Bukefalos 28 år!

WRAS-SM och Nationals samma helg??

Sv: WRAS-SM och Nationals samma helg??

Tycker inte du att en Svensk Mästare bör var den som är bäst i Sverige:crazy:
Vi kanske skulle ha en Svensk Mästare för olika lönenivåer, en för höginkomsttagare, en för medleklass och en för låginkomsttagare.
Dessutom skulle det ju då också behövas ett för dom som bor i Norra delen av Sverige ett för mellan Sverige och ett för Södra för att det skall bli så rättvist som möjligt.

Att vissa har det bättre förspänt när det gäller hästar, nivå osv beror kanske på att dom satsar ALLT på att bli bäst?:confused::eek::angel:

Old Sorrel:eek:
 
Sv: WRAS-SM och Nationals samma helg??

Som vanligt Jackpot så tar du endast med halva sanningen.

Det var så att ALLA föreningar ink WRAS, Araber och Appaloosa kom överens om att ta bort SM titeln på sina tävlingar för att snabbare komma fram till en gemensam lösning.

Varken SPHA eller SQHA har tagit tillbaka namnet men det har WRAS!!

Men vilken rätt kan WRAS åter göra SM men ingen annan?

Varför tillhör den rätten bara WRAS?

Så vitt jag förstår av det jag hör så samarbetar man faktiskt över stora delar av den organiserade western delen av sverige.:d

Old Sorrel:D
 
Sv: WRAS-SM och Nationals samma helg??

Som vanligt Jackpot så tar du endast med halva sanningen.

Det var så att ALLA föreningar ink WRAS, Araber och Appaloosa kom överens om att ta bort SM titeln på sina tävlingar för att snabbare komma fram till en gemensam lösning.

Varken SPHA eller SQHA har tagit tillbaka namnet men det har WRAS!!

Men vilken rätt kan WRAS åter göra SM men ingen annan?

Varför tillhör den rätten bara WRAS?

Så vitt jag förstår av det jag hör så samarbetar man faktiskt över stora delar av den organiserade western delen av sverige.:d

Old Sorrel:D

Kanske för att Wras är de som välkomnar alla vilket inte de andra organisationerna/föreningarna gör.... :idea:
Wras kallar inte sitt Sm för Wras- SM utan för Öppna SM bara det säger ju det mesta.
Bara för att man bytt namn betyder det inte att tävlingen bytt "status". Nationals kommer vara "ett SM " så länge man delar ut medaljer och kallar det för Nationals (varför inte ha ett KM istället ?).
Samma med Arab riksmästerskapen. Det är också fortfarande ett SM med medaljer osv. varför inte ha ett KM här också eller något i den stilen?!
(dessa SM är de enda jag är riktigt insatt i och kan uttala mig om)
Tycker SM skall arrangeras i ett samarbete mellan olika organisationer/föreiningar så alla känner sig "delaktiga" inte endast WRAS/SQHA/SPHA eller något annat.
 
Sv: WRAS-SM och Nationals samma helg??

haha du verkar nog inte ha förstått vad jag har skrivit :S
självklart ska den som är bäst i sverige ha den titeln, därför vill jag att det ska vara ett sm, nu vet amn ju inte vem som är bäst eftersom att det finns flera sm, alltså är det flera som bär den titeln..
självklart får man ju satsa, jag bor själv 150mil från ex. greva så nog vet jag allt att man får åka om man vill satsa och tävla.!
sen att alla har olika förutsättningar är ju ingenting som någon annan kan göra någonting åt,.
/jeanette
 
Sv: WRAS-SM och Nationals samma helg??

*kl*

Enligt SQHA:s tävlingskalender kommer Nationals vara på Grevagården 7-10 augusti.
 
Sv: WRAS-SM och Nationals samma helg??

Vad jag vet så var det SM som avgjordes under September Rundown också öppet för alla och det hette Reining SM inget annat:angel:
Vilket beskrev vad det var utan att favorisera någon utan var menat att kora den bästa reiningryttaren i Sverige:d

För att vinna Nationals för SQHA så måste du bara rida quarter och vara medlem i SQHA samt i AQHA givetvis, nationalitet har ingen betydelse alltså INGET SM. Har inte helt klart för mig hur SPHA gör.:o

När det gäller hur folk betraktar saker och ting så har det ju ingen betydelse, du måste ju ändå gå på fakta. SPHA och SQHA gör INGA SM!

Monke:)
 
Sv: WRAS-SM och Nationals samma helg??

För att vinna Nationals för SQHA så måste du bara rida quarter och vara medlem i SQHA samt i AQHA givetvis, nationalitet har ingen betydelse alltså INGET SM. Har inte helt klart för mig hur SPHA gör.:o
Monke:)

Det räcker att vara medlem i SPHA.... :D
 
Sv: WRAS-SM och Nationals samma helg??

Har ni inte heller krav på Svenskt medborgarskap, utan den som vinner blir Champion?

Monke:)
 
Sv: WRAS-SM och Nationals samma helg??

Man är medveten om situationen och diskuterar om att ev flytta WRAS SM, men jag har inte hört något mer om det ännu.
SQHA har haft sitt Nationals 1;a eller 2;a veckan i augusti i väldigt många år och vill därför inte flytta sin tävling av naturliga och självklara skäl.

Monke:)
 
Sv: WRAS-SM och Nationals samma helg??

Vad jag vet så var det SM som avgjordes under September Rundown också öppet för alla och det hette Reining SM inget annat:angel:
Vilket beskrev vad det var utan att favorisera någon utan var menat att kora den bästa reiningryttaren i Sverige:d

För att vinna Nationals för SQHA så måste du bara rida quarter och vara medlem i SQHA samt i AQHA givetvis, nationalitet har ingen betydelse alltså INGET SM. Har inte helt klart för mig hur SPHA gör.:o

När det gäller hur folk betraktar saker och ting så har det ju ingen betydelse, du måste ju ändå gå på fakta. SPHA och SQHA gör INGA SM!

Monke:)

Oj, tänkte inte så långt,reining sm visste jag ju om.. :smirk:
Kanske Srha ska vara med och Arrangera öppna SM et också ;) i Samarbete :idea:. Kanske stå som arrangör av reiningklasserna to. ?!
Jaha, då är ju inte Nationals något SM, men SQHA behöver du väl inte vara med i om du skall tävla AQHA ? eller är natinals skillnad jämfört med andra shower ?
Tack för infon ! :D
 
Sv: WRAS-SM och Nationals samma helg??

En liten stilla fråga, varför skulle SRHA vara med och arrangera Öppna SM´s reiningklasser?
Vem skulle det gynna, WRAS, SRHA, Reiningryttarna, WRAS ryttare ........?

Helt korrekt du behöver inte vara med i SQHA för att tävla på SQHAs tävlingar, vaken Nationals eller någon annan. Men vill du ha chans att vinna medlajer på Nationals måste du vara medlem i SQHA också.:idea:

Monke:):angel:
 
Sv: WRAS-SM och Nationals samma helg??

En liten stilla fråga, varför skulle SRHA vara med och arrangera Öppna SM´s reiningklasser?
Vem skulle det gynna, WRAS, SRHA, Reiningryttarna, WRAS ryttare ........?" Slut på citat av Monke

Kanske för att det då bara skulle finnas ETT SM som drog de allra bästa reiningryttarna, och det är ju det vi vill som svensk mästare - ETT ekipage som är bäst i Sverige i reining, eller...:confused:
 
Sv: WRAS-SM och Nationals samma helg??

Fast eftersom SRHA är öppet för alla raser så borde väl en SRHA tävling kunna dra lika många/bra tävlande som en wras?
 
Sv: WRAS-SM och Nationals samma helg??

En liten stilla fråga, varför skulle SRHA vara med och arrangera Öppna SM´s reiningklasser?
Vem skulle det gynna, WRAS, SRHA, Reiningryttarna, WRAS ryttare ........?

Helt korrekt du behöver inte vara med i SQHA för att tävla på SQHAs tävlingar, vaken Nationals eller någon annan. Men vill du ha chans att vinna medlajer på Nationals måste du vara medlem i SQHA också.:idea:

Monke:):angel:

Okej, har lite dålig koll på Nationals. :idea:
Jo, för att alla borde vilja ha ETT sm( enligt mig finns inga nackdelar), om alla får vara med och arrangera ett sm så känner sig ingen utanför, ingen behöver sträva efter att ha "sitt egna SM" (om det så är för sporten eller vad...)
Självklart skall ett gemensamt SM inte heta WRAS SM eller liknande utan för "Western SM" eller något i den stilen...Alltså bör man byta namn....även om Öppna SM är bra så för att få något nytt.
ETT sm gynnar enligt mig alla, högre "status",ett samarbete skulle kunna bli en välorganiserad, prisvärd tävling om alla hjälper till på bästa möjliga sätt...
Även kanske mer sponsorer(mer prispengar,lägre startavg. m.m.)

/Erik
 
Sv: WRAS-SM och Nationals samma helg??

Fast eftersom SRHA är öppet för alla raser så borde väl en SRHA tävling kunna dra lika många/bra tävlande som en wras?

Självklart! Om inte bättre ekipage i just den klassen. Precis som att NSBA skulle få lika bra ekipage på sina tävlingar som Wras...eller liknande förening. Men ett Sm är väl roligare om alla grenar avgörs samtidigt eller ? Annars får vi massa massa SM !;):D
 
Sv: WRAS-SM och Nationals samma helg??

Fast eftersom SRHA är öppet för alla raser så borde väl en SRHA tävling kunna dra lika många/bra tävlande som en wras?

Ja menade att man skulle samarbeta, inte att den ene skulle hjälpa den andre med deras arrangemang utan bara ha ETT gemensamt SM.
 
Sv: WRAS-SM och Nationals samma helg??

Detta har diskuterats hur många gånger som helst men jag kör det igen, om nu någon skulle ha missat min ståndpunkt i det hela.:angel:

Varför kan inte Öppna SM släppa sina reiningklasser och låta Reining SM tävlas där reiningryttarna är:confused: Problemet är ju att de bästa reiningryttarna är ju inte på Öppna SM utan på de reiningtävlingar som arrangeras:smirk:

Andra grennar har flera SM, ett SM skall arrangeras (enligt MIN mening) så att man kan ge de bästa inom sporten de bästa förutsättningarna att visa upp vad den handlar om och därmed gynna sporten som helhet.:d

Med andra ord efter alla diskussioner det har varit i Western Sverige genom åren så ser det inte ut som lösningen är ETT enda gemensamt SM med alla klasser. Arrangemanget blir otympligt, där alla måste göra avkall på förutsättningar och där media och andra skall ge alla 50 medaljörena lika mycket utrymme......

Tänk vilka förutsättningar, vilket utrymme och vilken medial uppmärksamhet man kan ge 3, 6 eller 9 medaljörer på en tävling istället för 50!:idea:

Titta som jag sagt tidigare på andra hästsporter, andra idrotter osv, det ÄR uppdelat för att kunna tillgodose alla inblandade.

Monke:)
 
Sv: WRAS-SM och Nationals samma helg??

Detta har diskuterats hur många gånger som helst men jag kör det igen, om nu någon skulle ha missat min ståndpunkt i det hela.

Varför kan inte Öppna SM släppa sina reiningklasser och låta Reining SM tävlas där reiningryttarna är:confused: Problemet är ju att de bästa reiningryttarna är ju inte på Öppna SM utan på de reiningtävlingar som arrangeras:smirk:

Andra grennar har flera SM, ett SM skall arrangeras (enligt MIN mening) så att man kan ge de bästa inom sporten de bästa förutsättningarna att visa upp vad den handlar om och därmed gynna sporten som helhet.

Med andra ord efter alla diskussioner det har varit i Western Sverige genom åren så ser det inte ut som lösningen är ETT enda gemensamt SM med alla klasser. Arrangemanget blir otympligt, där alla måste göra avkall på förutsättningar och där media och andra skall ge alla 50 medaljörena lika mycket utrymme......

Tänk vilka förutsättningar, vilket utrymme och vilken medial uppmärksamhet man kan ge 3, 6 eller 9 medaljörer på en tävling istället för 50!

Titta som jag sagt tidigare på andra hästsporter, andra idrotter osv, det ÄR uppdelat för att kunna tillgodose alla inblandade.

Monke

Då kanske Reiningryttarna får se till att vara där SM et är ;)
Tror at de skulle komm bara SRHA står som delarrangör ... :smirk:
Men smart det d'är med media o.s.v. Men en sak har du inte tänkt på.. de som ligger i toppen i flera grenar ! :idea: eller toppen och toppen men på SM nivå i flera grenar (allroundhästar). Dessa ekipage skulle få åka på 10 Sm isåfall !
Nej min åsikt är ETT SM med alla grenar och ALLA föreningar är med och arrangerar... men smaken är som baken - delad :D
 
Sv: WRAS-SM och Nationals samma helg??

Det är ingen lätt fråga det här. Alla är nog överens om att man vill höja statusen. Det är bara att inse att många inte tycker att det idag är någon större status att ha tagit ett SM-guld...

De bästa Quarter- och Paintekipagen syns inte ute på WRAS-tävlingarna, de väljer istället AQHA och APHA-shower, där får de poäng som är värdefulla för hästens värde och i avelshänseende.

När det nu finns en stor föreningen som samlar just alla reiningintresserade, så kan jag nog tycka att det kanske faller sig naturligt att denna förening blir den som tar han om just Reining-SM. Alla de bästa ekipagen tävlar ju redan där. Dessutom är det öppet för alla raser, även om det naturligtvis bara rör sig om några enstaka raser i toppen, de raser som från början är byggda för att klara just dessa rörelser som härstammar från boskapsarbete. Du kommer alltså aldrig att vinna SM-guld i just reining med en Arab, av samma anledning som att är du 150 cm lång så kommer du aldrig att bli basketproffs...) Men det är ju grenen i sig som ska utvecklas och då ska bästa häst ha guld.

Frågan är hur man gör man övriga grenar? Även om det skulle bli ett gemensamt SM, så måste det till något alldeles extra, annars tror jag inte att Quarter- och painfolket lägger tid och pengar på att åka på en tävling för en "medaljs" skull (och betala alla de kostnader det innebär, många har inte ens WRAS-licenser), utan de väljer sina rastävlingar där de får värdefulla poäng.

Enda varianten jag kan komma på är i så fall en stor tävling med AQHA-klasser, APHA-klasser och Allbreedsklasser. Sen gör man en final där ex.vis. de 3 bästa ur varje grupp tävlar om SM-medaljerna. Då har man chansen att få med sig såväl AQHA- och APHA-poäng hem, samt SM-medalj. Men det blir nog dessvärre en rätt stor och lång tävling... och därmed dyrt... men tanken att samla alla känns rolig i alla fall.

Nej nu är det bäst att jag slutar innan det blir en hel roman! :rofl:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Som vanligt var det för några dagar sen dags för den årliga National Dog Show i USA (som vi i Sverige såklart var geoblockade från att...
2
Svar
35
· Visningar
2 061
Senast: Red_Chili
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 742
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ I helgen har jag tävlat. Vita ridbyxor och tajt kavaj. Sen jag skadade mig och blev sjukskriven för snart tre år sen har min kropp...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
13 424
Senast: manda
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 195
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp