Bukefalos 28 år!

WRAS krav på 1 tävling / klubb

Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

Vill man veta vad WRAS och dess ordförande tänker satsa på inför 2006 så är det bara att gå in på hemsidan och läsa ordförande har ordet.:idea:
Här menar man att ett av områdena man tänker fokusera kring under nästa år är tävlingar.:angel:
Detta är ett uttdrag ur brevet;
"verka för organiserandet av westerntävlingar inom landet.”
”- verka för att elitsporten får bästa möjliga betingelser, så att internationella framgångar kan
nås.”
”- tillvarata ungdomens intressen och utveckla dessa med avseende på hästen och sporten.”

Viktiga utvecklingsområden: Uppklassningssystem för kvalitetsindelning av ryttare - Program för utbildning av domare - Dopningskontroll - Boskapslicens för deltagande i tävlingar med boskap - Program för ökat antal tävlingar totalt - Program för ökning av antalet medlemmar - Grafisk profil för samhörighet och igenkännande.":idea:
Utav de 7 områden man valt att fokusera kring (det sista stycket här) tillhör ju 5 utav dom frågor med tävlingsfokus.:angel:

Tävlar själv en del och är därför inte emot detta, men detta kanske måste belysas för att få en mer korrekt bild av vad WRAS står för och har som mål.:idea:

Monke:)
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

"Jamen nog kan man väl anordna KM på D-tävling. Alla som tävlar där är väl inte automatiskt med i KM, det är väl bara de som är medlemmar i den klubb som arrangerar som ingår i KM???" Citat Texaz.

Det är klart att man kan, men det är inte vad ditt förbund vill eller menar:idea:
Ditt förbund vill att ett KM arrangeras som C-tävling, En C-tävling är snäppet över nybörjare och du måste vara medlem i en WRAS förening för att tävla där.:idea:

En D-tävling är en nybörjartävling där alla kan vara med, lätta mönster, avvikelser får göras när det gäller utrustning och endast prisrosetter får delas ut. Dessutom kan man inte kräva att de tävlande skall vara medlemmar någonstans.:idea:

Monke:)
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

Nej, det är sant, men nog MÅSTE man väl kräva att de som rider KM är medlemmar i den aktuella klubben???
Eller är det så i western att alla tävlar i KM, även de som rider i andra klubbar?? Verkar ju helt sjukt!
Kan nog tänka mig att köra KM på C-tävling också när våra ryttare når upp till högre nivåer, än så länge är vi på nybörjarnivå och jag tror inte att någon av våra ryttare vill lösa licens för att rida KM...
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

Man kan diskutera och ha synpunkter i det oändliga.....men löser det några av problemen.
Ta upp problemen med er klubbstyrelse, skriv motioner och protester.
Här löser vi inga problem, hur många har ställt frågorna till distriktet eller direkt till förbundsstyrelsen?
Gå in på WRAS hemsida så finns det mailadresser till berörda parter.
Vår klubb har sagt vad vi står i frågorna gällande en tävling/klubb/år och 10 kronan och en hel del annat.
Ju fler som gör sig hörda, desto fler blir chanserna att vi får gehör för våra åsikter.
Tystanden i från klubbarna, räknas som samtycke.

/Carina :bump:
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

För en D-tävling kan man enligt WRAS inte kräva att den tävlande är medlem i en klubb.:idea:
Om låt oss säga din klubb väljer att göra KM som D-tävling så gäller ju den regeln, vilket betyder att alla som tävlar just då kan bli klubbmästare.:p

Mao. då är det kanske så att WRAS menar att man skall anordna KM först när medlemmarna är så pass bra så att man "duger" för en C-tävling.:angel:

Men summan av kardemumman är ju att alla klubbar gör som dom vill i alla fall, vill man anordna KM som D-tävling så gör man det och det går ju jättebra ändå:banana:

Monke:)
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

Jag ser faktiskt fördelar med att ha KM på D-nivå. Det är ju meningen att man ska avgöra vem som är bäst i klubben, och många i klubben är ju bara med på den enda tävlingen under året. Att då kräva licens tycker jag bara är ett hinder.

Att vem som helst får vara med är ju inte heller något problem, KM-titeln går ju helt enkelt till den klubbmedlem som är högst placerad i klassen.

/Ida
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

Jo du Monke!

Det var första gången som vi var med som ARRANGÖR.

Andra gånger har vi blivit ombedda att komma dit (som i Åstorp förra gången, när dom behövde Ropingryttare).

Det har inte handlat om att det är bökigt, vi har helt enkelt inte haft kapitalet OCH kunskapen.
Kapitalet går alltid att greja till, men om kunskapen saknas är det värre.
Detta var anledningen till att vi gick med som medarrangör i år, för att kunna gå vidare mot tävlingsarrangemang.

Så var bussig och ironisera inte över något du inte vet nåt om.

Anledningen till att WBS startades, var inte PRIMÄRT att snabbt ordna tävlingar, utan att BREDDA wqesternridningen i Skåne, genom att anordna träningar i roping-, boskapsgrenar och timed events, vilket ingen av de andra klubbarna var intresserade av.

Att senare ordna tävlingar har varit vår målsättning hela vägen,
men det krävs en hel del arbete OCH erfarenhet för att ordna de tävlingar vi skulle vilja, med både Timed events OCH kogrenar.

Om det blir något av detta på den tävling som planeras under 2006 vete tusan, men vänta bara........ :) Det kommer tids nog.

/Mike - WBS
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

Får en liten känsla av att man underskattar medlemmarna lite. Har erfarenhet från ett Km där man kombinerade C- och D-klasser. Förvånansvärt många som red D-klasserna efteranmälde sig på plats (när dom kände sig varma i kläderna) till C-klasserna och så fick man upp deltagarantalet på det viset. Man hade även KM i D-klasserna och det var fritt för alla att delta men för att bli klubbmästare krävdes medlemskap i den aktuella klubben så det kunde innebära att trean blev klubbmästare och fick pris för det och en annan ryttare vann klassen och fick så pris för det.

Jag har inte införskaffat något TR i år (tänkte vänta till nästa år då hästen är klar för tävling) så jag kan ju inte säga att det är ok att göra så här längre?...men Monke kanske vet?

(det handlar om en glesbygdsklubb så jag är medveten om problemen att få upp deltagarantalet men så här blev det lite bättre)
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

monke skrev:
Vill man veta vad WRAS och dess ordförande tänker satsa på inför 2006 så är det bara att gå in på hemsidan och läsa ordförande har ordet.:idea:
Här menar man att ett av områdena man tänker fokusera kring under nästa år är tävlingar.:angel:
Detta är ett uttdrag ur brevet;
"verka för organiserandet av westerntävlingar inom landet.”
”- verka för att elitsporten får bästa möjliga betingelser, så att internationella framgångar kan
nås.”
”- tillvarata ungdomens intressen och utveckla dessa med avseende på hästen och sporten.”

Viktiga utvecklingsområden: Uppklassningssystem för kvalitetsindelning av ryttare - Program för utbildning av domare - Dopningskontroll - Boskapslicens för deltagande i tävlingar med boskap - Program för ökat antal tävlingar totalt - Program för ökning av antalet medlemmar - Grafisk profil för samhörighet och igenkännande.":idea:
Utav de 7 områden man valt att fokusera kring (det sista stycket här) tillhör ju 5 utav dom frågor med tävlingsfokus.:angel:

Tävlar själv en del och är därför inte emot detta, men detta kanske måste belysas för att få en mer korrekt bild av vad WRAS står för och har som mål.:idea:

Monke:)

Tävlar åxå lite men det hindrar inte att jag tycker det är märkligt att inte ett enda utbildningområde rör utbildningen av ryttare. Märkligt är förresten för milt uttryckt. Jag tycker det är helt åt pepparn!
Visserligen kan man möjligen få till det genom att hävda att tävlandet i sig är utbildande - å det kan ingen förneka - men det är mycket som ska till innan man kommer till tävling. Varför i fridens dar satsas det på domarutbildningar när man inte ens har en fungerande instrukörs- tränarutbildning inom förbundet.!!??? På alla de år jag varit med i w-svängen är det inte värst många nya ryttare som dyker upp på WRAS B-tävlingar. 80% är de samma som var med för 9 år sen. Å det beror troligen inte på att det anordnas för få D- och C-tävlingar utan på att det helt enkelt inte blir fler w-ryttare - eftersom så få har chansen att lära sig. Å med hänvisning till målet att WRAS vill ha fler medlemmar: Varför ska man bli medlem i en westernklubb om man inte ens kan få lära sig rida western...?
 
Senast ändrad:
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

Knapplån: Väl medveten om att tråden håller på att spåra ur - igen - måste jag bara få säja det här:

Jag har varit på - och själv deltagit i D-tävlingar med mönster och trailbanor på C-nivå - minst! Och C-tävlingar med mönster å banor som en lättare D. Så utifrån denna iakttagelse är det självklart angeläget att domarna vidareutbildas - eller i varje fall att man blir överens om vilka mönster/banor som passar till vad. Visserligen kan klubben be att få se domarens mönster i förväg eller meddela vilken svårighetsgrad man vill ha - men gör vi det? Min erfarenhet är att vi snällt tar emot domarens skisser oberoende av vad vi tycker.
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

Mike skrev:
Det har inte handlat om att det är bökigt, vi har helt enkelt inte haft kapitalet OCH kunskapen.
Kapitalet går alltid att greja till, men om kunskapen saknas är det värre.
Detta var anledningen till att vi gick med som medarrangör i år, för att kunna gå vidare mot tävlingsarrangemang.


Anledningen till att WBS startades, var inte PRIMÄRT att snabbt ordna tävlingar, utan att BREDDA wqesternridningen i Skåne, genom att anordna träningar i roping-, boskapsgrenar och timed events, vilket ingen av de andra klubbarna var intresserade av.

/Mike - WBS


Ja du får ursäkta men jag måste missuppfattat dig nånstans under vägen!?!
Fick intrycket av att du var FÖR WRAS som en tävlingsorganisation som tvingar alla klubbar att anordna en tävling per år...?
Det vi opponerade oss mot då var väl om jag inte minns fel bla att många klubbar inte har kapital o kunskap till detta, och att WRAS ska främja WESTERNRIDNINGEN i Sverige, inte enbart westernTÄVLINGAR......

Du tyckte ju inte (och säg gärna ifrån om jag har missuppfattat detta!) att man behövde gå in som WRAS klubb då utan vänta tills man ville anordna tävlingar OM man nu vill det?!

Varför gjorde inte er klubb det för då?

Kanske är lite trög men förklara gärna...:smirk:
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

Precis vad jag menade, att KM titeln går till den MEDLEM i klubben som får bäst resultat... För inte är det väl så att alla på C-tävlingen oavsett klubbtillhörighet är med och tävlar om KM-titeln???
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

_Insytällningen från WRAS var ju en helt annan när vi startade.

Då sa WRAS:
"bilda en förening med 25 medlemmar och anslut er till WRAS", ordagrant.

Man hade inte ens ett järnhårt krav på 25 medlemmar, utan ville att föreningen skulle ligga på åtminstonde det antalet efter första året.

/Mike
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

Tussemaja skrev:
Tävlar åxå lite men det hindrar inte att jag tycker det är märkligt att inte ett enda utbildningområde rör utbildningen av ryttare. Märkligt är förresten för milt uttryckt. Jag tycker det är helt åt pepparn!
Visserligen kan man möjligen få till det genom att hävda att tävlandet i sig är utbildande - å det kan ingen förneka - men det är mycket som ska till innan man kommer till tävling. Varför i fridens dar satsas det på domarutbildningar när man inte ens har en fungerande instrukörs- tränarutbildning inom förbundet.!!??? På alla de år jag varit med i w-svängen är det inte värst många nya ryttare som dyker upp på WRAS B-tävlingar. 80% är de samma som var med för 9 år sen. Å det beror troligen inte på att det anordnas för få D- och C-tävlingar utan på att det helt enkelt inte blir fler w-ryttare - eftersom så få har chansen att lära sig. Å med hänvisning till målet att WRAS vill ha fler medlemmar: Varför ska man bli medlem i en westernklubb om man inte ens kan få lära sig rida western...?
Håller verkligen med Tussemaja.
För att få fler westernryttare som tävlar och fler som börjar rida western så maste det finnas möjlighet att utbilda sig och hästen. Det finns många instruktörer och det finns ett en klassning på vilken nivå tränaren är på.
Kategori Minimikrav för de olika kategorierna
C-instruktör:Godkänd instruktörsexamen. Inga krav på utbildningar, erfarenhet eller meriter
B-instruktör:Godkänd instruktörsexamen. Lägst två års erfarenhet, WRAS instruktörsutbildning eller motsvarande, placeringar på lägst B-tävling under de tre senaste åren
A-instruktör:Godkänd instruktörsexamen. Lägst två års erfarenhet, WRAS instruktörsutbildning eller motsvarande, placeringar på Svenska Mästerskap under de tre senaste åren och skall dessutom ha utbildat elever som tagit placeringar på Svenska Mästerskap, eller ha genomgått lägst 2-årig hästinriktad utbildning (ex Hippologiska Högskolan)
A-tränare:Uppfyller kraven för A-instruktör och har dessutom avlagt tränarexamen och har dokumenterad erfarenhet av att utbilda hästar upp till SM placeringar. Medlemmar av WRAS Tränarråd har statusen AA-tränare och rätt att examinera upp till A-tränare

Jag och ni alla andra vet ju i vilken kategori det finns flest tränare. Och anledningen vet vi ju också. Det finns inga ordentliga utbildningar i Sverige.

/Carina
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

Texaz skrev:
Vet inte om detta hamnar rätt men...
Ja alla aktiva westernmänniskor, vad tycker ni om det nya kravet???
Själv höll jag på att sätta kaffet i vrångstrupen då vi precis har bildat en klubb och aldrig ens varit ut och tävlat!!! Men nu ska det alltså anordnas tävling 2006, hej och hå!!!
Kanske borde det tas på ett distriktsmöte för att slippa kollisioner mellan närliggande föreningar. Om alla bara skickar in så kan det ju bli väldigt mycket samma helg i samma område om det vill sig illa...
Idéer och reflektioner önskas..:idea:
Oj, nu tappade jag visst tråden......
Om det är första gången det annordnas en tävling i klubben, så rekomenderar jag att starta med en träningstävling. Efter en utvärdering av den så kan man rätta till det som fungerade mindre bra. Lycka till....
/Carina
(vad jag förstår så är det inte straffbart i fall man inte ordnar någon tävling)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

Mike skrev:
_Insytällningen från WRAS var ju en helt annan när vi startade.

Då sa WRAS:
"bilda en förening med 25 medlemmar och anslut er till WRAS", ordagrant.

Man hade inte ens ett järnhårt krav på 25 medlemmar, utan ville att föreningen skulle ligga på åtminstonde det antalet efter första året.

/Mike

Nej det vet jag, vad jag frågade var om jag hade fattat det rätt att du tyckte den nya inställningen är bra och isåfall varför eftersom er egen klubb inte hade platsat i WRAS nu om ni var nystartade. Intressant att höra resonemanget runt det faktumet eftersom jag inte förstår det eller håller med!
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

Mycket intressant tråd det här. Var själv med och anordnade en kul och annorlunda tävling 2005 som WRAS inte gillde. Följden blev att vi bildade en ny förening utanför WRAS och genomförde tävlingen så som vi önskade. Den blev vad vi förstår uppskattad av så väl tävlingsekipagen, åskadarna och funktionärerna och vi kommer att genomföra den igen i vår nya förening, och vår gamla klubb har fått en ny styrelse för att vi inte ska sitta på flera stolar som ej heller gillades av förbundet. Narturligtvis känns det tråkigt att inte kunna genomföra nya annorlunda ideer inom ramarna för WRAS men vi trode att de värnade om tävlingar oavsett nivå men så var ej fallet. Intressant med den här 10-kronan på D-tävlingar också det är väl onödigt att plocka mer pengar av nybörjarekipagen när man inte ens får dela ut en påse morötter som tröstpris?!!!!:angel:
 
Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

Får man fråga hurdan tävling ni anordnade? om det belv uppskattat av deltagarna så kanske det kan vara ett bra tips...?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Skäller på andra hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp