Bukefalos 28 år!

WRAS-SM och Nationals samma helg??

Sv: WRAS-SM och Nationals samma helg??

Aha,,,,,,,,,B kanske det är ändå då. Fick för mig att det var A.
 
Sv: WRAS-SM och Nationals samma helg??

Jag tycker helt klart att det bara ska finnas ett SM. Vad är det för ära att vinna ex. reningen på nationals, när det sen kan komma en och säga att dom är SM vinnare i reining pga. att den har vunnit SRHA:s SM, eller att en tredje har vunnit öppna SM:et.. Tycker att det bara borde finnas ett SM, har man då vunnit det så kan man stolt bära titteln som SVENSK MÄSTARE!:bow:

/ jeanette
 
Sv: WRAS-SM och Nationals samma helg??

Jag kan i princip hålla med. Idag så är en guldmedalj i reining på SM ingenting värt för man har inte en chans om man skulle tävla i NRHA tex där reiningproffsen finns.
 
Sv: WRAS-SM och Nationals samma helg??

men som det ser ut idag så kan man ju aldrig bli bäst i en gren i sverige, eller isf om man vinner alla olika sorters sm i samma gren, för som det ser ut nu så kan ju flera bära den falska titeln "svensk mästare"

/ Jeanette
 
Sv: WRAS-SM och Nationals samma helg??

glömde en sak, sen kan jag tycka att det är lite fel att säga att en SM tiltel är ingenting värt eftersom att man inte skulle ha en chans på ex. en NRHA tävling.. Vi har totalt olika förutsättningar, dom har bättre tränare, bättre hästar & bättre arenor.. Jag som ex. bor i piteå, här finns det en tränare som även dömmer dom flesta tävlingar ( ingenting illa mot honom, han är SUPER ) och sen får man passa på när några av dom andra tränarna kommer upp.. så det är ju lite andra förutsättningar också..

/ jeanette
 
Sv: WRAS-SM och Nationals samma helg??

Hehe....... eftersom du tydligen inte vet vad nivåerna står för :)
B är Nationell
A (eller BI) är internationell.
Nästan samma sak, men A (BI) är öppen för utländska ryttare, vilket SM inte skall vara.

Ett SM är alltid en tävling på nationell nivå.

Aå en A (BI) tävling har egentligen inte högre 'ststus' än en B-tävling, men den är öppen för utländska ryttare.

Hoppas jag redde ut begreppen lite :)
/Mike
 
Sv: WRAS-SM och Nationals samma helg??

Jovisst, men i "min" värld tävlar man "SM" på samma tävling som internationell, man kan alltså bli "SM"-vinnare med en andra plats om ettan kommer från ett annat land.

Wras har jag inte tävlat på väldigt länge, men jag tycker fortfarnade att det verkar idiotiskt att inte ha SM status på de bästa tävlingarna och inte ens du kan inbilla mig att det inte är högre status när de utländska ryttarna deltager.
Fats det kanske inte är så många utlänska ryttare med på WRAS, så hur ser A-tävlingarna ut då? Inga delatagare?

Nej, självklart ska SM gå på högsta nivån!
 
Sv: WRAS-SM och Nationals samma helg??

Har nu pluggat på regelboken och det finns ingen skillnad på Kategorierna A och B tävlingar förrutom att A är öppen för andra länders tävlande! Det är ingen skillnad på bett eller andra regler. Det står hur A tävling fungerar och på B står det bara "samma regler som för A". Så att en B tävling skulle vara sämre tror jag inte. Om sedan arrangörerna (stavas det så?) anser att dom inte mäktar med eller har möjlighet att ta även startande från andra länder så tycker inte jag att det är en nackdel. Vad gäller titlarna SM så tävlar man ju ändå endast mot övriga svenska ekipage!
När det gäller vilka tävlingar det finns att kvala in med så är det tyvärr jättefå om man inte vill åka över hela landet. RHC är jag ganska säker på att man inte fick räkna in bland dom "kvalbara" förra året! Trots att det förra året var tillagt ytterligare en ridgren.

Hälsningar Lena
 
Sv: WRAS-SM och Nationals samma helg??

Hehe....... eftersom du tydligen inte vet vad nivåerna står för :)
B är Nationell
A (eller BI) är internationell.
Nästan samma sak, men A (BI) är öppen för utländska ryttare, vilket SM inte skall vara.

Ett SM är alltid en tävling på nationell nivå.

Aå en A (BI) tävling har egentligen inte högre 'ststus' än en B-tävling, men den är öppen för utländska ryttare.

Hoppas jag redde ut begreppen lite :)
/Mike

Exakt det är anledningen till att vi kör A-B-C tävling i sommar, eftersom vi finns så nära norska gränsen hoppas vi kunna locka hit lite norrmän till värmland... :D
 
Sv: WRAS-SM och Nationals samma helg??

Nej, det var inte så jag menade utan att standarden/statusen på tävlingen blir högre om det är en internationell tävling (=större).
Men mig spelar det inte någon större roll hur det är, det var bara något jag reagerade på. ;)
 
Sv: WRAS-SM och Nationals samma helg??

Har nu pluggat på regelboken och det finns ingen skillnad på Kategorierna A och B tävlingar förrutom att A är öppen för andra länders tävlande! Det är ingen skillnad på bett eller andra regler. Det står hur A tävling fungerar och på B står det bara "samma regler som för A". Så att en B tävling skulle vara sämre tror jag inte. Om sedan arrangörerna (stavas det så?) anser att dom inte mäktar med eller har möjlighet att ta även startande från andra länder så tycker inte jag att det är en nackdel. Vad gäller titlarna SM så tävlar man ju ändå endast mot övriga svenska ekipage!
När det gäller vilka tävlingar det finns att kvala in med så är det tyvärr jättefå om man inte vill åka över hela landet. RHC är jag ganska säker på att man inte fick räkna in bland dom "kvalbara" förra året! Trots att det förra året var tillagt ytterligare en ridgren.

Hälsningar Lena

Du får räkna vissa grenar från RHC tex. ko och ropingklasser. Vet inte hur det är med Timed Events. Rid klasserna får du inte räkna trots att de oftast har fler deltagare än de flesta B tävlingar i övrigt.

Något annat som är mycket underligt med kvalet är att alla rasshower är kvalande om du har den rasen, har du annan ras och tävlar allbreeds på samma tävling så får man inte räkna det som kval. Det tycker jag är konstigt.

I övrigt tycker jag att SM skall vara ett samarbete SQHA - Wras och är det AQHA poängen som gör att quartrarna inte vill vara med så kan väl poäng ges men bara enligt hur många quartrar som är med i klassen. (Hela klassens deltagare -(minus) allbreedarna = klassens deltagare för poängsystemet) lite svårt att förklara hoppas ni förstår.
En SM medalj blir med betydelsefull om det bara finns EN att vinna varje år ! ! !
Inte har man väl SM i hoppning för nordsvenskar,fjordingar,halvbloden, eliten o.s.v.:confused:
Sedan har väl den "klassiska sporten" bruksprov,unghästchampionat o.s.v. men det är ju mer som det svenska futurityt och sånt.:smirk:
 
Sv: WRAS-SM och Nationals samma helg??

Ursäkta men nu tycker jag de här börjar bli lite snurrigt:confused:
Alla dessa kval och vilka räknas som kval och ändringar hit och dit. vad håller dom på ned:confused:
 
Sv: WRAS-SM och Nationals samma helg??

Om det blir som tanken är så kommer det att bli kval till SM en dag under SM-helgen och en finaldag där endast de bästa ekipagen deltar, detta för att höja statusen på SM-finalen!
 
Sv: WRAS-SM och Nationals samma helg??

Om det blir som tanken är så kommer det att bli kval till SM en dag under SM-helgen och en finaldag där endast de bästa ekipagen deltar, detta för att höja statusen på SM-finalen!

Det låter som ett steg i rätt riktning!:D;)
 
Sv: WRAS-SM och Nationals samma helg??

Det här har ju disskuterats hur många gånger som helst och jag tror att man tom hade bra förslag på hur det skulle lösas med samordningen, kvalosv, men som vanligt så blev det aldrig nåt.
Varför begriper jag inte för ett enda SM med bra prispengar bprde locka alla, bara m an kunde organisera sig och samarbeta. Fst istället för att samarbeta verkar man ju motarbeta, varför ordnade SRHA ett egetSM tex? SPHA och SQHA tog ju bort namnet SM för att det skulle bli ett gemensamtSM.Dte känns som om det är för mycket stora egon som styr ochs täller och kanske inte alltid med sportens bästa för ögonen. Jag tror de flesta ryttare skulle vilja ha en SM-medalh som var något "värd". Jag är för ett gemensmt SM, tror det ärbra för alla, för sporten,för de tävlande för sponsorerna.Men varfär det aldrig blir mer än prat, det förstår jag inte riktigt.
Jackpot
 

Liknande trådar

Övr. Hund Som vanligt var det för några dagar sen dags för den årliga National Dog Show i USA (som vi i Sverige såklart var geoblockade från att...
2
Svar
35
· Visningar
2 089
Senast: Red_Chili
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 753
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ I helgen har jag tävlat. Vita ridbyxor och tajt kavaj. Sen jag skadade mig och blev sjukskriven för snart tre år sen har min kropp...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
13 456
Senast: manda
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 246
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp