Bukefalos 28 år!

Wilma är död!!

tessiem

Trådstartare
:cry:
Går upp på morgonen och tittar ut genom köksfönstret..Ser något som ligger på vägen utanför vårat hus. Det är Wilma, min kompis katt (min kompis häst & katt bor hos oss , på vår gård, min kompis hyr ett hus på gården men är bara här sporadiskt än så länge)..
Wilma (som egentligen var en Wilmer) ligger där, påkörd, stendöd.
2 år gammal. Jättekelig, supertrevlig.
Den som körde på honom har inte ens stannat och flyttat honom från vägen!!!!

det är en 50sträcka men folk kör inte i 50..

Så arg, förbannad och ledsen just nu.
 
Sv: Wilma är död!!

Tyvärr händer sådant, och kommer att fortsätta hända, så länge man har utekatter. Vill man inte ha sina katter påkörda eller uppätna av vilda djur så får man faktiskt hålla dom inne.

Det är inte ens säkert att bilföraren märkte att denne körde på katten.
 
Sv: Wilma är död!!

Men måste man skriva sådana inlägg när det är någon som är väldigt ledsen och behöver stöd?? :mad:
Försök vara lite finkänslig. Dessutom var det ju inte TS katt så beslut om att hålla katten inne el ute låg knappast hos henne.

//aemaria
 
Sv: Wilma är död!!

Det är inte ens säkert att bilföraren märkte att denne körde på katten.
Det kan jag intyga! Har så vitt jag vet aldrig kört på en katt men jag har kört på ett rådjur och dom är ju mycket större, det märktes knappt i bilen och hade jag inte SETT rådjuret (vilket man inte alltid gör med en katt) så hade jag trott att det var en ojämnhet i vägen.
 
Sv: Wilma är död!!

Jättetråkigt för er och grymt synd om katten som dött så onödigt..

håller för övrigt med tjõta..
 
Sv: Wilma är död!!

Tyvärr händer sådant, och kommer att fortsätta hända, så länge man har utekatter. Vill man inte ha sina katter påkörda eller uppätna av vilda djur så får man faktiskt hålla dom inne.

Det är inte ens säkert att bilföraren märkte att denne körde på katten.

Fast där delar vi inte ¨åsikt. Jag anser att katter har rätt att vara ute, precis som mina hundar får vara ute och mina hästar får de´t.

Har hellre en lycklig katt som lever två år än en olycklig som lever 20år..
 
Sv: Wilma är död!!

Jag håller med Tjôta här.
Min katt blev också överkörd och dog till följd av det. Jag känner mig skyldig till det. Jag hade pratat länge om att bygga en rastgård till henne, men aldrig fått klartecken. Alltså borde jag hållt henne inne. Men jag tänkte som dig, att min katt inte mår bra av att vara inne (vilket hon inte gjorde, men jag kunde gått ut med henne i koppel) och istället dog hon en plågsam död.
Efter det har min andra katt inte fått vara ute utan tillsyn, i väntan på sin rastgård.

Med en stor rastgård kan katterna springa lösa och man behöver inte riskera deras liv.
Hästarna släpper du ju inte ut om staketet är trasigt, och hundarna håller du (förhoppningsvis) koll på när dom är ute?

Jag vet hur jobbigt det är med ett djur som dött, men förhoppningsvis leder det till att man ändrar något så fler djur slipper gå samma öde tillmötes.
 
Sv: Wilma är död!!

Fast ärligt talat kommer mina katter alltid få vara utekatter UTAN rstgård då de älskar att ströva runt, går till stallet, fångar råttor, lever så som jag anser att katter bör leva. Det jag kommer attgöra är att sätta häck + staket mot vägen.

Jag håller med Tjôta här.
Min katt blev också överkörd och dog till följd av det. Jag känner mig skyldig till det. Jag hade pratat länge om att bygga en rastgård till henne, men aldrig fått klartecken. Alltså borde jag hållt henne inne. Men jag tänkte som dig, att min katt inte mår bra av att vara inne (vilket hon inte gjorde, men jag kunde gått ut med henne i koppel) och istället dog hon en plågsam död.
Efter det har min andra katt inte fått vara ute utan tillsyn, i väntan på sin rastgård.

Med en stor rastgård kan katterna springa lösa och man behöver inte riskera deras liv.
Hästarna släpper du ju inte ut om staketet är trasigt, och hundarna håller du (förhoppningsvis) koll på när dom är ute?

Jag vet hur jobbigt det är med ett djur som dött, men förhoppningsvis leder det till att man ändrar något så fler djur slipper gå samma öde tillmötes.
 
Sv: Wilma är död!!

Nej, jag ångrar mig.



Men tråkigt med Wilma i alla fall. :(
 
Senast ändrad:
Sv: Wilma är död!!

du har inte hästarna helt lösa antar jag, utan du har dem i en hage.. och du har inte heller hundarna lösa dygnet runt hoppas jag? antingen har man hage där dom inte tar sig ut eller så har man uppsikt över dem.. det är ett ansvar man har som djurägare anser jag..

katter lider inte av att gå i en rastgård, nu har jag dåligt namnminne men en bukare har en helt fantastisk gård, inhägnad med högt staket och nät upptill, bänkar, gångar, buskar och vatten.. ett paradis både för katterna och för människorna :idea:
dvs katterna är utekatter(eller frigående om man vill säga så), det är bara lite begränsad uteplats och helt skyddade från alla faror..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Wilma är död!!

Nej, jag ångrar mig.



Men tråkigt med Wilma i alla fall. :(

Och det tackar jag för. Du eller de som önskar får jättegärna starta en tråd om innekatter eller det oseriösa i att ha utekatter och jag lovar att dyka upp i tråden och svara på varför jag gör som jag gör.
Men denna tråd var bara menad som ett uttryck för sorg över en (faktist!) älskad katt.
 
Sv: Wilma är död!!

Beklagar sorgen! hemskt sånt där..men jag håller med dig, katter ska vara ute..

/Josse med två innekatter fast hon är heeelt emot det..
 
Sv: Wilma är död!!

Fast där delar vi inte ¨åsikt. Jag anser att katter har rätt att vara ute, precis som mina hundar får vara ute och mina hästar får de´t.

Har hellre en lycklig katt som lever två år än en olycklig som lever 20år..

Men låt då bli att lägga skulden på bilföraren! Du har ingen aning om hur det gick till, hur vet du att denne någon inte stannade? Katten kanske han gå undan så bilföraren inte såg den?
Ha utekatt du, men stå för ansvaret själv och låt bli att skylla på andra :mad:

För Wilmas del :(

Edit: Jag har kört ihjäl en katt på 50-väg och jag höll laglig fart. Så det går det med.
 
Sv: Wilma är död!!

Jag förstod det och tyckte det var onödigt att förstöra den här tråden.

Och som sagt, riktigt tråkigt med Wilma. Men förhoppningsvis fick han ett snabbt avslut i alla fall och det kan ju alltid vara en tröst (om än ganska liten i början)...
 
Sv: Wilma är död!!

Vet inte hur du menar att ja lägger skulden på bilföraren?

Jag BOR ju här så jag VET att de flesta som kör förbi inte håller 50km/h.
Och jag har svårt att tänka mig att man kan köra ÖVER en katt utan att märka det. Han var ÖVERkörd och låg stendöd i en blodpöl mitt på vägen. Han har INTE flyttat sig.
 
Sv: Wilma är död!!

du sade att du hellre har en katt som lever lösgående och blir överkörd vid 2 års ålder än att ha en innekatt som lever 20 år.. vilket betyder att du VET att du tar en risk som låter katten gå lös och utsätter den för faror såsom bilar.. därför kan du inte skylla på en bilförare när det är du som valt att ha katten lös..

katter fattar inte det här med vägar och bilar.. det är där du måste tänka och skydda katten.. då hade olyckan kunnat undvikas..
 
Sv: Wilma är död!!

Jag BOR ju här så jag VET att de flesta som kör förbi inte håller 50km/h.
Och jag har svårt att tänka mig att man kan köra ÖVER en katt utan att märka det. Han var ÖVERkörd och låg stendöd i en blodpöl mitt på vägen. Han har INTE flyttat sig.

Det är ju inte ens säkert att det var en liten personbil... En lastbil eller en buss märker garanterat inte att dom mosar en liten lätt katt.
Som sagt så har jag krockat rådjur (dock inte överkört men ändå) med personbil utan att direkt märka det så en katt... ja det hade jag nog inte reflekterat över om jag inte sett katten.
 
Sv: Wilma är död!!

Vet inte hur du menar att ja lägger skulden på bilföraren?

Jag BOR ju här så jag VET att de flesta som kör förbi inte håller 50km/h.
Och jag har svårt att tänka mig att man kan köra ÖVER en katt utan att märka det. Han var ÖVERkörd och låg stendöd i en blodpöl mitt på vägen. Han har INTE flyttat sig.

Nä, då stannade bilföraren inte vilket är hemskt OM denne märkte det. Och jag lovar, med tungt fordon kan man köra ÖVER en katt utan att det märks. Jag körde över den med buss, såg den hoppa fram och lyckades väja undan framhjulen men tog den med bakhjulen. Hade jag inte sett den hade jag inte reagerat, en 4-5 kg's katt påverkar inte en 10-15 ton tung buss speciellt mycket kan jag lova. Det kändes som en pyttegupp i vägen och jag hade inte ens tittat i backspegeln om det inte var för att jag visste vad som hände. Och du tar förgivet att det gick för fort? Jag ville visa att bara för att man håller laglig hastighet, betyder inte det att man inte kan köra på en katt. Det är inte ofta dom sitter mitt i vägen, det vanliga är att dom hoppar upp mitt framför och då har man inte en chans i vare sig 30, 50 eller 110.

MEN!! Det finns bilister som inte stannar trots vetskapen om vad som har hänt och sådana hoppas jag slippa ha framför mig för deras skull.
 
Sv: Wilma är död!!

Edit: Jag har kört ihjäl en katt på 50-väg och jag höll laglig fart. Så det går det med.


Jag har kört på en katt på 30 väg :crazy:
Jag märkte det inte! Jag såg den sen i backspegeln och stannade och hörde av mig till ägararen, då denna katt hade halsband.
De var inte arga på mig, de var medvetna om att detta kan hända.

Jag har även kört på en katt på motorvägen, det märktes inte heller så mycket, däremot såg jag den. Annars hade jag nog bara trott att jag kört över något ojämnt faktiskt.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 183
Senast: Skjøldur
·
  • Artikel
Dagbok Idag var jag på julmarknad med en vän. Lämnade av min dotter hos svärmor och åkte småvägar för att hämta upp min vän. Hästtjej som man...
Svar
15
· Visningar
1 901
Senast: em-pirre
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 581
Senast: Crossline
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 337
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp