Bukefalos 28 år!

Wilma är död!!

Sv: Wilma är död!!

du sade att du hellre har en katt som lever lösgående och blir överkörd vid 2 års ålder än att ha en innekatt som lever 20 år.. vilket betyder att du VET att du tar en risk som låter katten gå lös och utsätter den för faror såsom bilar.. därför kan du inte skylla på en bilförare när det är du som valt att ha katten lös..

katter fattar inte det här med vägar och bilar.. det är där du måste tänka och skydda katten.. då hade olyckan kunnat undvikas..

Om du läser mitt första inlägg så ser du att jag inte NÅGONSTANS skriver jävla bilförare som körde över katten. Jag var upprörd över att den som körde över katten INTE ENS FLYTTADE DEN FRÅN VÄGEN.

Vilket är en väsentlig skillnad.

Om den inte märkt katten så är det givetvis förklarligt att den inte flyttat den överkörda katten. MEN om den har märkt det så är det förjävligt.

Okej, jag förstår din inställning, ska aldrig mer skriva ngt inlägg om ngn av mina katter dör då jag är en oansvarig jävel som får skylla sig själv..:cool:
 
Sv: Wilma är död!!

Beklagar sorgen. :(
Jag förstår att han var en älskad katt.

Vill inte tjata om in/utekatt men jag tror man kan göra kan göra katter livrädda för bilar. Genom att spruta ner dem med vatten om en bil kommer och de sitter för nära, kanske verkar taskigt men det kan rädda kattens liv senare. Sedan kan det ju komma en råtta och katten tappar för mycket fokus men då är chansen mindre att den blir påkörd. Jag vet inte ... men det är nog vad jag skulle göra om jag hade min katt fri nära en allmän väg. Nu har jag han som utekatt på somrarna och han flyr in i skogen så fort en bil kommer, helt på egen hand så det är tur det och så är det privatväg flera kilometer bort.

RIP Wilma/Wilmer.
 
Sv: Wilma är död!!

Katten blev påkörd på natten eller? eftersom att du såg honom/henne på morgonen..

bilföraren kanske inte alls märkte av att katten stack ut.. en personbil kan ju vara allt från en liten fiat till en minivan idag..

nästa gång, säg att katten rymt kvällen innan.. då slipper du diskussionen, för du visste ju redan från början att det var erat fel som hade katten lös..

än en gång, beklagar jag sorgen, det är alltid jobbigt när ett djur dör..
 
Sv: Wilma är död!!

Katten blev påkörd på natten eller? eftersom att du såg honom/henne på morgonen..

bilföraren kanske inte alls märkte av att katten stack ut.. en personbil kan ju vara allt från en liten fiat till en minivan idag..

nästa gång, säg att katten rymt kvällen innan.. då slipper du diskussionen, för du visste ju redan från början att det var erat fel som hade katten lös..

än en gång, beklagar jag sorgen, det är alltid jobbigt när ett djur dör..


Wilma var som jag skrev en utekatt som kom & gick som han ville, han hade inte RYMT utan gått ut genom det öppna fönster som katterna förfogar över.
Jag har då alltid sett djur som varit precis framför bilen även på natten.

Men jag förstår ärligt talat inte varför du fortsätter skriva? Du har redan förtydligat både en och två gånger vad du tycker och jag har redan förtydligat att om du har behov av att diskutera detta så strta en egen tråd.

Mina katter är utekatter och jag anser att det inte är mer oansvarigt än folk som har sina hästar i hagar som ligger vid vägar, hur ofta händer det inte att hästar rymmer?
På alla år med utekatter har 1 katt blivit påkörd.
 
Sv: Wilma är död!!

Och detta är det sista jag kommer att skriva i denna tråd.

Heder åt de som åtminstone inte haft behov av att gnida in salt i såren även om de ansett det vara mitt fel. (exempelvis Aiquen)

Ni andra kan starta er tråd istället.
 
Sv: Wilma är död!!

Stackars katt och er:cry: tröstkramar i mängder.

Till de som inte märker katter:

Enligt svensk lag så ska du hålla en hastighet som gör att du hinner bromsa om något kommer upp på vägen.
Om det hade varit ett barn som hade blivit påkörd hoppas jag att ni inte reagerat likadant.
Katter är djur som har en egen vilja och mår bäst av att få vara fria, att stänga in en katt är oftast inte särskilt snällt, visst finns de katter som trivs bäst inne men de som trivs bäst med sin frihet är fler.
Det är ju inte konstigt att katter blir påkörda när t.om. kattfolk resonerar som ni.
Kommer det upp något på vägen så bromsar man, enligt de regler man lärde sig då man tog körkort.
Olyckor händer, men att säga att man får skylla sig själv för att man ger sin katt de liv de behöver och mår bra av är både kunskaps mässigt fel och oerhört elakt mot Ts
 
Sv: Wilma är död!!

Så du körde konstant i 20 km/h då?

För körde du så långsamt jämt så fick du ju inte behålla körkortet speciellt länge.
Man får nämligen enligt samma Svenska lag inte köra så långsamt att man i onödan stör trafiken :angel:

Jag köper inte resonemanget att en katt måste springa lös, i så fall skulle det gälla alla domesticerade djur och det gör det ju inte.

Låter man sin katt springa lös tar man en kalkylerad risk att katten blir påkörd eller dödad av ett vilt djur. Sorgligt men sant.

Hade TS haft sin häst på samma vis som katten hade ALLA här ansett att hon var en ansvarslös hästägare och menat att hon inte skulle ha häst öht.

Varför har katten så låg status?
Kom inte och påstå att det beror på att det är en jägare för det är även hundar och t.ex. illrar men inte har vi dessa lösa vind för våg.

Att TS inte köper krassa fakta är ju faktiskt dennes ensak och lägger man ut något sådant här på ett öppet forum får man faktiskt räkna med att man inte bara får "kram och klappa dig på ryggen, vad det är synd om dig".
 
Sv: Wilma är död!!

En katt springer inte fram till människor och "hejar" på samma sätt som en hund gör.
En utekatt har väl inte lägre status än vad andra katter har?:crazy:
 
Sv: Wilma är död!!

Och detta är det sista jag kommer att skriva i denna tråd.

Heder åt de som åtminstone inte haft behov av att gnida in salt i såren även om de ansett det vara mitt fel. (exempelvis Aiquen)

Ni andra kan starta er tråd istället.

Jag ser ingen som gnider in salt i såren, däremot ett flertal som försöker få dig att förstå att bilföraren inte ens behöver ha varit medveten om att h*n kört över katten. Hur ska man kunna plocka undan en katt från vägen om man inte vet att man kört över en?
 
Sv: Wilma är död!!

Stackars katt och er:cry: tröstkramar i mängder.

Till de som inte märker katter:

Enligt svensk lag så ska du hålla en hastighet som gör att du hinner bromsa om något kommer upp på vägen.
Om det hade varit ett barn som hade blivit påkörd hoppas jag att ni inte reagerat likadant.
Katter är djur som har en egen vilja och mår bäst av att få vara fria, att stänga in en katt är oftast inte särskilt snällt, visst finns de katter som trivs bäst inne men de som trivs bäst med sin frihet är fler.
Det är ju inte konstigt att katter blir påkörda när t.om. kattfolk resonerar som ni.
Kommer det upp något på vägen så bromsar man, enligt de regler man lärde sig då man tog körkort.
Olyckor händer, men att säga att man får skylla sig själv för att man ger sin katt de liv de behöver och mår bra av är både kunskaps mässigt fel och oerhört elakt mot Ts

Du vet inte hur situationen såg ut. I vissa fall är det rätt beslut att köra på ett litet djur tex. om man har att välja på att köra in i en annan bil eller på ett litet djur.

Och trots att man bromsar och väjer, försöker göra allt man kan för att inte köra på ett djur kan man inte styra djurets beteende och de reagerar sällan rationellt i en sådan panikartad sits. De kan springa rakt in i bilen och då kan man liksom inte göra något.

Jag tror inte att någon i denna tråd behöver en lektion i hur man kör bil. Säkrast är såklart att göra som jag, inte köra bil alls. Då kör man aldrig på varken barn, djur eller annat med bil. :grin:
 
Sv: Wilma är död!!

Varför skulle det vara dumt?

Alla är de ju djur som vi frivilligt tar på oss ansvaret för!

Tar man på sig ansvaret att äga ett djur, tar man på sig ansvaret att djuret får ett värdigt liv OCH DÖD.
Vare sig det är en vandrande pinne eller en häst.

Jag kan inte förstå varför katten som enda domesticerat djurslag skulle klara sig bättre mot yttre faror.

Märk väl att jag inte påstår att katter måste vara inne, däremot påstår jag och anser att man tar en kalkylerad risk att få katten dödad om man låter den springa vind för våg.

Inser man inte det, då är man faktiskt dum!

Man kan bygga utebur till katten eller låta den vara ute under bevakning om man anser att katten måste vara ute.

Tycker man att den ska springa fritt så får man ju ta att den troligtvis blir dödad på ett eller annat sätt. Jag har för mig att ca 66% av utekatterna inte upplever sin 5-årsdag och det är väl ganska talande, eller?
 
Sv: Wilma är död!!

Jag är glad att jag bor som jag gör.

På en gård, visserligen med 30-väg genom gården.

Just nu bor här fem vuxna katter (två hos mig och tre hos grannen). De är 8,7,6,5 och 1 år. Grannens tidigare katter blev 16 (eller 17), 13, 10 och sen några som fanns före min tid. INGEN har faktiskt blivit överkörd.

Jag tycker att det är så svårt att jämföra katter med hundar och hästar, de är ju så olika till sin läggning. Flockdjur med ledare eller katt.

Viisst har man ansvar över kattens välbefinnande, liv och död. Men jag har svårt att se varför man inte tar det ansvaret om katten får gå ute fritt. Visst de kan bli dödade, men jag vet inte om det är ett stort problem i sig.
 
Sv: Wilma är död!!

Varför skulle det vara dumt?

Alla är de ju djur som vi frivilligt tar på oss ansvaret för!

Tar man på sig ansvaret att äga ett djur, tar man på sig ansvaret att djuret får ett värdigt liv OCH DÖD.
Vare sig det är en vandrande pinne eller en häst.

Jag kan inte förstå varför katten som enda domesticerat djurslag skulle klara sig bättre mot yttre faror.

Märk väl att jag inte påstår att katter måste vara inne, däremot påstår jag och anser att man tar en kalkylerad risk att få katten dödad om man låter den springa vind för våg.

Inser man inte det, då är man faktiskt dum!

Man kan bygga utebur till katten eller låta den vara ute under bevakning om man anser att katten måste vara ute.

Tycker man att den ska springa fritt så får man ju ta att den troligtvis blir dödad på ett eller annat sätt. Jag har för mig att ca 66% av utekatterna inte upplever sin 5-årsdag och det är väl ganska talande, eller?

Vad skulle du göra om din katt mådde så dåligt av att inte få ströva fritt att den började slicka/bita av sig sin egen päls? Det skulle väl knappast en häst, kossa eller ett får göra. Jag förstår din mening i det hela, men snälla fortsätt inte att jämföra en katt med tex en häst! Det är inte humant att ha en katt instängd som mår psykiskt dåligt av det.
 
Sv: Wilma är död!!

Vad skulle du göra om din katt mådde så dåligt av att inte få ströva fritt att den började slicka/bita av sig sin egen päls? Det skulle väl knappast en häst, kossa eller ett får göra. Jag förstår din mening i det hela, men snälla fortsätt inte att jämföra en katt med tex en häst! Det är inte humant att ha en katt instängd som mår psykiskt dåligt av det.

Som flesta utekatterna är inte utekatter för att dom inte trivs inne, utan för att ägaren är emot innekatter basta. Dom har inte ens testat.
Jag har haft en katt som inte trivdes inne. Då får man bosätta sig så man utsätter katten för så lite risker som möjligt och framförallt!!! Låt bli att lägga skulden på bilföraren när du inte ens vet vad som hände!
 
Sv: Wilma är död!!

Stackars katt och er:cry: tröstkramar i mängder.

Till de som inte märker katter:

Enligt svensk lag så ska du hålla en hastighet som gör att du hinner bromsa om något kommer upp på vägen.
Om det hade varit ett barn som hade blivit påkörd hoppas jag att ni inte reagerat likadant.
Katter är djur som har en egen vilja och mår bäst av att få vara fria, att stänga in en katt är oftast inte särskilt snällt, visst finns de katter som trivs bäst inne men de som trivs bäst med sin frihet är fler.
Det är ju inte konstigt att katter blir påkörda när t.om. kattfolk resonerar som ni.
Kommer det upp något på vägen så bromsar man, enligt de regler man lärde sig då man tog körkort.
Olyckor händer, men att säga att man får skylla sig själv för att man ger sin katt de liv de behöver och mår bra av är både kunskaps mässigt fel och oerhört elakt mot Ts


Jag har mycket svårt att tro att det skulle vara en lag som säger så. Och är det det så är det garanterat med en hel del extra som du inte tar med. Annars skulle vi inte kunna åka fortare än 10-15 km/h någonsin.
 
Sv: Wilma är död!!

Vad tråkigt med er katt... Bor själv brevid en grusväg och har mina kattor ute när dom vill (nästan hela tiden på sommaren). Det enda jag känner att jag kan göra är att inte släppa ut dom förrän de är minst ett halvår- och då börja med lite i taget, för unga kattor blir lättare påkörda än äldre.. och så har dom reflexhalsband så syns dom iaf lite bättre..

Har du någon bild på katten? *tröstkram*
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 255
Senast: Skjøldur
·
  • Artikel
Dagbok Idag var jag på julmarknad med en vän. Lämnade av min dotter hos svärmor och åkte småvägar för att hämta upp min vän. Hästtjej som man...
Svar
15
· Visningar
1 940
Senast: em-pirre
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 833
Senast: Crossline
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 371
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp