Bukefalos 28 år!

WRAS krav på 1 tävling / klubb

Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

Vi valde att göra en tävling av en enda gren som reds i tre omgångar. För att få flyt så hade vi två dommare som dömde varsin bana på förmiddagen vilket gjorde att ekipagen inte behövde vänta så länge mellan banorna och publiken kunde vandra mellan banorna om de så ville. Tredje banan reds efter lunch och dömdes då av båda dommarna. Vi lade mycket tid på att bygga tre varierade banor som skulle vara lika trevliga för ryttarekipagen att genomföra som för publiken att titta på. För ryttarnas del ingick hela dagen i startavgiften dvs. så mycket du orkade äta och dricka hos kocken, och för hästarna fanns hagar med vatten serverat. Utöver detta så hade vi prispengar till de 10 bäst placerade ryttarna, i kontanter blev detta lite drygt 40.000:- att fördela (ca. 80% av startavgiften gick tillbaka till tävlingsekepagen) plus en del andra priser som sponsrades av olika företag. Ja det är lite svårt att sammanfatta i korthet men ändå......
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

Jag gissar på att tävlingen hade något med ranch-trail att göra!!!

Läste en propp som såg ut ungefär som du beskrev och blev jättesugen på att åka, tyvärr passade inte nya datumet vill jag minnas.:cry:

Coolt initiativ dock, det behövs mer sådant i westernsverige.:bow: :bow:
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

Änglahäst skrev:
Håller verkligen med Tussemaja.
För att få fler westernryttare som tävlar och fler som börjar rida western så maste det finnas möjlighet att utbilda sig och hästen. Det finns många instruktörer och det finns ett en klassning på vilken nivå tränaren är på.
Kategori Minimikrav för de olika kategorierna
C-instruktör:Godkänd instruktörsexamen. Inga krav på utbildningar, erfarenhet eller meriter
B-instruktör:Godkänd instruktörsexamen. Lägst två års erfarenhet, WRAS instruktörsutbildning eller motsvarande, placeringar på lägst B-tävling under de tre senaste åren
A-instruktör:Godkänd instruktörsexamen. Lägst två års erfarenhet, WRAS instruktörsutbildning eller motsvarande, placeringar på Svenska Mästerskap under de tre senaste åren och skall dessutom ha utbildat elever som tagit placeringar på Svenska Mästerskap, eller ha genomgått lägst 2-årig hästinriktad utbildning (ex Hippologiska Högskolan)
A-tränare:Uppfyller kraven för A-instruktör och har dessutom avlagt tränarexamen och har dokumenterad erfarenhet av att utbilda hästar upp till SM placeringar. Medlemmar av WRAS Tränarråd har statusen AA-tränare och rätt att examinera upp till A-tränare

Jag och ni alla andra vet ju i vilken kategori det finns flest tränare. Och anledningen vet vi ju också. Det finns inga ordentliga utbildningar i Sverige.

/Carina

Verkligen tråkigt att det saknas utbildningar för W-instruktörer i Sverige.

Glöm bara inte bort att det faktiskt FANNS en utbildning för några år sedan, MEN den lades ner pga BRISTANDE INTRESSE!!!!
Tror tom att man kunde använda "kunskapslyftet" för att gå utbildningen, kan minnas fel...

Det här med bristande intresse för utbildningar säger väl oxå en del om ambitions/seriositetsnivån (eeek, stavning??) hos många av de sk tränarna här i landet??? OCH hos oss elever som inte ställer högre krav.

Fast å andra sidan: Min tränare har, i stället för "skolbänks-tränar-utbildning" en gedigen hästbakgrund sedan barnsben, några utbildningsmånader hos välkänt USA-proffs, goda kunskaper om hur hästar fungerar såväl fysiskt som psykiskt, SM-merit(er?) dessutom är han pedagogisk, mkt seriös och agerar alltid professionellt.
För mig duger det minst lika bra som någon WRAS-tränarutbildning.
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

Almännt svar:
Problemet med att skapa en instruktörsutbildning för western är ju att vi har inte nån direkt ridlära som tex. Ridhandboken i den "vanliga" ridningen. Vi har så många olika metoder som alla leder åt samma håll och vem ska bedöma vilka metoder som är bra/bäst och som ska läras ut... Så ska det skapas en utbildning behövs mycket förarbete.
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

JHANA skrev:
Jag gissar på att tävlingen hade något med ranch-trail att göra!!!

Läste en propp som såg ut ungefär som du beskrev och blev jättesugen på att åka, tyvärr passade inte nya datumet vill jag minnas.:cry:

Coolt initiativ dock, det behövs mer sådant i westernsverige.:bow: :bow:


Det stämmer bra, men du om du missade det förra året så kan du ju delta i "reprisen " som går av staplen den 3 juni -06.
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

Mia L skrev:
Det stämmer bra, men du om du missade det förra året så kan du ju delta i "reprisen " som går av staplen den 3 juni -06.

Hoppar in i diskussionen... :)
Vart är det någonstans? Propp?
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

Mia L skrev:
Vi valde att göra en tävling av en enda gren som reds i tre omgångar. För att få flyt så hade vi två dommare som dömde varsin bana på förmiddagen vilket gjorde att ekipagen inte behövde vänta så länge mellan banorna och publiken kunde vandra mellan banorna om de så ville. Tredje banan reds efter lunch och dömdes då av båda dommarna. Vi lade mycket tid på att bygga tre varierade banor som skulle vara lika trevliga för ryttarekipagen att genomföra som för publiken att titta på. För ryttarnas del ingick hela dagen i startavgiften dvs. så mycket du orkade äta och dricka hos kocken, och för hästarna fanns hagar med vatten serverat. Utöver detta så hade vi prispengar till de 10 bäst placerade ryttarna, i kontanter blev detta lite drygt 40.000:- att fördela (ca. 80% av startavgiften gick tillbaka till tävlingsekepagen) plus en del andra priser som sponsrades av olika företag. Ja det är lite svårt att sammanfatta i korthet men ändå......

Låter riktigt kul :D

som trailbanor (ranch trail som någon skrev) eller var det helt olika banor?
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

Mia L skrev:
Det stämmer bra, men du om du missade det förra året så kan du ju delta i "reprisen " som går av staplen den 3 juni -06.

Å NEJ!!

Det är ju helgen efter Bökeberg, kommer att vara fattigare än den fattigaste kyskråttan då är jag rädd.... Får bli tredje gången gillt nästa år.:crazy:
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

Russinet skrev:
Låter riktigt kul :D

som trailbanor (ranch trail som någon skrev) eller var det helt olika banor?

Det var tre Ranch Trail banor med olika utseende. Banbyggarna hade ägnat månader till att fundera och konstruera roliga men säkra "hinder" inför denna tävling. Anläggningen som vi är på är oxå som gjord för ändamålet, fyra banor varav en jättestor gräsbana med bank och vattengrav som givetvis gick att utnyttja även för vårt ändamål. Så kom igen nu svinga lassot några varv släpa en stock efter kusen så är ni redo att ställa upp i juni!!:banana:
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

Åhhhh, vad jag skulle vilja vara med, låter ju som något som passat oss precis :D
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

Mia L skrev:
Det var tre Ranch Trail banor med olika utseende. Banbyggarna hade ägnat månader till att fundera och konstruera roliga men säkra "hinder" inför denna tävling. Anläggningen som vi är på är oxå som gjord för ändamålet, fyra banor varav en jättestor gräsbana med bank och vattengrav som givetvis gick att utnyttja även för vårt ändamål. Så kom igen nu svinga lassot några varv släpa en stock efter kusen så är ni redo att ställa upp i juni!!:banana:

Vart ska tävlingen hållas? Samma ställe som förra året? Har proppen kommit ut? :)
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

Samma plats som förra året, Sandfall i Slöinge. Proppen är klar att skicka ut. Den kommer att finnas på www.ranchtrail.se så snart vår webmaster hinner lägga ut den.:rofl:
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

Mia L skrev:
Samma plats som förra året, Sandfall i Slöinge. Proppen är klar att skicka ut. Den kommer att finnas på www.ranchtrail.se så snart vår webmaster hinner lägga ut den.:rofl:

Tack! Bra hemsida! :) Synd bara att tävlingen ligger så nära Bökeberg Challenge...
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

Hej
Har inte läst alla inlägg med risk att upprepa något som någon annan redan skrivit men....
angående att varje klubb måste arrangera 1 tävling/år så är det lika godkänt att dela tävling med en (eller flera) annan/andra klubb/-ar som att arrangera en egen så fram för samverkan mellan klubbarna!
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

Hej
Måste svara på ditt och flera andras kommentarer om priser på D-tävling. Jag reagerade också på detta när det kom, men det visade sig att du får visst dela ut både rosetter och priser men priserna får inte överstiga en summa som motsvarar ungefärlig anmälningsavgift. Detta pga att det inte skall bli så att de mer rutinerade ryttarna kommer och rider på tävlingar och "tar" prispengarna från nybörjarna.
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

Mike skrev:
Inte ett dugg fel faktiskt......... Anser jag.

WRAS är en TÄVLINGS-organisation.

WRAS är inte intresserade av att administrera icke tävlande/icke tävlingsarrangerande klubbar.

FEL FEL FEL FEL!!!!!
Detta är inte sant.
Varför skulle i så fall WRAS gå ut med önskemål om att det ska ordnas mer uteritter m.m. i distrikten???? Titta på vad som står i stadgarna och inget annat, undrar ni över något så läs stadgar och regelboken! Det är bara det som står där som är rätt. Inte vad som skrivs av enskild person.

Mvh och en önskan om att fler åker på distriktsmötena och gör sin röst hörd istället för att anta saker som oftast blir fel i tredje hand...
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

Ansökan om tävling, gäller även C o D, ska göras före sista oktober året innan. Det är bara A o B tävlingar som WRAS tjänar pengar på, än så länge kan jag säga. Det har kommit förslag på att 10 kr för varje start ska gå till distriktet. Det tycker jag verkar korkat. Ska de tävlande beläggas med en extraskatt. Är det inte fel att bara en viss grupp ska vara med och "stärka" ekonomin i distriktet?

Hör ni hur det låter? Fler tävlingar + 10 kr/start till distriktet. :banana:

/Carina[/QUOTE]

Inte hela sanningen dessvärre..... Samtidigt skulle licenserna tas bort. Så i det stora hela blir det billigare......
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

Nettan65 skrev:
Mike skrev:
Inte ett dugg fel faktiskt......... Anser jag.

WRAS är en TÄVLINGS-organisation.

WRAS är inte intresserade av att administrera icke tävlande/icke tävlingsarrangerande klubbar.

FEL FEL FEL FEL!!!!!
Detta är inte sant.
Varför skulle i så fall WRAS gå ut med önskemål om att det ska ordnas mer uteritter m.m. i distrikten???? Titta på vad som står i stadgarna och inget annat, undrar ni över något så läs stadgar och regelboken! Det är bara det som står där som är rätt. Inte vad som skrivs av enskild person.

Mvh och en önskan om att fler åker på distriktsmötena och gör sin röst hörd istället för att anta saker som oftast blir fel i tredje hand...
Och här kommer ett utdrag ur WRAS stadgar, direkt från hemsidan.
Har skrivit ner mina åsikter om dessa punkter, men det är upp till var och en att själv läsa och se om dom hittar något som stämmer...

Western Riders Association of Sweden, i dessa stadgar benämnt WRAS eller Förbundet, har till uppgift att främja westernridningen i Sverige, samt därtill knuten verksamhet ävensom att inom och utom riket vara dess företrädare.

Förbundet skall företräda westernridningen på sådant sätt, att den står i överensstämmelse med idrottens mål och inriktning.

WRAS skall därvid
- vara den högsta nationella instansen för westernridningens alla grenar.
Det var som fan....:confused:
- främja ridning och hästkunskap för sport och rekreationsändamål.
Ja, kanske, i viss mån.
- verka för god och enhetlig utbildning i ridning samt undervisning i hästkunskap.
Ehhh!!! Nej.... Inte där jag bor i alla fall.:mad:
- utbilda instruktörer/tränare och funktionärer inom sporten.
Det här var ju intressant. Men NEJ, det finns inte heller...:crazy:
- verka för god hästhållning. Förbundets regelverk och sanktionssystem såvitt avser olämpligt uppträdande mot häst, gäller vid all form av ridning och hästhållning.
Jättebra, men jag har aldrig hört talas om att man gjort några åtgärder mot någon. Vilket iofs kan vara positivt.
- medverka till skapande av goda ridanläggningar.
Jasså! Vardå:confused:
- verka för organiserandet av westerntävlingar inom landet.
Jo, det gör dom väl.:smirk:
- utveckla, samordna, fastställa och publicera regler och bestämmelser, samt se till att dessa efterlevs.
Hmmm... Kan skriva en roman om detta... Inge bra betyg här heller.:devil:
- verka för högsta standard i organisation, dömande och banbyggnad (i trail m.m.) vid alla tävlingar.
HAHAHA!!! Nån som var på Hjo-SM bla???
- verka för att elitsporten får bästa möjliga betingelser, så att internationella framgångar kan nås.
Existerar inga internationella framgångar inom WRAS. Flopp igen...
- bereda människor med olika handikapp möjligheter till aktivitet inom förbundets hela verksamhetsområde.
Aldrig hört talas om western för handikappade.
- tillvarata ungdomens intressen och utveckla dessa med avseende på hästen och sporten.
:rofl: :rofl:
- genom utbildning och aktivt deltagande i ideell föreningsverksamhet, utveckla ungdomens engagemang, för att själva delta i demokratiska beslut och att ta ansvar.
Vet jag inge om.
- genom sina distrikt och föreningar aktivt verka för en dopingfri verksamhet
Snälla!!! Ha alkotest på SM och upplys folk om att Coca-cola innehåller koffein= 14 dagars karenstid. Äsch förresten, utbilda funktionärerna i vad karenstid ÄR!

Men som sagt, det som står i stadgarna är sant....
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

Nettan65 skrev:
Hej
Måste svara på ditt och flera andras kommentarer om priser på D-tävling. Jag reagerade också på detta när det kom, men det visade sig att du får visst dela ut både rosetter och priser men priserna får inte överstiga en summa som motsvarar ungefärlig anmälningsavgift. Detta pga att det inte skall bli så att de mer rutinerade ryttarna kommer och rider på tävlingar och "tar" prispengarna från nybörjarna.

Ok! Tack för informationen! Den lösningen köper jag absolut!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp