WRAS omorganisation

Ja, hos swshows finns det mesta! Det gillas mycket.

Svårt att planera en tävlingssäsong där inget, eller nästan inget, ska krocka när alla jobbar efter just sin organisations kalender..
 
SvShows kalender är bra. Att inte kollidera kanske vara lite svårt om man ska åka på både wras och special- och avelsföreningarnas tävlingar. Antar dock att man först planerar de tävlingar man tycker är viktigast för att sedan fylla på i fallande skala.
 
Idealet vore ju att kunna ha ett gemensamt westernförbund men där sätter ju de amerikanska förbunden käppar i hjulet.

Att de amerikanska moderföreningarna ha synpunkter på att deras dotterförening ska ingå i ett förbund är lika logiskt som WRAS har synpunkter på en ansluten WRAS-klubbs förehavanden.

De har inga synpunkter på en paraplyorganisation liknande WS, men att ingå i ett förbund i ett litet land i norr och då släppa kontrollen över en dotterförening kopplat till en världsomspännande förening är av förklarliga skäl helt uteslutet.

Skillnaden mellan exv. NSBA och NCHA är så stor och betydande att ett enda förbund omöjligt skulle kunna bemästra detta, varken logistikmässigt och framförallt inte kunskapsmässigt. Lösningen skulle vara att varje gren själva tar hand om det som rör sin gren..... precis som specialföreningarna gör nu.
 
Att de amerikanska moderföreningarna ha synpunkter på att deras dotterförening ska ingå i ett förbund är lika logiskt som WRAS har synpunkter på en ansluten WRAS-klubbs förehavanden.

De har inga synpunkter på en paraplyorganisation liknande WS, men att ingå i ett förbund i ett litet land i norr och då släppa kontrollen över en dotterförening kopplat till en världsomspännande förening är av förklarliga skäl helt uteslutet.

Skillnaden mellan exv. NSBA och NCHA är så stor och betydande att ett enda förbund omöjligt skulle kunna bemästra detta, varken logistikmässigt och framförallt inte kunskapsmässigt. Lösningen skulle vara att varje gren själva tar hand om det som rör sin gren..... precis som specialföreningarna gör nu.
Ja, och då är det extra sorgligt att man inte ens kan samlas under den paraplyorganisationen....
 
Visst är det så. Dock kommer det inte att ske så länge WS har nuvarande utformning, syfte och mål med sin existens.
Vad är det som är fel med syftet??
"Syftet med Westernsverige är att samla alla de svenska föreningar och
arrangörer som har westernridningen som intresse, och tillsammans
arbeta för att utveckla sporten och driva den framåt."
 
Ja, hos swshows finns det mesta! Det gillas mycket.

Svårt att planera en tävlingssäsong där inget, eller nästan inget, ska krocka när alla jobbar efter just sin organisations kalender..
Såg westernsverige har en skapligt diger kalender, där även WRAS tävlingar finns med :)
 
Herregud, håller denna diskussion på än inom förbundet!

Detta med att centralisera eller smygcentralisera var något som ständigt var på tapeten i de elva år jag var aktiv styrelsemedlem på distriktsnivå, och det är gott och väl tio år sen jag slutade med det!

Ett förslag som faktiskt var allvarligt menat vara att att slopa klubbanslutning helt och att alla skulle vara direktanslutna, till idrottsförbundet. Men vid någon utredning så konstaterades det att då skull Svensk idrottsrörelse få mycket sämre statistik vad det gäller anslutna medlemmar, då många som var dubbel- och trippel-anslutna då "bara" skulle räknas en gång. Liknande förslag även på specialidrottsförbunds-nivå förekom med.

Distriktssammanslagningar, regioner eller zoner, kärt barn har många namn, går det inte ena vägen så går det den andra, genomfört blir det vad det lider, det är vad jag tror. Eller så tar man bort indelningen helt och hållet. Kanske skulle det startas en organisation som inte var tävlingsinriktad som värnade om sund hästhantering ..... Bara så att cirkeln kan sluta sig.
 
@kim99 , kan du inte förtydliga vad som ses som fel med westernsverige? Jag är nyfiken;)

Skulle kunna skriva en roman. Det kanske räcker med att konstatera att WS inte är föreningsdemokratisk. En förening där handplockande medlemmar försöker ge sig själva makt och inflytande som mynnar ut i ekonomisk personlig vinning.
 
Skulle kunna skriva en roman. Det kanske räcker med att konstatera att WS inte är föreningsdemokratisk. En förening där handplockande medlemmar försöker ge sig själva makt och inflytande som mynnar ut i ekonomisk personlig vinning.
:confused: Alla westernföreningar är såvitt jag vet välkomna att bli medlemmar? Ekonomisk vinning, på vilket sätt då? Vill nog gärna ha en mer uttömmande förklaring...
 
Skulle kunna skriva en roman. Det kanske räcker med att konstatera att WS inte är föreningsdemokratisk. En förening där handplockande medlemmar försöker ge sig själva makt och inflytande som mynnar ut i ekonomisk personlig vinning.
Känner inte igen det du skriver? Styrelsen kommer från de olika medlemsföreningarna, vad jag vet. Alla föreningar är välkomna och själva föreningen startades genom samarbete med olika föreningar för ett gemensamt SM bl.a. Är ju ganska nyligen som dom blev en förening.
 
Känner inte igen det du skriver? Styrelsen kommer från de olika medlemsföreningarna, vad jag vet. Alla föreningar är välkomna och själva föreningen startades genom samarbete med olika föreningar för ett gemensamt SM bl.a. Är ju ganska nyligen som dom blev en förening.
WS har puttrat på under flera år. För inte så länge sedan togs något beslut om att officiellt göra WS till en förening. På WS sida fanns initialt samtliga föreningar listade som medlemmar. detta trots att föreningarnas styrelser aldrig fått någon fråga om föreningen var intresserad av att vara medlemmar. De kidnappades sonika och placerades på listan som WS-medlemmar. Till varje medlemsförening utsågs en lämplig representant av WS. Denna representant skulle företräda "sin" förening, trots att det i flera fall inte var en person i föreningens styrelse, inte någon som styrelsen utsett (eftersom de inte fått någon information eller fråga om de ville vara medlemmar).
Detta skapade en förståelig irritation hos föreningar vilka krävde att deras föreningsnamn togs bort från WS sida.
 
:confused: Alla westernföreningar är såvitt jag vet välkomna att bli medlemmar? Ekonomisk vinning, på vilket sätt då? Vill nog gärna ha en mer uttömmande förklaring...
Klart att alla föreningar är välkomna. WS hela existens hänger på om föreningar vill vara medlemmar. Utan föreningar villiga att vara med finns ingen kraft i WS som då dör.

Vinstdrivande företag är medlem i en paraplyorganisation som ska bestå av ideella föreningar. Personen bakom SvS är även ledamot i den styrelse som ska ge uppdraget att arrangera SM. Jävsituationen är påtaglig och uppenbar.
En genomgång av ledamöter och suppleanter visar personer vilka har delar av, eller hela sin inkomst från westernridning eller andra direkt kopplade verksamheter till westernridning/ westernhästar.

Personligen anser jag att WS kan behövas, MEN, för att WS någonsin ska kunna ges någon legitimitet krävs det stora förändringar från grunden.
 
Jag vet ju inte hur det ser ut i de tidigare medlemsföreningarna men den senaste tog ju ett aktivt beslut på årsmötet att gå med och jag ha för mig att de andra också tagit beslut i att gå med innan WS var en förening....men kan ha fel där...
 
Jag vet ju inte hur det ser ut i de tidigare medlemsföreningarna men den senaste tog ju ett aktivt beslut på årsmötet att gå med och jag ha för mig att de andra också tagit beslut i att gå med innan WS var en förening....men kan ha fel där...
Det är säkert fel på mig, men jag hänger inte med. Vilka är de andra du syftar på?:)
 
Har kollat stadgarnahttp://h24-files.s3.amazonaws.com/202067/666532-fgyM4.pdf och där ska det ju inte vara möjligt att "kidnappa" en förening in i WS?...

Stadgarna (vilka förövrigt verkar vara direkt kopierade från WRAS) är de som är gällande sedan 2015. Före detta bilande fanns under ett tag samtliga avel- och specialföreningar listade som medlemmar i WS: Detta skapade mycket irritation och listan justerades. Vilka stadgar som gällde då har jag inte kollat upp och har i nuläget ingen egentlig betydelse.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 669
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 563
Senast: Loons
·
Ekonomi & Juridik Visste inte riktigt var tråden skulle ligga, men jag behöver hjälp. Jag har haft min häst utlånad på foder i ca ett halvår. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 715
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 251
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp