Bukefalos 28 år!

WRAS krav på 1 tävling / klubb

Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

WRAS ide är inte bara tävlingar. Jag tog upp frågan med förbundsordförande Lennart Nilsson. Han hänvisde mig till WRAS förbundsstadgar. Och där står det att läsa: "WRAS huvudsakliga uppgift är att främja westernridningen i Sverige."

All westernridning är inte i tävlingsform som ni vet.
Sen är det viktigt att klubbarna tar upp frågor och motioner på distriktsmöten. Det är där som frågorna behandlas och avgörs om det ska tas upp i nästa distans som är på förbundsnivå.
Obs glöm inte lämna motioner till WRAS årsmöte i april.

/Carina
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

20-25 funktionärer för en D-tävling:confused: :confused: :confused:
Vad har ni 500 ekipage eller vad?
På en tävling med ca 100 ekipage över två och en halv dag har vi ca 10-12 funktionärer;)
På en D-tävling över en dag, med ca 30 starter behöver man ca vara ca 6-7 man för att det skall fungera.
Vi gör våra träningstävlingar med ca 15 starter på två till tre man.
Givetvis så styr själva anläggningens utformning hur många man behöver men 20-25 funtionärer, min första tanke är ju Grattis hur i hela friden lyckas ni hitta så många:d

Sen har jag en annan fråga, är WRAS ekonomi dålig och behöver stärkas?
Jag har nog mer uppfattat "lagen" på minst en tävling som ett försök till att få större aktivitet i klubbarna, men jag har kanske inte fattat rätt. Och skulle man förutom kravet även lägga en avgift per start så bli ju ekonomin i tävlingen ytterligare en belastning för klubben, vilket innebär att kravet på antal starter ökar väsentligt.

Monke:)
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

WRAS räknar in klubbmästerskap under C-tävling enligt regelboken.:idea:

Monke:)
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

Nej, inte WRAS-tävlingar.

Vi gick in som medarrangör på skånekampen i år, för att lära oss,
och kommer att sätta upp en tävling tillsammans med WINS nästa år.

/Mike
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

Antalet funktionärer avgör klubben själv, det är rätt. Men för en väl fungerande tävling med 40-60 starter (ca:25 ekipage) kräver sin "personal"
Domare, domarsekreterare, tävlingsledare, prisutdelare, banbyggare, sekretariat, speaker, speakerbiträde, anvarig för framridningsbanan, gateman, cafeteria, parkering, ev stallansvarig. Man behöver kanske inte ha folk till alla posterna men däremot behövs det fler än en på en del poster.
Det är klart att man kan ordna tävlingar med mindre antal starter men då kan det bli svårt att få ihop pengar till domare och anläggningshyra.

Ang KM. Vi har alltid haft vårt KM på D nivå. Försökte läsa i regelboken om det står någon rekomendation. Jag kunde ingen hitta, så det är nog klubbstyrelsen i gällande klubb som avgör vilken nivå det ska gå på. Rätta mig om jag har fel, för det skulle vara intressant att veta.

/Carina :cool:
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

Enligt regelboken: C-tävling. Är en regional tävling, tex KM eller liknande, godkänd av respektive Distriktsstyrelse.
(Är inte KM lokal tävling)
Läggs KM på C-nivå krävs det licens. Så därför lägger man nog den oftast på D-nivå. För hur många har licens i klubben???? =)

/Carina
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

Mike skrev:
Nej, inte WRAS-tävlingar.

Vi gick in som medarrangör på skånekampen i år, för att lära oss,
och kommer att sätta upp en tävling tillsammans med WINS nästa år.

/Mike

Jaha... så ni kände er inte redo att anordna en tävling de första åren menar du? Och ändå tycker du att det är en bra regel?
En klubb utan närliggande grannklubbar då, vad ska den göra???
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

Jo det är klart att jag förstår att det är upp till varje klubb att besluta om antal funtionärer, men jag tyckte att det var lite avskräckande med så många som du skrivit, för vem blir över till att tävla då:angel:

När det gäller regeln för KM så är den inte alls svår att hitta i regelboken, sid 8 i 2005/2006 års bok.:idea:

"C-tävling
Är en regional tävling, t ex KM eller likande, godkänd av respektive Distriktsstyrelse och öppen för deltagare med gällande medlemskap i WRAS ansluten klubb. För start krävs att ryttare och häst har giltig licens. Vid C-tävling gäller denna regelbok."

Och tack Wrangler det var dit jag ville komma, det är lätt att tycka vad andra skall göra men man kanske skall prova själv först innan man börjar tycka. Bevisligen tycker Mike och hans klubb att det är bökigt eftersom man fortfarande inte arrangerat någon tävling i någon form trots att man existerat i minst 3-4 år. och jag vet att man varit med på "skånekampen" med klasser tidigare så detta året var inte första gången.:angel:

Säger jag, som gillar att anordna tävlingar men tycker att det är svårt att helt plötsligt tvinga folk att göra det, det är skillnad om man vet om det när man startar sin klubb men så är inte fallet här.:eek:

monke:)
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

monke skrev:
Jo det är klart att jag förstår att det är upp till varje klubb att besluta om antal funtionärer, men jag tyckte att det var lite avskräckande med så många som du skrivit, för vem blir över till att tävla då:angel:

När det gäller regeln för KM så är den inte alls svår att hitta i regelboken, sid 8 i 2005/2006 års bok.:idea:

"C-tävling
Är en regional tävling, t ex KM eller likande, godkänd av respektive Distriktsstyrelse och öppen för deltagare med gällande medlemskap i WRAS ansluten klubb. För start krävs att ryttare och häst har giltig licens. Vid C-tävling gäller denna regelbok."

Och tack Wrangler det var dit jag ville komma, det är lätt att tycka vad andra skall göra men man kanske skall prova själv först innan man börjar tycka. Bevisligen tycker Mike och hans klubb att det är bökigt eftersom man fortfarande inte arrangerat någon tävling i någon form trots att man existerat i minst 3-4 år. och jag vet att man varit med på "skånekampen" med klasser tidigare så detta året var inte första gången.:angel:

Säger jag, som gillar att anordna tävlingar men tycker att det är svårt att helt plötsligt tvinga folk att göra det, det är skillnad om man vet om det när man startar sin klubb men så är inte fallet här.:eek:

monke:)
"C-tävling
Är en regional tävling, t ex KM eller likande, godkänd av respektive Distriktsstyrelse och öppen för deltagare med gällande medlemskap i WRAS ansluten klubb. För start krävs att ryttare och häst har giltig licens. Vid C-tävling gäller denna regelbok."

Vart står det att KM SKA vara på C-nivå??? Och var står det att den INTE ska vara på D-nivå???
Regional tävling räknas väl tävling där deltagare i från regionen är med, en öppen tävling där andra klubbar får deltaga.
Klubb Mästerskap borde väl då vara en lokal tävling där man tävlar inom klubben, det vill säga om klubbmästar titeln.
Visst man kan mixa KM och regional "vanlig" tävling. Men det är ändå bara de inom klubben som tävlar om KM titlarna.
/Carina
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

KM nämns i både C- och D-tävlingsbeskrivningen i Regelboken. Man kan alltså välja nivån själv. Att jag skrev som jag skrev förut var en gammal stämpel från mitt tänkande och inget annat.
Jag kan citera Regelboken närmare om nån önskar, men jag måste vakna lite först. *nyvaken*

Ang antal funk på tävling;
Det GÅR att genomföra en tävling med väldigt få funk, men det beror helt på vad man har för kriterier och krav på sig som anordnande värd. Hur anläggningen är utformad samt vilka ekipage man får som startar påverkar ju resultatet oxå.
Vi riktar in oss på att hitta folk som inte ska tävla som funk och vi som gör både och turas om - funk ena tävlingen, tävla nästa. Eller vi försöker i a f. Men visst, det är tufft att få till folk ibland. (Men vi jobbar på det!)
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

Lite om allt möjligt i tråden, och inte riktat till någon särskild.

Kan ju bara berätta hur vi i vår klubb brukar ha det med tävlingar...

Vi har haft några B-tävlingar för några år sedan. En av de första fick så mycket beröm att vi blev tillfrågade om att ha SM året därpå, eftersom ingen ansökt om det. Vi genomförde SM, och har försökt att ha fler B efter det. Tyvärr har det blivit väldigt dåligt med anmälningar, tror vi ställde in någon t o m. Till slut gav vi upp.

Numera har vi slagit oss ihop med de andra klubbarna i länet, och så har vi varsin D-tävling. Deltagarna samlar poäng på de olika tävlingarna, och efter sista tävlingen koras två vinnare, en i open och en i youth. Samtidigt är det (åtminstone på vår tävling) KM, vilket innebär att den högst placerade klubbmedlemmen i klassen koras till klubbmästare.

Händer också att det blir någon träningstävling.


Funktionärer behövs det, men väldigt olika många beroende på arrangemang. På SM hade vi frukteligt många, eftersom det var parkeringsvakter, mottagare borta vid stallarna (även nattetid), städning av stallplats ingick, folk på framridningsbanorna (för att se till att det inte blev överbelamrat med folk och att de som snart skulle in fick vara på en annan bana), en hel del folk i serveringen (vi lagade maten själva i storkök och fraktade dit), inträde till läktaren, städfolk, camping osv. Dessutom alla de vanliga funktionärsposterna, de flesta med fler personer än vanligt. Bara i sekretariatet var vi väl åtminstone sex stycken...

På D-tävling är vi kanske två i sekretariatet, två i serveringen, två gatemen, en banansvarig med banpersonal, domarbiträde, tävlingsledare, speaker och biträde. Dessutom är det till stor del våra egna medlemmar som är där och tittar/tävlar, så blir det kris med något så brukar det finnas någon som snabbt kan rycka in.

/Ida
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

Om vi backar bandet till trådens fråga, "vad tycker ni om WRAS-styrelsens krav på 1 registrerad tävling per klubb och år", så håller jag med om flera trådsvar, att det är att börja i fel ände. Det är redan svårt att få ihop deltagare till wras-tävlingar oavsett nivå. Vad jag vet (jag är ordförande i vår klubb, tidigare styrelseledamot i distriktet) har inte beslutet varit ute på remiss hos klubbarna, och inte heller tagits på distrikts-eller förbundsstämma utan på ett "vanligt" tävlingsmöte där distrikten var representerade, men utan beslutsunderlag från klubbarna. Ett såpass vikigt beslut skulle givetvis följa ordinarie beslutsgång, dvs om det är en klubb som väckt förslaget skulle det gå via klubbens årsmöte till distriktsstämman och därifrån till förbundsstämman. Om det är ett förslag från förbundsstyrelsen skulle det tillställas klubbarna att till-eller avstyrka på resp årsmöte, för att sedan gå vidare till distrikten osv..
Intrycket att många dumma beslut tagit av WRAS (jag förmodar att ni menar WRAS förbunds eller distriktstyrelser) den senaste tiden kan bero på den nya organisationen som genom sin form lätt tapapr kontakten med klubbarna/medlemmarna om man inte är mkt noga med att hålla på den parlamentariska gången i beslutsärenden.
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

Du har helt rätt!
Jag tror att WRAS måste hitta en bättre form för förbundet och det snarast annars kommer många söka sig nån annanstans. Om man börjar starta andra klubbar utanför WRAS så tror jag inte att viljan är stor att söka sig till WRAS igen när man vill börja anordna tävlingar, som Mike säger. Då vill man nog lösa det på annat sätt, varför gå tillbaka i ett förbund som stängt en ute, och som inte lyssnar på medlemmarnas åsikter???
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

Om det skulle vara så att regelboken gav ett direkt svar på alla frågor så skulle den behöva vara flera meter tjock, där för måste man ju dra slutsatser när man läser en sådan. (regelbok, alltså):idea:
Likaså om den skulle innehålla allt som man inte direkt får går eller bör göra.:idea:

Det stycke jag tagit ur regelboken beskriver WRAS tävlingskategorier:idea:
Här menar man och det är faktiskt det enda stället i boken som man kan läsa om tex KM, att ett sådant hör hemma under beskrivningen av en C-tävling. Nej det står inte att man inte kan anordna det som D-tävling men det var inte poängen med det hela utan poängen var att visa att WRAS menar att ett KM bör vara en C-tävling!
C-tävling är den lägsta nivån på tävling där man kräver medlemskap i en klubb.:idea:

D-tävling är en klubbtävling eller liknade och är öppen för alla alltså man behöver inte vara medlem i en klubb för att tävla där (därav kan man inte anordna ett KM där:idea: )Dessutom skall en D-tävling vara för nybörjare i första hand, och ett KM är väl tänkt att vända sig till den lite mer erfarne.;)

Min avsikt var inte att tala om vad jag tyckte utan vad regelboken säger. Jag har tävlat KM som D-tävling i alla år och det har gått jättebra:p

monke:)
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

Jamen nog kan man väl anordna KM på D-tävling. Alla som tävlar där är väl inte automatiskt med i KM, det är väl bara de som är medlemmar i den klubb som arrangerar som ingår i KM???:confused:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp