Bukefalos 28 år!

WRAS krav på 1 tävling / klubb

Texaz

Trådstartare
Vet inte om detta hamnar rätt men...
Ja alla aktiva westernmänniskor, vad tycker ni om det nya kravet???
Själv höll jag på att sätta kaffet i vrångstrupen då vi precis har bildat en klubb och aldrig ens varit ut och tävlat!!! Men nu ska det alltså anordnas tävling 2006, hej och hå!!!
Kanske borde det tas på ett distriktsmöte för att slippa kollisioner mellan närliggande föreningar. Om alla bara skickar in så kan det ju bli väldigt mycket samma helg i samma område om det vill sig illa...
Idéer och reflektioner önskas..:idea:
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

Texaz skrev:
Kanske borde det tas på ett distriktsmöte för att slippa kollisioner mellan närliggande föreningar. Om alla bara skickar in så kan det ju bli väldigt mycket samma helg i samma område om det vill sig illa...

Nu brukar det ju tas på Distriktsmötena, när man planerar tävlingsåret, så att närliggande tävlingar inte ska krocka. Det är inte alltid som det fungerar perfekt (särskilt inte om inte alla klubbar kommer på mötena!) men överhuvudtaget så brukar man väl planera ihop tävlingarna tillsammans?

Angående att alla klubbar måste arrangera en tävling, så tycker jag att det är ganska bra. Det ger ju lite aktivitet i klubbarna, och ett större utbud av tävlingar att välja på! Om ni är en nystartad förening utan större erfarenhet så kanske ni ska satsa på att bara arrangera en D-tävling. Ni kan säkert höra av er till någon annan närliggande klubb och kanske få låna in lite funktionärer med erfarenhet och tips om hur ni ska gå till väga? :)
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

Det låter ju bra:) , ser fram emot distriktsmötet. Vi är inte helt främmande för att ordna en tävling, men har diskuterat och tyckte att det var bättre att hinna få lite erfarenhet först. Får väl lägga tävlingen mot höstkanten så att vi hinnér ut och få lite rutin, kanske det går att få vara med och hjälpa till hos någon annan klubb före:idea: .
Någon som behöver funktionärer:angel:
Tycker också att det är en bra regel, så att det blir lite fart på westernridningen här i landet!!!:banana:
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

Allmänt svar:
Tycker det är att börja i fel ände. Först måste man ju ha tillräckligt många ryttare som kommer å tävlar. Det är ju inte helt ovanligt att tävlingar får ställas in pga för få startande. Westernryttare börjar ju inte sin bana som westernryttare genom att tävla utan genom att lära sig. Därför behövs i första hand en fungerande instruktörsutbildning för w-instruktörer och fler w-ridskolor.
Sen vet jag inte om jag tycker om ett sånt beslut över huvudet på klubbarna. Har det förankrats/diskuterats uti i klubbarna innan beslutet kom?
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

OJdå är det vanligt med inställda tävlingar? Ja då är det ju verkligen viktigt med samarbete mellan klubbarna i samma område så att det inte krockar.. Här uppe finns iofs inte så många tävlingar:crazy: .

När brukar distrikten träffas då? Såg att man var tvungen att ansöka om sina tävlingar för 2006 senast 31 december för att få ut dem på WRAS hemsida så då brinner det i knutarna...
Är väl hög tid att köra en träff då???
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

Du får nog helt enkelt kontakta någon i distrikt mitt´s styrelse om du vill ha ett datum för nästa träff, försökte kika på distriktets hemsida men den var inte uppdaterad på 3 månader så....

Angående inställda tävlingar så tror jag att det är mest B-som fått ställa in, men jag kan ha fel.
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

Tycker det är fel att WRAS skall bestämma att man måste annordna en tävling per år.
Då kan ju WRAS bidraga med pengar till dommare och anläggning för det är inte gratis.
Det vore däremot kul om fler tävlings träningar kom igång så man fick en chans att träna lite tävling innan man ger sig ut på riktigt.
På tävlingsträningar har man chansen att fråga direkt vad man gör fel och ev göra om ridningen, bra om man har unghästar mm.
Fler unghäst klasser på D nivå vore drömmen.
Men oftast tar man de vanliga klasserna för alla åldrar både på häst och ryttare annars vara tävlingen på för länge med för långa vänte tider.
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

Tips på klasser som "går hem" tas tacksamt emot, vad vill ryttarna ha. Vem bestämmer vilka klasser man ska ha på en D-tävling, är det helt upp till arrangören, eller finns det vissa klasser som måste ingå??
Kanske kan få tips här för att kunna göra ett riktigt bra arrangemang, vore kul att kunna bidra med något bra direkt!!!:bump:
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

Texaz skrev:
Tips på klasser som "går hem" tas tacksamt emot, vad vill ryttarna ha. Vem bestämmer vilka klasser man ska ha på en D-tävling, är det helt upp till arrangören, eller finns det vissa klasser som måste ingå??
Kanske kan få tips här för att kunna göra ett riktigt bra arrangemang, vore kul att kunna bidra med något bra direkt!!!:bump:

Det vanligaste är väl att man har t.ex Trail, Pleasure, Horsemanship, Reining, Ranchtrail, Western Riding. Det som "går hem" hos ryttarna, det tycker jag hänger på om tävlingen är bra arrangerad eller inte. ;) Att tävlingar blir inställda beror väl oftast på att det legat andra stora eller liknande tävlingar under samma helg? Kanske att några ställts in på grund av andra orsaker, men närliggande tävlingar är väl det vanligaste.
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

Inte ett dugg fel faktiskt......... Anser jag.
WRAS är en TÄVLINGS-organisation.
Man kan dessutom gå samman med annan klubb och ordna tävlingen tillsammans (kontrollerat med WRAS ordf.)

WRAS är inte intresserade av att administrera icke tävlande/icke tävlingsarrangerande klubbar.

Vill man ha en klubb som rider western för nöjes skull, och har trevligt i största allmänhet, behövs inget WRAS-medlemskap.
Vill man utöver det tävla, utan att ens egen förening skall anordna tävlingar, så kan man teckna medlemsskap i enn annan klubb för att få sin licens.
Att bara vara ute och tävla, utan att arrangera nåt själv är ju faktiska att parasitera på de andra klubbarna.

Det är bra att WRAS sätter lite fart på klubbarna.

Hug your horses!

/Mike - ordf i WBS, också relativt nystartad klubb
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

Ursäkta men det där stämmer väl ändå inte!

Detta är vad WRAS står för (klippt från deras hemsida):



"WRAS, har till uppgift att främja westernridningen i Sverige, samt därtill knuten verksamhet även som inom och utom riket vara dess företrädare.

Förbundet skall företräda westernridningen på sådant sätt, att den står i överensstämmelse med idrottens mål och inriktning."

WRAS arbetar för att främja ridningen och hästkunskapen för sporten samt rekreationsändamål. Utbilda instruktörer, tränare och funktionärer, för att få fram en hög standard på westerntävlingarna i Sverige samt verkar för att elitsporten får bästa möjliga betingelser, så internationella framgångar kan nås. Westernridningen har kommit att bli både en aktivitet för den intresserade motionsryttaren till en utmaning för den mer tävlingsinriktade ryttaren.

Alltså, föreningen är till för både tävlingsryttare och "hobbyryttare" och om nu en klubb lyckas samla enbart hobbyryttare så är det väl bara så?
Jag tycker att det är bra om klubbarna försöker fixa en tävling, men finns det inga intresserade av det ändamålet, ska dom inte få samla sig i föreningen då? Vad menar du med att det inte behövs WRAS-medl skap om man bara vill samlas o ha trevligt med sitt westernintresse? Ska inte dom få ta del av tex tränare, clinics o andra aktiviteter bara för att dom inte tävlar? Och nystartade klubbar, som den Texaz tillhör, det kanske inte är så lätt att ordna en tävling det första man gör?!
Jag tor ingen som sätter igång med ett så krävande jobb som att starta en ny klubb OCH vill tävla tänker sig att "parasitera" på andra klubbar! De vill möjligtvis vänta med att anordna en tävling tills de anser sig mogna, med rätta!

/Wrangler som är tävlingsryttare och som luftar sina åsikter
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

Håller med!
För att tävlingsverksamheten ska öka måste det till en bredare bas - dvs. nya westernryttare som får lära sig rida western. Låt oss anta att högst 25 % av medlemmarna i en mindre klubb börjar tävla på D-nivå. Sen kanske det bara är 25 % av dom som klättrar vidare till C och B.
Då kan man ju tänka sig hur många hobby/rekreationsryttare det det behövs för att få fram några få nya tävlingsryttare.
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

Mike skrev:
Inte ett dugg fel faktiskt......... Anser jag.
WRAS är en TÄVLINGS-organisation.
Man kan dessutom gå samman med annan klubb och ordna tävlingen tillsammans (kontrollerat med WRAS ordf.)

WRAS är inte intresserade av att administrera icke tävlande/icke tävlingsarrangerande klubbar.

Vill man ha en klubb som rider western för nöjes skull, och har trevligt i största allmänhet, behövs inget WRAS-medlemskap.
Vill man utöver det tävla, utan att ens egen förening skall anordna tävlingar, så kan man teckna medlemsskap i enn annan klubb för att få sin licens.
Att bara vara ute och tävla, utan att arrangera nåt själv är ju faktiska att parasitera på de andra klubbarna.

Det är bra att WRAS sätter lite fart på klubbarna.

Hug your horses!

/Mike - ordf i WBS, också relativt nystartad klubb


WRAS är inte intresserade av att administrera icke tävlande/icke tävlingsarrangerande klubbar


Menar du verkligen att det är så vårt förbund resonerar???!!!

Är det här i så fall ett sätt att bli av med de klubbar som inte kan/vill/har råd att arrangera tävlingar????

Ingen som vet om och i så fall hur beslutet har förankrats i klubbarna - innan det togs?
Mina demokratiska värderingar gör uppror mot att ett sånt beslut tas utan samråd.
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

Citat ifrån RHA's hemsida:
" ...har en god ekonomin, till följd av våra tävlingar."

Om en klubb nu får god ekonomi pga tävlingarna, så är väl inte tävlingsryttarna parasiter?

/Mvh Lex
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

Jo, ...... det tyngsta med att ordna en BRA täövling är inte ekonomin, utan den massiva arbetsinsatsen av alla frivilliga som krävs.

/Mike
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

Japp!

Exakt så resonerar man.
Dom är ett tävlingsförbund.
Att administrera passiva klubbar kostar dom både tid och pengar.

Att sätta upp en D-tävling är dessutom inte speciellt dyrt.

/Mike
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

Detta är exakt vad WRAS anser.

Enligt WRAS så anser man att nya klubbar kan bildas utan WRAS-medlemsskap, för att sedan, när man är beredd att ta steget fullt ut och ordna tävlingar, ansöka om WRAS-medlemsskap.

Men kommer inte heller i fortsättningen att släppa in nya klubbar med mindre än 25 medlemmar.

Tidigare, som när vi startade WBS, var det ok att starta fast vi bara var 15 stycken, men dom ville se en tillväxt upp till 25 medlemmar inom 1 år.

/Mike
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

Vidare så tror jag tyvärr att någon/några mindre klubbar går en kärv framtid till mötes.
Här nere i skåne har vi 2 mindre klubbar som diskuterar ett sammangående, just för att bli starkare, och kunna leva upp till förbundets krav.

Åtminstonde en av dessa hotas mer eller mindre att försvinna.

/Mike
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

Men hur ska man som ny klubb lyckas klämma in sin tävling??? En klubb i distriktet har 5 (fem) tävlingar nästa år!!! Är inte det mycket?
Inte för att jag tycker att det är dåligt, tvärtom, men det verkar ju inte vara någon direkt brist på tävlingar iallafall...:D
Totalt är sjutton tävlingar inplanerade i distriktet..
Ja nog ska vi kunna komma ut och tävla..:angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Skäller på andra hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp