Bukefalos 28 år!

WRAS-SM och Nationals samma helg??

Sv: WRAS-SM och Nationals samma helg??

Jag tror jag tänker lite som du... :)

fast jag är så förvirrad just nu att jag inte vet säkert :eek::cool::angel:
 
Sv: WRAS-SM och Nationals samma helg??

*KL*
Varför inte föra frågan fram om ett gemensamt SM inom Westernaliansen där flera av Sveriges föreningar och förbund har representanter med, använd Wras disriktsgränser och arrangera kvalomgångar där de bästa tas ut till ett SM, det blir rikstäckande och alla kan vara med och vara delarrangörer inget enskilt förbund tar åt sig "äran". Ta hjälp av alla de människor som arrangerar tävlingar stora som små sen om de tillhör Wras sqha rha osv spelar ju ingen roll.Och så behöver det inte bli någon mastadont-tävling med hur många ekipage som helst. Då blir det ett SM.
(ett förslag sen om det är genomförbart, men många bäckar små, ju fler idéer och konkreta förslag så borde det gå att lösa på något vis så att det finns ett SM);)
 
Sv: WRAS-SM och Nationals samma helg??

Jag är ledsen Erik men om man "är i toppen i flera grenar" så är det liknade grenar. Och sannolikheten att ett ekipage skulle vara så duktig i speciellt många grenar om vi pratar TOPP nivå är inte speciellt stor. Det är bara att titta ute i världen, se APHA och AQHA Worls Show du hittar inte samma namn i flera olika klasser:idea:

Som det ser ut kommer det under alla omständigheter att bli speciellt cowhorse SM och dessutom hör jag prat om att gå ihop i rasföreningarna om tex, Pleasure, Trail och Horsemanship, western riding det skulle vara görbart.

Jag tycker att Cowsense beskriver hela problemet mycket klart och kokt.
Skogsråa, man har fösrsökt i många år; tro mig att få detta till stånd att bli ett enda gemensamt SM och det känns omöjligt, dessutom växer sporten ofantligt varje år så jo, det blir för stort!

Och vem är ALLA dessa frivilliga själar som vill lägga ner hela sin själ i detta när man kanske bara har intresse av en ytte pytte liten bit av hela arrangemanget. Vi har inte tillräckligt med engagerade arrangörer och fotfolk idag.
Monke:)
 
Sv: WRAS-SM och Nationals samma helg??

Jag är ledsen Erik men om man "är i toppen i flera grenar" så är det liknade grenar. Och sannolikheten att ett ekipage skulle vara så duktig i speciellt många grenar om vi pratar TOPP nivå är inte speciellt stor. Det är bara att titta ute i världen, se APHA och AQHA Worls Show du hittar inte samma namn i flera olika klasser:idea:

Som det ser ut kommer det under alla omständigheter att bli speciellt cowhorse SM och dessutom hör jag prat om att gå ihop i rasföreningarna om tex, Pleasure, Trail och Horsemanship, western riding det skulle vara görbart.

Jag tycker att Cowsense beskriver hela problemet mycket klart och kokt.
Skogsråa, man har fösrsökt i många år; tro mig att få detta till stånd att bli ett enda gemensamt SM och det känns omöjligt, dessutom växer sporten ofantligt varje år så jo, det blir för stort!

Och vem är ALLA dessa frivilliga själar som vill lägga ner hela sin själ i detta när man kanske bara har intresse av en ytte pytte liten bit av hela arrangemanget. Vi har inte tillräckligt med engagerade arrangörer och fotfolk idag.
Monke:)

Bara för att nämna så finns ex. Stiwings som har hästar som ligger io toppen i en rad olika grenar, visst de flesta är ridklasser ( Hunter, horsemanship,WR, Trail m.m.) men de skulle kunna starta i eliten i ex. reiningen också ;)

En bra häst kan gå mer än en specifik gren! Även om det är ovanligt,tar tid och behövs mycket kompetens!!:smirk:
Varför ordna så dessa "otroliga ekipage" inte kan deltaga på ett SM som de egentligen är kvalifiderade för?
Tycker dock era argument är bra men jag håller fast vid ETT sm! :eek:;)
 
Sv: WRAS-SM och Nationals samma helg??

*KL*
Varför inte föra frågan fram om ett gemensamt SM inom Westernaliansen där flera av Sveriges föreningar och förbund har representanter med, använd Wras disriktsgränser och arrangera kvalomgångar där de bästa tas ut till ett SM, det blir rikstäckande och alla kan vara med och vara delarrangörer inget enskilt förbund tar åt sig "äran". Ta hjälp av alla de människor som arrangerar tävlingar stora som små sen om de tillhör Wras sqha rha osv spelar ju ingen roll.Och så behöver det inte bli någon mastadont-tävling med hur många ekipage som helst. Då blir det ett SM.
(ett förslag sen om det är genomförbart, men många bäckar små, ju fler idéer och konkreta förslag så borde det gå att lösa på något vis så att det finns ett SM);)


Håller med !! Vi är inne på samma spår, alla vill ha ett bra SM, vi måste hjälpas åt !!

Och monke; fotfolket verkar ju finnas till andra tävlingar.... Varför skulle de inte vilja samarbeta ?
 
Sv: WRAS-SM och Nationals samma helg??

Frågan är hur man gör man övriga grenar? Även om det skulle bli ett gemensamt SM, så måste det till något alldeles extra, annars tror jag inte att Quarter- och painfolket lägger tid och pengar på att åka på en tävling för en "medaljs" skull (och betala alla de kostnader det innebär, många har inte ens WRAS-licenser), utan de väljer sina rastävlingar där de får värdefulla poäng.

Det behövs INGA licencer för att starta på ÖPPNA sm !!
Endast kval ( förr ex. två rastävlingar/två B tävlingar)
 
Sv: WRAS-SM och Nationals samma helg??

Skall vi ta Stiwings så ja dom båda är bra i flera grenar.
Men Tar vi E så är hon i absoluta toppen i Hunter Hack, som inte finns på "Öppna SM". Sedan är hon i topp i Western Riding, Trail och Horsemanship, men dessa grenar kan ju faktiskt avgöras på samma ställe precis som jag sa:)
Pratar vi M så är hon i topp i Trail och W Riding och ja skulle hon tävla på "öppna SM" så skulle hon kunna tävla i Horsemanship också och då göra det mycket bra. Men som ovan de kan avgöras på samma gång:)

Jag förstår din ståndpunkt som ju faktisk delas av många men frågan är delas den av dem som gör tävlingar och nästa fråga är VILL dess personer ta på sig detta arbete:idea: Nej det ser inte så ut nu och har inte sett ut så på flera år och OBS det har ingen med ovänskap eller ovilja att samarbeta att göra, det är helt enkelt för mycket jobb!:idea:

Monke:)
 
Sv: WRAS-SM och Nationals samma helg??

Skall vi ta Stiwings så ja dom båda är bra i flera grenar.
Men Tar vi E så är hon i absoluta toppen i Hunter Hack, som inte finns på "Öppna SM". Sedan är hon i topp i Western Riding, Trail och Horsemanship, men dessa grenar kan ju faktiskt avgöras på samma ställe precis som jag sa:)
Pratar vi M så är hon i topp i Trail och W Riding och ja skulle hon tävla på "öppna SM" så skulle hon kunna tävla i Horsemanship också och då göra det mycket bra. Men som ovan de kan avgöras på samma gång:)

Jag förstår din ståndpunkt som ju faktisk delas av många men frågan är delas den av dem som gör tävlingar och nästa fråga är VILL dess personer ta på sig detta arbete:idea: Nej det ser inte så ut nu och har inte sett ut så på flera år och OBS det har ingen med ovänskap eller ovilja att samarbeta att göra, det är helt enkelt för mycket jobb!:idea:

Monke:)

Kan nog vara som du säger. Men då har inte jag någon bra idé. För att få den bästa vinnaren i klassen så bör man kanske göra som du säger även om inte jag gillar det...
;)
 
Sv: WRAS-SM och Nationals samma helg??

(Nu svarade jag bara på inlägget ovan av bekvämlighetsskäl) :smirk:

Och nu spånar jag lite:
Man kan ju också vända på frågan: varför ska vi ha ett SM för "alla" när det inte finns ett EM (mig veterligen) för "alla". Det finns ju bara Paint EM, Quarter EM, Reining EM.
Så ett sådant "allmänt" SM-guld kvalar/leder inte till något större...
 
Sv: WRAS-SM och Nationals samma helg??

Jamen vi kan väl vara liiite före vår tid och hoppas att det kommer????:idea::)
 
Sv: WRAS-SM och Nationals samma helg??

*KL*

(Jag som inte skulle ge mig in i diskussionen)

Jag tror, att för att få bästa möjliga nivå och status så får vi ha flera SM i de specifika grenarna, men gärna samarbeta över gränserna vad gäller arrangemang och anordnande av tävlingarna.

Så ser det ju ofta ut redan nu, SRHA; NSBA och AQHA/APHA samt Allbreeds klasser på samma tävlingar, varför inte jobba på det samarbtet istället som redan är befintligt, även om inte WRAS är inblandat nu (det är väl bara att dom hoppar på tåget och tar hand om Allbreeds delen för så är det väl inte nu?)

Och istället kalla en WRAS-anordnad större (i mitt tycke A-tävling) årligen återkommande show med kval för Wras Nationals!

Men nu får jag väl på skallen.
 
Sv: WRAS-SM och Nationals samma helg??

Jaa, men du vet samarbete mellan föreningarna är ju det svåraste av allt...praktiskt ogenomförbart med mentaliteten som råder!!!!!!!!
:angel:
 
Sv: WRAS-SM och Nationals samma helg??

Vilken mentalitet syftar du på???
Vi har redan idag ett fungerande samarbete genom gruppen "westernsverige" och där har SM frågan vänts in och ut flera gånger och som Monke påpekar så har detta inte med några samarbetssvårigheter att göra, utan alla har insett de praktiska svårigheterna med att försöka sig på en sådan tävling.
ninni
 
Sv: WRAS-SM och Nationals samma helg??

Får inte på skallen utav mig i alla fall. Men så är jag är både naiv och novis inom western lär mig allt eftersom,När man klarar att skicka folk till månen så ska man väl klara av att få till ett SM här i landet. I allafall att kunna kora den som är bäst i sverige i varje westerngren sen om det är en ardenner shetlandsponny Quarter eller paint spelar ingen roll bäst är bäst helt enkelt men jag förstår även de som har quarter och paint vill kunna få poäng som i "sina" tävlingar(har förstått att det är viktigt fast jag inte är insatt i systemet behöver liksom inte tänka på det när man sitter på en gammal kallblodsmärr);)
 
Sv: WRAS-SM och Nationals samma helg??

Spännande tanke med ett gemensamt öppet EM, själv har jag sagt det i flera år att det är otroligt att det inte finns något gränsövergripande internationellt om du rider annan ras än Q, P och Appalosa, jo arab finns ju också:idea:

Wild Rein, vilka är det som har samarbets svårigheter menar du???

Så vitt jag kan se, så samarbetar Quarter föreningen med SCHA och SRCHA liksom SRHA.
Dessutom så jobbar ju SRHA och SQHA ihop i vissa delar, och SRHA jobbar ihop med WRAS föreningar liksom SQHA jobbar eller har jobbat med RHA:idea:

Monke:)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Som vanligt var det för några dagar sen dags för den årliga National Dog Show i USA (som vi i Sverige såklart var geoblockade från att...
2
Svar
35
· Visningar
2 090
Senast: Red_Chili
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 753
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ I helgen har jag tävlat. Vita ridbyxor och tajt kavaj. Sen jag skadade mig och blev sjukskriven för snart tre år sen har min kropp...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
13 457
Senast: manda
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 247
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp