt lik små gnagares... jag ger lite av varje, men huvudsakligen fågel. Variation bör täcka upp det mesta. Jag ger även fisk, men inte mycket och då tillagad fisk eftersom rå fisk kan vara direkt skadlig att ge (vilket jag tycker är den bästa indikationen på att fisk faktiskt inte är naturlig föda för en katt).
 
Sv: Whiskas torrfoder?

Så katten ska helst inte äta torrfoder alls, oavsett om man köper billigt eller dyrt märke? Vår katt vägrar konsekvent att äta något annat än blötmat (och det går ner under protest om det absolut inte går att tjata till sig kött) så vi har mest funderat över om han missar något genom att inte äta torrfoder; som tandrensning och allt vad det pratas om.
Dum fråga kanske, men hur kommer det sig att katter klarar av kycklingben (och gråsparvsben ;) ) när hundar kan ta skada av det?
:bow: Tack för att du och ni andra som svarat delar med er av era kunskaper!
 
Sv: Whiskas torrfoder?

Nej, jag tycker inte att katter bör ges torrfoder.

Vad gäller hundar och kycklingben... Hundar klarar av att äta kycklingben. Varenda BARFande hundägare jag känner ger sina hundar råa kycklingben, utan problem. Däremot så finns det, med glupska hundar, en viss risk att de låter bli att sönderdela mindre ben som tex. kycklingben och kalkonhalsar och sådant kan sätta sig fel i strupen och det är ju riktigt illa så har man en glupsk hund gör man bäst i att ge större ben som inte går att svälja hela.
 
Sv: Whiskas torrfoder?

Det undrar jag också :o

Samt varför kött och fågel går bra rått, men inte fisk... De missar som "fiskar" lite i akvariet då, inte tar de väl vägen om köket och kokar fiskarna först? :angel:
 
Sv: Whiskas torrfoder?

*lånar*

När vi nyss skaffat vår katthona så var jag väldigt på hugget med att kolla upp kattmatsorter och läsa innehållsförteckningar på det.
Jag har provat rätt mycket fodersorter till henne.

Hon fick torrfoder som första mat hos sin uppfödare men jag började sedan ge henne av blötmat (mjau främst). Hon åt med god aptit tills hon var drygt ett halvår gammal, efter det ratade hon allt blött.
Hon äter inte ens rått kött, inte älg, inte rådjur som vi har mycket av.
Hon fick dessutom sår kring munnen av den blöta maten då hon slabbade en del och fick rester kvar kring munnen och det syntes att hon avskydde att ha det så och fick inte bort det bra.

Just nu äter hon Purina One.(torrfoder) Känns som ett av de bättre billiga fodren. Hon kan t.om. rata RC om hon är i en sån period så här är det bara variation som gäller. Jag ger upp med allt annat. Min katt struntar iaf i allt vad innehållsförteckning heter och vad foderföretagen bedyrar. Hon äter vad hon har lust med, får hon välja mellan en läcker liten rå viltköttbit och en bit lönnebergaskinka så väljer hon det sistnämnda. (grannkatterna väljer viltköttet).
En enveten torrfoderkatt helt enkelt.

Kräsenkvist?? Javisst!!!:)
 
Sv: Whiskas torrfoder?

Sastra, lisa: ni tänker möjligen inte på tillagad kyckling med ben? Det ska inte katter heller äta. Tillagade ben blir spröda och flisar sig. Råa däremot är bara bra.

Om fisk: att fiska ibland gör naturligtvis inget. Däremot: vill man efterlikna kattens naturliga föda ska man inte ge fisk dagligen utan bara sällan.

Mina katter får mer fisk än jag skulle vilja. De äter Mjau och vägrar nåt annat än fisksmakerna. Men andelen fisk i maten är liten, alltså får det gå. Däremot har jag skitit i det blå skåpet den dan nån av dem får foderallergi, vilket inte är ovanligt mot fisk. Då får jag problem eftersom de inte äter nåt annat.
 
Sv: Whiskas torrfoder?

lisa skrev:
Det undrar jag också :o

Samt varför kött och fågel går bra rått, men inte fisk... De missar som "fiskar" lite i akvariet då, inte tar de väl vägen om köket och kokar fiskarna först? :angel:

Vit fisk innehåller ett enzym (tiaminas) som bryter ner B-vitaminet tiamin. En katt som drabbas av tiaminbrist blir allvarligt sjuk och kan dö. Kokas man fisken inaktiveras enzymet.

Fisk innehåller mycket fleromättat fett vilket är jättebra för människor, men mindre bra för katt. Om man ger katten mycket fleromättat fett men inget tillskott av E-vitamin kan katten utveckla pansteatit (inflammation i underhudsfettet) vilket även det kan leda till att katten dör. Ofta märker man dock av sjukdomen så pass snabbt (eftersom katter med denna sjukdom oftast, dock inte alltid, får väldigt ont) att man kan behandla sjukdomen.

Därför bör man inte ge katten fisk rå eller ofta. ;) Givetvis är det lugnt att ge en liten bit rå fisk någon gång ibland eller koka fisk och ge i mindre mängder. Det är när man låter fisk bli en större del av kattens matsedel som det kan bli skadligt.
 
Sv: Whiskas torrfoder?

Ok, så de som ger RC är inte dem som tycker att torrfoder är dåligt?
Hänger jag med rätt nu?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 626
Senast: isafore
·
Katthälsa Jag behöver skriva av mig känner jag. Har under några dagars tid haft en gnagande oroskänsla över att flytta och inte kunna ta med mina...
Svar
8
· Visningar
1 314
Senast: fiao
·
Övr. Hund Hej! Det här är mitt första inlägg på forumet och jag måste få råd av er kloka. Jag har sån obeskrivlig ångest just nu och vet inte hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 731
Hundhälsa Hittade ingen passande tråd, bara lite löst om foder i en del. Vår ena hund (Dobermann) har uppenbara problem att sätta vinterpäls...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 895
Senast: SusieQ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp