WRAS omorganisation

Vilka föreningar var med?
Minns inte men det var flera som arbetade med just det gemensamma SMet och Westerngalan. Exakt vilka som var med går ju att ta reda på genom att skriva till dom. Jag själv satt med i DS Nord Wras och var aldrig med i samarbetet direkt.
 
Stadgarna (vilka förövrigt verkar vara direkt kopierade från WRAS) är de som är gällande sedan 2015. Före detta bilande fanns under ett tag samtliga avel- och specialföreningar listade som medlemmar i WS: Detta skapade mycket irritation och listan justerades. Vilka stadgar som gällde då har jag inte kollat upp och har i nuläget ingen egentlig betydelse.

Jag tror inte att det fanns några stadgar innan då det inte var någon egentlig förening. Jag vill minnas att det är flera, flera år sedan "alla" föreningar fanns listade som deltagare.

Jag skulle fortfarande vilja veta vad som är fel med WS Syfte.
 
Jag tror inte att det fanns några stadgar innan då det inte var någon egentlig förening. Jag vill minnas att det är flera, flera år sedan "alla" föreningar fanns listade som deltagare.

Jag skulle fortfarande vilja veta vad som är fel med WS Syfte.

Precis, några direkta stadgar fanns troligen inte innan beslutet att offentliggöra WS togs 2015. Att det var flera, flera år sedan samtliga icke anslutna föreningar togs bort från listan ställer jag mig mycket tveksam till, då medlemmar i avelsföreningar frågade sig varför deras förening var med på denna lista, när styrelsen tagit beslut om att gå med (vilket de inte hade tagit), om de inte först skulle söka stöd hos medlemmarna med mera. Denna diskussion vet jag fördes någon gång under senare delen av hösten -14, dvs, strax innan offentliggörandet av WS som förening gjordes.

Syftet på WS förstasida är lovvärt och något alla står bakom antar jag.
"Vårt Syfte" inne i hemsidan innehåller dock punkter vilka jag utgår att avel- och specialföreningar kan ha (och bör ha) synpunkter på.
 
Från början var alla WS ett forum som samlade i stort sett alla westernföreningar, både tävlings- och avelsförbund. Tror att bildandet av förening kom iom det gemensamma SM:et, i början var det WRAS som ensamt skulle handha t ex ekonomi och sen fördela ev överskott vilket både medförde ett stort merarbete och blev krångligt juridiskt.
Varför inte de andra föreningarna gått med och försökt påverka de delar som de anser inte är bra är för mig ett förvånande beslut! Är man inte med är det ju väldigt svårt att kunna påverka. Fast det är ju lite så inom westernvärlden, det går bra att klaga över saker och ting istället för att göra något för att få till stånd en förändring.
Syftet t ex är ju satt utifrån de föreningar som är med i WS, och är knappast statiskt! Det anpassas nog (precis som i andra föreningar) efter medlemmarna.
 
Precis, några direkta stadgar fanns troligen inte innan beslutet att offentliggöra WS togs 2015. Att det var flera, flera år sedan samtliga icke anslutna föreningar togs bort från listan ställer jag mig mycket tveksam till, då medlemmar i avelsföreningar frågade sig varför deras förening var med på denna lista, när styrelsen tagit beslut om att gå med (vilket de inte hade tagit), om de inte först skulle söka stöd hos medlemmarna med mera. Denna diskussion vet jag fördes någon gång under senare delen av hösten -14, dvs, strax innan offentliggörandet av WS som förening gjordes.

Syftet på WS förstasida är lovvärt och något alla står bakom antar jag.
"Vårt Syfte" inne i hemsidan innehåller dock punkter vilka jag utgår att avel- och specialföreningar kan ha (och bör ha) synpunkter på.

Vilka punkter menar du? Jag tycker att syftet är allmänt och lovvärt.
 
Håller med @Cilva , och kan inte förstå vad som inte anses vara bra?
Vår målsättning i framtiden är att alla westernföreningar ska kunna samarbeta
över gränserna och därmed stärka westernridningens front inför allmänheten.
Att vi ska synas på ett bra sätt och få ett gott rykte för sporten som helhet.

Att ha en gemensam tävlingskalender för svenska tävlingar.

Anordna ett gemensamt Western SM.

Vi vill arbeta med att få en gemensam nämnare av etiska regler – lika för alla oavsett nivå och gren.

Samarbeta med Jordbruksverket och göra det lättare för föreningarna.

Förtydliga lite så att jag/vi förstår?:confused:
 
Varför inte de andra föreningarna gått med och försökt påverka de delar som de anser inte är bra är för mig ett förvånande beslut! Är man inte med är det ju väldigt svårt att kunna påverka. Fast det är ju lite så inom westernvärlden, det går bra att klaga över saker och ting istället för att göra något för att få till stånd en förändring.
Man kan föra dialog, ha diskussioner och framföra åsikter utan att vara medlem. Varför bli medlem i någonting som inte motsvarar ens egna förenings verksamhet?
 
Man kan föra dialog, ha diskussioner och framföra åsikter utan att vara medlem. Varför bli medlem i någonting som inte motsvarar ens egna förenings verksamhet?
Självklart får (och ska) man göra det, men att förvänta sig att en organisation man inte är med i ska ha regler anpassade för föreningar utanför känns märkligt? Om det bara är tävlingsklubbar med är det väl naturligt att syftet är skrivet utifrån vad de har för vision?
Kan heller inte se vad föreningarna utanför WS inte gillar med syftet?:confused:
 
Självklart får (och ska) man göra det, men att förvänta sig att en organisation man inte är med i ska ha regler anpassade för föreningar utanför känns märkligt? Om det bara är tävlingsklubbar med är det väl naturligt att syftet är skrivet utifrån vad de har för vision?
Kan heller inte se vad föreningarna utanför WS inte gillar med syftet?:confused:
Fast nu var det inte det jag skrev.

Jag svarade på ditt tidigare inlägg om varför föreningar inte blivit medlemmar och först sen inifrån försökt påverka. Det är just det som är problemet - att kanske, eventuellt, möjligtvis kunna göra någon förändring när man redan är medlem och på så sätt accepterat villkoren. Det har, bevisligen, flera föreningar inte kunnat göra. Väldigt stor del i detta är föreningens huvudsakliga uppgifter och anledning till att den finns till öht. Sen även de egna medlemmarnas åsikter - föreningen är sina medlemmar och om deras pengar skall användas bör beslutet vara väl genomtänkt.

Dessutom blir det ibland väldigt svårtolkat vad som syftar till vad och varför t ex vissa ridgrenar inte är med. Och lägg då till alla dessa olika regelböcker...

En rasförening underordnad en amerikansk moderförening har krav på sig både från USA och från Jordbruksverket. Det är dessa två enheter som först och främst styr rasföreningens verksamhet och existens. Sedan är det medlemmarna. Tävlingsverksamheten är bara en bisyssla, för att kunna förstärka avelsarbetet och eftersom medlemmarna vill ha raspoängssamlande tävlingar i Sverige. Här styr regelboken från USA hur tävlingen går till, utefter svenska lagar. Redan här är rasföreningen hårt styrd. Det går inte att avvika från regelboken. Och just här krockar det med andra föreningar i Sverige och/eller WS befintliga tävlingsidé. Och medlemmarnas önskan gällande mästerskapsklasser.
Så hur ska man göra då? Jo, det blir som nu; men blir inte medlem i nåt som inte funkar för ens förutsättningar.

Se inte det automatiskt som att man inte vill vara medlem, inte bryr sig eller inte tycker om ett syfte, bara för att man inte är medlem. Sätt inte ord i munnen på andra när du inte vet vad som hänt i bakgrunden.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 669
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 563
Senast: Loons
·
Ekonomi & Juridik Visste inte riktigt var tråden skulle ligga, men jag behöver hjälp. Jag har haft min häst utlånad på foder i ca ett halvår. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 715
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 250
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp