Bukefalos 28 år!

WRAS 2007 D Klass licens f häst , ryttare!

Sv: WRAS 2007 D Klass licens f häst , ryttare!

Japp! Man kommer aldrig ifrån vad som sköter spakarna, hur bra hästen än är!
 
Sv: WRAS 2007 D Klass licens f häst , ryttare!

*KL*

Spelar det någon roll om licensfri lätt tävling heter bokstaven D eller bokstaven E?

Jag har varit ifrån WRAS några år, men det måste väl vara som tidigare att om man av någon anledning vill ta ut en häst som kanske är överkvalificerad för tex D-tävling, att man kan vara med utom tävlan?

Sen undrar jag över detta poängsystem ni talar om, är det ekipaget som får poängen, eller följer det hästen som på rasshowerna? Om det följer hästen är det ju att räkna som meriterande för den hästen, vilket jag tror kommer att locka fler AQHA/APHA ryttare. En stor del i att man satsar på rasshowerna är ju faktiskt poängsystemet.... må det vara rätt eller fel.

I övrigt tycker jag det är kul att det händer grejer! :D
Skulle vara positivt om poängen följer hästen som i AQHA, APHA då skulle nog fler ryttare starta i Wras.:idea:
 
Sv: WRAS 2007 D Klass licens f häst , ryttare!

Jag vet att det har diskuterats om att man bara skulle kunna starta 10 gånger i D klass sen var man tvungen att gåvidare till C. Hade varit en riktigt bra lösning. Men något har stigit WRAS åt huvudet att ha licens D gör att fler klubbar hoppar av jag vet flera
 
Sv: WRAS 2007 D Klass licens f häst , ryttare!

*kl*

Jag har inte tävlat nån gång ännu inom western utan detta år kommer bli det första så jag har ingen erfarenhet av de "gamla" reglerna mer än att jag varit på en del tävlingar som åskådare och hästskötare.

Jag funderade på det här med uppklassningspoäng, de ryttare som blir uppklassade, hur känner de för ryttare som deltager på tex. RHC och de större tävlingarna? För jag antar att man får deltaga i de större tävlingarna utan att vara uppklassad?

Sen, jag vet inte om de stått i tråden men har det det så hänvisa mig gärna för då har jag missat det, varför vill man "lägga till" en klass till licensklasserna? Vad har det för inverkan och betydelse?

För min del blir det kostnadsmässigt en fråga om medlemskap i "min" klubb (därav också medlem i WRAS), licens för mig och årslicens för min häst (äldre häst). En helt OK kostnad kan jag tycka men jag har då en "kretiopleti" häst :smirk:
 
Sv: WRAS 2007 D Klass licens f häst , ryttare!

hur känner de för ryttare som deltager på tex. RHC och de större tävlingarna? För jag antar att man får deltaga i de större tävlingarna utan att vara uppklassad?
Ja, vad skall dom känna? WRAS poängsystem gäller inte på tävlingar arrangerade av rasförbund, specialförbund eller fristående western-föreningar. Det är ju upp till var och en att delta på de villkor som ställs på resp tävling.


Sen, jag vet inte om de stått i tråden men har det det så hänvisa mig gärna för då har jag missat det, varför vill man "lägga till" en klass till licensklasserna? Vad har det för inverkan och betydelse?
Man bör nog se det i sin helhet tillsammans med uppklassningssystemet och jämfört med övriga tävlingsklasser.
Det blir möjligt med mixade nivåer (A, B, C & D) som i sin tur bla öppnar för boskap i lägre klasser än B. Olycksfallsförsäkring kommer att ingå på D och det blir samma villkor för alla nivåer som berörs av upp/nedklassningen vilket ger en jämnare standard på ekipagen (inga SM-ekipage på D, inga blåbär på B). Möjlighet att dela ut prispengar på D-nivå mm...
 
Sv: WRAS 2007 D Klass licens f häst , ryttare!

Vilka är WRAS? Är det de sex ideellt arbetande i styrelsen du menar?

Sitter du själv kanske i styrelsen eftersom du blir så arg? Jag beundrar dem som vill offra sin tid och sitt ork på att jobba idellt i en föreing. Jag har inte tiden, men all heder till dem som gör det.


En kontrafråga: vad bidrar du med?

Jag betalar mina medlemsavgifter. Jag tävlar och drar på så vis in pengar till min klubb. Företaget jag jobbr på brukar efter viss övertalning bidra med sponsring. Jag försöker sprida god relam för vår sport genom att vara så hjälpsam och informativ jag kan gentemot andra hästsporter.
I den bästa av världar skulle väl alla medlemmar i en förening vara aktiva, men så är det ju inte. Och att då säga att de som inte har tid att vara aktiva inte är välkomna är ett bra sätt att ta död på en förening. Vemtusan känner sig välkommen då. Och i mina ögon gör inte du någon god reklam för WRAS genom att vara så sur och negativ.Är det inte bra med åsikter? Eller måste alla tycka som WRAS?

Är man inte nöjd med isn förening slutar folk att betala medlemsavgiften. Hur många medlemmar har WRAS idag?
Jackpot
 
Sv: WRAS 2007 D Klass licens f häst , ryttare!

Ok...tack för din hjälp :smirk:

Men du skrev att det inte blev några blåbär på B tävlingar, måste man då vara uppklassad för att deltaga?

Lakrits/nyfiken men lite trög ;)
 
Sv: WRAS 2007 D Klass licens f häst , ryttare!

Jag har ingen som helst anknytningen till WRAS styrelse och jag är inte arg, sur eller negativ. Jag är positiv till de förändringar som gäller tävlingsnivåerna, licenserna och uppklassningsregelerna.
Jag har ingen aning om hur många medlemmar WRAS har idag och jag lika lite tid att engagera mig i föreningsfrågor dom du.

Det jag vänder mig emot är den allmänna åsikten att det är skillnad på ”Vi” (medlemmarna) och ”Dom” (WRAS). Det är ju medlemmarna som är WRAS! Är du missnöjd med hur föreningen fungerar så har du lika stor möjlighet att förändra den som någon som sitter i styrelsen. Att sluta betala medlemsavgiften är ett ganska dåligt sätt att skapa förändring.

Du frågade tidigare: ”vad får vi för det” och ” JAg undrar hur genomtänkt det här är”
Dom enkla svaren är: vi får vad vi önskat oss och det framgå klart och tydligt i remissen hur genomtänkt det är; ”Tävlingslicenser, licensbestämmelser, poängberäkning samt behörighet att starta på de olika nivåerna är nya från och med denna regelbok. En förändring som efter önskemål från ryttare, klubbar och distrikt arbetats fram i tävlingsutskott, förbundsstyrelse och klubbar.”

En förening som lyssnar på sina medlemmar tar knappast död på sig själva, åtminstone inte på det sättet.
 
Sv: WRAS 2007 D Klass licens f häst , ryttare!

Inledningsvis behöver man inte det (om jag förstått det rätt), men om du inte tar poäng blir du på sikt nedklassad. Därefter måste du klassa upp dig igen.
 
Sv: WRAS 2007 D Klass licens f häst , ryttare!

Var själv på en Wras klubb års möte i fjol och alldrig mer . En tävlingsryttare HAR INTE TID OCH ORK att hjälpa till mkt och engagera sig i en massa fix för att arrangera en massa på tävlingsplatts. De ska grooma, rida fram tidigt på morgonen/natten och sen vara pigga och vakna hela dagen för att TÄVLA (trötthet ger dåligt minne för mönstren) för att prestera det bästa på banan. Men det finns många som INTE tävlar och gjärna är med och planerar angagerar år efter år och ändå är NÖJDA med det. Tänk om alla dessa engagerade människor slet och angagerade en tävling och det inte dök upp en kotte TÄVLANDE ? Då hade man gnällt på TÄVLINGSRYTTARNA vart har de tagit vägen, varför ställer inte dem upp! Nej ALLA bidrar med sitt:bump:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: WRAS 2007 D Klass licens f häst , ryttare!

Det låter som ditt inlägg skulle vara en invändning mot något, men vad? Jag håller fullständigt med.

Tävlingsryttarna har tävlat och önskat förbättringar/förändringar. Detta har plockats upp av klubbarna och distrikten och nu lett till nya regler. Vad är problemet?
 
Sv: WRAS 2007 D Klass licens f häst , ryttare!

Problemet med WRAS är att dom skall in och röra om i regler som redan finns och gäller över hela världen Som är jorda av AQHA. Ändra på poäng sätningen för att det ska se bra ut och göra rytarna glada.Var på en tävling där en ryttare i c-klass fick 71 i reining
 
Sv: WRAS 2007 D Klass licens f häst , ryttare!

Mmm, eller hur… För enligt AQHA behöver man minsann inte betala för en D-licens.
 
Sv: WRAS 2007 D Klass licens f häst , ryttare!

Nej där räcker det att betala medlemsavgifften till sig själv;)
 
Sv: WRAS 2007 D Klass licens f häst , ryttare!

Men en sak är bra med att man måste ha licens, det är ju att man blir försäkrad automatiskt... men det är ***att man måste ha licens på D-tävling
 
Sv: WRAS 2007 D Klass licens f häst , ryttare!

Och med tanke på hur det kan se ut på D-tävlingarna, i t ex en pleasure-klass, där hästarna far omkring som smörklickar i en stekpanna, nästan helt utan styrsel, så anser jag nog personligen att det är där försäkringen och därmed licensen, behövs mest.....

Sällan ser man så många tillbud som på just D-tävlingar....

Och att få en försäkring som gäller på alla WRAS-tävlingar, alla träningar och aktiviteter arrangerade av WRAS-klubb, samt på resor till och från dessa, för endast 200 spänn är rent fötbaskat prisvärt!

/Mike
 
Sv: WRAS 2007 D Klass licens f häst , ryttare!

Allvarligt talat är inte de flesta försäkrade ändå?
Jag är det och min häst är det för mig har försäkringen ingen som helst praktisk betydelse. Lockar inte mig att betala licens.
Jackpot
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 389
Ekonomi & Juridik Alla verkar ju ha olika definition av medryttare och delfodervärd, och huruvida man kan förvänta sig något av dem/ta betalt. Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 580
L
Western Tänkte bara dela med mig av lite information som jag har fått genom AQHA via SQHA ang. tävling av annans häst när man har amateur...
Svar
1
· Visningar
1 025
Senast: wrangler
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag har några frågor som jag behöver hjälp med för att kunna reda ut dem i mitt huvud, alla svar är guldvärda. Fyller18 i...
2
Svar
22
· Visningar
4 790
Senast: Grana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp