Bukefalos 28 år!

Wilma är död!!

Sv: Wilma är död!!

Som flesta utekatterna är inte utekatter för att dom inte trivs inne, utan för att ägaren är emot innekatter basta. Dom har inte ens testat.
Jag har haft en katt som inte trivdes inne. Då får man bosätta sig så man utsätter katten för så lite risker som möjligt och framförallt!!! Låt bli att lägga skulden på bilföraren när du inte ens vet vad som hände!
Ursäkta mig! Men vart har jag lagt SKULDEN på bilföraren?

LÄS IGENOM TRÅDEN ORDENTLIGT INNAN DU SKÄLLER UT FOLK!!!!
P.s jag bor kattvänligt med bara en granne inom kilometers avstånd.
 
Senast ändrad:
Sv: Wilma är död!!

liiitet trådkap. Mina katter borde lyfta den statistiken rejält. Tre utekatter, en är 14,5 år, två är 12,5 år.

Men jag måste säga att det är med hjärtat i halsgropen jag släpper ut dem varje dag. Jag är så oerhört rädd om mina gullklimpar.

När jag köper mig en brittisk korthår får den bli en innekatt!
 
Sv: Wilma är död!!

Det var till dig jag skrev om att trivas som innekatt. Resten var mer allmänt, skulle ha skrivit det.
Förstår dig fortfarande inte, du får utveckla. Var skrev jag att det är bilförarnasd fel? Hoppar du på folk får du svara för dig också!
 
Sv: Wilma är död!!

Det var till dig jag skrev om att trivas som innekatt. Resten var mer allmänt, skulle ha skrivit det.
Förstår dig fortfarande inte, du får utveckla. Var skrev jag att det är bilförarnasd fel? Hoppar du på folk får du svara för dig också!

Lugna ner dig! Jag har förklarat en gång, det räcker. Förstår du inte vad jag skriver så är det inte mitt problem.
 
Sv: Wilma är död!!

Källa tack för det låter i mina öron som en typisk innekatttalibanmyt.

Just nu hittar jag ingen exakt källa men jag har för mig att länk till just det stället jag läste det på finns i någon av alla de redan existerande trådarna om trafikdödade katter här i forumet.

Om jag inte missminner mig går länken till en sida på vägverket, SLU eller något av våra försäkringsbolag.

Den här sidan hittade jag iaf på Vägverkets sida
Tabell trafikdödade djur

Ge mig en rimlig anledning till att tycka att det är OK att 7ggr så många katter än hundar riskerar att mista livet i trafiken.

Det finns hundar som inte heller trivs med att bo inne och tuggar på sin egen kropp men inte släpper vi ut dom vind för våg då.

Och nej, jag är ingen innekattstaliban. När jag bor så att det finns möjlighet att släppa ut mina katter under någorlunda säkerhet så får de gå ut som de vill.
Men då tar jag med i beräkningen att de kan bli dödade, jag beskyller ingen annan om det händer.
Risken finns ju t.o.m. att man själv kör över sin katt eller att hästen trampar ihjäl den.
 
Sv: Wilma är död!!

Jag har mycket svårt att tro att det skulle vara en lag som säger så. Och är det det så är det garanterat med en hel del extra som du inte tar med. Annars skulle vi inte kunna åka fortare än 10-15 km/h någonsin.

Givetvis måste du anpassa hastigheten!!!
Vad gör du om ett barn springer upp på vägen?
Säger oj då jag såg inte barnet?

Du har som förare alltid skyldighet att kunna stanna, oavsett om bilen framför panikbromsar eller det kommer upp ett djur eller en människa på vägen, det är ju självklart, hur skulle det annars se ut?
 
Sv: Wilma är död!!

Vad skulle du göra om din katt mådde så dåligt av att inte få ströva fritt att den började slicka/bita av sig sin egen päls? Det skulle väl knappast en häst, kossa eller ett får göra. Jag förstår din mening i det hela, men snälla fortsätt inte att jämföra en katt med tex en häst! Det är inte humant att ha en katt instängd som mår psykiskt dåligt av det.

Jag lever med min katt i stan i en tvåa i en naturskön förort ca 9 månader om året. 3 månader om året får katten gå lös på landstället, han håller sig bara på tomten och det är bara en privatväg flera km bort (dessutom är han rädd för bilar). Ibland följer han lös med på promenad utanför tomten, han vågar inte gå själv ... Han hämtas in kl 22 varje kväll då han inte får vara ute när det är mörkt pga. att det kan finnas räv. Nu finns det även en lösspringande tax på tomten så den chansen är liten men ändå.
Resterande 9 månader sitter han antingen på balkongen eller hoppar över till grannens lägenhet och till deras två katter som ibland hoppar över till oss. En gång om dagen så tar jag ut honom i sele med flexikoppel, han rusar över ängarna och jag får springa efter så gott det går när han slänger sig upp i äppelträden. Ibland släpper jag honom lös mitt i skogen om det inte är människor i närheten då han följer med som en hund och ofta kommer på inkallning.
Jag tror inte denna katthållning är orealistisk och jag anser att min katt inte utsätts för någon fara men ändå har ett härligt stimulerande liv.
Jag önskar att fler kunde ha katt på detta sätt, iaf om man bor nära en trafikerad väg. Noll risk för kissen men ändå ett härligt liv. Sedan finns det säkert enstaka fall som skulle bli totalt olyckliga och man måste oftast vänja in dem som ungkatter men möjligheterna finns.
 
Senast ändrad:
Sv: Wilma är död!!

liiitet trådkap. Mina katter borde lyfta den statistiken rejält. Tre utekatter, en är 14,5 år, två är 12,5 år.

Men jag måste säga att det är med hjärtat i halsgropen jag släpper ut dem varje dag. Jag är så oerhört rädd om mina gullklimpar.

När jag köper mig en brittisk korthår får den bli en innekatt!

Du kan även lära din katt att komma på inkallning och/eller gå ut i sele och flexikoppel varje dag med kisse och springa efter dit den vill. :)
 
Sv: Wilma är död!!

Givetvis måste du anpassa hastigheten!!!
Vad gör du om ett barn springer upp på vägen?
Säger oj då jag såg inte barnet?

Du har som förare alltid skyldighet att kunna stanna, oavsett om bilen framför panikbromsar eller det kommer upp ett djur eller en människa på vägen, det är ju självklart, hur skulle det annars se ut?

Hur funkar det i verkligheten menar du? Om du har körkort, saktar du ner om du åker på 90-väg förbi ett hus? Till typ 10-15 så du hinner stanna om nån hoppar ut?
 
Sv: Wilma är död!!

Förstår inte var ni menar att jag beskyllt bilföraren för Wilmas död?
Jag skrev:

"Den som körde på honom har inte ens stannat och flyttat honom från vägen!!!!"

DET var det enda. Skrev också senare att givetvis KAN det vara så att denne någon inte märkt att den kört över katten. MEN jag har fortfarande svårt att tro det. Körde en gång över en anka. Det märktes rätt väl.

Ni som anklagat mig för att lägga skulden på bilföraren kanske skulle läsa lite noggrannare??


Just nu hittar jag ingen exakt källa men jag har för mig att länk till just det stället jag läste det på finns i någon av alla de redan existerande trådarna om trafikdödade katter här i forumet.

Om jag inte missminner mig går länken till en sida på vägverket, SLU eller något av våra försäkringsbolag.

Den här sidan hittade jag iaf på Vägverkets sida
Tabell trafikdödade djur

Ge mig en rimlig anledning till att tycka att det är OK att 7ggr så många katter än hundar riskerar att mista livet i trafiken.

Det finns hundar som inte heller trivs med att bo inne och tuggar på sin egen kropp men inte släpper vi ut dom vind för våg då.

Och nej, jag är ingen innekattstaliban. När jag bor så att det finns möjlighet att släppa ut mina katter under någorlunda säkerhet så får de gå ut som de vill.
Men då tar jag med i beräkningen att de kan bli dödade, jag beskyller ingen annan om det händer.
Risken finns ju t.o.m. att man själv kör över sin katt eller att hästen trampar ihjäl den.
 
Sv: Wilma är död!!

Jag vill inte lägga mig in i denna dispyt men jag tror att de hakade upp sig på att du var arg för att folk körde för fort på vägen...?
Jag kan inte hitta något där du rent ut beskyller någon bilförare men du har blandat in hastigheterna och som du själv skriver att de inte ens stannat. Folk tolkar olika..
 
Sv: Wilma är död!!

Jag vill inte lägga mig in i denna dispyt men jag tror att de hakade upp sig på att du var arg för att folk körde för fort på vägen...?
Jag kan inte hitta något där du rent ut beskyller någon bilförare men du har blandat in hastigheterna och som du själv skriver att de inte ens stannat. Folk tolkar olika..

Aha, tänkte inte ens att det kan tolkas så.

Jag bor ju här så jag VET att alldeles för många kör alldeles för fort. Och då tänker jag inte främst på mina katters liv (hemska jag) utan på mina barns liv.

Nu säger jag inte att den bilföraren nödvändigtvis gjorde det, men man undrar ju. Vilket jag aldrig lär få veta.
 
Sv: Wilma är död!!

Tycker du har en sund inställning, man tar risker vad man än gör här i livet.
Kan man förgylla sin kisses tillvaro genom att låta den vara ute så är det underbart!

Jag har själv mina katter ute, vind för våg. Jag skulle aldrig kunna uppfylla deras behov av mental stimulans och den motion de får av att vara ute, inte ens i närheten. De träffar andra katter ute och många av dom leker ihop, hur ska jag kunna ge dem något liknande?

Jag unnar mina katter frihet och hittills har det gått bra, vi bor väldigt bra till med stora grönområden runt knuten.
Skulle vi inte bo i ett "kattvänligt" område skulle jag aldrig ha katt, har redan haft två innekatter och det gör jag aldrig om.
Har aldrig sett en så missnöjd katt, vi var ute massor i koppel men ändå har jag aldrig sett eller hört en mer olycklig individ. Så det slutade med att jag släppte ut en 5000 kronors katt, haha :p
den andra var rädd för exakt allt så han vägrade gå ut, lika bra det eftersom han var rädd för oss också.
 
Senast ändrad:
Sv: Wilma är död!!

Tycker du har en sund inställning, man tar risker vad man än gör här i livet.
Kan man förgylla sin kisses tillvaro genom att låta den vara ute så är det underbart!

Jag har själv mina katter ute, vind för våg. Jag skulle aldrig kunna uppfylla deras behov av mental stimulans och den motion de får av att vara ute, inte ens i närheten. De träffar andra katter ute och många av dom leker ihop, hur ska jag kunna ge dem något liknande?

Jag unnar mina katter frihet och hittills har det gått bra, vi bor väldigt bra till med stora grönområden runt knuten.
Skulle vi inte bo i ett "kattvänligt" område skulle jag aldrig ha katt, har redan haft två innekatter och det gör jag aldrig om.
Har aldrig sett en så missnöjd katt, vi var ute massor i koppel men ändå har jag aldrig sett eller hört en mer olycklig individ. Så det slutade med att jag släppte ut en 5000 kronors katt, haha :p
den andra var rädd för exakt allt så han vägrade gå ut, lika bra det eftersom han var rädd för oss också.

Mina leker också ihop? Men annars tycker jag det låter bra, klarar man inte av att stimulera en innekatt så ska man såklart inte ha nån, då mår ingen bra. Kan man det så mår dom flesta (inte alla) katter bra även inne.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 186
Senast: Skjøldur
·
  • Artikel
Dagbok Idag var jag på julmarknad med en vän. Lämnade av min dotter hos svärmor och åkte småvägar för att hämta upp min vän. Hästtjej som man...
Svar
15
· Visningar
1 904
Senast: em-pirre
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 615
Senast: Crossline
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 339
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp