Bukefalos 28 år!

WRAS 2007 D Klass licens f häst , ryttare!

Sv: WRAS 2007 D Klass licens f häst , ryttare!

*harkel*

Bygger hela westernsverige på Er americanos? :cool:

Vet en hel del "europeiska" raser som har slagit q/p/a rejält, ser inget fel i westerntävlingar med mindre q/a/p faktiskt... kanske folk börjar köpa häst efter sin egen TALANG och KUNNANDE. Vad skönt att slippa se alla nerridna välutbildade q/a/p harva runt på d-tävlingen med sämre resultat än den feta nordisen som vägrar fatta galopp.... :devil:
 
Sv: WRAS 2007 D Klass licens f häst , ryttare!

Så detta gäller ekipaget eller ? En ryttare kan alltså tävla sin unghäst på D nivå samma säsong som sin äldre mer utbildade häst på A-B ?? :confused:
 
Sv: WRAS 2007 D Klass licens f häst , ryttare!

*harkel*

Bygger hela westernsverige på Er americanos? :cool:

Vet en hel del "europeiska" raser som har slagit q/p/a rejält, ser inget fel i westerntävlingar med mindre q/a/p faktiskt... kanske folk börjar köpa häst efter sin egen TALANG och KUNNANDE. Vad skönt att slippa se alla nerridna välutbildade q/a/p harva runt på d-tävlingen med sämre resultat än den feta nordisen som vägrar fatta galopp.... :devil:
ps.... viskar tyst, du menar väl inte alla ? börja inte bråka nu ni "ungdomar";)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: WRAS 2007 D Klass licens f häst , ryttare!

Absolut inte. Jag har både ponny och paint och båda tävlas. Jag har iofs växt ifrån ponnyn och det är en extraryttare som tävlar henne, men dte är min häst och hon slår ofta både quarter och paint, framfröallt i trail, men det var ju inte det som var poängen. Du väljer att tolka mig fel. Har man inte hur mycket pengar som helst får man välja och då väljer ju inte jag att betala wraslicensen då åker jag och rider nybörjarklasserna på paintshowerna istället och får kanske ihop nåt poäng och med lite tur något pris.
Idag är någ de flesta med både i en rasklubb och en wrasklubb = dubbla medlemsavgifter. Får man inte så mycket ut att vara med i sin wrasklubb mer än nya avgifter så är det inte så skoj att betala de pengarna oxå-
Det blir ändå färre och färre folk i wras hela tiden känns det som. Jag kanske har fel, men dt känns som om vi westernryttare blir färre. Massa internt tjafs, se på SPHA, skrämmer bort folk.
Vi vill ju att sporten ska växa, då sla det vara lätt att tävla. Tävling är ett sätt att utvecklas och samtidigt visa upp vad våra hästar kan för andra som är nyfikna.
Vad går licenspengarna till liksom? Någon som hört var WRAS-SM ska gå i år förresten?
Jackpot
 
Sv: WRAS 2007 D Klass licens f häst , ryttare!

Tänkte lite på vad du menade med att folk ska köpa häst efter sitt eget kunnande. Det är väl ganska vanligt(och klokt)tips att den som är grön skaffar sig en häst som är bra utbildad så man kan lära sig av hästen.
Det är ju trots allt så att de här amerikanska raserna är avlade just för vår sport och det är väl bara roligt om folk vill och har råd att satsa på en quarter eller paint. Oavsett hur gärna du än vill så är du begränsad på din nordsvensk, men ni kan ha djäkligt kul på wras-shower. Vill man mer, så väljer man kanske att satsa på den ras som är gjord för det vi vill.
Din snabba ilskna "fräsreaktion" tycker jag är ganska typisk för det som skapar problem inom westernridningen. Jag anser inte att den som sitter på en nordsvensk eller fjording är mindre värd, ( fast du hugger på quarteråå paintfolket) men domaren som dömer enligt regelboken premierar förmodligen en quarter i tex pleasure, för är den inte halt eller skenar runt eller gör något annat tok, är den ju avlad för pleasure ( om det inte är en cuttinghäst eller reoning el lik.) och bör ha lättare att röra sig på det vis som regelboken vill.
Det är klart att det finns dålliga ryttare bådepå fjordingar och quarter elller paintar, men det var inte dte tråden handlade om. Trist när du vill missförstå.
Jag tror att när man vill ett steg till skaffar man sig en häst som paint eller quarter. Och när man sedan har sin rashäst så får man kanske välja igen för att ha råd med allt pch börjar då WRAS ta så himla bra betalt och man kanske bara ska ut på en eller två wrasshower känns det som onödiga pengar. Tror j ag.

Jackpot
 
Sv: WRAS 2007 D Klass licens f häst , ryttare!

*kl*

Jag kan ju inte direkt påstå att jag inte blivit enormt förvirrad av allt det här :crazy: . Försökte läsa igenom remissen för att få något liknande ett svar på min fråga, men lyckades inte överdrivet bra...Kanske finns det någon härinne som kan hjälpa mig?

Det är såhär att jag själv har tävlat upp på SM-nivå med min förra tävlingskompis, men har nu gått vidare och börjat rida en unghäst. Hade tänkt att vi skulle ta oss ut på någon D-tävling i vår och sommar, för att börja få lite rutin. Trots min tävlingsvana föll valet på D-nivå, eftersom han rids med bomlös sadel, och man ju måste ha en westernsadel från och med C-nivå. Det här var alltså tanken förut, men vad händer nu? Måste man ha helt regelriktig utrustning även från och med D-tävlingar :crazy:? Skulle kännas oerhört surt om man var tvungen att införskaffa en "riktig" sadel för bara ett par tävlingar (för att inte säge helt out of the question..). E-tävlingar skulle kännas som att gå ner på tok för långt i klasserna :(

Hoppas någon har bättre koll på det här än vad jag har!
 
Sv: WRAS 2007 D Klass licens f häst , ryttare!

ps.... viskar tyst, du menar väl inte alla ? börja inte bråka nu ni "ungdomar";)

:rofl: :rofl: :rofl: Klart jag inte gör! Jag kanske inte var tydlig nog... Det var bara menat som en pik till Jack att fundera lite... ;) Och jag e tyvärr en aningens cynisk i mitt ordval ibland är jag rädd....

Jackpot: "De som har paint (jag) och quarter struntar i wras-tävlingarna och åker bara på rasshowerna"

Det var det här jag menade.. :D Jag har absolut inget emot q/p/a överhuvudtaget - många av mina absoluta favorithästar är q. Försökte bara få dig att fundera på hur din formulering kan tolkas. "Vi" som kämpar på med våra ickeamerikanska raser känner det ganska surt när folk klumpar in och gnäller över en av få organisationer där vi är välkomna - oavsett om min tant har kapacitet för att slå en stor del av paintarna (tex) så kan ju inte jag klampa in på en p-tävling... Visst tusan kan jag väl köpa mig en quarter om jag känner för det, men jag ser det mer som en utmaning att ta upp min tant till en nivå där jag kan slå "ras"människorna lite på fingrarna. Det är ändå upp till ryttaren att lära hästarna bära sig, spinna, stoppa, byta galopp... Hästen speglar dig.... Du speglar inte hästen vettu. Ryttaren är en större "parantes" än vad hästens ras är egentligen i det långa loppet.. visst - ska du ut internationellt så är det klart man införskaffar en renavlad "something" om man nu inte råkar vara en så outstanding ryttare att man Faktiskt kan få sin Haffis att gå en 72-73 poängsrunda på Pferdefestival reiningen förstås...

Tycker det är lika sorglig med felridna/sönderridna hästar oavsett kategori/ras/ridstil. Och rådet är inte att köpa en häst som är mil framför dig i utbildningen oftast.. det folk gör är att dom har lyckats rida EN häst som funkar på d-tävlingar och sen bestämmer sig för att bli "riktiga" westernryttare, tar ett lån och köper en svindyr häst dom inte klarar av ridtekniskt sett.. och dessvärre verkar dessa inte riktigt se till att träna för tränare regelbundet.

Och därtill står det tydligt i ett tillägg i WRAS regelbok att varje gren där hästens bärighet, steg och utstrålning vägs in i poängen skall varje häst dömmas efter sin ras förutsättningar - inte efter q/p/a. Dvs jag kan få min "tant" att gå som en pleasurequarter - men om jag gör det på tävling så SKA jag få POÄNGAVDRAG därför att det inte är rastypiskt...

Klart vi vill att sporten ska växa.. om du försöker att bortse från att du tror jag sitter och är "avis" på americanos så kanske du ser att jag bara menade att peta lite på dig.. Din formulering lät lite fel i mina öron och det var Faktiskt inte meningen att trampa dig på tårna.. :rofl: :rofl:

Vi ses väl på gemensamma SM nästa år hoppas jag?
Personligen så äger jag ingen nordsvensk - vilket är lite småsynd för jag gillar verkligen rasen.... ^^
 
Senast ändrad:
Sv: WRAS 2007 D Klass licens f häst , ryttare!

Ja, så uppfattar jag det…
 
Sv: WRAS 2007 D Klass licens f häst , ryttare!

Trots min tävlingsvana föll valet på D-nivå, eftersom han rids med bomlös sadel, och man ju måste ha en westernsadel från och med C-nivå.
Det har inte varit tillåtet med bomlöst på D-tävlingar tidigare och kommer heller inte vara det i fortsättningen, inte heller på E-tävlingar.



E-tävlingar skulle kännas som att gå ner på tok för långt i klasserna
Svårighetsgraden på E-nivån skall ju läggas på samma som D, så hur menar du?
 
Sv: WRAS 2007 D Klass licens f häst , ryttare!

WRAS håller på att ta död på sig själva
Vilka är WRAS? Är det de sex ideellt arbetande i styrelsen du menar?
WRAS, i stället för att avliva sig själv, kanske städar ut dem som inte engagerar sig till förmån för de som gör. Vilka tycker du en organisation skall vara till för?



och vad får vi för det
En kontrafråga: vad bidrar du med?



JAg undrar hur genomtänkt det här är
Är man inte med och påverkar, får man räkna att någon annan gör det i sitt ställe och efter det blir gnäll bara gnäll.



Vi vill ju att sporten ska växa, då sla det vara lätt att tävla. Tävling är ett sätt att utvecklas och samtidigt visa upp vad våra hästar kan för andra som är nyfikna.
Blir det svårare för klubbarna att arrangera tävlingar när det nu finns möjlighet att lägga flera nivåer på samma tävling? Blir det svårare att komma ut på tävlingar när det blir fler klasser att välja på?
 
Sv: WRAS 2007 D Klass licens f häst , ryttare!

*kl*

Själv tycker jag den nya licensen är bättre än den förra. En licens för alla istället för 2 olika. Sen kommer de ju fortfarande ordnas E klasser, som kan jämställas med D klasserna nu, för de som inte vill ha licens.

Men jag undrar oxå vad licenspengarna ska gå till?
 
Sv: WRAS 2007 D Klass licens f häst , ryttare!

:rofl: :rofl: :rofl: Klart jag inte gör! Jag kanske inte var tydlig nog... Det var bara menat som en pik till Jack att fundera lite... ;) Och jag e tyvärr en aningens cynisk i mitt ordval ibland är jag rädd....

Jackpot: "De som har paint (jag) och quarter struntar i wras-tävlingarna och åker bara på rasshowerna"

Det var det här jag menade.. :D Jag har absolut inget emot q/p/a överhuvudtaget - många av mina absoluta favorithästar är q. Försökte bara få dig att fundera på hur din formulering kan tolkas. "Vi" som kämpar på med våra ickeamerikanska raser känner det ganska surt när folk klumpar in och gnäller över en av få organisationer där vi är välkomna - oavsett om min tant har kapacitet för att slå en stor del av paintarna (tex) så kan ju inte jag klampa in på en p-tävling... Visst tusan kan jag väl köpa mig en quarter om jag känner för det, men jag ser det mer som en utmaning att ta upp min tant till en nivå där jag kan slå "ras"människorna lite på fingrarna. Det är ändå upp till ryttaren att lära hästarna bära sig, spinna, stoppa, byta galopp... Hästen speglar dig.... Du speglar inte hästen vettu. Ryttaren är en större "parantes" än vad hästens ras är egentligen i det långa loppet.. visst - ska du ut internationellt så är det klart man införskaffar en renavlad "something" om man nu inte råkar vara en så outstanding ryttare att man Faktiskt kan få sin Haffis att gå en 72-73 poängsrunda på Pferdefestival reiningen förstås...

Tycker det är lika sorglig med felridna/sönderridna hästar oavsett kategori/ras/ridstil. Och rådet är inte att köpa en häst som är mil framför dig i utbildningen oftast.. det folk gör är att dom har lyckats rida EN häst som funkar på d-tävlingar och sen bestämmer sig för att bli "riktiga" westernryttare, tar ett lån och köper en svindyr häst dom inte klarar av ridtekniskt sett.. och dessvärre verkar dessa inte riktigt se till att träna för tränare regelbundet.

Och därtill står det tydligt i ett tillägg i WRAS regelbok att varje gren där hästens bärighet, steg och utstrålning vägs in i poängen skall varje häst dömmas efter sin ras förutsättningar - inte efter q/p/a. Dvs jag kan få min "tant" att gå som en pleasurequarter - men om jag gör det på tävling så SKA jag få POÄNGAVDRAG därför att det inte är rastypiskt...

Klart vi vill att sporten ska växa.. om du försöker att bortse från att du tror jag sitter och är "avis" på americanos så kanske du ser att jag bara menade att peta lite på dig.. Din formulering lät lite fel i mina öron och det var Faktiskt inte meningen att trampa dig på tårna.. :rofl: :rofl:

Vi ses väl på gemensamma SM nästa år hoppas jag?
Personligen så äger jag ingen nordsvensk - vilket är lite småsynd för jag gillar verkligen rasen.... ^^
pss..........SPHA OCH SQHA arrangerar Allbreedsklasser, de klasserna är öppna för ALLA raser där blir du bedömd av 2 utländska domare . Har själv discuterat med ryttare som hellre åker och startar i Allbreedsklasserna och rookie klasserna med sina orutinerade QH, PH (och ryttare) när de ändå är på platts kan de starta i fler ras klaser, de vill inte längre starta i Wras klasserna pga av deras licenser.
 
Sv: WRAS 2007 D Klass licens f häst , ryttare!

Själva kommer vi att (motvilligt) att få betala licenserna till Wras då dottern(och mamma) vill bli nya medlemmar i en Wrasklubb i vårt län och ha möjlighet att tävla och umgås med trevliga W ryttare på D tävlingarna. Vill kunna rida de klasserna för att ge sig själv/hästen (QH sto 4 år inköpt som föl) mer rutin innan de ska ut i de större klasserna.
 
Sv: WRAS 2007 D Klass licens f häst , ryttare!

pss..........SPHA OCH SQHA arrangerar Allbreedsklasser, de klasserna är öppna för ALLA raser där blir du bedömd av 2 utländska domare . Har själv discuterat med ryttare som hellre åker och startar i Allbreedsklasserna och rookie klasserna med sina orutinerade QH, PH (och ryttare) när de ändå är på platts kan de starta i fler ras klaser, de vill inte längre starta i Wras klasserna pga av deras licenser.

Jao.. ^^ Så sant som det är sagt för visso.. :D men jag e fortfarande pro-wras.. delvis för att det (ofta) inte blir en rättvis bedömning av "annan ras ekipage" pga. att det där tillägget ang. bedömning efter hästens ras inte finns i AQHA-APHA's regelböcker utan bara i WRAS så vitt jag vet.. och hur schysst min tant än är och ställer upp på mina dumheter vill jag inte rida henne som om hon var en pleasureavlad q/p/a... Hon är inte byggd för det även om hon klarar av att bära sig så pass lågt så sliter det för mkt på hennes framknän i d långa loppet... Jag kan ju visserligen ställa upp i Horsemanship eller Western riding och hoppas på att inte bli för sågad på railworken..

Visst tusan kan jag väl åka dit, men d finns många som inte vågar bege sig ut på rastävlingar med sin "kretiochpleti" häst, tyvärr... Däremot vågar dom åka på WRAS där det finns ett större underlag av "kretiochpleti"hästar.. :banana:
 
Sv: WRAS 2007 D Klass licens f häst , ryttare!

Jao.. ^^ Så sant som det är sagt för visso.. :D men jag e fortfarande pro-wras.. delvis för att det (ofta) inte blir en rättvis bedömning av "annan ras ekipage" pga. att det där tillägget ang. bedömning efter hästens ras inte finns i AQHA-APHA's regelböcker utan bara i WRAS så vitt jag vet.. och hur schysst min tant än är och ställer upp på mina dumheter vill jag inte rida henne som om hon var en pleasureavlad q/p/a... Hon är inte byggd för det även om hon klarar av att bära sig så pass lågt så sliter det för mkt på hennes framknän i d långa loppet... Jag kan ju visserligen ställa upp i Horsemanship eller Western riding och hoppas på att inte bli för sågad på railworken..

Visst tusan kan jag väl åka dit, men d finns många som inte vågar bege sig ut på rastävlingar med sin "kretiochpleti" häst, tyvärr... Däremot vågar dom åka på WRAS där det finns ett större underlag av "kretiochpleti"hästar.. :banana:
Där har du lite rätt i, men jag har sett haflinger , welsh slå QH i reining och även i pleasure klass har högresta araber placerat sig före QH i Allbreed rookie klasser och i ex trail ,western riding, w horsemenshipp kan man komma långt o avsett vilken ras man har bara man har FULL kontroll på hästen (och sig själv, hjälp) fixar mönstren problemfritt och har hästen i en lägre form, nacken med manken och har konrtoll på gångartena. Det är utlänska domare och de är helt opartiska i sin bedömning (ingen tränare som bedömmer elever) och man får rida på stor bana man mkt publik(hjälp) och allt är välarrangerat. Så lasta hästen till Harvest så bjuder jag på fika!
 
Sv: WRAS 2007 D Klass licens f häst , ryttare!

*Asg* Ska bara få galoppombytena att sitta på en hand så kommer jag :bow: Om inte annat kanske vi möts på RHC på HC så kan jag bjuda på öl och visa dig runt bakom kulisserna i HCstallen :angel:

Jag kommer aldrig glömma när jag såg Haffisen på Pferdefestival gå in.. Publiken suckade och grimaserade när hon skrittade in, men :devil: lar vad de tjoade och tjimmade när hon visade vad hon gick för! Men så gjorde honn oxå en sjuhelsickes ritt....

Opartiska dommare låter najs måste jag säga.. Tja, jag får väl ge "rastävlingarna" en chans.. :rofl: Jag behöver iaf inte skämmas över min hästs rumpa.. den e i Q-klass redan nu :eek: hon kommer se ut som en Belgisk Blå innan säsongen drar igång om vi får vara skade/problemfria i år..
 
Sv: WRAS 2007 D Klass licens f häst , ryttare!

Hör av mig om vi ska ner till HC ! Men jag kan byta ut fikat till öl på kvällen vid Harvest!
 
Sv: WRAS 2007 D Klass licens f häst , ryttare!

*KL*

Spelar det någon roll om licensfri lätt tävling heter bokstaven D eller bokstaven E?

Jag har varit ifrån WRAS några år, men det måste väl vara som tidigare att om man av någon anledning vill ta ut en häst som kanske är överkvalificerad för tex D-tävling, att man kan vara med utom tävlan?

Sen undrar jag över detta poängsystem ni talar om, är det ekipaget som får poängen, eller följer det hästen som på rasshowerna? Om det följer hästen är det ju att räkna som meriterande för den hästen, vilket jag tror kommer att locka fler AQHA/APHA ryttare. En stor del i att man satsar på rasshowerna är ju faktiskt poängsystemet.... må det vara rätt eller fel.

I övrigt tycker jag det är kul att det händer grejer! :D
 
Sv: WRAS 2007 D Klass licens f häst , ryttare!

Jag kommer aldrig glömma när jag såg Haffisen på Pferdefestival gå in.. Publiken suckade och grimaserade när hon skrittade in, men :devil: lar vad de tjoade och tjimmade när hon visade vad hon gick för! Men så gjorde honn oxå en sjuhelsickes ritt....

Haflingers visar framhovarna inom western, framförallt i reining. Mkt bra hästar! :bow: Ledande NRHA många gånger...

http://www.reining-haflinger.de/index-h-i-s.html
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 389
Ekonomi & Juridik Alla verkar ju ha olika definition av medryttare och delfodervärd, och huruvida man kan förvänta sig något av dem/ta betalt. Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 580
L
Western Tänkte bara dela med mig av lite information som jag har fått genom AQHA via SQHA ang. tävling av annans häst när man har amateur...
Svar
1
· Visningar
1 025
Senast: wrangler
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag har några frågor som jag behöver hjälp med för att kunna reda ut dem i mitt huvud, alla svar är guldvärda. Fyller18 i...
2
Svar
22
· Visningar
4 790
Senast: Grana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp